Gå til innhold

Kan bare mitt ha ADHD tegn på adhd tidlig alder.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datter min er litt over 3 år gammel. Hun klarer ikke å sitte stille, er hyperaktive høymeldt og er overalt. Må gjentatte ganger gi beskjed og vil ikke høre etter. 

Kan få 2 sinneutbrud på dagen som kan være evig gråter og skrikker på fullt hals som om hun blir pint. 

Dette gjør så det er helt jævelig å unngås med hun på kjøpesenter for eks. Eller kaffebesøk hos familie og venner.. 

Også har hun utrolig nattesøvn. Tenkte først at det er vanlig da hun forsatte er liten hva tenker dere ?

Hun er ei veldig god snill og omtenksom jente til ellers når alt går etter hennes plan..

Anonymkode: 4d437...02a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Datter min er litt over 3 år gammel. Hun klarer ikke å sitte stille, er hyperaktive høymeldt og er overalt. Må gjentatte ganger gi beskjed og vil ikke høre etter. 

Kan få 2 sinneutbrud på dagen som kan være evig gråter og skrikker på fullt hals som om hun blir pint. 

Dette gjør så det er helt jævelig å unngås med hun på kjøpesenter for eks. Eller kaffebesøk hos familie og venner.. 

Også har hun utrolig nattesøvn. Tenkte først at det er vanlig da hun forsatte er liten hva tenker dere ?

Hun er ei veldig god snill og omtenksom jente til ellers når alt går etter hennes plan..

Jeg snakket med helsesøster om dette da min datter var 3 år fordi jeg hadde en mistanke. Mange år senere fikk hun diagnosen. Så ja.

Anonymkode: 5b977...2be

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at hun er 3 år gammel.

Anonymkode: c7ea9...376

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg snakket med helsesøster om dette da min datter var 3 år fordi jeg hadde en mistanke. Mange år senere fikk hun diagnosen. Så ja.

Okei ja har hatt mistanke om det en liten stund. Skal man kontakte helsesøster på helsestasjonen eller kan man ringe til fastlegen? Hvordan slår dem fast diagnosen? Jeg er ikke kjent med adhd 

Skrevet

Jeg tenker at hun er 3 år gammel.

Anonymkode: c7ea9...376

Tenker på det også men så er hun veldig ekstrem og ikke som andre barn. 

• Liker 1
Skrevet

Lurer på det samme, hvor tidlig man kan se det? Har en som likner veldig på det du beskriver men hun er bare akkurat 2 år. 

Anonymkode: ba86c...405

Skrevet

Lurer på det samme, hvor tidlig man kan se det? Har en som likner veldig på det du beskriver men hun er bare akkurat 2 år. 

Anonymkode: ba86c...405

Barne mitt var sånn da hun fylte 2 år. Men det er vanskelig å dianosere barn i så tidlig alder da det er vanlig å være trassig i den alderen. 🙈 fikk høre i fra en barnehagen ansatte at det var veldig stille i barnehagen når barne mitt var hjemme og syk. Så jeg må høre med barnehagen om de også har en mistanke om adhd. 

Skrevet

Det var fra den alderen da vi forstod at vårt barn hadde adhd MEN da visste vi at flere i familien også hadde det. Om du ikke kjenner igjen diagnosen hos foreldrene dine eller søsken av dere, så trenger det ikke å være adhd 

Anonymkode: a3bf6...4a0

• Liker 1
Skrevet

Hun er tre år. Det er for tidlig å si!

Skrevet

Det er for tidlig å vurdere, og så små blir uansett ikke medisinert med mindre det er ekstremt.  

Det kan være litt uro som er nok til at et barn på 3 år er sånn og ikke helt uvanlig 

Anonymkode: c332b...f59

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

HUN ER TRE ÅR!!!

At hun klikker og skriker handler om deg som forelder og din manglende veiledning,.

Anonymkode: a482c...2ef

Skrevet

Du trenger ikke stresse med å gi barnet noen diagnoser enda, hun er bare 3. Gi det noen år, til iallfall barneskolealder, så kan du ta en ny vurdering da.

Anonymkode: 7cace...83d

• Liker 1
Skrevet

Skjønner at du lurer. Og skjønner om du blir oppgitt over alle som MÅ understreke at hun bare er 3 år. 

Som om det hjelper deg å utsette problemet…

Det kan godt hende hun har adhd. Og jeg forstår om du ønsker å avdekke en evt diagnose så tidlig som mulig, fordi det vil hjelpe deg/dere å vite hvordan dere skal håndtere det. 

Min datter har dysleksi. Det ble avdekket altfor sent. Da gikk hun glipp av masse tilrettelegging. Noe som gjorde at hun har havnet langt bakpå i alle fag, og det har nå blitt nesten umulig å ta igjen. 

Så du må bare ignorere alle de som tror de vet hvordan man forholder seg til tidlige tegn på at noe ikke er som det skal være. 

PS: jeg har både en far og en tante med adhd. De har ikke fått tilrettelegging. Det gikk bra for min far, men ikke for min tante. Så ta tidlige tegn på alvor. 

Anonymkode: f963a...94f

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

HUN ER TRE ÅR!!!

At hun klikker og skriker handler om deg som forelder og din manglende veiledning,.

Anonymkode: a482c...2ef

Nei nå må du gi deg. Gi moren slack, å bekymre seg et vel noe alle mødre gjør. Håper selvfølgelig at barnet ikke har adhd, men jeg kjente på akkurat det samme fra samme alder og det vedvarte frem til 1 kl da diagnosen endelig kom med god hjelp av medisiner. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Okei ja har hatt mistanke om det en liten stund. Skal man kontakte helsesøster på helsestasjonen eller kan man ringe til fastlegen? Hvordan slår dem fast diagnosen? Jeg er ikke kjent med adhd 

Du får ingen utredning eller diagnose så tidlig. Det må du ta når hun begynner på skolen. Med mindre hun har virkelig store atferdsvansker som påvirker henne og dere. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei nå må du gi deg. Gi moren slack, å bekymre seg et vel noe alle mødre gjør. Håper selvfølgelig at barnet ikke har adhd, men jeg kjente på akkurat det samme fra samme alder og det vedvarte frem til 1 kl da diagnosen endelig kom med god hjelp av medisiner. 

Jeg vet om en gutt som har adhd, men han har ikke fått medisiner og er på vei til å få livet på skinner med hjelp av foreldre og ppt.

Anonymkode: 1cf9b...212

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet om en gutt som har adhd, men han har ikke fått medisiner og er på vei til å få livet på skinner med hjelp av foreldre og ppt.

Anonymkode: 1cf9b...212

Ja? Jeg regner med at nettopp en diagnose og dermed tilrettelegging var årsaken til at det har gått bra??? Ser ingen her som roper etter medisiner?

Anonymkode: f963a...94f

• Liker 1
Skrevet

Her var det tydelige tegn på at det var noe 'ekstra' med jentungen fra hun var halvannet. Både jeg, barnehagen og familie/venner så at hun var godt utenfor gjennomsnittet og normalvinduet. Hun ble meldt opp til PPT som treåring, de skrev sakkyndig vurdering med ekstra ressurs i barnehage og anbefalte henvisning til BUP pga klare tegn på ADHD. Hun var ferdig utredet et halvår før hun fylte seks, og startet på medisiner senvinteren før skolestart. Seks år senere er hun 100% overbevist at om hun ikke fått hjelp før skolestart hadde overgangen til skole vært et rent helvete.

Så, om du er bekymret for om barnet ditt kan ha ekstra utfordringer, ta det opp med barnehage og meld evt barnet opp til PPT for å få et eksternt blikk på situasjonen. Kanskje har du bare en ekstra energisk treåring, kanskje har du en treåring med ADHD. PPT har enkle verktøy for å kartlegge om barnet bare er aktivt eller om det bør vurderes utredet.

Anonymkode: 4196a...2b8

• Nyttig 1
Skrevet

Min datter har adhd men jeg tenkte ikke over det før hun var i tredje klasse og skolen antydet boe. Men, hun hadde masse tegn på det, veldig aktiv, veldig mye humør, både godt og vondt, veldig ukonsentrert og fiklete. Jeg tenkte ikke over det fordi det var mitt første barn tror jeg. Hun er voksen nå og klarer seg helt normalt, medisin har hun ikke hatt siden hun var 16. 

Anonymkode: 42350...50a

• Hjerte 1
Skrevet

Min sønn ble utredet siste året i barnehagen men dem slo ikke noe fast. Rett etter starten i første klasse ble han på nytt utredet igjennom bup . Fikk diagnosen adhd og odd. Var noen forferdelig år for barn og mor med masse utprøving av medisiner.  Det var ganske mange slag som han måtte prøve både enkle og i kombinasjon. Ente opp med strattera som han hatet. Han sluttet med medisiner selv som 15 åring. Er nå 21 år ikke fullført videregående,  har sosial angst , sover hele dagen og gamer hele natten. Gått veldig opp i vekt og skjemmer seg over kroppen sin. Og vil ingen ting. Fortvilende for han og for mor. Mor har også adhd og angst. 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...