Gå til innhold

Katten min har blitt så masete de siste dagene og mjauer konstant når han er inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hannkatt på 4,5 år som vanligvis er ute en hel dag og utover kvelden, men nå når det er snø og kaldt er han ute alt fra 3 til 6 timer.

Han mjauer og maser for å komme ut men vil også inn med en gang jeg går ut for å hente han.

Etter en halvtime inne begynner han å mase igjen og vil ut, klager på maten eller vil leke og stimuleres hele tiden.

Jeg holder på å bli sprø for dette er ikke vanlig for å være han, så jeg lurer på om det er noe løpetid på gang selv om han er kastrert.

Katten er frisk og feiler ingenting så det er ikke sykdom, men forstår ikke hvorfor han er så masete med en gang han kommer inn.

Jeg bor i 5. Etasje uten heis og jeg kan ikke løpe opp og ned trappene hver j**** gang han ønsker å komme seg ut.

Ikke orker jeg å leke med han hele tiden heller, for han sitter bare og ser på at jeg kaster baller og løper omkring med katteleker.

Er det andre katter som har blitt sånn nå?

Anonymkode: 2d603...c64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er han kastrert?

Skrevet

Den kjeder seg og klager til deg. Sånn er min også. Kaldt ute og da gidder den ikke ha kalde ører, så den springer rundt og gnager på meg for det må jo være min skyld at livet suger. 

Anonymkode: 67ddc...f50

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis han er kastrert er det nok ikke noen damepuser som frister. Jeg tror heller at han blir frustrert over at det kalde været ødelegger den daglige rutinen hans :)  En katt som er vant med å gå ute hele dagen vil selvsagt bli frustrert hvis de må være inne istedet. Katten skjønner nok at det er kaldt og vil være inne, samtidig som at den gjerne heller skulle vært ute.
Du må bare leke med den, selv om den ikke gir så mye respons, og kose med den. Vær også obs på endret adferd på annen måte eller tegn til sykdom. Katter kan bli mer masete om de blir syke.

Anonymkode: 33c3d...0cd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den kjeder seg og klager til deg. Sånn er min også. Kaldt ute og da gidder den ikke ha kalde ører, så den springer rundt og gnager på meg for det må jo være min skyld at livet suger. 

Anonymkode: 67ddc...f50

Akkurat slik her og. Katten har riktignok kun utemulighet på balkongen. Nå sitter han ved balkongdøren og ser ut. Åpner jeg opp, stikker han hodet så vidt ut og snur. Han hadde hatt veldig godt av en tur ut, men da står han desperat og klorer på ruten etter 10 sekunder......

• Liker 1
Skrevet
Honey Dew skrev (14 minutter siden):

Er han kastrert?

Ja

Ts

Skrevet

Har du smart-TV med YouTube? Søk opp bird videoes for cats eller mouse videoes for cats. Vår katt blir helt fascinert og kan sitte og se på i en time og strekker seg opp og tar på TV-en. Bare pass på at TV-en står støtt og ikke kan veltes hvis katten er stor og tung.

Gjest ufiltrert
Skrevet (endret)

"ånei det kastrerte slavedyret mitt som er kjempesosialt og helt ensomt KLAGER over at den lever i en superkjedelig virkelighet for å glede MEG, men jeg gidder jo ikke være dens leketøy hele tiden buhu hva skal jeg gjøre?"

SKaff deg en katt til kanskje?

Endret av ufiltrert
Skrevet
Honey Dew skrev (26 minutter siden):

Er han kastrert?

Det står jo i teksten.

Ja.

• Liker 1
Skrevet

Han er egentlig litt for ung til det, men katter blir gjerne mer urolige når de får problemer med stoffskiftet. Det kan jo være verdt å ta ham til dyrlegen og få tatt noen prøver selv om han virker frisk ellers. 

Ellers kan du prøve med aktivitetsmatfat der han må jobbe for å få tak i maten.

En kattekompis kan også hjelpe hvis han kjeder seg.

Anonymkode: dc52a...8f9

Skrevet

Du må leke ordentlig med han. Ikke med baller osv - du må stimulere og aktivisere jaktinnstinkt. Bruk en pinneleke med snor og fjær på tuppen, og beveg den som en fugl eller lingnende. Ikke la han ta den hver gang, også får han klare å fange den. Det skal helst gjøres i 30 min x2 om dagen minst. Dyr (både hun og katt) trenger trening, aktivisering, lek og tid.

Anonymkode: ecab3...f7d

• Liker 2
Skrevet
ufiltrert skrev (6 minutter siden):

"ånei det kastrerte slavedyret mitt som er kjempesosialt og helt ensomt KLAGER over at den lever i en superkjedelig virkelighet for å glede MEG, men jeg gidder jo ikke være dens leketøy hele tiden buhu hva skal jeg gjøre?"

SKaff deg en katt til kanskje?

Han tolererer ikke fremmede katter hjemme hos seg selv.

P.s Det går helt fint an å svare meg normalt og hyggelig slik de andre har gjort.

ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må leke ordentlig med han. Ikke med baller osv - du må stimulere og aktivisere jaktinnstinkt. Bruk en pinneleke med snor og fjær på tuppen, og beveg den som en fugl eller lingnende. Ikke la han ta den hver gang, også får han klare å fange den. Det skal helst gjøres i 30 min x2 om dagen minst. Dyr (både hun og katt) trenger trening, aktivisering, lek og tid.

Han løper ofte etter ballene og har ikke vært interessert i pinneleke den siste tiden,men det er ikke nok tydeligvis.

Synes bare det er rart at han vil ha så mye stimuli inne, når han er ute flere timer hver dag

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han løper ofte etter ballene og har ikke vært interessert i pinneleke den siste tiden,men det er ikke nok tydeligvis.

Synes bare det er rart at han vil ha så mye stimuli inne, når han er ute flere timer hver dag

Ts

Det er helt vanlig. Har du gjort tilrettelegging i hjemmet til han (mange utkikksposter, god utsikt fra vinduene (mulighet til å sitte/ligge der), klatremuligheter - og eventuelt mat-spill. Mange liker og blir underholdt og stimulert av de gjemme-lekene hvor man tar matbiter oppi, så må de løse de for å finne maten.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje fordi det er kaldt ute eller snø

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er helt vanlig. Har du gjort tilrettelegging i hjemmet til han (mange utkikksposter, god utsikt fra vinduene (mulighet til å sitte/ligge der), klatremuligheter - og eventuelt mat-spill. Mange liker og blir underholdt og stimulert av de gjemme-lekene hvor man tar matbiter oppi, så må de løse de for å finne maten.

Han bruker 3 sekunder på å løse matspillene, så de var bortkastede penger.

Han har tre vinduer han kan sitte i å se ut fra, men siden vi bor i 5 etg så ser han jo ikke alt hva som skjer nede på gresset og asfalten.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 16.30):

Jeg har en hannkatt på 4,5 år som vanligvis er ute en hel dag og utover kvelden, men nå når det er snø og kaldt er han ute alt fra 3 til 6 timer.

Han mjauer og maser for å komme ut men vil også inn med en gang jeg går ut for å hente han.

Etter en halvtime inne begynner han å mase igjen og vil ut, klager på maten eller vil leke og stimuleres hele tiden.

Jeg holder på å bli sprø for dette er ikke vanlig for å være han, så jeg lurer på om det er noe løpetid på gang selv om han er kastrert.

Katten er frisk og feiler ingenting så det er ikke sykdom, men forstår ikke hvorfor han er så masete med en gang han kommer inn.

Jeg bor i 5. Etasje uten heis og jeg kan ikke løpe opp og ned trappene hver j**** gang han ønsker å komme seg ut.

Ikke orker jeg å leke med han hele tiden heller, for han sitter bare og ser på at jeg kaster baller og løper omkring med katteleker.

Er det andre katter som har blitt sånn nå?

Det er helt vanlig katteadferd på denne tiden av året.

Anonymkode: dfe46...666

• Nyttig 2
Skrevet

Heng opp fuglemater 😺

Anonymkode: 554f4...005

Skrevet

Jeg satte han foran cat tv/youtube og da ble det stille 😺

Ts 

• Liker 2
Skrevet

Kattene mine er det samme, særlig jæhun yngste som er vant til å være mye ute. Hun kjeder seg en del når det blir for kaldt/snøv og han eldste prøver nærmere å spise henne med den måte han "leker" med henne (dobbelt så stor som hun). Hun yngste elsker sprettball men vi må stå for kasting

Det går over.lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...