Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2006 #1 Del Skrevet 28. januar 2006 Hei! Jeg har siden videregående ønsket å studere medisin, og ligger i grenseland til å kunne komme inn i Norge. Har forbedret en del karakterer og vil få over 120 studiepoeng, slik at jeg får de tolv tilleggspoengene. Likevel må jeg bare innse at jeg kanskje ikke kommer inn, i og med at poenggrensene bare stiger og stiger. Ønsker da gjerne råd om hvilke muligheter jeg har med tanke på medisin i utlandet. Hvor er det "best" å studere, hvordan er det å studere der, og er dette noe å satse på? Tenker da på Danmark, Tyskland, Polen, Tsjekkia, Ungarn, Slovakia osv. Har hentet informasjon om det meste, men klarer ikke å bestemme meg for hvor jeg vil studere. Det er jo mange som studerer medisin i utlandet, hvordan vil arbeidsmarkedet utvikle seg etterhvert? Er det lurere å satse på en annen utdanning innen helse, f.eks. tannlege, farmasøyt, sykepleier? Er et evig dilemma dette her, er 22, og føler at jeg "må" begynne på en utdannelse som fører fram til noe snart Har også lyst til å studere noe jeg virkelig interesserer meg for, og jeg vil arbeide med mennesker. Tar vakter på sykehjemmet ved siden av studiene, noe jeg trives veldig godt med, men det er ikke det helt store i lengden. Har dere noen synspunkter, råd osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2006 #2 Del Skrevet 28. januar 2006 Bare et innspill ift. ditt ønske om å studere noe som har med mennesker å gjøre. Hva med psykologistudier, har du vurdert det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 28. januar 2006 #3 Del Skrevet 28. januar 2006 Kjenner folk som har studert både i Ungarn og Polen, de synes det har vært kjempeflott Men Danmark er jo nærmere + at det ikke er så lang vei hjem Jeg ville kanskje valgt Danmark, men det er meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 28. januar 2006 #4 Del Skrevet 28. januar 2006 Ellers kan jeg anbefale tannlegestudiet :-D Det er mange som jeg studerer med som egentlig ville inn på medisin, men som er strålende fornøyd med at de endte opp med tannlegestudiet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #5 Del Skrevet 30. januar 2006 Takk for svar! Har egentlig ikke vurdert psykologi, med tanke på at jeg liker å jobbe med hendene, litt praksis med andre ord. Vet ikke om det er så mye av det i psykologien? Dessuten er det jo ikke så enkelt å komme videre til profesjonsstudiet heller, og uten det får en jo ikke jobbe med mennesker? Til Sniglå: Hvor studerer du odontologi? Det virker jo som et ganske spennende yrke, vet du hvilke videreutdanninger det er mulig å ta? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 30. januar 2006 #6 Del Skrevet 30. januar 2006 Hvis du liker å jobbe med hendene, litt sånn "puttle-arbeid", så er odontologi noe for deg :-D Det var egentlig litt tilfeldig at jeg endte opp med å studere det, men jeg angrer ikke et sekund, det er kjempegøy! Treffer mange ulike mennesker hver dag, mange voksne og barn. Videreutdanningsmuligheter ja, da har du jo kjeveortopedi (reguleringstannlege), oral kirurgi, protetikk (altså jobbe med krone/bro og proteser), endodonti (rotfyllinger), periodonti (tannkjøttssykdommer) og kariologi (vanlig konserverende og fyllingsterapi. Dette er ikke en veldig vanlig retning å spesialisere seg i da). Men du, hvis du lurer mer på hva studiet dreier seg om, kan du jo se på sidene til universitetet, om det så er i Bergen eller Oslo (og Tromsø har nettopp startet med studiet) Anbefales hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. januar 2006 #7 Del Skrevet 30. januar 2006 Kjenner ei som tok medisinstudiet på Cuba. Studiet der har rykte på seg for å være svært bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 30. januar 2006 #8 Del Skrevet 30. januar 2006 Bor du i (eller i nærheten av) Oslo? I så fall tror jeg Bjørknes har tilbud om veiledningssamtaler/info om diverse studier i utlandet - det står i hvert fall det på plakatene de har på t-banen nå. :-D Ellers kan du jo stikke innom Utdanning- og yrkesmessen, eller ta kontakt med ANSA...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Luna Skrevet 30. januar 2006 #9 Del Skrevet 30. januar 2006 Kusina mi og typen går for tiden på medisinstudiet i Polen og trives veeldig bra! Mye å gjøre, men flott miljø der. Dessuten blir man litt rikere der enn hjemme i Norge alt er endel billigere, og man får jo like mye av lånekassa som her hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 31. januar 2006 #10 Del Skrevet 31. januar 2006 Kjenner ei som tok medisinstudiet på Cuba. Studiet der har rykte på seg for å være svært bra. ← Cubanske leger har iallefall et godt rykte på seg fordi de er så mange og så dyktige, så det er jo kanskje noe å tenke på, og så velger man jo litt utradisjonelt også.. Men foregår ikke undervisningen der på spansk mon tro? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #11 Del Skrevet 1. februar 2006 Undervisningen er på spansk ja, kanskje ikke helt ideelt dersom en ikke behersker språket så veldig godt akkurat. Men veldig fristende! Har sjekka på ansa.no. En må sannsynligvis betale skolepenger (som utlending), selv om skolene er offentlige. Men det må en jo i Øst-Europa også. Er ikke så enkelt å velge, skal i alle fall søke både her og der, så får vi se. Klarer bare ikke å bestemme meg, er vel bare å hoppe i det, og håpe på det beste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #12 Del Skrevet 1. februar 2006 Får man støtte fra Lånekassen for medisinutdanning på Cuba da? Sist jeg sjekket fikk man ikke støtte for medisinutdanning i land utenfor Europa, USA, Canada og Australia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #13 Del Skrevet 21. februar 2006 Du skal vite at studenter som har studert i utlandet, får gode tilbakemeldinger når de kommer tilbake til norge. Jeg har hørt en lege si at det eneste stedet han ikke ville studert, er i Norge, tenk på det, systemet i utlandet er helt annerledes enn i norge. du må være forberedt på knall tøffe år, hvor det kreves av deg at du kan alt. Du vil oppleve mange nedturer, ettersom utdanningssystemet er noe annet enn i norge. Proffesorene er ikke akkurat pedagogisk anlagt, og du må regne med å bli litt pisket rundt. noen sier de aldri ville ha prestert så bra hjemme som de har gjort i utlandet. Men tenk for en opplevelse det kan bli, man lærer et nytt språk, behersker engelsk flytende, samtidig som man lærer en ny kultur å kjenne:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 21. februar 2006 #14 Del Skrevet 21. februar 2006 Kjenner en som studerer i Ungarn og hun er veldig fornoyd! Hardt arbeid, saerlig foerste aaret, men dersom man leser mye gaar det greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #15 Del Skrevet 21. februar 2006 Kjenner en som studerer i Ungarn og hun er veldig fornoyd! Hardt arbeid, saerlig foerste aaret, men dersom man leser mye gaar det greit. ← hei, jeg bare lurer på i hvilken by hun studerer i ungarn, vil hun anbefale det til andre? Hvor gammel er hun? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #16 Del Skrevet 22. februar 2006 Er det forresten noen som har peiling på medisinstudier i Latvia eller Litauen? I følge ANSA sine sider tilbyr noen universiteter der medisin på engelsk, men tror ikke det er så mange nordmenn der? Ikke det at man først og fremst er ute etter å reise dit det er mange nordmenn, men er litt mer betryggende dersom man vet at det finnes noen der liksom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ane85 Skrevet 8. desember 2006 #17 Del Skrevet 8. desember 2006 Hei! Jeg har siden videregående ønsket å studere medisin, og ligger i grenseland til å kunne komme inn i Norge. Har forbedret en del karakterer og vil få over 120 studiepoeng, slik at jeg får de tolv tilleggspoengene. Likevel må jeg bare innse at jeg kanskje ikke kommer inn, i og med at poenggrensene bare stiger og stiger. ← Jeg er i samme situasjon som deg! Hvor mange poeng har du da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå