AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #41 Del Skrevet 3. desember 2023 Ting jeg har unngått - bad eller veranda man må dele som ligger innenfor et soverom - lite kjøkken uten gode vinduer og enkel tilgang til uteområde - ingen garderobe ved inngang og for lite lagringsplass - at man må gå gjennom inngangsområdet (med sko, vått gulv osv) for å komme til rom - bad eller vaskerom langt unna soverom Pluss: - bolig som vender feil vei, enten det er utsikt eller kveldssol man mister. Det er viktig for meg - trafikkert vei som nabo. Har hatt det før, aldri igjen Anonymkode: e1fd4...f58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #42 Del Skrevet 3. desember 2023 Kjøkken på stua. Inngang til soverom på stua, må gå gjennom for å komme til badet. Anonymkode: 989c3...e34 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #43 Del Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor anser dere stue og kjøkken i hver sin etasje som dårlig planløsning? Jeg bodde i det før og det var superkoselig med stuen helt isolert fra kjøkkenet, stuen var liksom bare stue. Man kunne gå opp det etter man har spiser og får litt miljøskifte. Anonymkode: 7cfd5...40b Det er ikke separat stue og kjøkken som er dritt, det er det å ha en trapp i mellom. Fly opp og ned trappen etter en kopp kaffe, ballansere brett i trappen hvis du skal servere gjester på stua. Nei, det er bare kjip planløsning. Anonymkode: f4c5a...6c3 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 3. desember 2023 #44 Del Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): At badet er ved inngangen Anonymkode: c81cb...288 Det er vel heller praktisk hvis en har små barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 3. desember 2023 #45 Del Skrevet 3. desember 2023 Stue, gjesterom og kjøkken oppe,og bad/ toalett i 1 første etasje. Utgang til hage via et soverom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. desember 2023 #46 Del Skrevet 3. desember 2023 Liten (eller ingen!) entré er noe av det verste. Jeg bodde i en slik leilighet i mange år, mens barna var små. Entreen var bare en drøy kvadratmeter. Helt håpløst å komme seg inn med ungene, spesielt om vinteren eller på regnværsdager, da alle hadde mye klær som skulle av. Husker vi måtte stå i kø for å komme oss inn alle sammen noen ganger Jeg synes også åpen kjøkkenløsning er dårlig planløsning, med mindre det er snakk om en liten leilighet (da er det den beste løsningen for plassutnyttelse). Åpen kjøkkenløsning har blitt veldig vanlig også i store leiligheter og eneboliger, og det synes jeg er skikkelig rart. Å måtte gå gjennom ett rom for å komme til et annet er også kjedelig, spesielt hvis det er snakk om soverom. Nå bor jeg i et stort og gammelt hus. Her nås absolutt alle rom fra en gang. Men da får man jo også det gang/korridor-problemet som flere har nevnt - rom som kunne vært bruksareal, men som bare er store områder med en masse dører. Det er ikke noe særlig problem hos oss, siden det er et stort hus, men det er jo litt bortkasta. Det jeg liker med gamle hus i disse strømpris-tider er at det alle rom er adskilte og med dører, i stedet for få og store rom, med åpninger uten dører, som er trenden i nyere hus og leiligheter. Ja, man får mer lys av det, men det er dyrt og varme det opp. Det er deilig å kunne lukke dørene til stua og få det varmt og fint der, og så heller ha det kaldere ute i gangen. Så jeg synes det er dårlig planløsning hvis store deler av boligen mangler dører/muligheten til å sette inn dører. Hus med terrasse, men ikke egen terrassedør er også en ganske uforståelig planløsning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 3. desember 2023 #47 Del Skrevet 3. desember 2023 (endret) Når stue og kjøkken slås sammen til ett mye mindre rom. DET er ofte svært dårlig planløsning. Sånn at man sitter i sofaen og steker kjøttkaker, og stuen er redusert til en alkove i enden av eller ved siden av kjøkkenet, der det ikke engang er plass til en skikkelig sofa eller en tv foran. Har sett eksempler på det mange, mange ganger. Nybygde leiligheter og hus kryr det av sånne dødfødte planløsninger. Se på denne boligen i bydel Nordstrand, Oslo, for eksempel. Stuen er en liten krok i enden av kjøkkenet. Det er ikke plass til noe annet enn et par sittemøbler. Ikke tv en gang, ikke en bokhylle eller noe. I tillegg ser det ut til at det er en farlig, liten avsats fra kjøkkendelens gulv og ned til sofadelen. Lett å tryne eller gå baklengs på rygg ned om man ikke har øyne i nakken eller ser seg litt dårlig for? Det de kaller stue der er i alle fall ikke noe samlingspunkt for en hel familie. Det er det ikke plass til. Ikke gjester i tillegg i hvert fall. Endret 3. desember 2023 av Million 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 3. desember 2023 #48 Del Skrevet 3. desember 2023 En ting jeg ikke har sett så langt i tråden er leiligheter der kjøkkenløsningen er så til de grader åpen at den utgjør en vegg i stua... Det var noe som skremte meg fra boligkjøp for 25 år siden og ville gjort det i dag også. Åpen løsning kan være greit nok, men en viss skjerming må det være, f.eks at kjøkkenet ligger i en "krok" eller vinkel i forhold til stua. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #49 Del Skrevet 3. desember 2023 At bad/toalettrom har dør ut i stua. HATER prompelyder og drittlukt i oppholdsrommene. Ideelt sett er bad/toalettrom plaasert i mellomgang eller trapperom. Anonymkode: 35073...95e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #50 Del Skrevet 3. desember 2023 Planløsning er en ting som jeg innser til å være mer eller mindre fleksibel, fordi veggene kan flyttes på. Men noen ting kan gjøre endringer av planløsning dyrere, eller til og med umulig. Vinduer eller/og dører plassert i hjørner i et lite rom. Det er spesielt problem med små rom ja. Det gjør møblering vanskeligere. Dører kan flyttes! Verre med vinduer. Trapp midt i huset. Peis midt i huset. - disse ting gjør endringer av planløsning i huset vanskeligere og dyrere. Har du f.eks. et hus fra 60-tallet, med lite mørkt kjøkken plassert mot nordvendte vinduer, får du kanskje lyst til å flytte det. Men hvis du samtidig må flytte på trapp og pipe, dette blir dyrt Trapp midt i huset, med stor gang/trapperom rundt seg i flere etasjer, er bortkastet plass Generelt omtrent alle hus bygd før 1960, har bærevegg i midten. og hele planløsning må basere seg rundt den veggen, det blir mange små rom, mange dører, og uendelige lange ganger. Det er verste planløsning jeg ser. Men alle disse gjelder bare hvis man kjøper oppussingsobjekt. Kjøper man ferdig oppusset hus, kan man jo ikke lenger flytte på vegger.. Kravene blir fort mer nøyaktige da. Anonymkode: afee9...eee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #51 Del Skrevet 3. desember 2023 1 hour ago, Million said: Når stue og kjøkken slås sammen til ett mye mindre rom. DET er ofte svært dårlig planløsning. Sånn at man sitter i sofaen og steker kjøttkaker, og stuen er redusert til en alkove i enden av eller ved siden av kjøkkenet, der det ikke engang er plass til en skikkelig sofa eller en tv foran. Har sett eksempler på det mange, mange ganger. Nybygde leiligheter og hus kryr det av sånne dødfødte planløsninger. Se på denne boligen i bydel Nordstrand, Oslo, for eksempel. Stuen er en liten krok i enden av kjøkkenet. Det er ikke plass til noe annet enn et par sittemøbler. Ikke tv en gang, ikke en bokhylle eller noe. I tillegg ser det ut til at det er en farlig, liten avsats fra kjøkkendelens gulv og ned til sofadelen. Lett å tryne eller gå baklengs på rygg ned om man ikke har øyne i nakken eller ser seg litt dårlig for? Det de kaller stue der er i alle fall ikke noe samlingspunkt for en hel familie. Det er det ikke plass til. Ikke gjester i tillegg i hvert fall. Åh wow.. jeg trodde jeg har sett mange eksempler på grådige utbyggere bygger ubrukelige nyboliger men dette må være den verste 🫣Her, for å presse flere hus på et lite tomt, ble det spart 18kvm×2 parkeringsplass på tomten ved å bygge 2 etasjes garasje med garasjeheis. Altså man må kjøre ut den øverste bilen for å få ut den nederste bilen. 😭 Og huset er på 180 kvadrat - det er ikke et lite hus, det er 4 soverom men det går ikke an å lage mat til 5 stykk på det lille kjøkkenet der, det er jo ingen benkeplass. Og det er ikke plass å utvide kjøkkenet heller, fordi hele etasjen er liten og der er jo også spisestue og stue i samme rom. Og 12 millioner! Dette er virkelig tragisk. Jeg håper ingen kjøper det huset. Altså, livskvalitet kommer jo ikke til å være på topp. Takeaway mat, ingen bil, ingen gjester. Anonymkode: afee9...eee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #52 Del Skrevet 4. desember 2023 Million skrev (10 timer siden): Når stue og kjøkken slås sammen til ett mye mindre rom. DET er ofte svært dårlig planløsning. Sånn at man sitter i sofaen og steker kjøttkaker, og stuen er redusert til en alkove i enden av eller ved siden av kjøkkenet, der det ikke engang er plass til en skikkelig sofa eller en tv foran. Har sett eksempler på det mange, mange ganger. Nybygde leiligheter og hus kryr det av sånne dødfødte planløsninger. Se på denne boligen i bydel Nordstrand, Oslo, for eksempel. Stuen er en liten krok i enden av kjøkkenet. Det er ikke plass til noe annet enn et par sittemøbler. Ikke tv en gang, ikke en bokhylle eller noe. I tillegg ser det ut til at det er en farlig, liten avsats fra kjøkkendelens gulv og ned til sofadelen. Lett å tryne eller gå baklengs på rygg ned om man ikke har øyne i nakken eller ser seg litt dårlig for? Det de kaller stue der er i alle fall ikke noe samlingspunkt for en hel familie. Det er det ikke plass til. Ikke gjester i tillegg i hvert fall. På en måte imponerende at kjøkkenet i et 180m2 bygg har mindre benkeplass enn hva jeg hadde i min lille leilighet, som singel på 45m2. Og det var uten kjøkkenet i stuen. Anonymkode: ec331...038 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #53 Del Skrevet 4. desember 2023 Det kommer jo an på dere hva som er en dårlig løsning. Hot tips er jo å ta en ærlig look på seg selv. Hvem er dere og hvordan er hverdagen deres? Jeg jobber med interiør, og føler ofte jeg er ekteskapsrådgiver/terapist. You gotta talk! Arkitektur og interiør kan løse SÅ mange samlivsproblemer. Ta utgangspunkt i hverdagen, og ikke når dere nettopp har shina huset. Hvem er minst ryddig? Ta utgangspunkt i hvem som er minst ryddig når dere vurderer behov for lagringsplass og enkle løsninger for å få ting unna åpne flater. Hvor oppholder dere dere sammen? Og hvilke rom foretrekker dere å oppholde dere i for alenetid? And so on. Ta praten før dere investerer. Anonymkode: 27cbb...bb1 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #54 Del Skrevet 4. desember 2023 For liten gang 3 etasjer Bør være alle rom man trenger i en etg. Minimum 2 soverom ved siden av hverandre (om man har eller skal ha barn) Vi har en egen soveromsfløy, med dør som kan lukkes mot oppholdsrom. God løsning. Barna er voksne. Den ene etg i huset trenger vi bare vaske/bruke når vi har overnattingsgjester. Sparer oss for husarbeid. For små bad. Vi har stort bad i hovedetg., slik at vi om det skulle bli behov kan flytte vaskemaskin dit. Skråtak Anonymkode: 98dc6...1bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #55 Del Skrevet 4. desember 2023 Million skrev (12 timer siden): Når stue og kjøkken slås sammen til ett mye mindre rom. DET er ofte svært dårlig planløsning. Sånn at man sitter i sofaen og steker kjøttkaker, og stuen er redusert til en alkove i enden av eller ved siden av kjøkkenet, der det ikke engang er plass til en skikkelig sofa eller en tv foran. Har sett eksempler på det mange, mange ganger. Nybygde leiligheter og hus kryr det av sånne dødfødte planløsninger. Se på denne boligen i bydel Nordstrand, Oslo, for eksempel. Stuen er en liten krok i enden av kjøkkenet. Det er ikke plass til noe annet enn et par sittemøbler. Ikke tv en gang, ikke en bokhylle eller noe. I tillegg ser det ut til at det er en farlig, liten avsats fra kjøkkendelens gulv og ned til sofadelen. Lett å tryne eller gå baklengs på rygg ned om man ikke har øyne i nakken eller ser seg litt dårlig for? Det de kaller stue der er i alle fall ikke noe samlingspunkt for en hel familie. Det er det ikke plass til. Ikke gjester i tillegg i hvert fall. Jeg så på plantegningene, og det var en annen (upraktisk) stue inntegnet på den, selv om den ikke var innredet som det. (bildene 18 og 19) I utgangspunktet burde løsningen med et kjøkken-allrom, kombinert med en egen tv-stue et annet sted i boligen, være en veldig god løsning, selv om det absolutt ikke ble særlig bra i dette tilfellet. Anonymkode: 27fc3...1ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #56 Del Skrevet 4. desember 2023 22 hours ago, AnonymBruker said: - Alt for mange små etasjer (mye løping i trapper) Anonymkode: 95c4a...4d3 Funfact: Du lever 4 sekunder lenger for hvert trappetrinn du tar. Quote One study found that people who performed better while climbing four flights of stairs were less at risk of dying from any cause. Another found that people who climbed at least five flights of stairs per day had a lower risk of all-cause and cancer-specific mortality Oct 4, 2023 Quote The more steps you take each day, the longer you may live, according to new research published Wednesday. As few as 3,967 steps daily may be enough to start reducing the risk of early death from all causes. That number drops to 2,337 daily steps to begin lowering the risk of death from cardiovascular disease. https://www.health.com/4000-steps-live-longer-study-7574339#:~:text=The more steps you take,of death from cardiovascular disease. Bare å gå i trapper det, om du vil leve lengre. Anonymkode: 0ff32...6ea 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 4. desember 2023 #57 Del Skrevet 4. desember 2023 Ønsker å ha badet privat. Så ønskelig med gjestetoalett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #58 Del Skrevet 4. desember 2023 13 hours ago, Million said: I tillegg ser det ut til at det er en farlig, liten avsats fra kjøkkendelens gulv og ned til sofadelen. Lett å tryne eller gå baklengs på rygg ned om man ikke har øyne i nakken eller ser seg litt dårlig for? Det er en trapp. Bedre riktignok enn denne, der det er en høy kant mellom kjøkken og stue: Den er ca 60 cm høy. Jeg var og så på huset, derfor det vites. Anonymkode: 0ff32...6ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #59 Del Skrevet 4. desember 2023 22 hours ago, Pappi said: Det er jo uendelig muligheter for dårlig planløsning mange «klassikere» er nevnt over allerede. Tre små etasjer er håpløst upraktisk synes jeg. Soverom som du må gå igjennom et annet soverom for å komme til. Terrasse uten direkte adkomst til kjøkken. Hvorfor skal du ha adkomst til terrasse fra kjøkkenet? Anonymkode: d1a72...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #60 Del Skrevet 4. desember 2023 Verste. Separat toalett. Og uten vask. Og det er så trangt at du nesten sitter med knærne i veggen. Og drittlukta er ubeskrivelig i det lille WC-rommet uten ventilering. Så når du har💩 må du gå ut av toalettet for å vaske hendene på badet. Badet er opptatt og du ender opp med å droppe å vaske hendene. 🤢 Anonymkode: 0fb66...2b7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå