Gå til innhold

Hvor lenge dusjer du? Er det greit å dusje 40 minutter i varmt vann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville aldri ha dusjet så lenge, skikkelig sløsing av vann og strøm. 

Dusjer i 10 min når jeg vasker håret, 3-5 når jeg bare dusjer kroppen.

Anonymkode: 108ed...776

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har råd til det, så syns jeg det er OK. Forstår veldig godt argumentet om at en varm og lang dusj er avslappende og godt på flere måter. For min del dusjer jeg ca. 30 min, men slår av vannet når jeg ikke skyller. Dusjen er uansett veldig varm og avslappende samtidig som jeg bruker mindre strøm. 

Anonymkode: 144af...901

Skrevet

Varmtvannstanken min holder bare litt over 10 minutter, så det hadde vært en drøm!

Anonymkode: 6d682...dac

Skrevet

Vis du betaler strømmen selv kan du dusje i tre timer, om du vil.

Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk klarer å dusje i en evighet. Jeg bruker 5 min og en svært sjelden gang 10 min hvis jeg er skikkelig frøsen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Eller er det veldig dårlig for strømregningen? 

Jeg snakker ikke om 40 minutter varm dusj daglig, men en sjelden gang. Total relaxation. 

Anonymkode: 55442...f40

Det vil ha noe å si for strømregningen for enkelte, men det er nå vel opp til hver enkelt hvor lenge de vil dusje eller ikke. 

Har man lyst, så hvorfor ikke... 

Anonymkode: 602de...5ff

Skrevet

Jeg tipper min varmtvannsbereder ikke står på så veldig høyt (har ikke funnet noe termometer, så tror den er ferdig innstilt), og vel er det varmt, men det blir også fort kaldt. Tar jeg 10 minutt dusj som jeg føler er en stund, så merker jeg det på temperaturen. Er enda godt med varmt vann, men må øke litt. Så jeg lurer veldig på hvor god, og ikke minst hvor stor varmtvannsbereder du har for å kunne dusje i 40 min 😱 Siden du snakker om avslappende, vil jeg tippe det ikke er snakk om kald dusj heller. 

Jeg dusjer normalt 5-10 minutt, og 10+ minutter er ordentlig luksus, og holder plenty. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg ville aldri ha dusjet så lenge, skikkelig sløsing av vann og strøm. 

Dusjer i 10 min når jeg vasker håret, 3-5 når jeg bare dusjer kroppen.

Anonymkode: 108ed...776

Synes du... 

Jeg synes ikke det. Jeg kommer hjem fra jobb kl 21 om hverdagen etter å ha reist kollektivt med busser som slett ikke korresponderer knirkefritt i en time. Det å komme hjem da med å ha den luksusen som varmt vann gir meg og kroppen i den tiden jeg selv bestemmer (som gjerne kan være en halvtime +) er behag. Jeg vet ikke hva du selv ønsker og gjør med ditt eget liv men jeg er fan av behag jeg altså.

Jeg har ingen hastverk og min tid  bestemmer jeg helt selv over også, i lag med hva jeg selv bruker penger på. Det er jeg voksen nok til å bestemme helt selv over. Og det behaget jeg får igjen med å ta meg en laaaang, varm dusj etter en endt dag er verdt hver krone og hvert minutt. 

Så står du jo selv fritt til å løpe igjennom dusjen viss det er det som gir deg behag eller det du prioriterer, det er din business, og noe jeg faktisk ikke legger meg så mye bort i. Men det går alltid igjen fra de som bruker 5 max 10 min at vi andre sløser. Nei, jeg prioriterer anerledes enn deg, det er noe helt annet enn sløsing.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
Skrevet

Har du råd og lyst så gjør du selvsagt som du ønsker. Selv hadde jeg ikke giddet 40 minutter i dusjen. Bruker stort sett 5 minutter og litt mer om jeg vasker håret. Det holder i massevis for meg. 

Skrevet

Jeg betaler alene strøm samt forbruk av vann. Personlig så utgår en 40 minutters dusj. Du må selv vurdere om du er villig til å betale for det. 

Anonymkode: 2cf2f...9ce

Skrevet

Det er greit om du betaler for det selv. Deler du strømregning med andre er det absolutt ikke greit og det regner jeg med du gjør pga størrelsen på varmtvannstanken. 

Anonymkode: a7e45...312

Skrevet (endret)

Her går det unna på 3-4 minutter, selv om vi har varmepumpe som lager varmtvannet og sparedusjhode som levere maks 6L/min. Ser ingen grunn til å bruke mer tid. Jeg er av typen som jobber skikkelig når jeg dusjer da, orker ikke å bare stå og la vannet renne. Har bedre ting å bruke tid og penger på. Dusjer normalt på morgenen før jobb så 40 minutter hadde uansett vært totalt uaktuelt, da måtte jeg stått opp enda 35 minutter tidligere. 

Teknisk sett hadde det ikke vært noe problem, varmepumpa gir 12kW ut og lager dermed varmtvann raskere enn vi klarer å dusje det opp. 

Endret av -jk-
Skrevet

Du skulle heller hatt deg badekar! Det er helt hinsides sløseri å la varmt vann renne i 40 minutter. Jeg dusjer på 10-12 minutter selv når jeg vasker håret i tillegg. Stopper til og med vannet når jeg shamponerer og når jeg vasker kroppen. 

• Nyttig 1
Skrevet
skreppamedleppa skrev (1 time siden):

Jo det er det. Men jeg tipper likevel jeg bruker mindre vann på en lang og deilig dusj på rundt en halvtime enn en familie på 4 med 10 min dusjing + alt av vann ellers likevel.

Så lenge du er fornøyd med å ha et vannressursforbruk som tilsvarer 4 personer 😬

Anonymkode: 0dfae...d11

Skrevet

I følge Google går det ca 16 liter per minutt dusj, eller 8 liter per minutt hvis du har sparedusj. Dusjer du 40 minutter blir det da henholdsvis 640 liter eller 320 liter.

Et standard badekar er 200 liter i følge Google, så å dusje i 40 minutter uten sparedusj betyr at du forbruker omtrent 3 fulle badekar... Det er jo en del.

Hvorvidt det er for mye får bli opp til deg å vurdere, jeg personlig hadde nok følt det var i overkant. Får nesten dårlig samvittighet av å ta meg et bad og dusjer vanligvis 2-3 minutter uten å vaske hår og rundt 10 minutter 1-2 ganger i uka når jeg vansker håret.

Anonymkode: df347...b82

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så lenge du er fornøyd med å ha et vannressursforbruk som tilsvarer 4 personer 😬

Anonymkode: 0dfae...d11

Helt ok for meg, har 0 dårlig samvittighet for det og jeg betaler godt for det også. Viss ikke hadde jeg jo gjort noe med det. Ikke kjører jeg bil, ikke har jeg barn, ganske mange områder samlet sett jeg sparer resurser der andre igjen sløser. 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

I følge Google går det ca 16 liter per minutt dusj, eller 8 liter per minutt hvis du har sparedusj. Dusjer du 40 minutter blir det da henholdsvis 640 liter eller 320 liter.

Et standard badekar er 200 liter i følge Google, så å dusje i 40 minutter uten sparedusj betyr at du forbruker omtrent 3 fulle badekar... Det er jo en del.

Hvorvidt det er for mye får bli opp til deg å vurdere, jeg personlig hadde nok følt det var i overkant. Får nesten dårlig samvittighet av å ta meg et bad og dusjer vanligvis 2-3 minutter uten å vaske hår og rundt 10 minutter 1-2 ganger i uka når jeg vansker håret.

Anonymkode: df347...b82

For oss med vannmåler ville faktisk 640 liter kostet omkring 25 kroner bare i vann- og avløpsavgift. I tillegg kommer da oppvarmingen av 640 liter fra 5 til 40 grader, noe som utgjør ca. 26kWh. Med dagens strømpriser blir det omkring 35 kroner, så totalt kan en slik dusj fort komme på 60 kroner. 

Her dusjes det på 3 minutter, dusjen leverer 6L/min og oppvarmingen er med varmepumpe med COP på ca. 2,5 (når den lager varmtvann, ellers 4-5). Da koster selve vannet rundt 72 øre og det forbrukes 0,3kWh strøm til en kostnad på rundt 40 øre. Totalt i overkant av en krone for en slik dusj her. 

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Blir ikke vannet kaldt etter 40 minutter..? 

Personlig dusjer jeg i 5-10 minutter, men skrur av vannet mens jeg såper meg inn, vasker håret. 

Anonymkode: fa7e9...046

Hvis du deler varmtvannstankt med andre i et borettslag så fratar du alle andre muligheten til en mer normal ikke-sinnsyk 3-4 minutters varm dusj etter deg.

Anonymkode: 5dce7...7a3

Skrevet

Så lenge du betaler strømregninga selv så ser jeg ikke problemet.

Anonymkode: 204e4...5d9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du deler varmtvannstankt med andre i et borettslag så fratar du alle andre muligheten til en mer normal ikke-sinnsyk 3-4 minutters varm dusj etter deg.

Anonymkode: 5dce7...7a3

Første mann til møllen 😁

Anonymkode: f0d40...8b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...