Gå til innhold

Dine beste sparetips i julen og fremover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som mange andre merker vi det er mye trangere nå med økte renter og alt som hører til. Selv har jeg blitt vettskremt av utviklingen og har ikke lyst til å bruke penger på noe som helst om dagen 😂 tenker det kan være fint med en tråd hvor vi deler våre beste sparetips og kan inspirere hverandre. Både stort og smått! 

Anonymkode: d920e...a09

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det aller beste tror jeg egentlig hadde vært å bare glemme hele jula, bare late som om den ikke eksisterer.

Anonymkode: 9a148...027

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det aller beste tror jeg egentlig hadde vært å bare glemme hele jula, bare late som om den ikke eksisterer.

Anonymkode: 9a148...027

Enig! 

Anonymkode: c5862...b80

Skrevet

Man trenger da ikke bruke mer i jula enn til andre tider. Julematen er jo ikke dyr. Noen små koselige hilsner som gaver og julepynt trenger man jo ikke stort av og ellers er det masse billig til salgs på finn.no f.eks.

Anonymkode: d6e89...e0a

• Liker 4
Skrevet

Det viktigste er vel å lage en oversikt over kommende utgifter. Ha kontroll på hvor pengene går, sånn at det ikke blir et par hundre her og en tusenlapp der. Det blir fort dyrt. 

Lag en grundig liste over julegavekjøp og  hvor mye penger som skal til hver gave/person. Lag en liste over de viktigste matinnkjøpene. Med disse listene/oversiktene kan du følge med på tilbud osv.

Anonymkode: 1e5c0...8c4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Benytte seg av priskrigen, men med måte. Du trenger neppe 5 pakker surkål, så kjøp en eller to.

Og ikke ta helt av og kjøp inn alt for mye god mat ellers heller, butikkene er åpne i romjula også. 

Kanskje avtale med dem man pleier å kjøpe gave til at man heller samles og gjør noe kjekt, ev. gi bort tjenester eller opplevelser til dem som har alt.

Avtal pristak på gaver. Jeg blir alltid sjokkert når jeg ser at folk kjøper gaver til mange tusen. 

Anonymkode: f1a0e...4ee

• Nyttig 1
Skrevet

Bruker ikke så mye penger i jula🤷‍♀️ Baker litt i førjulstiden. Gaver er ikke store/dyre. Kan være hjemmebakt, en liten oppmerksomhet etc. Kjøper de gavene som skal kjøpes litt og litt utover høsten. Skjønner ikke helt hvordan noen klarer å bruke 10 000vis av kroner på jul. Man må jo ikke det...

Anonymkode: 89d3d...a6d

• Liker 1
Skrevet

Kun kjøpe gave til de aller nødvendigste menneskene. Jula trenger da ikke å bli noe dyrere en middagen på julekvelden. Den kan man spleise på om du skal ha feiringen. 

Send banken en forespørsel om lavere rente om du har lån

sjekk kostnaden på forsikring og andre utgifter du kan forhandle deg til bedre priser

Skrevet

Jeg starter alltid med å kjøpe gaver i september, da blir det ikke 10 000,- i gaver, kalendere og julestrømper på en lønning.

Sånn ellers må man ha oversikt over hva som kommer inn, å hva de faste utgifter er. Det er MYE penger å spare på mat om man handler 1-2 ganger i uka og planlegger hva man skal kjøpe.

Tror mange kan spare inn på mye impulskjøp, lunch/kaffe ute, røyk, snus, alkohol.. 

se over streamingtjenester.. må man ha netflix, hbo, disney+, viaplay, tv2 play osv. samtidig? Eller kan man ha ett av gangen?

var det jeg kom på til nå😅

Skrevet
Pia88 skrev (4 minutter siden):

Jeg starter alltid med å kjøpe gaver i september, da blir det ikke 10 000,- i gaver, kalendere og julestrømper på en lønning.

Sånn ellers må man ha oversikt over hva som kommer inn, å hva de faste utgifter er. Det er MYE penger å spare på mat om man handler 1-2 ganger i uka og planlegger hva man skal kjøpe.

Tror mange kan spare inn på mye impulskjøp, lunch/kaffe ute, røyk, snus, alkohol.. 

se over streamingtjenester.. må man ha netflix, hbo, disney+, viaplay, tv2 play osv. samtidig? Eller kan man ha ett av gangen?

var det jeg kom på til nå😅

10 000 på gaver, kalendre og julestrømper er sinnssykt uansett om det spres over flere måneder.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

10 000 på gaver, kalendre og julestrømper er sinnssykt uansett om det spres over flere måneder.

Nei det er det ikke

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er jo ikke det, har mange å kjøpe til, noen får en liten oppmerksomhet unner 100-lappen. I nærmeste familie er det 10 gaver ca. På mellom 300-600,- samboer og barn blir et par tusenlapper på hver🤷🏻‍♀️ pakkekalendere blir fort 1500,- til sammen, julestrømpene  blir nok fort 1000,- til sammen. Nå kjøper vi ikke unødvendig mye ting i hverdagen, så jeg bruker disse pengene med god samvittighet☺️🎄 

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet

Vi skal brenne av 118 milliarder i julen.

Herregud.

Anonymkode: dcefb...8ca

Skrevet
Pia88 skrev (5 timer siden):

Er jo ikke det, har mange å kjøpe til, noen får en liten oppmerksomhet unner 100-lappen. I nærmeste familie er det 10 gaver ca. På mellom 300-600,- samboer og barn blir et par tusenlapper på hver🤷🏻‍♀️ pakkekalendere blir fort 1500,- til sammen, julestrømpene  blir nok fort 1000,- til sammen. Nå kjøper vi ikke unødvendig mye ting i hverdagen, så jeg bruker disse pengene med god samvittighet☺️🎄 

Argumentere for at man må bruke 1500 på pakkekalendere, 1000 på julestrømper og flere tusen på en enkelt gave i en tråd om sparing?

Det minner meg om da Rimi-Hagen skulle gi sparetips og sa at i stedet for å kjøpe nye skjorter, sendte han dem med fly til London for å skifte krage på dem ...

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest Himalaila
Skrevet (endret)

Jeg var ferdig med gavene i juli. Det jeg gjør at jeg trekker 500 hver måned året rundt inn på en gavekonto (bursdager, runddager, konfirmasjon, dåp). Så når fine tilbud dukker opp kan jeg kjøpe de. 

Min del av julegavebudsjettet er ca 2000.

Jeg opplever at maten er billigere i jula. 

Jeg synes pakkekalendere og julestrømper er unødvendig. Men jeg har ikke barn så jeg vet ikke hvort stort press mødre utsettes for her. 

Jeg fører budsjett og regnskap året rundt. Det har mye å si for pengebruken. Jeg verken røyker, snuser eller drikker. 

Jeg har en del streaming, men det er ikke så dyrt. HBO - jeg har "evighetstilbudet" deres, 50,-. Disney + kjøper jeg årsabonnement, 890 i året - 74,- i måneden. Netflix betaler jeg med yx visa og får 100,- i rabatt, så 60,- for det. 

Slik gjør jeg det med alt av regninger - hvordan kan jeg få det jeg vil ha billigst mulig. Jeg har også fastrente på boliglånet og fastpris på strømmen. 

Følg med på pengebruken året rundt så blir det stort sett nok penger til gaver i jula. 

Endret av Himalaila
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Argumentere for at man må bruke 1500 på pakkekalendere, 1000 på julestrømper og flere tusen på en enkelt gave i en tråd om sparing?

Det minner meg om da Rimi-Hagen skulle gi sparetips og sa at i stedet for å kjøpe nye skjorter, sendte han dem med fly til London for å skifte krage på dem ...

Sa ikke at man MÅ bruke så mye penger på kalendere og julestrømper, du trenger verken å lage kalender eller strømpe om du ikke vil😉 Ts spurte om råd, jeg ga råd utfra hva jeg skal bruke, jeg syns sånne ting er koselig og gjør det med stor glede😊🎄 som jeg sa i svaret mitt, så er jeg ganske sparsom i hværdagen😉

Endret av Pia88
  • Liker 1
Skrevet
Pia88 skrev (11 timer siden):

Jeg bruker også den summen på få personer. De fleste får en gave til 1500-2000 kr.  Dette er utenom kalendere osv
Jeg skjønner ikke problemet med å gi ting med litt kvalitet. 

• Hjerte 2
Skrevet

Julestrømpe til 1000 kr? Kalender til 1500? Altså, folk er gale! 😳

Mine to barn får hver sin sjokoladekalender til kr 19,-. Julestrømpe får de godteri, maks 40- 50 kr per barn. Det er MER en nok for en barnekropp som skal holde hele dagen.

Anonymkode: ed66a...38d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vent med julekosen - altså alt det ekstra en unner seg av mat og godteri - til det faktisk blir jul.

Gjør det ekstra stas når jula kommer også, og en ikke alt er lei av julebrus, julemarsipan og ribbe….

Anonymkode: ae064...97d

• Nyttig 1
Skrevet

Shoppestopp i et år. Kun erstatte ting du faktisk trenger (tannkrem, shampo, ostehøvelen om den går i stykker etc), men ikke kjøp noe nytt ellers. Bruk opp det du har før du kjøper nytt (mange har mye liggende!). Du skal såklart betale regninger, men du skal ikke kjøpe ting. Du kan ha noen planlagte unntak, men i utgangspunktet skal du ikke handle noe. Pengene går på sparekonto eller til investeringer.

Klarer du ikke det kan du ha low buy, sett seg opp noen regner. F.eks kun kjøpe hobbysaker til x antall kr i mnd, men ikke klær eller sko. Kjøper du en bukse, må en gammel ut. Slike regler. Jeg har gjort både shoppestopp og low buy, og gjør det automatisk nå. Forbruket mitt er veldig lavt.

Ønskeliste. Hvis jeg får lyst på noe lar jeg det stå i 30 dager (minst) på en ønskeliste. Vanligvis glemmer jeg det, og trenger det faktisk ikke. Hvis jeg fortsatt vil ha det vurderer jeg først om jeg har noe annet jeg heller kan bruke. Hvor mange ganger får jeg brukt tingen? Bør jeg heller vente til et salg, til bursdagen min?

Lag flere middager i uka uten kjøtt. Kikerter  bønner, linser, egg. Før du går på butikken bør du kikke i kjøleskapet og planlegge middager rundt hva du allerede har, da får du brukt opp mer og kaster mindre.

Gå over hva du bruker penger på i måneden. Trenger du Netflix, Disney, Viaplay og HBO samtidig? Tviler litt på det. Du kan rullere på én eller to i mnd, hvis du aktivt ser på det.

Spesifikt til jul - du trenger ikke kjøpe ny julepynt hvert år. Du trenger heller ikke kalender. Det er dyrt, og det blir liggende. Du trenger ikke masse julegodteri og brus, her kjøper vi inn kun litt til helgene, altså advent. Da legger du ikke på deg heller hvis du ikke overdriver maten. Ikke spis deg stappmett. 

Gaver - prat med folk, skal dere heller kutte det ut? De fleste har alt de trenger. Bruk ønskelister i alle fall, det gjør vi og da får vi ikke ting som bare blir liggende. Gir og får helst ting som kan spises eller brukes.

Strøm - senk temperaturen et par grader. Varm opp deg selv, ikke rommet (elektrisk varmeteppe, varmeflaske, ullteppe, ullundertøy, ullsokker/tøfler). 

Det var det jeg kom på i farta.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...