AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #41 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg har blitt syk. Forkjølelse og litt feber. Jeg spurte ei venninne om hun kan dra innom apoteket for meg i morgen og kjøpe paracet. Hun sa ja og jeg takket. Da jeg sa hadet så trodde jeg at hun kuttet samtalen, men jeg hørte at hun sa til samboer: Hun bor 200 meter fra apoteket. Skjønner ikke hvorfor hun ikke kan dra selv Kanskje jeg burde ha dratt selv? Hva gjør du? Tenker at hvis det er korona, og jeg smitter andre Anonymkode: 7ef0d...cf1 Helt utenkelig for meg å spørre en venninne om å kjøpe Paracet for meg pga feber og forkjølelse. Det hadde jeg aldri gjort. Man trenger ikke ta Paracet selv om man har feber heller, går helt fint å la kroppen ordne selv. Anonymkode: 8f741...0cd 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #42 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Helt utenkelig for meg å spørre en venninne om å kjøpe Paracet for meg pga feber og forkjølelse. Det hadde jeg aldri gjort. Man trenger ikke ta Paracet selv om man har feber heller, går helt fint å la kroppen ordne selv. Anonymkode: 8f741...0cd Mener du at det venninna sa til samboeren er ok? Anonymkode: 214f7...c37
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #43 Skrevet 3. desember 2023 Jeg er (tydeligvis) én av få som ønsker å holde meg frisk nå før jul, så jeg hadde lett hjulpet en venninne med dette for å begrense smitten i samfunnet. Her i tråden ser det ut som at få føler det samme, og jeg mistenker at det blir en skokk syke folk nå før jul, og i julen. Trist at samfunnet har blitt så kaldt, og at vi ikke har lært så mye av pandemien. Anonymkode: 36c68...16e 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #44 Skrevet 3. desember 2023 Spør man venner om sånt? Det hadde jeg ikke kommet på en gang 😂 Jeg forstår venninna di - men hun var grei og sa ja da, jeg tror jeg hadde svart «hvorfor kan du ikke bare gå på apoteket selv?» på refleks. Anonymkode: 52f3d...204 5 2
Melus Skrevet 3. desember 2023 #45 Skrevet 3. desember 2023 Det er trist å se hvor mange her som ser på det å be noen om hjelp eller tjenester som å plage. 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #46 Skrevet 3. desember 2023 Hvor ofte ringer du henne for tjenester? Er deg ofte og man bare er litt forkjølet så tar det henne litt tid og ordne det selv om det er forbi. Jeg hjelper gjerne venner, men jeg har vært borti dem som utnytter det nesten fordi dem ikke gidder selv. Er du såpass at du ikke orker selv er det en ting. Ikke i faren for og kunne smitte andre. Anonymkode: 4969e...2c0 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #47 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun kjører nesten forbi her på vei hjem. Jeg har spurt henne ofte om å handle for meg når jeg er syk. Men skjønner nå at det kanskje ikke er innafor å gjøre det Anonymkode: 7ef0d...cf1 Dette kan være grunnen, at hun synes du spør ofte. Hvor ofte er du syk og ber om handlehjelp? Og om du har forkjølelse, influensa eller covid er egentlig likegyldig, spørsmålet er hvor dårlig du er. Er du sengeliggende? Jeg ber om hjelp til handling når jeg er sengeliggende, ellers så kommer jeg meg på butikken/apoteket selv. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes folk er lite medfølende i tråden. 200 m er kanskje ikke så langt, men tungt å gå med feber. Har ikke vært dårlig på mange år, men sist jeg hadde feber, hadde jeg problemer med å få barna på skolen og ville aldri klart å gå to hundre meter og stå i kø. Blir ikke dere svimle av feber? Ts, jeg ville ikke spurt denne "venninnen" om hjelp mer. Anonymkode: 928bb...e0d Jeg drar på jobb om jeg bare har litt feber... Hvis jeg er så syk at jeg ikke klarer gå 200m så sier jeg ikke "forkjølet og litt feber", da er jeg sengeliggende... AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg bor 150 meter fra apoteket allikevel kom venninne å handlet for meg. Jeg var altfor syk til å gå selv så er glad venninnen min er mer empatisk enn din. Anonymkode: 878f9...d5e Men hvis du er så syk at du ikke klarer gå 150m, vil du si "forkjølet og litt feber"? Jeg synes det er helt greit å be om hjelp når man er sengeliggende... Anonymkode: e1922...c25 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #48 Skrevet 3. desember 2023 Dette kunne du fint bestilt å få levert hjem hvis du ikke klarer å gå 200meter, jeg skjønner at hun blir irritert hvis du spør henne ofte om sånne tjenester. Anonymkode: 1ec31...320 1 1 2
visp Skrevet 3. desember 2023 #49 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor 150 meter fra apoteket allikevel kom venninne å handlet for meg. Jeg var altfor syk til å gå selv så er glad venninnen min er mer empatisk enn din. Anonymkode: 878f9...d5e Du klarte ikke å gå, men ts er antageligvis frisk nok til å ligge på sofaen og se på Netflix. Hun ville unngå smitte, men utsetter venninnen for smitte. TS: kjenner du at du trenger paracet, så er det vel ikke interessant å vente nesten to døgn på det?? Antageligvis har du frisknet til da. Veldig dumt at du hørte kommentaren, men hun er sikkert irritert siden du spør henne ofte. Det hadde jeg vært også. 6
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #50 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men er det så ille å spørre en venninne om hun kan kjøre å kjøpe det på vei hjem fra jobb? Anonymkode: 7ef0d...cf1 Nei, det er ikke det. Men det finnes folk man kan spørre om bistand oftere enn andre. Det finnes folk som setter seg på flyet for å hjelpe deg, og folk som ikke gjør det. La oss si du hjelper din venninne sånn omtrent en gang i måneden med noe tilsvarende som det her. Det er en stund siden du bad henne om bistand. Da har hun ikke noe å klage over, og bør absolutt hjelpe. Men la oss så si din venninne nesten aldri ber om eller får hjelp fra deg. Og at dette er tredje gangen bare i høst du har bedt henne om hjelp. Da er hun på tilbudssiden som sier ja (og det er helt innafor at hun klager til samboeren din, fordi hun både kan og bør anta du utnytter henne). Så ta en ærlig revisjon. Ber du om hjelp til ting du med letthet kunne ha valgt å gjøre selv? Og er motivasjonen for å be om denne hjelpen latskap, gjerrighet etc! Og ber du dine venner og kjente mer eller mindre om hjelp enn du tilbyr dem i retur? Jevnt over tenker jeg at dersom det er menneskelig mulig å gjøre en handling selv, innenfor norsk lov, så gjør man det selv. Så, ja, du burde ha går på apoteket. Dersom du har en smittsom sykdom kan du ringe dem før du går inn og spørre om du skal komme inn, eller om de kan levere ut. Dersom du ønsker noe gjort som du trenger hjelp til men som ikke haster venter du til det passer for noen. La oss si du ikke klarer bytte lyspære selv, og din venn tilbyr seg hjelpe neste uke. Da takker du pent. Og så venter du. Anonymkode: f1222...19d 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #51 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Dette kan være grunnen, at hun synes du spør ofte. Hvor ofte er du syk og ber om handlehjelp? Og om du har forkjølelse, influensa eller covid er egentlig likegyldig, spørsmålet er hvor dårlig du er. Er du sengeliggende? Jeg ber om hjelp til handling når jeg er sengeliggende, ellers så kommer jeg meg på butikken/apoteket selv. Jeg drar på jobb om jeg bare har litt feber... Hvis jeg er så syk at jeg ikke klarer gå 200m så sier jeg ikke "forkjølet og litt feber", da er jeg sengeliggende... Men hvis du er så syk at du ikke klarer gå 150m, vil du si "forkjølet og litt feber"? Jeg synes det er helt greit å be om hjelp når man er sengeliggende... Anonymkode: e1922...c25 Jeg er ikke sengeliggende. Klarer å lage meg noe lett til mat f eks. Anonymkode: 7ef0d...cf1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #52 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke sengeliggende. Klarer å lage meg noe lett til mat f eks. Anonymkode: 7ef0d...cf1 Da klarer du helt fint å gå 200 meter, så det var unødvendig av deg å be venninnen din handle for deg. Anonymkode: 1ec31...320 8 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #53 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har blitt syk. Forkjølelse og litt feber. Jeg spurte ei venninne om hun kan dra innom apoteket for meg i morgen og kjøpe paracet. Hun sa ja og jeg takket. Da jeg sa hadet så trodde jeg at hun kuttet samtalen, men jeg hørte at hun sa til samboer: Hun bor 200 meter fra apoteket. Skjønner ikke hvorfor hun ikke kan dra selv Kanskje jeg burde ha dratt selv? Hva gjør du? Tenker at hvis det er korona, og jeg smitter andre Anonymkode: 7ef0d...cf1 Jeg sørger for å ha nok smertestillende/febernedsettende, hostesaft og liknende liggende til å "overleve" en slik periode ei ukes tid. Ellers er jeg aldri så dårlig at jeg ikke klarer å komme med på butikken eller apoteket. Om jeg skulle bli så elendig at jeg ikke klarer å komme meg ut og få kjøpt litt smertestillende, da er det nok på tide å ringe fastlegen eller 113. Anonymkode: e41b1...b16 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #54 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor 150 meter fra apoteket allikevel kom venninne å handlet for meg. Jeg var altfor syk til å gå selv så er glad venninnen min er mer empatisk enn din. Anonymkode: 878f9...d5e Men da var jo du tydeligvis mer syk enn forkjølet med «litt feber» Anonymkode: a8563...4b2 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #55 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er (tydeligvis) én av få som ønsker å holde meg frisk nå før jul, så jeg hadde lett hjulpet en venninne med dette for å begrense smitten i samfunnet. Her i tråden ser det ut som at få føler det samme, og jeg mistenker at det blir en skokk syke folk nå før jul, og i julen. Trist at samfunnet har blitt så kaldt, og at vi ikke har lært så mye av pandemien. Anonymkode: 36c68...16e Enig. Jeg er overrasket over svarene. På apoteket her pleier det som oftest å være gamle mennesker innom. Er ikke ofte jeg er syk da, men handler en del medisin til katten. Ekkelt å tenke på at folk drar dit med feber og full forkjølelse fordi de blir skikkelig provosert av tanken på å spørre en de kjenner om å handle for seg når de er syk. Er ikke rart det blir mye sykdom når folk bare driter i andre fordi de vil være så flinke og og klare seg selv. Flink og uavhngig kan man heller være i andre sammenhenger, tenker jeg. Anonymkode: 928bb...e0d 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #56 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig. Jeg er overrasket over svarene. På apoteket her pleier det som oftest å være gamle mennesker innom. Er ikke ofte jeg er syk da, men handler en del medisin til katten. Ekkelt å tenke på at folk drar dit med feber og full forkjølelse fordi de blir skikkelig provosert av tanken på å spørre en de kjenner om å handle for seg når de er syk. Er ikke rart det blir mye sykdom når folk bare driter i andre fordi de vil være så flinke og og klare seg selv. Flink og uavhngig kan man heller være i andre sammenhenger, tenker jeg. Anonymkode: 928bb...e0d Forrige gang jeg hadde korona, var jeg dessverre på hytta alene langt oppi gokk. Da jeg etter flere dager i senga endelig klarte å sette meg i bilen og kjøre til nærmeste apotek 7 mil unna, var det ingen sjans for meg å få tak i noen bekjente som kunne gå på apoteket for meg. Var fortsatt flere timer hjemmefra. Fikk på meg et munnbind og gikk med halen mellom beina for å få tak i paracet, ibux og nesespray. Var ikke akkurat noen fryd for meg å kjøre i to timer for å gå på apoteket når jeg var dausyk, men det var ikke et valg engang. Noen ganger er man helt alene med å måtte klarr seg. Anonymkode: f9e54...299 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #57 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da klarer du helt fint å gå 200 meter, så det var unødvendig av deg å be venninnen din handle for deg. Anonymkode: 1ec31...320 Jeg skal gi beskjed om at jeg drar selv Anonymkode: 7ef0d...cf1 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #58 Skrevet 3. desember 2023 Trodde faktisk at det var vanlig å spørre venner om tjenester Anonymkode: 7ef0d...cf1 2
Chantielle Skrevet 4. desember 2023 #59 Skrevet 4. desember 2023 Ryddet for brukerangrep. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #60 Skrevet 4. desember 2023 For en egoistisk veninne du har som i tillegg baksnakker deg til mannen sin. Fortell henne at du hørte hva hun sa og krek deg til apoteket selv og kutt kontakten med henne. Anonymkode: f23aa...474
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå