AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #1 Skrevet 3. desember 2023 Hei! Jeg vet det er rart og ta opp dette her, men jeg er litt bekymret over egen helse. Siden i sommer har jeg brukt en god del avføringspiller, da jeg sliter med og få gått på do. Jeg har også hatt en del uker der jeg ikke har tatt noe, og har tatt tre stykker i perioder. Forrige uke tok jeg tre på onsdag, og tre på fredag. På søndag fikk jeg veldig mageknip og har flydd på do og kastet opp (selvom jeg ikke kaster opp bestandig) og vært kvalm. Får jeg i meg mat kommer det opp. Jeg har også fått mensen i går. Var på legevakta og tok crp og blodtrykk og alt var fint. De trodde dette kom av mye forstyrrelser i magen og at tarmen ble irritabel. Fikk råd om og kun spise lette produkter som yoghurt og sånt. Jeg er mye bedre når jeg ikke spiser noe, men så fort jeg spiser noe blir jeg dårlig. Jeg er så redd jeg har ødelagt tarmene mine og at jeg ikke kan spise normalt igjen. Er det noen sykepleiere her eller noen som har vært borti liggende situasjon før? Setter stor pris på svar!🥺🫶🏻 Anonymkode: 213c8...ef4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #2 Skrevet 3. desember 2023 Tror dette går over ❤️ Anonymkode: 213c8...ef4
BobbySocks Skrevet 3. desember 2023 #3 Skrevet 3. desember 2023 Ville dratt til fastlegen i morgen. Har du magesmerter? Det kan oppstå til dels alvorlige bivirkninger ved hyppig bruk av laxantia, så ville sjekket med legen, sånn i all tilfelle.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #4 Skrevet 3. desember 2023 Jeg misbruker slike tabletter i flere år. Første året fikk jeg et halvt år med daglig oppkast, fikk ikke til å holde nede noe og store magesmerter. Hadde gastritt og magesår. Refluks og betennelse i spiserøret. Men jeg tok store mengder med melk (de skal ikke tas med melk!). Styr unna! Du får ikke alt det over etter så kort tid og så lav dose som du nevner. Uten bakeforliggende sykdom. Men oppkast er en bivirkning, samme med magesmerter/kramper. Det er forbigående. Får du ikke til å gå på do så må du finne ut årsaken og fikse det. I mellomtiden bruk trygge legemidler som movicol og microlax. I samråd med lege så klart. Det blir ikke kroppen avhengig og ødelagt av. Tar du lakserende og ikke drikker nok, så forblir du forstoppet i tillegg, så drikk nok væske. Anonymkode: f17f3...fad
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #5 Skrevet 3. desember 2023 Jeg tar dulcolax 5mg, og vet ikke om jeg kommer til og få samme beskjed som på legevakta:( Anonymkode: 213c8...ef4
bolla92 Skrevet 4. desember 2023 #6 Skrevet 4. desember 2023 Må du ta avføringspiller da? Har du prøvd noe litt "snillere" som movicol eller laktulose? Jeg ville bestilt en time hos fastlegen hvertfall
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #7 Skrevet 4. desember 2023 Har et godt tips. Kok opp havregryn og ha oppi en pose svisker og kok det opp. legg en spiseskje linfrø i yoghurt kvelden før. maks en spise skje pr dag. Spis masse druer. samtidig som du holder deg unna sukker. skal love deg at du får avføring da altså. Anonymkode: d6f32...ec7 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #8 Skrevet 4. desember 2023 Jeg tok 3 ganger så mye over tid. Hadde smertefull mageknip, vannaktig diare og måtte på do hver gang jeg spiste noe. Har ingen varige skader, men fikk beskjed om at jeg risikerte varig skade av helsepersonell da. 3 er minst 1 for mye det og, men du har ikke tatt det hver dag da. Det går mye omgangssyke for tiden. Kan det være bare omgangssyke f.eks? Anonymkode: cf3c3...1f2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #9 Skrevet 4. desember 2023 Ja, det er vel ikke helt utenkelig at de har fucket opp systemet litt... Anonymkode: 28073...002
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #10 Skrevet 4. desember 2023 Ta en pause fra avføringspiller. Kjøp heller flytende parafin på apoteket, bruk denne til magen har stabilisert seg igjen. spis mye fiberrike grønnsaker til måltidene. Anonymkode: 31597...213
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #11 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tok 3 ganger så mye over tid. Hadde smertefull mageknip, vannaktig diare og måtte på do hver gang jeg spiste noe. Har ingen varige skader, men fikk beskjed om at jeg risikerte varig skade av helsepersonell da. 3 er minst 1 for mye det og, men du har ikke tatt det hver dag da. Det går mye omgangssyke for tiden. Kan det være bare omgangssyke f.eks? Anonymkode: cf3c3...1f2 Jeg tenkte på det samme, men får mye vondt i magen og kropp + blir litt kvalm da jeg får uka. Og det fikk jeg for noen dager siden, så kan ha en liten sammenheng. Men hvor lenge var du sånn, at du måtte på do for hvert måltid til at alt stabiliserte seg? Takk for tilbakemelding❤️ Anonymkode: 213c8...ef4
Kaisada Skrevet 4. desember 2023 #12 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei! Jeg vet det er rart og ta opp dette her, men jeg er litt bekymret over egen helse. Siden i sommer har jeg brukt en god del avføringspiller, da jeg sliter med og få gått på do. Jeg har også hatt en del uker der jeg ikke har tatt noe, og har tatt tre stykker i perioder. Forrige uke tok jeg tre på onsdag, og tre på fredag. På søndag fikk jeg veldig mageknip og har flydd på do og kastet opp (selvom jeg ikke kaster opp bestandig) og vært kvalm. Får jeg i meg mat kommer det opp. Jeg har også fått mensen i går. Var på legevakta og tok crp og blodtrykk og alt var fint. De trodde dette kom av mye forstyrrelser i magen og at tarmen ble irritabel. Fikk råd om og kun spise lette produkter som yoghurt og sånt. Jeg er mye bedre når jeg ikke spiser noe, men så fort jeg spiser noe blir jeg dårlig. Jeg er så redd jeg har ødelagt tarmene mine og at jeg ikke kan spise normalt igjen. Er det noen sykepleiere her eller noen som har vært borti liggende situasjon før? Setter stor pris på svar!🥺🫶🏻 Anonymkode: 213c8...ef4 Dette har nok ikke sammenheng med pillene, selv om det ikke er lurt å bruke de pillene som trekker vann ut av kroppen for å gjøre avføringen myker.( det er nylig vist at overdreven bruk av disse pillene kan føre til tidligere demens bl.a, men da snakker vi bruk over mange år) Det høres ut som du har fått det som mange har for tiden, norovirus. Typisk omgangssyke som forverres ved inntak av mat og drikke. Få i deg nok væske, og dette kommer til å gå fint. på lengre sikt kan du bruke duphalc-lactulose for magen. funker bra for mange.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå