Gå til innhold

noe som hjelper mot aura? (migrene)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har migrene, både med og uten aura. Noen ganger får jeg "bare" aura i form av tap av synsfelt, lys som blokkerer synsfelt, tankegangen går saktere/ordene stokker seg og kroppsdeler føles som de ikke hører til meg lenger- f.eks blir ene armen min nummen og rar. Det varierer veldig om jeg får migrene etter aurafasen eller ikke, men uansett om jeg får selve hodepinen blir jeg veldig sliten og tung i hodet og vondt i nakken. Jeg har medisiner, men de skal jo ikke tas før selve migrenen kommer og slik jeg har forstått det virker de ikke på auraen heller. 

Har funnet at triggere er i alle fall lite søvn, stress og sterke lukter. Noen ganger er det ingen logikk i hva som utløste auraen. Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutte ut/ned på kaffe, ikke stresse, nok søvn 

Anonymkode: 62509...1a1

Skrevet

Forebyggende som regel får man det etter å ha vært hos nevrolog og hvor ofte man er plaget.

Skrevet
mereo skrev (8 minutter siden):

Forebyggende som regel får man det etter å ha vært hos nevrolog og hvor ofte man er plaget.

Er flere medisiner man kan få som er forebyggende hos fastlegen, som blodtrykksmedisin. Går selv på det, funker godt. 
Nevrolog kommer man ikke til før man har prøvd minst 2 forebyggende medisiner over 3 mnd hver, hvis disse ikke fungerer så kan sende henvising til nevrolog. Jeg fikk avslag nettopp pga det og må prøve ut forebyggende medisin hos fastlegen først.

Anonymkode: 46a97...660

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker to forebyggende medisiner mot migrene: Candesartan og Topimax. Først da jeg begynte på Topimax, fikk jeg drastisk mye mindre aura. 

Anonymkode: 533bd...a5d

Skrevet

Anfallsmedisin hjelper også på kun aura for min del.

Som forebyggende har Ajovy redusert alle typer anfall, mens botox for min del reduserer smerte men ikke frekvensen av anfall.

Anonymkode: 9bd08...d1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er flere medisiner man kan få som er forebyggende hos fastlegen, som blodtrykksmedisin. Går selv på det, funker godt. 
Nevrolog kommer man ikke til før man har prøvd minst 2 forebyggende medisiner over 3 mnd hver, hvis disse ikke fungerer så kan sende henvising til nevrolog. Jeg fikk avslag nettopp pga det og må prøve ut forebyggende medisin hos fastlegen først.

Anonymkode: 46a97...660

Da havna vel jeg hos nevrolog pga hyppighet av anfall. 
Blodtrykksmedisin gjorde ingenting for min migrene dessverre.

Skrevet

Jeg hadde aura og støt-hodepine. Det forsvant på et par måneder da jeg begynte med magnesiumtilskudd. 

Anonymkode: 36331...4bf

• Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde aura og støt-hodepine. Det forsvant på et par måneder da jeg begynte med magnesiumtilskudd. 

Magnesium er undervurdert for så mye :) 

Anonymkode: 05d2c...6e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor stor dose bruker du?

Anonymkode: feb37...275

Skrevet

Hvor stor dose bruker du?

Jeg blir løs i magen hvis jeg spiser magnesiumtilskudd. Det betyr sannsynligvis at jeg er dårlig til å ta opp magnesium fra fordøyelsen.

Virkningen kom da jeg begynte å smøre magnesiumkrem på huden. Da tar visst kroppen min opp så mye magnesium jeg trenger gjennom huden, hvis jeg har mangel. 

Auraen og hodepinestøtene gikk i allfall over. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg blir løs i magen hvis jeg spiser magnesiumtilskudd. Det betyr sannsynligvis at jeg er dårlig til å ta opp magnesium fra fordøyelsen.

Virkningen kom da jeg begynte å smøre magnesiumkrem på huden. Da tar visst kroppen min opp så mye magnesium jeg trenger gjennom huden, hvis jeg har mangel. 

Det var interessant. Jeg har tatt magnesium en stund, men sliter med løs mage. Hvor kjøper du magnesiumkrem?

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det var interessant. Jeg har tatt magnesium en stund, men sliter med løs mage. Hvor kjøper du magnesiumkrem?

Kjøper den som er tilgjengelig på helsekosten jeg tilfeldigvis stikker innom. Svindyrt er uansett og innholdet er stort sett det sammme i alle. 

Fotbad med havsalt skal også tilføre magnesium har jeg hørt. Om det er sant, vet jeg ikke, men leksikon påstår at havsalt består av 16% magnesiumsalt (9,5% er magnesiumklorid, som skal taes opp veldig lett i kroppen). De som selger havsalt påstår derimot at de bare selger ren natriumklorid som havsalt, så hva som er rett, vet jeg ikke. 

https://snl.no/havsalt

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvilket tilskudd tar du?
Jeg opplever at de fra apoteket gir meg mer magebesvær enn de fra helsekosten, har også med ingredienser og ikke bare mengden magnesium å gjøre.

I tillegg kan det være at du trenger kalsium, slik at et tilskudd med magnesium og kalsium kombinert kunne vært lurt, og gir en bedre balanse for magen. Begynn med lavere dose (175-350 mg) for å se først. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvilket tilskudd tar du?
Jeg opplever at de fra apoteket gir meg mer magebesvær enn de fra helsekosten, har også med ingredienser og ikke bare mengden magnesium å gjøre.

I tillegg kan det være at du trenger kalsium, slik at et tilskudd med magnesium og kalsium kombinert kunne vært lurt, og gir en bedre balanse for magen. Begynn med lavere dose (175-350 mg) for å se først. 

Jeg bruker magnesium fra Gevita, de er så enkle å svelge. Orker ikke tyggetabletter heller. Skal teste ut kalsium også, takk for tips.

Kjøper den som er tilgjengelig på helsekosten jeg tilfeldigvis stikker innom. Svindyrt er uansett og innholdet er stort sett det sammme i alle. 

Fotbad med havsalt skal også tilføre magnesium har jeg hørt. Om det er sant, vet jeg ikke, men leksikon påstår at havsalt består av 16% magnesiumsalt (9,5% er magnesiumklorid, som skal taes opp veldig lett i kroppen). De som selger havsalt påstår derimot at de bare selger ren natriumklorid som havsalt, så hva som er rett, vet jeg ikke. 

https://snl.no/havsalt

Takk. Skal sjekke det ut.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bruker magnesium fra Gevita, de er så enkle å svelge. Orker ikke tyggetabletter heller. Skal teste ut kalsium også, takk for tips.

Tar du 1 eller 2 kapsler? 

Gevita inneholder en del dårlige ingredienser, deriblant maltodextrin som kan gi magereaksjoner. Jeg kjøper aldri tilskudd fra apoteket pga dette. 

Denne koster mer, men er et mye bedre produkt. Du får den også med kalsium, magnesium, og d vitamin kombinert fra samme serie
 https://sunkost.no/bio-life-magnesium-120-kapsler?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAjrarBhAWEiwA2qWdCL3jyTLF8WmGhqpArejgNu0qmPvnyTq2MKE7N42Up8tJFlauLWxekRoCN0cQAvD_BwE

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tar du 1 eller 2 kapsler? 

Gevita inneholder en del dårlige ingredienser, deriblant maltodextrin som kan gi magereaksjoner. Jeg kjøper aldri tilskudd fra apoteket pga dette. 

Denne koster mer, men er et mye bedre produkt. Du får den også med kalsium, magnesium, og d vitamin kombinert fra samme serie
 https://sunkost.no/bio-life-magnesium-120-kapsler?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAjrarBhAWEiwA2qWdCL3jyTLF8WmGhqpArejgNu0qmPvnyTq2MKE7N42Up8tJFlauLWxekRoCN0cQAvD_BwE

Jeg tar to. Tar det egentlig for urolige bein, også er det et pluss at det kan hjelpe mot migrene.

Tusen takk, det skal jeg sjekke ut. Da skal jeg ihvertfall kutte ut Gevita.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tar to. Tar det egentlig for urolige bein, også er det et pluss at det kan hjelpe mot migrene.

Tusen takk, det skal jeg sjekke ut. Da skal jeg ihvertfall kutte ut Gevita.

700 mg kan bli mye, mens 350 mg kan bli for lite igjen. 

I tillegg til at Biolife er et bedre produkt, så er det mye lettere å dosere da en kapsel er 175 mg. 

I forhold til kalsium, så sjekk om det er noe du kanskje bør ta tilskudd av også https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6723741/#:~:text=Background and Objectives%3A Inadequate vitamin,health issues including chronic headaches.

Anbefalt daglig inntak er rundt 1000 mg, og man skal spise veldig mye meieriprodukter for å få i seg nok av dette. Kalsium fra planter taes dårligere opp. Så hvis du ser at du kanskje burde ha ekstra av både dette og d vitamin, så vurder denne 

https://sunkost.no/bio-life-kal-mag-med-vitamin-d3

Skrevet

700 mg kan bli mye, mens 350 mg kan bli for lite igjen. 

I tillegg til at Biolife er et bedre produkt, så er det mye lettere å dosere da en kapsel er 175 mg. 

I forhold til kalsium, så sjekk om det er noe du kanskje bør ta tilskudd av også https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6723741/#:~:text=Background and Objectives%3A Inadequate vitamin,health issues including chronic headaches.

Anbefalt daglig inntak er rundt 1000 mg, og man skal spise veldig mye meieriprodukter for å få i seg nok av dette. Kalsium fra planter taes dårligere opp. Så hvis du ser at du kanskje burde ha ekstra av både dette og d vitamin, så vurder denne 

https://sunkost.no/bio-life-kal-mag-med-vitamin-d3

Tusen takk for linker og informasjon!

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...