AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #1 Skrevet 3. desember 2023 Her er situasjonen: Mannen til søsteren min har en bror, jeg har kun møtt han to ganger før, på julaften. Denne broren har fått en alvorlig sykdom og det er sannsynlig at han kan dø. Han skal feire jul med oss i år også. Mannen til søsteren min har ikke nevnt dette til meg selv, men søsteren min har delt det. Jeg har ikke veldig tett kontakt med mannen til søsteren min, og har såvidt snakket med hans bror. Hvordan blir riktig å forholde seg til dette på julaften? Skal jeg late som ingenting ovenfor den syke broren og fokusere på å ha en positiv og hyggelig feiring, eller må jeg ta opp at jeg har hørt han er syk og spørre hvordan han har det? Jeg er redd for å tråkke i salaten, vil ikke være usympatisk om jeg ikke tar det opp, men vil heller ikke være gravende og gjøre det ubehagelig for han at jeg tar det opp. Et annet spørsmål er hvordan jeg skal forholde meg til mannen til søsteren min som jeg møter før jul. I og med at han ikke har fortalt det til meg selv eller snakket om det at broren er syk, skal jeg holde munn eller spørre han hvordan det går? Råd? Anonymkode: 67f76...88a
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #2 Skrevet 3. desember 2023 Spør din søster om han selv er åpen om sin sykdom. Er han det, kan du gjerne si at du har hørt det, og synes det er leit. Hvis iķke, er det nok best å ikke si noe om det, med mindre han nevner det selv. Anonymkode: 9b079...8cc 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #3 Skrevet 3. desember 2023 Jeg ville holdt en lett tone, og latet som ingenting, frem til noen andre eventuelt tar det opp. Anonymkode: 32448...b43 1 1
Tingelling Skrevet 3. desember 2023 #4 Skrevet 3. desember 2023 Vær helt normal, hvis han ikke tar det opp selv. Det kan være han fornekter det, vil leve en jul uten fokus på sykdom eller rett og slett bare ikke har behov for å snakke om det. Tanta mi snakket aldri om sin kreftsykdom og snakket som om hun skulle overleve alt. snakker han om det, vær lyttende og la han få dele hvordan han har det og tenker. Mange vet ikke hva de skal si, men man trenger ikke si så mye. Ofte nok å bare være. 1 1
Khloe P.T Skrevet 3. desember 2023 #5 Skrevet 3. desember 2023 Min erfaring (og den er jo bare min) er at det er greit å si noe som viser at du vet hva han står i og at du er der om han ønsker å snakke litt. Da anerkjenner du de "lite festlige" følelsene han ev måtte ha. Utover det er det vanlig julefest. Men, på den måten synes jeg at det blir "ryddig" og man spiller med åpne kort. 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. desember 2023 #6 Skrevet 3. desember 2023 Spør søsteren/svogeren din om hvordan du skal forholde deg. Men med mindre han er veldig åpen om sykdommen (og da tar han det kanskje opp selv?), vil jeg tro det fungerer best å holde en lett tone på en slik dag.
Arkana Skrevet 3. desember 2023 #7 Skrevet 3. desember 2023 Jeg synes det blir veldig rart å late som om noen ikke er dødssyk, det blir fort elefanten i rommet. Å vise litt omtanke og spørre hvordan han har det ville jeg sett på som normalt. Så kan man selvsagt ellers ha en lett tone og sørge for en fin julefeiring hvor alle har det gøy, men det er aldri usympatisk å vise at man bryr seg.
exictence Skrevet 3. desember 2023 #8 Skrevet 3. desember 2023 Jeg ville ikke sagt til ham at jeg hadde hørt han var syk. Men spurt hvordan det går, og ellers hatt en fin feiring sammen. Tror ikke han synes det er hyggelig å ha det fokuset på seg. men hvis at du bryr deg og at du snakker med ham. Men hvis han ikke sier noe selv om det, så ikke nevn det, bare snakk med ham 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå