AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #1 Skrevet 3. desember 2023 Jeg fikk spørsmål av min voksne datter om jeg ville feire jul hos dem i år. Det syntes jeg var svært hyggelig siden jeg ikke har feiret jul sammen med henne pg hennes familie på minst 4 år. Vi har et godt forhold og jeg ser dem ofte, men på julaften har de vært alle andre plasser enn hos meg. Som regel har de endt opp sammen med hennes mor siden hun har mast masse på dem. Jeg har latt mine unger velge fritt hvor de vil være når de ble voksne. De har alltid vært velkomne hos meg og det har jeg sagt, men jeg ville legge noe press på dem. De siste årene har jeg vært alene og siden jeg har en veldig liten familie har jeg feiret sammen med min gamle mor og min bror. Jeg syntes derfor det var ekstra hyggelig siden min datter ville ha feiring hos seg og de ville invitere alle sammen. Dvs også min X og hennes nye mann. Noe som er helt greit for meg. Men så for et par uker siden sier min datter at det var endringer i planene, julaften var flyttet opp til hennes mor og i huset til hennes nye mann. Min X flyttet inn til ham for en kort tid siden. Jeg ble svært overrasket og i dagene etterpå har jeg lurt på hva som er rett å gjøre. Jeg finner det svært lite komfortabelt å feire jul i huset til min Xs mann. Jeg syntes også min datter burde spurt meg på forhånd om dette var ok. Jeg har etter beste evne forsøkt å ha et greit samarbeid med min X (det er veldig mange år siden bruddet), men det har vært krevende siden min X har kjørt sitt eget løp og i prinsippet aldri ønsket noe samarbeid med meg. Hun trumfet igjennom sine ønsker og snakket meg ned overfor mine barn. Jeg føler derfor at denne flyttingen av julen opp til henne er hennes ønske. Som min datter sa for noen måneder siden; Mamma sa at i år måtte hun feire jul sammen med henne og barnebarnet sitt. At hun har feiret jul sammen med min sin datter 3 av de 4 siste årene, vel det spilte tydeligvis ingen rolle. Noen som har tanker og innspill rundt dette og hva jeg evt bør gjøre? Anonymkode: f3921...3d0 3
Khloe P.T Skrevet 3. desember 2023 #2 Skrevet 3. desember 2023 Ja, jeg har helt klare tanker om hva jeg ville gjort. Jeg ville valgt å feire jula hjemme hos meg selv som vanlig. Man kan helt sikkert ha en fin feiring med en utvidet storfamilie slik som i ditt tilfelle, men jeg hadde ikke orket det. Nå skal det sies at jula ikke er min favoritthøytid da. Det høres ut som om din eks har et sterkt grep om deres datter. Og jeg synes du gjør helt rett i å ikke utøve det samme presset. 4 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #3 Skrevet 3. desember 2023 takk for svar 🙂 Jeg ønsker veldig å feire jul sammen med mine barn i år siden det er veldig lenge siden sist. Dog synes jeg det ikke er greit at dette skal skje i huset til mannen til min X. Min X bare leier hos ham og samboerskapet har ikke vart lenge. Føler dette som var ukomfortabelt. Ikke at jeg har noe i mot denne mannen. Har pratet med ham et par ganger og han er veldig hyggelig. Men at hele "vår familie" skal feire jul her synes jeg ikke er rett. Min datter burde har spurt meg på forhånd om hva jeg syntes og kanskje kommet med andre forslag til å feire jul enten hos meg eller andre i familien hvis min datter mente at det ble for mye styr å feire hos dem. Anonymkode: f3921...3d0
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #4 Skrevet 3. desember 2023 Bit det i deg, og feir jul med datteren din, for hennes skyld. Jeg er 40, skilsmissebarn, og verdsetter hvert eneste øyeblikk med foreldrene mine! Særlig når de to kan omgås hverandre. Anonymkode: 0ece3...8a6 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #5 Skrevet 3. desember 2023 Ganske dårlig gjort av din datter. Jeg skjønner ikke helt av innlegget om bror/onkel og mor/farmor også er invitert av datteren, men jeg ville heller sitte hjemme alene enn være ukomfortabel et sted jeg ikke riktig ønsker å være. Anonymkode: 97134...102 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #6 Skrevet 3. desember 2023 Jeg velger å svare anonymt her. Skjønner det ikke er så enkelt dette her, men jeg vil fortelle hvilken saga som foregår hos oss. Mine biologiske foreldre hadde en helt vanvittig skilsmisse. Årevis i retten med både det ene og det andre. Blitt 20 år siden de var ferdige, men likevel. Til jul og ved bursdager møtes de likevel. Ene søsken har normalt invitert alt som kan krype og gå til jul. Så der har det vært mine søsken med familie, utvidet familie til partner til det søsken som har det (foreldre, søsken med familie), mine biologiske foreldre, vår bestemor, singel onkel, venner med barn som ikke har familie. Noen er nå død av disse, men det har vært fascinerende. For å toppe det så er det min mor som henter min far for å ta ham med i selskap. Min mor setter grenser da på at hjem til henne får ikke min biologiske far komme. Når det er bursdager så kommer min stefar også, og han er med og er sjåfør for min far. Det er en ordentlig sammensatt gjeng. Min mor gikk pga min far var veldig voldelig, noe jeg husker godt, og han ellers ikke var noen fin fyr. Han blir kun ivaretatt på julaften, og tatt med i bursdager. De andre juledagene osv aner jeg ikke hva han gjør. Jeg er seksuelt misbrukt og har ingen kontakt, men søsken får det til. (Søsken lar aldri min far være barnevakt eller være alene med barn. De har alltid vært konsekvente, så ingen risiko her.) Tror jo flere de er jo lettere er det at min mor og far er i samme hus etter hva jeg har skjønt på søsken. De er heller ikke der at de lager en scene nå. Det frister ikke for meg da, men de sier det er jul, og det er viktig å ivareta alle. Om konflikten er godt over her, og du klarer å legge det til side, så hadde jeg prøvd å få dette her til. Nettopp fordi du ønsker å feire med din datter. Skjønner det er lett å ikke føle seg prioritert, det hadde nok jeg og kjent på. Normalt deler en julene, men det kan bli utfordrende når det er flere hjem. Jeg hadde nok også kjent på at jeg ikke hadde hatt lyst til å feire hos x-en. Sier du nei er det ikke sikkert du blir invitert igjen, så jeg hadde nok tenkt på det også. Jeg synes også din datter burde spurt deg før hun «flyttet» selskapet. Har du plass hjemme selv? Tenker sånn til neste år om du kan være tidlig ute, og invitere selv? Mulig det kan være en ide for neste år. Anonymkode: e6896...437 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #7 Skrevet 3. desember 2023 Burde ikke spille noen rolle i hvilket hus dere feirer. Først var det greit og kjempehyggelig for deg å feire med ex men så fort det er i nymannens hus så kommer du med masse dritt om eksen din? Om du er så sjalu på han at du får hat mot henne bør du holde deg hjemme, men synd at du lar det ødelegge for en julefeiring som ville bringet alle nærmere hverandre og viktige minner i livet. Anonymkode: 272d5...9cf 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #8 Skrevet 3. desember 2023 Vil du være i sammen med din datter så drar du dit. Bare sørg for å kunne komme deg hjem på en grei måte. Her feires jula hos barn. To sett skilte foreldre. 3 av de med nye partnere.Her er det stefar, bonusbestemor, ekser, nye og .... Anonymkode: 1032c...f9d 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #9 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): takk for svar 🙂 Jeg ønsker veldig å feire jul sammen med mine barn i år siden det er veldig lenge siden sist. Dog synes jeg det ikke er greit at dette skal skje i huset til mannen til min X. Min X bare leier hos ham og samboerskapet har ikke vart lenge. Føler dette som var ukomfortabelt. Ikke at jeg har noe i mot denne mannen. Har pratet med ham et par ganger og han er veldig hyggelig. Men at hele "vår familie" skal feire jul her synes jeg ikke er rett. Min datter burde har spurt meg på forhånd om hva jeg syntes og kanskje kommet med andre forslag til å feire jul enten hos meg eller andre i familien hvis min datter mente at det ble for mye styr å feire hos dem. Anonymkode: f3921...3d0 Hva er viktigst da? Å være med barna sine eller å ikke være i huset til eksens nye mann? Anonymkode: e2c8a...716 1 2
Tantemor Skrevet 3. desember 2023 #10 Skrevet 3. desember 2023 Oh, tricky 😳 Du må gjøre det du føler for. JEG hadde nok blitt hjemme selv i denne situasjonen, og heller besøkt datter med familien hennes hjemme hos henne en annen dag i romjulen, eller invitert de hjemme hos meg, f eks andre juledag, da er det fortsatt høytid. 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #11 Skrevet 3. desember 2023 Du sier han er en hyggelig fyr. Noen timer på julaften klarer du vel? Middag og så et par-tre timer med kaffe og pakker. Jeg skjønner ikke helt den store forskjellen med «hans hus», og at det ville vært greit om det var hjemme hos noen andre. Mulig det er en litt primitiv mannegreie, at du føler han «vinner» over deg? Gå litt inn i følelsene dine, skriv det ned. Forskjellen på hvilket hus dere er i - HVA kjenner du innerst inne at det er? Anonymkode: bc57a...a7a 3
I Grosny Skrevet 3. desember 2023 #12 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen som har tanker og innspill rundt dette og hva jeg evt bør gjøre? Anonymkode: f3921...3d0 Det er vel noen alternativer her. Bli hjemme, dra dit du vil, eller bli med på julefeiring hos nygubben til x, men du kan f.eks. ligge unna alkohol (for å unngå drama eller for å være i stand til å kjøre bil) og dra tidlig hjem. Du kan be dattera di på middag hjemme hos deg, gjerne 1. juledag, eller en annen dag i jula uavhengig av hvor du feiret julekvelden 1
Mufle Skrevet 3. desember 2023 #13 Skrevet 3. desember 2023 Så sjarmerende er ikke jeg. Hadde takket for tilbudet og blitt hjemme eller gjort noe annet hyggelig. Lagt meg inn på høyfjellshotell for eksempel. Alltid tenkt at det må være deilig, mat servert, deilig fri fra alt og god stemning. 4 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #14 Skrevet 3. desember 2023 37 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke helt den store forskjellen med «hans hus», og at det ville vært greit om det var hjemme hos noen andre. Anonymkode: bc57a...a7a Datters hus = datter er vertinnen = datter bestemmer. Eksens (samboers) hus = eks er vertinnen = eks bestemmer. Høres ut som TS er lei av å danse etter eksens pipe. Anonymkode: 97134...102 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #15 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Datters hus = datter er vertinnen = datter bestemmer. Eksens (samboers) hus = eks er vertinnen = eks bestemmer. Høres ut som TS er lei av å danse etter eksens pipe. Anonymkode: 97134...102 TS her. På en kort måte sa du egentlig hvordan jeg føler det. I tillegg som andre har skrevet, jeg har i lang tid følt på at jeg blir lavt prioritert. Min X har flere ganger utrykt seg klart om hva om hun vil eller ikke vil. Jeg har som regel tiet og godtatt mye for å beholde freden og ikke skape dårlig stemning. Derfor har jeg kanskje også ofte trukket det korteste strået. Når dette med julen kom opp og jeg fikk kastet det i fleisen ble jeg svært skuffet. Igjen føles det som at min X har tatt styringen og ingen bryr seg om hva jeg føler rundt dette. Anonymkode: f3921...3d0 1
exictence Skrevet 3. desember 2023 #16 Skrevet 3. desember 2023 Hvis jeg hadde klart det emosjoner sett, så hadde jeg feiret sammen med dem. Ellers hadde jeg takket nei, og sagt at jeg dessverre ikke føler for å feire der. At det blir litt for mye for meg å takle. Beklager.
Fremmed fugl Skrevet 3. desember 2023 #17 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): TS her. På en kort måte sa du egentlig hvordan jeg føler det. I tillegg som andre har skrevet, jeg har i lang tid følt på at jeg blir lavt prioritert. Min X har flere ganger utrykt seg klart om hva om hun vil eller ikke vil. Jeg har som regel tiet og godtatt mye for å beholde freden og ikke skape dårlig stemning. Derfor har jeg kanskje også ofte trukket det korteste strået. Når dette med julen kom opp og jeg fikk kastet det i fleisen ble jeg svært skuffet. Igjen føles det som at min X har tatt styringen og ingen bryr seg om hva jeg føler rundt dette. Anonymkode: f3921...3d0 Du snakker som en voksen med din voksne datter, forteller hvordan du føler kring dette. 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #18 Skrevet 3. desember 2023 Oh, den er kjip. Skjønner helt ærlig ikke tankegangen til din datter her. Hun burde skjønt at dette blir ukomfortabelt. Du har nok veldig lyst å feire med henne så du kan prøve å feire med de. Evt hør med dine om hva de føler rundt det. Om ikke feirer du hjemme og inviterer de på middag første juledag. Anonymkode: dbb26...1f2 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #19 Skrevet 3. desember 2023 Når du ikke er komfortabel med det så tror jeg ikke du skal gjøre det. Men er det en mulighet at fra nå av så avtaler du og datteren din at f. eks. første juledag er deres dag? Da inviterer du til selskap og dere lar ikke andre komme i veien. Forklar henne at du setter pris på at dere holder dere til planen. Eventuelt kan hun velge dag. Anonymkode: a77c7...f42 1
Eva-Lena Skrevet 3. desember 2023 #20 Skrevet 3. desember 2023 Jeg hadde heller vært hjemme alene enn å feire jul med min eks. Kommer aldri til å skje og heldigvis forstår mine barn det. Skal sies st de feirer jo ikke med faren sin de heller da det aldri passer helt for han. Han må tross alt feire masse med nye samboeren slekt isteden for våre barn. Vinn vinn for meg da de feirer hos meg i jula. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå