Gå til innhold

Dere som har vært på ferie i Tokyo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva må jeg tenke på når jeg planlegger en ukes/10 dagers ferie dit?

Anonymkode: 50353...cb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klarer du ikke forstå det selv...? Eller finne ut av det? :o 

Fly og bosted er en god start....

Anonymkode: 9e1e3...669

Skrevet

Hva du må tenke på?

Kan du være med spesifikk???

Det er selvfølgelig mye du må tenke på, men det meste er jo helt vanlige ting som hotell, transport, penger til mat, osv. Hva er det du lurer på.

Anonymkode: bde84...2f9

Skrevet

Tokyo er digert, så lurt å tenke gjennom hva du vil se og gjøre før du bestiller overnatting. Oversetterapp på mobilen kan være nyttig. Lurt å ha pocket-wifi. 

Anonymkode: 72329...37a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tokyo er digert, så lurt å tenke gjennom hva du vil se og gjøre før du bestiller overnatting. Oversetterapp på mobilen kan være nyttig. Lurt å ha pocket-wifi. 

Anonymkode: 72329...37a

Takk til den som svarte på det jeg spurte om. De to andre som nevnte bosted og fly kunne spart seg den påtatt dumheten 🙄

Anonymkode: 50353...cb9

• Liker 1
Skrevet

Nå husker jeg ikke hva biletten heter men på flyplassen da du lander kan du kjøpe turist biliet som gir deg muligheten til og reise over alt med den. Den er kun tilgjenglig på flyplassen og tog er dyrer i Japan en Norge.

Om det er lenge siden du sjekket opp noe du ville se på, sjekk på nytt. Vi fant ut at selv store parker med ustillinger flyttes rundt i landet og store aktrasksjoner flyttes også rundt. Vi sjekkes opp tidlig vår og reiste i august da var alt flyttet på andre siden av landet så vi måtte planlegge mye nytt.

Husk og ha med en pose for eget søppel det er ikke mange søppelbøtter og det forventes at du tar med eget søppel og kaster det på hotell eller en 7/11 er det ofte en søppel bøte men det er ikke mange av de.

Anonymkode: b4e02...b3c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Linny111
Skrevet

Aaaah jeg er i Tokyo nå!!!

Er femte gang jeg er her, så kan svare på det meste.

Ordne deg IC Card på flyplassen, f.eks. Welcome Suica. Det er GULL verdt. Du fyller det med penger på stasjonen og bare scanner det ved maskinene når du går opp til plattformen. Det er helt utrolig enkelt.

Velg hvor du skal bo. Tokyo er diger med flere bysentrum, ikke bare ett. Om du vil feste mye, er det nok lurt å bo i Shinjuku/Shibuya fordi T-banen slutter å gå rundt klokka ett om natta. Ellers er Asakusa et ganske billig område som likevel er sentralt og mye å gjøre. Jeg bor nå i Toshima og syns det er helt flott.

Om du skal reise rundt i Japan, kan du ordne JR pass, men dette er HELT unødvendig om du kun skal være i Tokyo. Lokale tog i Tokyo er ikke spesielt dyre.

Husk å ikke gå og spise eller se på mobilen. Vær stille og høflig generelt. Ikke snakk høyt på togene. Ta av deg skoene på f.eks. prøverom i klesbutikker, flere spisesteder og kapselhoteller.

Ikke gidd pocket wifi lenger, det er ekstremt dyrt. Ordne det eSim gjennom Ubigi eller noe sånt, jeg betaler 150 kroner for 10gb i 30 dager. Pocket wifi kosta over 1000 kroner for to uker.

Alltid ha kontanter på deg, da det fortsatt brukes en del kontanter her, selv om det har blitt mye bedre etter korona.

Og fyll ut Visit Japan Web for immigration og customs før reisen så du kan scanne QR-koden på flyplassen og slipper å fylle ut slike skjemaer på papir. Da kommer du som oftest ekstremt raskt gjennom immigration på de fleste japanske flyplasser.

Ellers er Tokyo en helt fantastisk by hvor du kan gjøre alt mulig. Det går ikke an å spørre "hva bør jeg gjøre i Tokyo?" Bare se for deg noe du kunne tenke deg å gjøre i livet, så finnes det i Tokyo. Selv liker jeg å lære språk og treffe og snakke med japanere, da jeg reiser mye alene, så jeg pleier å dra på språkkafé og internasjonale treff. Så bør du jo spise typisk japansk mat som sushi, ramen, yakiniku og sånn ting.

Om du vil lære deg å lese NOE japansk før turen, lær deg katakana. Hiragana kommer man ikke langt med om man ikke skal lære grammatikk og språk videre, men katakana brukes til alle lånord (som oftest fra engelsk), og det begynner å bli EKSTREMT mange av dem. Man kan lese hele menyer som nesten bare har katakana, og om man kan lese det og har litt språkøre, kan man forstå nesten hele menyen.

Bare spør om du har spesifikke spørsmål. Har vært her mye og begynner å vite hvordan det funker :)

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå husker jeg ikke hva biletten heter men på flyplassen da du lander kan du kjøpe turist biliet som gir deg muligheten til og reise over alt med den. Den er kun tilgjenglig på flyplassen og tog er dyrer i Japan en Norge.

Om det er lenge siden du sjekket opp noe du ville se på, sjekk på nytt. Vi fant ut at selv store parker med ustillinger flyttes rundt i landet og store aktrasksjoner flyttes også rundt. Vi sjekkes opp tidlig vår og reiste i august da var alt flyttet på andre siden av landet så vi måtte planlegge mye nytt.

Husk og ha med en pose for eget søppel det er ikke mange søppelbøtter og det forventes at du tar med eget søppel og kaster det på hotell eller en 7/11 er det ofte en søppel bøte men det er ikke mange av de.

Anonymkode: b4e02...b3c

Jeg har aldri båret rundt på søppelpose i Tokyo 😅 Det er ganske sjelden man kommer over søppel utenom på 7 Eleven og drikkeautomater, og der er det søppelbøtter uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...