Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har fått startlån og renovert innenfor rammene av lånet? 
Jeg har kjøpt en bolig, og fått startlån via kommunen/Husbanken som administreres av Intrum. Jeg fikk huset  rimeligere enn beregnet, og skal bruke resten av lånet til nødvendig renovering. 
Jeg får ikke resterende saldo utbetalt, men må sende inn regning etterhvert som da Intrum betaler ut. Spørsmålet er om noen har erfaring med dette? Jeg har ikke mulighet å legge ut for alt som må handles inn til renovering, vi snakker materiale for flere hundre tusen, samt arbeid (som jeg sikkert kan få faktura på). 
Hvordan gjøre det rent praktisk? 

Anonymkode: c4259...c3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antar at du må opprette et kundeforhold i de forskjellige trevarebutikkene du vil bruke, f.eks obs -bygg, der blir du da kredittsjekket og får en kredittkonto eller kredittkort. Håndverkere må betales etterskuddsvis. Så får du sende kvitteringer og fakturaer til banken din og håpe de betaler ut før fakturaforfall. Høres ut som et knotete opplegg. 

Anonymkode: 11977...06a

Skrevet

Vi hadde byggelån som fungerer på samme måte. Vi videresendte faktura fra tømmer, rørlegger o.l. som de betalte, skjedde aldri at faktura ikke ble betalt innen fristen. Som regel kunne vi se at det ble betalt ut dagen etter vi sendte inn. Handlet vi inn materialer selv sendte jeg inn kvittering og fikk refundert, som regel dagen etter. Ikke noe problem å ha det slik. Hvis du bruker tømmermann til noe arbeid får de som regel material billigere enn hvermannsen. Når vi skulle kjøpe større partier med material til arbeid vi skulle gjøre selv bestilte vi det ofte gjennom tømmermannen, ble billigere selv om de tar påslag. Og veldig mye lettere da han fikk det levert sammen med materialer han trengte selv. 

Anonymkode: 296a0...0e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 18.46):

Vi hadde byggelån som fungerer på samme måte. Vi videresendte faktura fra tømmer, rørlegger o.l. som de betalte, skjedde aldri at faktura ikke ble betalt innen fristen. Som regel kunne vi se at det ble betalt ut dagen etter vi sendte inn. Handlet vi inn materialer selv sendte jeg inn kvittering og fikk refundert, som regel dagen etter. Ikke noe problem å ha det slik. Hvis du bruker tømmermann til noe arbeid får de som regel material billigere enn hvermannsen. Når vi skulle kjøpe større partier med material til arbeid vi skulle gjøre selv bestilte vi det ofte gjennom tømmermannen, ble billigere selv om de tar påslag. Og veldig mye lettere da han fikk det levert sammen med materialer han trengte selv. 

Så bra! Takk for svar. Det var noen som sa at jeg kunne leie inn et firma som «tar alt», også handler inn materiale - for så å gi meg faktura som jeg videresender. Så det funker vel. Så du sendte det direkte til Intrum? Ikke via kommunen? 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 18.28):

Antar at du må opprette et kundeforhold i de forskjellige trevarebutikkene du vil bruke, f.eks obs -bygg, der blir du da kredittsjekket og får en kredittkonto eller kredittkort. Håndverkere må betales etterskuddsvis. Så får du sende kvitteringer og fakturaer til banken din og håpe de betaler ut før fakturaforfall. Høres ut som et knotete opplegg. 

Anonymkode: 11977...06a

Ja synes også det virker knotete. Var derfor jeg lurte på om noen hadde erfaring med det 😊 ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 23.28):

Så bra! Takk for svar. Det var noen som sa at jeg kunne leie inn et firma som «tar alt», også handler inn materiale - for så å gi meg faktura som jeg videresender. Så det funker vel. Så du sendte det direkte til Intrum? Ikke via kommunen? 

TS

Vi hadde byggelån i vanlig bank. Men sendte bare alt direkte til kontakten vår der 

Skrevet

Vi har byggelån nå i vår lokale bank mens vi renoverer. 

sender faktura til vår kontaktperson i banken som betaler. Kvitteringer på det vi legger ut selv sender vi inn og får tilbakebetalt den 1. måneden etter. Er det større summer hos feks megaflis som ikke gir ut faktura får vi et pristilbud og sender til banken, så betaler de med en gang og sender bekreftelse. Så kan vi hente ut varene dagen etter. Fungerer veldig bra;) 

Anonymkode: 64c51...277

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...