AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #1 Skrevet 3. desember 2023 Samboer gjennom 7 år har en lei tendens til å glemme at jeg finnes (virker det som), når jeg ikke er tilstede. Han har et tett forhold til sin familie, som jo er fint. Men det er ikke så fint å alltid være den som får vite ting sist. Jeg blir ydmyket gang på gang når jeg sitter som en idiot og ikke har vært involvert i planer som innebærer meg. Nå sist har han planlagt julaften hjemme hos oss uten å snakke med meg først. Dette får jeg da vite i påsyn av hans familie. Er dette normal oppførsel? Skal jeg bare finne meg i det? Trodde vi skulle være et team først og fremst? Anonymkode: 450c0...d16 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #3 Skrevet 3. desember 2023 Høres helt bakvendt ut. Er da alltid partner man snakker med først.. Anonymkode: 05df5...372 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #4 Skrevet 3. desember 2023 Nei, det er ikke normal oppførsel, og nei, du trenger ikke finne deg i det. Høres ut som om dere bør bestille time til parterapi, for det der er ikke holdbart. Jeg hadde latt julen i år gå - men hadde stilt strenge krav til samboer om alt han må gjøre før jul, og skrevet lister i kveld over alt han må starte å gjøre før jul - ev. vask, pynting, handling av gaver og mat, og ville også hatt en skriftlig arbeidsfordeling av mat o.l. på julaften og ev. anre dager hans familie blir der. Jeg hadde gjort mitt, men hadde gitt tydelig uttrykk for at han må ta minst 50 % av alt arbeidet (i tillegg til alle hverdagsoppgaver som også må gjøres parallelt de siste tre ukene før julaften...). Anonymkode: b28e7...4db 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #5 Skrevet 3. desember 2023 Syns det er rart om man ikke kan legge planer med egen familie uten å alltid måtte spørre partner først. Men så har jeg levd i et kontrollerende forhold så mulig jeg ser anderledes på det enn andre. Julaften er noe det er mer naturlig å snakke om men samtidig hva ville vært alternativet? At du og han feiret alene og sa nei til familien hans ville vært enda rarere så han tok det vel som en selvfølge at det gikk bra for deg å samle alle Anonymkode: 69603...a40
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #6 Skrevet 3. desember 2023 Er du en som liker å varte opp og ordne i stand da ? Jeg er en sånn en, så min eksmann, kunne godt finne på å invitere hjem til oss og si ifra til meg. (Det er ikke den delen jeg var misfornøyd med. Jeg liker det jeg!) Men, somregel spurte han meg først, ala skal vi invitere på slik eller slik. Hva tenker du ? Hva tror du selv at det kommer av? at han ikke har snakket med deg om å ha familieselskapet hjemme hos dere på julaften ? Ble han kanskje bare litt ivirig over å ha det hjemme hos dere ? (Jeg kunne lett ha blitt litt "sånn" JA! vi tar det hos oss. Jeg hadde lett tatt alle feiringer hjemme hos meg, så om det er litt "kamp" om det, i hans familie så skjønner jeg). Anonymkode: e3e1c...238
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #7 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Er du en som liker å varte opp og ordne i stand da ? Jeg er en sånn en, så min eksmann, kunne godt finne på å invitere hjem til oss og si ifra til meg. (Det er ikke den delen jeg var misfornøyd med. Jeg liker det jeg!) Men, somregel spurte han meg først, ala skal vi invitere på slik eller slik. Hva tenker du ? Hva tror du selv at det kommer av? at han ikke har snakket med deg om å ha familieselskapet hjemme hos dere på julaften ? Ble han kanskje bare litt ivirig over å ha det hjemme hos dere ? (Jeg kunne lett ha blitt litt "sånn" JA! vi tar det hos oss. Jeg hadde lett tatt alle feiringer hjemme hos meg, så om det er litt "kamp" om det, i hans familie så skjønner jeg). Anonymkode: e3e1c...238 Hvorfor tar du det som en selvfølge at det forventes at HUN varter opp og ordner selskapet? Ts sin MANN bør da klare det selv når det er han som inviterer Anonymkode: 69603...a40 9
Sansx Skrevet 3. desember 2023 #8 Skrevet 3. desember 2023 Hvis dere ikke har barn, kan du jo dra til dine foreldre i jula😁 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #9 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns det er rart om man ikke kan legge planer med egen familie uten å alltid måtte spørre partner først. Men så har jeg levd i et kontrollerende forhold så mulig jeg ser anderledes på det enn andre. Julaften er noe det er mer naturlig å snakke om men samtidig hva ville vært alternativet? At du og han feiret alene og sa nei til familien hans ville vært enda rarere så han tok det vel som en selvfølge at det gikk bra for deg å samle alle Anonymkode: 69603...a40 Alternativet er selvsagt at han sier, kjære jeg har veldig lyst til å be familien til oss på julaften, hva tenker du? Og at de planleggere jula sammen. Eller nestbest; familien spør om de vil arrangere jul, han sier ja der og da men ringer /forteller det til sin kjære rett etterpå. Hun skal da ikke bli informert lenge etterpå om noe HUN skal være arrangør for, desember har jo allerede begynt. Anonymkode: 1eee1...6bc 4 1
Nymerïa Skrevet 3. desember 2023 #10 Skrevet 3. desember 2023 Sansx skrev (5 minutter siden): Hvis dere ikke har barn, kan du jo dra til dine foreldre i jula😁 Dette hadde vært hysterisk morsomt. Spesielt hvis de har et tradisjonelt forhold og han dermed går ut fra at hun ordner julemiddagen. 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #11 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor tar du det som en selvfølge at det forventes at HUN varter opp og ordner selskapet? Ts sin MANN bør da klare det selv når det er han som inviterer Anonymkode: 69603...a40 Jo, vist det er slik hos de, så er det jo sånn.. Jeg bare stilte noen spml. JEG har null forventinger til TS. ☺️ Anonymkode: e3e1c...238 1
PM75 Skrevet 3. desember 2023 #12 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Samboer gjennom 7 år har en lei tendens til å glemme at jeg finnes (virker det som), når jeg ikke er tilstede. Han har et tett forhold til sin familie, som jo er fint. Men det er ikke så fint å alltid være den som får vite ting sist. Jeg blir ydmyket gang på gang når jeg sitter som en idiot og ikke har vært involvert i planer som innebærer meg. Nå sist har han planlagt julaften hjemme hos oss uten å snakke med meg først. Dette får jeg da vite i påsyn av hans familie. Er dette normal oppførsel? Skal jeg bare finne meg i det? Trodde vi skulle være et team først og fremst? Anonymkode: 450c0...d16 Dette er ikke greit! Og for å si det slik - den julaften er det HAN som skal ordne! Vaske, handle mat, lage mat, dekke på, stryke osv!! Men for å stille et spørsmål tilbake - er det et slikt forhold du vil ha?
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #13 Skrevet 3. desember 2023 Overhodet ikke greit! Samboeren VET at jeg hadde synes det var kjekt å ha hans familie her på julaften. Men han hadde spurt uansett, og familien synes også at det er en selvfølge at jeg har noe jeg skulle ha sagt. Min familie er også alltid velkommen her, men likevel spør jeg. Anonymkode: 0bc63...47e
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #14 Skrevet 4. desember 2023 Du er ikke mer dørmatte enn du selv velger å være. Har han ene og alene invitert familien på julefeiring, og ikke brydd seg om å informere deg, jamen da må han også ene og alene være vert for feiringen. Jeg hadde ikke løftet en finger for å hjelpe ham. Anonymkode: 733a0...10f 2
Bøtteballetten Skrevet 4. desember 2023 #15 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Samboer gjennom 7 år har en lei tendens til å glemme at jeg finnes (virker det som), når jeg ikke er tilstede. Han har et tett forhold til sin familie, som jo er fint. Men det er ikke så fint å alltid være den som får vite ting sist. Jeg blir ydmyket gang på gang når jeg sitter som en idiot og ikke har vært involvert i planer som innebærer meg. Nå sist har han planlagt julaften hjemme hos oss uten å snakke med meg først. Dette får jeg da vite i påsyn av hans familie. Er dette normal oppførsel? Skal jeg bare finne meg i det? Trodde vi skulle være et team først og fremst? Anonymkode: 450c0...d16 Jeg vil ikke si at det er normalt. Det kunne jo ha vært tatt opp på hjemmebane før han inviterer. Dere er jo et "vi", så han burde ha inkludert deg i den bestemmelsen. Hvis det hadde vært meg, så hadde jeg klasket neven i bordet og sagt noen velvalgte ord om saken. Ser heller ikke bort fra at at jeg hadde lagt andre planer for julaften og latt ham stå igjen med alt ansvaret for feiringen selv. Å da håpet at lærdommen sitter til neste gang han får et lyst innfall.
Liljerød Skrevet 4. desember 2023 #16 Skrevet 4. desember 2023 Sånn holdt min mann på før også. Vi har vært gjennom mange runder for å ordne opp i det. Har din mann særkullsbarn, også planlegger han med sine foreldre fordi han skal ha særkullsbarna sine? Det var nemlig tilfellet her. Siden han hadde barna, så var det jo så viktig at hans foreldre fikk treffe dem når han først hadde dem, og da måtte de jo planlegge å treffes i alle ferier. Helt naturlig. Men han glemte at dette endte med at jeg, som hans partner, i realiteteten ikke hadde noe jeg skulle sagt, fordi alle ferier var jo allerede planlagt av hans selv og hans foreldre. Til slutt gikk vi til parterapeut, der vi fikk vite at dette IKKE var greit fra hans side. Det er vi som partnere (forutsatt at dere har et forpliktende forhold over lang tid, som begge ønsker å satse seriøst på) som skal planlegge våre ferier. Han som mann MÅ "bryte" litt med sine foreldre, for det er ikke de som er hans primærfamilie lenger. Håper det ordner seg for dere, men dette er altså ikke verken "normalt" eller OK oppførsel.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #17 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg blir ydmyket gang på gang når jeg sitter som en idiot og ikke har vært involvert i planer som innebærer meg Du blir bare ydmyket fordi du lar deg selv føle slik. Om det er sånn at han tror du er tankeleser, og glemmer å involvere deg uten at det er noe vondt fra hans side, så skjønner jeg ikke hvorfor du skal sitte å glatte over hans sosiale flauser? Du må snu situasjonen og gjøre det VELDIG tydelig ovenfor både han og hans familie at du ikke er involvert. "ja vi skal jo feire jul hos dere i år" = "Oi wow, første gang jeg hører om det. Ja da blir det jo spennende å se hvordan mannen skal varte dere opp, jeg har jo planlagt å reise til min familie. Du hadde kanskje ikke tenkt å nevne det til meg da Trond?" Så kan svigermor få føle litt på at sønnen hennes er noe tanketom. Til neste gang kan jeg LOVE deg at hun kommer til å insistere på at han sjekker med deg før de to legger planer samme, og han kommer til å tenke tilbake på det her med en sånn: Oi det var dumt, det skal jeg aldri gjøre igjen. Anonymkode: b7d9c...73f 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #18 Skrevet 4. desember 2023 Min bror er slik, og jeg gremmes på hans vegne. Skjer ofte at min svigerinne ikke aner hva som skal skje og får vite ting når alle er samlet. Som oftest husker vi nå å sende melding til begge, men i situasjoner der vi bare avtaler ting muntlig blir det ofte problemer. Føler med både deg og min svigerinne ts… Dette et ikke normalt og skikkelig kjip oppførsel! Anonymkode: 7016f...b4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå