AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #21 Skrevet 4. desember 2023 Lonehill skrev (9 timer siden): Bare sånn at jeg ikke misforstår deg: Du mener altså at ingen i Norge er forgiftet av D-vitamin, fordi ingen nordmenn har spist mer D-vitamintilskudd enn Helsedirektoratet anbefaler? Her er det nemlig ikke tilnærmet ingen som er forgiftet. Det er ingen. Noen trenger mer d vitamin enn det som er den generelle anbefalingen. Derfor. Anonymkode: 24799...51f
exictence Skrevet 4. desember 2023 #22 Skrevet 4. desember 2023 Blåjojo skrev (10 timer siden): Nei det er ikke tull. Det skal bare ganske mye til for at man blir forgiftet. Og så er det jo sånn at folk må advares mot det meste her i verden, ellers blir legemiddelfirmaene saksøkt. Nemlig. Det er jo ekstremt sjelden, står det. Tror det sto at det ikke forekom i Norge. Det er skadelig med for mye av andre fettoppløselige vitaminer også
Lonehill Skrevet 4. desember 2023 Forfatter #23 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Spørsmålet blir da; hva er for høye doser? Dette vil alltid være individuelt, for noen må ta veldig høye doser over tid, mens for andre må dosen være lavere. Anonymkode: 41655...a00 Hvordan vet du at noen blir forgiftet av lavere doser D-vitamin? INGEN nordmenn som har spist VERKEN høye ELLER lave doser D-vitamin har blitt forgiftet, ifølge Haakon F. Meyer i Folkehelseinstituttet. Ikke engang gærningene som bøtter innpå D-vitamin helt ukritisk, i den tro at det kan kurere sykdommer, ser ut til å bli forgiftet av det. Det er ikke noen i Norge som har blitt forgiftet av D-vitamin ved uhell engang. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #24 Skrevet 4. desember 2023 2 hours ago, Lonehill said: Hvordan vet du at noen blir forgiftet av lavere doser D-vitamin? INGEN nordmenn som har spist VERKEN høye ELLER lave doser D-vitamin har blitt forgiftet, ifølge Haakon F. Meyer i Folkehelseinstituttet. Ikke engang gærningene som bøtter innpå D-vitamin helt ukritisk, i den tro at det kan kurere sykdommer, ser ut til å bli forgiftet av det. Det er ikke noen i Norge som har blitt forgiftet av D-vitamin ved uhell engang. Og noen av grunnen til det, er at folk er skremt vekk fra å ta høye doser pga "fare for forgiftning". Så folk flest tar (for) lave doser. Poenget er at det finnes en gruppe menneske som ikke tåler å ta høye doser, og er dermed i større farge for forgiftning hvis de skulle ta høye doser uten oppfølging. Hva som er høye doser, avhenger også hvem du spør. 100 mcg er ikke høye doser, for mange er det faktisk utilstrekkelig dose. Men gang den dosen noen ganger daglig over lang tid, så kan det være noen vil få toksiditet. Men siden dette er noe folk flest ikke gjør, men mest holder seg til 10-80 mcg, så kan man heller ikke snakke om fare for toksiditet. Anonymkode: 41655...a00
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #25 Skrevet 4. desember 2023 2 hours ago, Lonehill said: Hvordan vet du at noen blir forgiftet av lavere doser D-vitamin? INGEN nordmenn som har spist VERKEN høye ELLER lave doser D-vitamin har blitt forgiftet, ifølge Haakon F. Meyer i Folkehelseinstituttet. Ikke engang gærningene som bøtter innpå D-vitamin helt ukritisk, i den tro at det kan kurere sykdommer, ser ut til å bli forgiftet av det. Det er ikke noen i Norge som har blitt forgiftet av D-vitamin ved uhell engang. Og hvorfor svarer du sånn på kommentaren min? Du må lære deg å lese hva du svarer på, dette skjer hver eneste gang du diskuterer dette temaet. Jeg poengterte at mengden d vitamin det er behov for, er veldig individuelt. Altså, noen klarer seg med lavere doser, mens andre trenger høyere. Også svarer du sånn Anonymkode: 41655...a00
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #26 Skrevet 4. desember 2023 Du skal ta rimelig høye doser for å risikere forgiftning. Mange, mange, mange ganger høyere enn hva norske myndigheter anbefaler (som er altfor lavt, spesielt om vinteren). Anonymkode: 54728...4fe 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #27 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Problemet kan fort bli at nordmenn som har blitt matet med at mye D-vitamin er farlig, "hold deg til 10-20 mcg om dagen". Det er det vi blir fortalt. Men det er en veldig lav dose, for lav til at man kan bygge opp noe "lager" for vinteren. D vitamin finnes også i høyere doser som man får kjøpt uten resept, som man ikke blir forgiftet av å ta daglig gjennom høst og vinter. Men mange tør ikke å ta 40 eller 80 mcg grunnet faren for å bli forgiftet og ender da kanskje opp med for lavt D vit og blir slappe og føler seg dårlige. Det finnes ikke dokumentasjon om at man blir forgiftet av å ta disse høyere dosene. Mest sannsynlig er det bare bra for deg. Hør med legen tenker nå jeg, om man er usikker. Anonymkode: 81fdc...e0e Dette sier venninna mi som er klinisk ernæringsfysiolog også. I tillegg til at Norge har mye lavere referanseområder for D-vitamin enn mange andre land, og anbefaler mye lavere dosering av tilskudd også. Og har du først mangel må du ta høye doser for å klare å bygge det opp igjen. Det er vel 10-20 mikrogram som er anbefalt, men jeg tar 80 mikrogram hver dag. Lå helt på grensen til mangel før jeg begynte med høyere dose, noe som antagelig var mangel, ref de lave referanseområdene. Anonymkode: c8ca9...d4b
Lonehill Skrevet 4. desember 2023 Forfatter #28 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dette sier venninna mi som er klinisk ernæringsfysiolog også. I tillegg til at Norge har mye lavere referanseområder for D-vitamin enn mange andre land, og anbefaler mye lavere dosering av tilskudd også. Og har du først mangel må du ta høye doser for å klare å bygge det opp igjen. Det er vel 10-20 mikrogram som er anbefalt, men jeg tar 80 mikrogram hver dag. Lå helt på grensen til mangel før jeg begynte med høyere dose, noe som antagelig var mangel, ref de lave referanseområdene. Anonymkode: c8ca9...d4b Det er ikke lov å diskutere D-vitamindoser på KG. Diskusjon om doser er brudd på forumreglene. Denne tråden handler om D-vitaminforgiftning, ikke om D-vitamindoser.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #29 Skrevet 4. desember 2023 Det er en grunn til at det er barnesikring på vitaminbjørnene Anonymkode: dfdcd...4a9
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #30 Skrevet 4. desember 2023 Men hva er vitsen med å pøse på med mer vitaminer enn kroppen trenger.. Anbefalt dose er kanskje litt lav, men man trenger jo ikke å gå til motsatt ende og spise tusenvis mer enn anbefalt dose heller Anonymkode: e0557...9dd
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #31 Skrevet 4. desember 2023 6 minutter siden, Lonehill said: Det er ikke lov å diskutere D-vitamindoser på KG. Diskusjon om doser er brudd på forumreglene. Denne tråden handler om D-vitaminforgiftning, ikke om D-vitamindoser. D vitamindoser og forgiftning går hånd i hånd, så det burde være opplagt at i en slik tråd så vil doser automatisk bli et tema. Anonymkode: 41655...a00
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #32 Skrevet 4. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men hva er vitsen med å pøse på med mer vitaminer enn kroppen trenger.. Anbefalt dose er kanskje litt lav, men man trenger jo ikke å gå til motsatt ende og spise tusenvis mer enn anbefalt dose heller Anonymkode: e0557...9dd Hvordan vurderer du hvor mye d vitamin kroppen din trenger? Jeg tar flere tusen mer enn anbefalt dose, fordi jeg vet at jeg trenger det. Anonymkode: 41655...a00
Lonehill Skrevet 4. desember 2023 Forfatter #33 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): D vitamindoser og forgiftning går hånd i hånd, så det burde være opplagt at i en slik tråd så vil doser automatisk bli et tema. Anonymkode: 41655...a00 Spørsmålet mitt er ikke doseavhengig. D-vitaminforgiftning eksisterer ikke i Norge, uavhengig av dose. Det er INGEN i Norge som har blitt forgiftet av D-vitamin, ifølge FHI. Jeg lurer bare på hvorfor vi blir advart mot D-vitaminforgiftning, når problemet tydeligvis ikke eksisterer.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #34 Skrevet 4. desember 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er en grunn til at det er barnesikring på vitaminbjørnene Anonymkode: dfdcd...4a9 Jammen selvsagt er det barnesikring på vitaminbjørner. Det er også en grunn til at alt av vitaminer og medisiner skal oppbevares utilgjengelig for barn, fordi de har ikke evnen til å forstå at sånn og sånn ikke skal inntas. Vitaminbjørner smaker i tillegg godis, så selvsagt... Vitaminbjørn inneholder forøvrig langt mer enn d vitamin, og det bittelille av d vitamin som er her (5 mcg), klarer man ikke få forgiftning på fra 1 pk ved et enkelttilfelle (hvis vi skal snakke d vitamin isolert) Anonymkode: 41655...a00
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #35 Skrevet 4. desember 2023 Just now, Lonehill said: Spørsmålet mitt er ikke doseavhengig. D-vitaminforgiftning eksisterer ikke i Norge, uavhengig av dose. Det er INGEN i Norge som har blitt forgiftet av D-vitamin, ifølge FHI. Jeg lurer bare på hvorfor vi blir advart mot D-vitaminforgiftning, når problemet tydeligvis ikke eksisterer. Temaet er doseavhengig. Har nylig forklart deg hvorfor det ikke er registrert forgiftning i Norge; folk tar generelt lave doser, og da vil det motsatte være realiteten - for lave verdier. Man får åpenbart ikke forgiftning av lavere doser, kun av svært høye doser over tid. 100 mcg er ikke svært høye doser, det er knapt nok høy dose, og for mange ikke nok til å en gang opprettholde normale verdier. Så derfor. Anonymkode: 41655...a00 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå