Gå til innhold

Føler jeg begynner å få spysyka😌 hvor ofte spyr du om får det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ligger omtrent for døden hver gang. Er 36år og får det som regel en gang i året. Når jeg først har begynt å spy, så spyr jeg gjerne 12 ganger, ca en time mellom. Ligger helt ferdig dagen etter...Hvordan er det med dere? 

Anonymkode: 4afe6...81e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg blir alltid veldig dårlig også, spyr alltid mer en gang. Det går heldigvis noen år i mellom. Hadde den for 3 uker siden og da var det 7 år siden sist. Bruker å gå 5 år i mellom men klarte å bryte 5-årsforbannelsen i 2020 av logiske grunner.

Nå spydde jeg "bare" 4 ganger i en periode på ca. 12 timer, men jeg lå kvalm med ekstreme magesmeter hele dagen og ønsket helst ikke å bevege meg. Min far fikk det samme, men han hadde bare diaré...

Gangen før der var helt forferdelig, da spydde jeg i et døgn, husker ikke hvor mange ganger, men var sikkert minst 12 ganger ja.

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
Skrevet
missmcbeal skrev (3 minutter siden):

Jeg blir alltid veldig dårlig også, spyr alltid mer en gang. Det går heldigvis noen år i mellom. Hadde den for 3 uker siden og da var det 7 år siden sist. Bruker å gå 5 år i mellom men klarte å bryte 5-årsforbannelsen i 2020 av logiske grunner.

Nå spydde jeg "bare" 4 ganger i en periode på ca. 12 timer, men jeg lå kvalm med ekstreme magesmeter hele dagen og ønsket helst ikke å bevege meg. Min far fikk det samme, men han hadde bare diaré...

Gangen før der var helt forferdelig, da spydde jeg i et døgn, husker ikke hvor mange ganger, men var sikkert minst 12 ganger ja.

Huff da😑 Ja det er helt grusomt. Kjenner så mange som slipper unna eller kun spyr ei gang. Håper jeg slipper unna nå men var kvalm, kan være for lavt blodsukker også. Magen rumler (ikke godt tegn). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg ligger omtrent for døden hver gang. Er 36år og får det som regel en gang i året. Når jeg først har begynt å spy, så spyr jeg gjerne 12 ganger, ca en time mellom. Ligger helt ferdig dagen etter...Hvordan er det med dere? 

Voksen og får det en gang i året? Jobber du med barn?

Hadde det sist i 2014, og før det var sikkert på 90-tallet.

Anonymkode: 558cd...b85

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei gjør ikke det. 🙈 ja får det en gang i året..

Skrevet

Har hatt omgangssyke noen ganger i mitt liv, er 47. Pleier å kjenne meg uggen, og bedre etter oppkast, en stund. Vil si jeg kaster opp 2-3 ganger ila ett døgn, så er jeg ferdig. Sønnen min er lik. Får helt angst av å tenke på at han skulle kastet opp ofte og i flere dager.. Bedre nå når han har mer kontroll og kaster opp i bøtte elle ær i do da. 

Anonymkode: 345f0...610

• Liker 1
Skrevet

Alt fra to ganger og så ferdig, til 12-16 ganger på et døgn.... Innimellom er jeg spyfri et døgn også, og så kommer det en gang eller to igjen.

Er bank i bordet noen år siden nå, selv om jeg jobber med barn.... Men ja, spysjuka er fryktelig ille mens det står på, og ofte er man skikkelig redusert etterpå også....

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er det rart å ha det en gang i året som voksen? 

Skrevet

Jeg hadde det sist for snart 25 år siden. Det ble oppkast ca. 1 gang i timen mesteparten av natten.

Anonymkode: 1bbc1...cdc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det rart å ha det en gang i året som voksen? 

Fordi det er unormalt. Jeg var i barnehagealder sist jeg hadde det, og nå er jeg nærmere 30.

Med mindre du jobber med barn, eller omgås barn på andre måter så er det litt rart å få det hvert år. Men vi mennesker har jo forskjellig immunforsvar.

Anonymkode: 76fca...14c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg har bare hatt det én gang som voksen, og det var da barna mine var små. Kom meg greit gjennom det, selve spyinga var bare et par ganger i løpet av en natt og så var det over. Husker at det gikk fort over da jeg hadde det som barn også.

Å ha omgangssyke en gang i året som voksen når man ikke omgås småbarn, høres ikke normalt ut. Det kan tyde på dårlig immunforsvar.

Skrevet

Å ha omgangssjuke en gang u året når man hat barn også, er unormalt mye. 

Anonymkode: 2ed12...607

• Liker 2
Gjest CamillaCollett
Skrevet

Jeg har vel hatt det tre ganger mens barna var små. Jeg får det alltid lett, kaster opp én gang eller to, og så er jeg ferdig. Det har hendt flere ganger at resten av familien har det, mens jeg slipper unna. Nå har jeg ikke hatt det på kanskje seks år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva hvis man går på butikken tar på en vare legger den tilbake igjen? Så har du omgangssyken eks? Du vet det er smitte via dråper sant? 

Anonymkode: 6e896...c45

Du slikker vel ikke på fingrene i butikken? Og når du kommer hjem vasker du hendene godt. Får man omgangssyke årlig uten å omgås/jobbe med småbarn har man sannsynligvis dårlig håndhygiene.

Anonymkode: 8d7f5...d2c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Absolutt ikke. Sykt mye med omgangssyke nå og det kan du få hvor som helst. 

Men voksne er stort sett flinkere med hygiene, og putter sjeldnere hender og ting i munnen. Det er ikke normalen for voksne å få omgangssyke årlig.

Anonymkode: 76fca...14c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke hatt sine førskolealder. Er nå 64. Barna hadde noen ganger da de gikk i barnehagen, men vi voksne ble ikke smittet. Så ingen erfaring å dele.

Anonymkode: b43e6...998

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva hvis man går på butikken tar på en vare legger den tilbake igjen? Så har du omgangssyken eks? Du vet det er smitte via dråper sant? 

Ja. Men voksne har gjerne såpass god håndhygiene at det ikke er noe problem. Når voksne blir smitta, er det gjerne fordi de må ta seg av spy fra småbarn, noe som gir mye større sjanse for smitte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan i alle dager klarer du å pådra deg omgangssyke 1 gang i året som voksen? Jobber du i bhg?

Jeg har 3 store barn og har blitt smittet 1 gang i løpet av min tid som mor.

Uansett. Den ene gangen kastet jeg opp sikkert 10 ganger i løpet av noen få timer. Før det stoppet.

Anonymkode: 41705...8b1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, men hvis det var så enkelt så skulle alle voksne i hele norge fått omgangssyke en gang i året. Og det får de absolutt ikke. Det er unormalt. Du vet at man blir immun mot virus? Det må være et nytt virus eller et mutert virus for at du skal bli syk av det hvis du blir smittet.

Anonymkode: 41705...8b1

• Nyttig 1
Skrevet

Heldige dere som bare spyr et par ganger. Her pleier jeg å spy hvert 5 min, og det varer ofte i et halvt døgn. Ene gangen hadde jeg en baby, og alle i huset spydde på likt, men jeg hadde 0 sjangs til å klare å bytte på baby. Måtte få min mor til å bytte på baby, og det var heldigvis den eneste gangen babyen sov hele natta, mens jeg lå ved siden av, å spydde å spydde. Jeg tåler mange virus, siden jeg jobber i barnehage, og er vandt med litt av hvert. Men akkurat noro viruset er jeg ikke imunn mot, og får det hver gang det går. Så gruer meg allerede til neste gang🫠

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...