Gå til innhold

Dårlig av svineinfluensavaksina, men tåler vanlig vaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som ble veldig dårlige av svineinfluensavaksinen, men som tar vanlig influensavaksine uten problemer?

Jeg ble veldig syk, fikk lammelser og muskelsvikt og måtte bruke lang tid på å trene meg opp igjen. Ønsker å ta influensavaksine, men vet ikke om jeg tør. 

Jeg har selvsagt spurt helsepersonell, men ingen som tør å svare tydelig, derfor tenkte jeg å prøve å spørre her etter personlige erfaringer (ikke råd). 

Anonymkode: 54f66...cc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro kommunens helsekontor kan svare på om det er samme allergener i influensavaksinen som det var i svineinfluensavaksinen 

Skrevet
Fjugur skrev (1 time siden):

Vil tro kommunens helsekontor kan svare på om det er samme allergener i influensavaksinen som det var i svineinfluensavaksinen 

Det var ikke allergi, men Guillan Barre. 

Skrevet

Autoimmun reaksjon. 

Skrevet

Jeg ville forhørt meg med en infeksjonsmedisiner.  Selvom det er en ytterst sjelden reaksjon , så har du tidligere reagert. Så du kan ha en disponert svakhet En spesialist på infeksjonen kan trolig svare på om det er økt risiko for på nytt å rammes med Gullan Barre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du allerede har hatt en så alvorlig reaksjon skjønner jeg ikke at du tenker tanken engang!! 
Du tåler fint å få influensa. 

Anonymkode: 677e7...a3b

Skrevet
Bendie skrev (5 minutter siden):

Jeg ville forhørt meg med en infeksjonsmedisiner.  Selvom det er en ytterst sjelden reaksjon , så har du tidligere reagert. Så du kan ha en disponert svakhet En spesialist på infeksjonen kan trolig svare på om det er økt risiko for på nytt å rammes med Gullan Barre. 

Ok, det kan jeg prøve, men hvordan finner jeg en sånn?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du allerede har hatt en så alvorlig reaksjon skjønner jeg ikke at du tenker tanken engang!! 

Jeg blir veldig syk av influensa. Jeg blir vurdert for innleggelse hver gang. Det er veldig ubehagelig, to uker som jeg ikke husker noe fra. Jeg er redd for å få det. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, det kan jeg prøve, men hvordan finner jeg en sånn?

Jeg blir veldig syk av influensa. Jeg blir vurdert for innleggelse hver gang. Det er veldig ubehagelig, to uker som jeg ikke husker noe fra. Jeg er redd for å få det. 

Be fastlegen om henvisning. Kan sikkert be om haste henvisning, siden influensasesongen er like om hjørnet og flere har det allerede. 

Eller du kan bestille time hos privat lege. 

• Liker 2
Skrevet
Bendie skrev (6 minutter siden):

Enig med @Bendie . 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det vet du ikke, i utgangspunktet er GBS hyppigere knyttet opp mot influensa, og andre virussykdommer eller baktrielle infeksjoner ,   en etter  vaksinen

Additional studies have been conducted on the risk of GBS following flu vaccination. Results of these studies suggest that it is more likely that a person will get GBS after getting the flu than after vaccination. 

Guillain-Barré syndrome (GBS) is rare. The cause of it is not fully understood, but most cases follow an infection with a virus or bacteria. 

https://www.cdc.gov/vaccinesafety/concerns/guillain-barre-syndrome.html#:~:text=CDC monitors GBS cases during,million flu vaccine doses administered.

In rare instances, vaccinations may increase the risk of people getting GBS, but the chance of this occurring is extremely low. Studies show that people are much more likely to get GBS from infections such as the flu than from the vaccine given to prevent the infection, in this case the flu vaccine. Occasionally, surgery can trigger GBS.

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/guillain-barré-syndrome

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble dårlig av svineinfluensavaksinen, og var skeptisk til både influensa og covidvaksine etterpå. Denne teksten oppklarte endel for meg -svineinfluensavaksinen ble laget på en helt annen måte.

Covid vaksinen reagerte jeg på, som mange andre (men verdt det). Influensavaksine har jeg aldri reagert på, til nød hodepine. Når jeg tok den i år merket jeg ingenting.

»

Pandemrix inneholdt en stor mengde virus for å være sikker på å trigge immunresponsen, og i tillegg en adjuvans som skulle sparke immunresponsen litt ekstra i gang. Når man nå stort sett bruker bare en del av koronaviruset, vil immunresponsen rettes mot kun denne delen. Det vil dermed være veldig mye enklere å forutsi både immunresponsen og eventuelle bivirkninger, forklarer Grødeland.

Noen av vaksinene som er under utvikling er også såkalte DNA og RNA-vaksiner. Ifølge Grødeland vil sannsynligheten for bivirkninger av typen som ga narkolepsi ved Pandemrix, reduseres med slike vaksiner.

– Det er fordi disse vaksinene ikke inneholder viruset, men bare selve oppskriften på hvordan immunsystemet vårt skal reagere. Da har vi mye bedre kontroll, sier Grødeland.

Vaksiner laget av DNA og RNA er ennå ikke tatt i bruk på mennesker. Derfor testes vaksinene på mange tusen mennesker før de eventuelt blir godkjent.

– Dette er ikke modellvaksiner som Pandemrix. Vaksinene testes på mange flere, og over hele verden. Det er for å sikre at vi har data på ulike typer gensammensetninger og grupper, forklarer Grødeland.

Det betyr ikke at de nye vaksinene ikke kan gi alvorlige bivirkninger:

– Selv om man tester de nye vaksinene grundig og nøye vil man aldri kunne sikre seg helt mot sjeldne og alvorlige bivirkninger. Det er vanskelig å utelukke. Narkolepsi etter Pandemrix kom overraskende på oss, og det ville ha krevd studier med mange hundre tusen, og kanskje millioner, mennesker for å oppdage dette i forkant. Derfor er det avgjørende å ha gode systemer for å følge opp vaksinene etter at de er tatt i bruk, sier Lill Trogstad i FHI.»

Anonymkode: ed4aa...ed7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fant denne

It depends. Influenza vaccines are a very rare cause of GBS. If your GBS symptoms began within 6 weeks of getting an influenza vaccination and no other cause was identified, we generally would not recommend influenza vaccine to you. However, if you are at high risk of severe illness or complications from the flu, your doctor may still recommend the vaccine. Most cases of GBS are completely unrelated to influenza vaccination. People whose GBS is not influenza vaccine-related can get the influenza vaccine. 

https://www.immunize.org/wp-content/uploads/catg.d/p3120.pdf

• Nyttig 1
Skrevet
Lana01 skrev (16 minutter siden):

If your GBS symptoms began within 6 weeks of getting an influenza vaccination and no other cause was identified, we generally would not recommend influenza vaccine to you. However, if you are at high risk of severe illness or complications from the flu, your doctor may still recommend the vaccine.

Takk! Skulle ønske jeg hadde en fastlege i slike tilfeller, hadde vært så mye lettere å be om råd fra en lege som kjente meg. Hvis jeg tar vaksinen og blir syk føles det som min «skyld» på en måte, siden jeg tok et aktivt valg. Fant mange artikler som sier at hvis man har hatt det en gang har man større sjanse for å få det igjen, siden man mistenker at det er autoimmunt. Men skal prøve å få en henvisning. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg ble dårlig av svineinfluensavaksinen,

Hvordan dårlig ble du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...