Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Min fastlege jobber bare partallsuker og ikke i romjulen. Det er ikke jordmor her jeg bor så må innom fastlegen først. Jeg synes liksom uke 50 (gravid uke 6) blir litt tidlig, men uke 2 (gravid uke 10) er litt sent 🤷‍♀️🙈

Noen som vet hva som er vanlig? Når hadde dere første time?

Anonymkode: d628b...26a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde gått i uke 10. 

Anonymkode: 42171...886

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har risikosvangerskap, spesielle bekymringer eller spørsmål, tar du uke 6. Hvis ikke, tar du uke 10. :)

Anonymkode: 94f12...de1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Greit å ta uke 6, for å få henvisning til tidlig ultralyd i uke 12-13.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Min fastlege jobber bare partallsuker og ikke i romjulen. Det er ikke jordmor her jeg bor så må innom fastlegen først. Jeg synes liksom uke 50 (gravid uke 6) blir litt tidlig, men uke 2 (gravid uke 10) er litt sent 🤷‍♀️🙈

Mellom uke 8 og uke 10.  Men eneste de gjør er blodprøver og henvisning til tidlig UL så du kan jo gå til annen lege enn egen fastlege. 

Anonymkode: 51a83...d34

Skrevet

Kan du sende en melding til fastlegen og be om henvisning til tul? Hvis du må inn for time for å få sendt henvisningen ville jeg tatt time i uke 6. Uansett kjekt å få litt tips til eventuell kvalme og andre plager. Er du i fin form og henvisning kan sendes før timen så ville jeg dratt i uke 10 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Uke 10 er ikke sent. Jeg hadde første time uke 11+2

Anonymkode: 50e21...cb4

• Liker 1
Skrevet

Uke 10. 

Anonymkode: c9f67...d16

Skrevet

Legen min sendte ikke henvisning før i uke 10, fordi sykehuset tok ikke henvisninger tidligere enn dette fordi det er en del spontanaborter før (Oslo). Da slipper de vel å sette opp en del timer til TUL som må avlyses hvis det skjer en spontanabort. Så jeg hadde tatt uke 10. 

Anonymkode: 1797f...555

Skrevet

Er du førstegangs? Har du noen spørsmål til legen? Hvis ja på noen av spm ville jeg bestilt den første timen. Jeg er selv førstegangs og hadde første time hos jordmor 6+0, synes det var godt å komme i gang. 

Anonymkode: 87c73...b1f

• Liker 1
Skrevet

Jeg ringte legen og de tar ikke inn før uke 10 ish sa de, ringte jormor i kommune og de tok inn fra uke 6. Prøvd å ringe dit? 

Anonymkode: cd338...586

Skrevet

Jeg var hos lege i uke 4+5 og tok blodprøver to uker etter dette. Grunnen til at jeg bestillte time med en gang er at jeg går på medisiner. Fikk også første time hos jordmor i uke 5+2 (fordi hun trodde jeg var i uke 11, men jeg har veldig uregelmessig mens)

Anonymkode: e36ce...dae

Skrevet

De ville ha meg inn i uke 12, da var det praksis å ta blodprøver her😊 

Anonymkode: 49e33...648

Skrevet

Jeg tok kun første time hos fastlege. Tror den var litt etter uke 12. Jordmor har mye med peiling på svangerskap, så jeg tok resten av oppfølging hos henne. Fastlegen min fylte ut skjemaet feil og plukket ikke opp at jeg hadde lave jernverdier. Hun er en flink fastlege, men akkurat svangerskapet ble bedre ivaretatt på helsestasjonen. 

Anonymkode: c61dc...22f

Skrevet

Jeg fikk beskjed da keg tok ut spiral at hvis jeg ville ha tul så måtte jeg bestille time i uke 7-8. 

men du kan jo høre med legekontoret hva de tenker er det beste?

Anonymkode: f30d4...b59

Skrevet

Ring til legekontoret og spør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 14.02):

Er like langt som deg og tenker at den legetimen tar jeg etter nyttår. 

Anonymkode: 817f2...8da

Skrevet

Min lege sa at det er nye rutiner som gjør at de vil ha gravide inn i uke 6. Jeg brukte samme lege ved forrige svangerskap, og det hadde visstnok endret seg siden det. De vil ta blodprøver så tidlig som mulig, men ikke før 6+0.

Jeg ble da også henvist til ultralyd.

Tydeligvis ulike rutiner. Jeg hadde tatt time i uke 6.

Anonymkode: 7fc63...e64

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 14.02):

Jeg får i uke 6 men er nok uke 8 når jeg skal til legen pga at de har regnet feil. Jeg ville ha tidlig pga jeg er kroniker og hadde en spontanabort nylig. Ville nok uansett fått avklart hos lege tidlig. Har min første time denne uka. Jeg håper alt går bra, er faktisk litt nærveø.

Anonymkode: 363d9...ed7

Skrevet

Bare til info hvis noen i samme situasjon leser denne tråden. Jeg ringte legesenteret i dag og de anbefalte uke 6 på grunn av at de ønsket å ta blodprøver tidlig. Fikk time på dag 6+4. 

-ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...