Gå til innhold

Kona er iskald, helt til hun plutselig snur som om ingenting har skjedd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stadig forvirret i dette forholdet vårt. Vært gift 8 år og jeg sliter fortsatt med å forstå dette:vi kan krangle, være uenige, og hun gir meg et iskaldt blikk, blir taus og går. Det er da gjerne isfront i flere dager. Plutselig en dag er hun som vanlig, og snakker da til meg som om ingenting har skjedd. 

Jeg forstår det ikke. Hun tar aldri initiativ til å snakke om noe når hun er iskald og taus, bare plutselig blid igjen. Hva er greia med dette? Det er vanskelig å håndtere både tausheten og denne markante endringen som kommer ut av det blå. Gjør meg usikker. Noen råd til hvordan håndtere dette? 

Anonymkode: 9f3f2...5bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ta dette opp med henne. Si det sånn som du gjør her. Har du prøvd å snakke om det med henne, at du synes det er rart, og at du synes det er best å snakke om det. At det er greit å være uenige og ha hver sin mening

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke alle som hverken vil eller vet hvordan å ta opp tema for krangler. Jeg syns det er dårlig kommunikasjon, for det løser ingenting å bare late som ingenting. Da fortsetter man i samme sirkel neste krangel. 

Har du prøvd å sette deg ned for å ta opp tematikken med henne og være konfliktløser? 

Om hun nekter å imøtekomme ditt behov for å snakke ut om ting så er hun en dårlig partner. 

Silent treatment kan også i noen tilfeller være del av et mønster med psykisk vold og gaslighting. Om dette er tilfelle bør du komme deg ut av forholdet.

Anonymkode: f63fc...3e3

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette høres ut som silent treatment. Usikker på om hun gjør det bevisst eller ikke. Kan det hende at hun takler krangler dårlig og "går i lås"? Hvis dette er med vilje, så kan du tenke deg litt om. Kvier du deg for å være uenig med henne? Fordi da gir hun deg silent treatment? Det er nettopp det hun prøver på i såfall. At du aldri mer skal si henne i mot. Bare smile og la henne få viljen sin.

Anonymkode: b6e1b...a0c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Oboy..at du orker dette år etter år er sterkt. 

Anonymkode: dd950...9af

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det kan være «silent treatment», og kan ses som en form av psykologisk vold. Men samtidig kan det også være at hun ikke vet helt hvordan å reagere og er redd for konflikt eller si noe dumt/sårende. Det er nokså skadelig for relasjonen da hun bare rømmer fra situasjonen og over tid kan alt det vanskelige bare vokse.

Hva om du prøver å si fra at du vil høre hvordan hun opplevde situasjonen og hva som var vanskelig for henne? Si at du lager gjerne en kopp te litt seinere og vil høre hennes opplevelse. Men da må du klare det uten fordømmelse og uten å argumentere mot (det finnes gode ressurser på nettet, spesielt på engelsk, om hvordan håndtere slike situasjoner).

Jeg har vært sammen med en som vokste opp i et hjem der han ikke fikk aksept for sine følelser og opplevelser og foreldre var ikke gode på det heller, enten rømte eller ble veldig sure og anklagende. Så han oppførte seg litt som din partner; jeg måtte jobbe ganske mye med å hjelpe han å reagere og kommunisere mer fornuftig. Leste meg litt opp.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere må komunisere.Er veldig enkelt om dere får det til.

Anonymkode: 94a1f...9c6

• Nyttig 2
Skrevet

Hvordan er grunnmuren hos dere? Hvordan ble dere kjent? Kjempeforelsket i to år? Det er jo ofte det par faller tilbake på når det skorter, slik at en ikke lager fiendebilder når det røyner på. Kanskje du kan hente noe derfra for å myke opp stemningen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dere må komunisere.Er veldig enkelt om dere får det til.

Anonymkode: 94a1f...9c6

Ja, men det er slitsomt å måtte være den som hele tiden skal spørre. I mitt hode er det slik at den som endrer oppførsel, også er den som bør kommunisere, si noe om hvorfor. Ikke bare er trådstarter utsatt for silent treatment, og med det kanskje psykisk vold, men skal i tillegg være den som skal rydde opp i alt dette?

Anonymkode: 4e5bd...3e8

• Liker 2
Skrevet

Slutt å spørre !! 
Gi beskjed om at hvis hun skal fortsette med desse furte/straffe-periodene sine så gidder du ikke mer. 
Ikke sånn en skal være mot den en er glad i.  
Si fra at du forventer at hun er voksen og tar en dialog når dere er uenige om noe 

Anonymkode: cf209...04e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har du prøvd å snakke med henne når hun er ved godt mot? 

Anonymkode: 21079...29a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 22.08):

Dette høres ut som silent treatment. Usikker på om hun gjør det bevisst eller ikke. Kan det hende at hun takler krangler dårlig og "går i lås"? Hvis dette er med vilje, så kan du tenke deg litt om. Kvier du deg for å være uenig med henne? Fordi da gir hun deg silent treatment? Det er nettopp det hun prøver på i såfall. At du aldri mer skal si henne i mot. Bare smile og la henne få viljen sin.

Anonymkode: b6e1b...a0c

Altså kan kg slutte med dette. Å uglese silent treatment. 
Noen ganger er det faktisk det beste. Få tenkt seg om. Jeg gjør det ofte. Noen ganger er det ting som dukker opp som gjør meg irritert og sint, men for at jeg ikke skal ta det opp på en dårlig måte venter jeg til følelsene har lagt seg. Det bør være helt innafor. Noen ganger når jeg har ventet og tenkt såpass lenge på situasjonen, finner jeg til slutt ut at det er vel ikke noe å være irritert for. Jeg går da videre som om ingenting har hendt.. det betyr da ikke at jeg er en psykopat likevel! 

Anonymkode: 9e730...29d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 9.26):

Slutt å spørre !! 
Gi beskjed om at hvis hun skal fortsette med desse furte/straffe-periodene sine så gidder du ikke mer. 
Ikke sånn en skal være mot den en er glad i.  
Si fra at du forventer at hun er voksen og tar en dialog når dere er uenige om noe 

Hvem sier at det er for å straffe? Det er da like mye «psykisk vold» å ikke la andre føle på følelser i fred. Slutt å dra det kortet hele tiden. Vi alle reagerer forskjellig og det må respekteres. Kona hans har all rett til å tenke i fred uten at han skal blande seg i det. Kan godt hende hun trenger de dagene for å komme på bedre tanker. 

Skrevet

Hva sier du TS siden kona di blir iskald? Det må jo være noe som opprører skikkelig? Ingen blir iskald uten at du virkelig treffer en nerve?? Snakker dere om det når ting roer seg? "Hva var det jeg sa som opprørte deg så mye at du har vært taus i mange dager?" 

Anonymkode: c6220...d16

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså kan kg slutte med dette. Å uglese silent treatment. 
Noen ganger er det faktisk det beste. Få tenkt seg om. Jeg gjør det ofte. Noen ganger er det ting som dukker opp som gjør meg irritert og sint, men for at jeg ikke skal ta det opp på en dårlig måte venter jeg til følelsene har lagt seg. Det bør være helt innafor. Noen ganger når jeg har ventet og tenkt såpass lenge på situasjonen, finner jeg til slutt ut at det er vel ikke noe å være irritert for. Jeg går da videre som om ingenting har hendt.. det betyr da ikke at jeg er en psykopat likevel! 

Du skjønner ikke at det er fryktelig ubehagelig for den andre parten å forholde seg til et menneske som tydelig har problemer med kommunikasjon  

Å forvente at en skal kunne gå i dagesvis uten å få snakke sammen og få ryddet opp  er en forjævlig straff. 
Det er jo nesten en utviklingsforstyrrelse 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvem sier at det er for å straffe? Det er da like mye «psykisk vold» å ikke la andre føle på følelser i fred. Slutt å dra det kortet hele tiden. Vi alle reagerer forskjellig og det må respekteres. Kona hans har all rett til å tenke i fred uten at han skal blande seg i det. Kan godt hende hun trenger de dagene for å komme på bedre tanker. 

Å drive med silent treatment er psykisk terror for den som opplever det. 
Det er merkelig at du kan mene at det er helt rimelig, men det er kun for at du er på den siden sjøl. 
Å drive på sånn er et resultat av at en ikke har  lært seg å takle utfordringer, kritikk og uenigheter på en åpen og grei måte. 
Det ligner litt på en «utviklingsforstyrrelse light» 

Takk og lov for at jeg kom meg unna den mannen som drev på sånn 

• Liker 6
Skrevet

Slik var min eks. Ble med tiden veldig sliten av dette.

På grunn av en mange raserianfall hvis du prøvde å bryte isen valgte jeg å dra.

Først når jeg reiste, fant jeg ut hva jeg egentlig hadde vært gift med. Møtte et hat jeg aldri har sett makan til. Er redd han nå.

Anonymkode: 4dbf7...98f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 21.04):

Jeg er stadig forvirret i dette forholdet vårt. Vært gift 8 år og jeg sliter fortsatt med å forstå dette:vi kan krangle, være uenige, og hun gir meg et iskaldt blikk, blir taus og går. Det er da gjerne isfront i flere dager. Plutselig en dag er hun som vanlig, og snakker da til meg som om ingenting har skjedd. 

Jeg forstår det ikke. Hun tar aldri initiativ til å snakke om noe når hun er iskald og taus, bare plutselig blid igjen. Hva er greia med dette? Det er vanskelig å håndtere både tausheten og denne markante endringen som kommer ut av det blå. Gjør meg usikker. Noen råd til hvordan håndtere dette? 

Anonymkode: 9f3f2...5bd

Silent treatment er psykisk mishandling. Ta det opp med henne og si at det er ugreit. På en annen side, hvis dere krangler mye, så er forholdet mest sannsynlig ikke liv laga. Er det du som starter de fleste kranglene?

Anonymkode: bb806...5f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du kan ikke være ALENE i flere dager når du bor sammen med andre mennesker og driver Familien AS. Da får du være singel.

Anonymkode: bb806...5f5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å drive med silent treatment er psykisk terror for den som opplever det. 
Det er merkelig at du kan mene at det er helt rimelig, men det er kun for at du er på den siden sjøl. 
Å drive på sånn er et resultat av at en ikke har  lært seg å takle utfordringer, kritikk og uenigheter på en åpen og grei måte. 
Det ligner litt på en «utviklingsforstyrrelse light» 

Takk og lov for at jeg kom meg unna den mannen som drev på sånn 

Det er fullt lovlig å gi beskjed om at «jeg er ikke i humør til å ta dette nå. Det kan vente». Det er like mye terror å tvinge annen part til å ta del i uenigheter når de ikke ønsker det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...