Gå til innhold

Hva anser du som dårlig planløsning i bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har en stor mellomgang når vi kommer opp trappen til andre etasje. For vår del så fungerer denne utrolig bra, vi innredet det som et bibliotek/pianorom 😁 Men ja, det fungerer jo ikke som en tv-stue, det er håpløst å få privatliv der. Så man må bruke det til noe annet.

Anonymkode: c9410...d08

For oss som kjørte et piano på dynga for et par år siden (prøvde å gi bort på finn først) så aner jeg ikke hva vi skulle brukt et slikt rom til. 😅 Hvis du bruker det som bibliotek så har du jo faktisk oppbevaringsmuligheter der og da kan det funke, men jeg ville heller hatt større rom og flyttet soveromsveggene ut i gangen hvis mulig. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor anser dere stue og kjøkken i hver sin etasje som dårlig planløsning?

Jeg bodde i det før og det var superkoselig med stuen helt isolert fra kjøkkenet, stuen var liksom bare stue. Man kunne gå opp det etter man har spiser og får litt miljøskifte. 

Anonymkode: 7cfd5...40b

Hvis man er alene så har det ingenting å si, men som barnefamilie så funker det ikke. Hadde aldri funker her hvertfall. 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (6 minutter siden):

Hvis man er alene så har det ingenting å si, men som barnefamilie så funker det ikke. Hadde aldri funker her hvertfall. 😅

Hvorfor ikke? Det var nok av sitteplasser og lekeplass nede på kjøkkenet også, hadde en liten sofakrok der, men ikke TV.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor anser dere stue og kjøkken i hver sin etasje som dårlig planløsning?

Jeg bodde i det før og det var superkoselig med stuen helt isolert fra kjøkkenet, stuen var liksom bare stue. Man kunne gå opp det etter man har spiser og får litt miljøskifte. 

Fordi det er to hovedrom du bruker mest, og vandrer mest mellom i løpet av dagen. Står disse to hovedrommene i hver sin etasje, så må du opp og ned trappa for hver gang. Mulig det er koselig med kjøkken og stue i to forskjellige etasjer, men som brukspraksis, og da planløsningsmessig, er det dårlig. 

Jeg ville ikke gått for et sånn hus.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo på behovene dine, da. Og hva som eventuelt kan flyttes på. 

Jeg styrer unna boliger med:

- Bad uten toalett (synes det er kjipt å gå ut av badet for å tisse etter dusj)

- Soverom i ulike etasjer (to små barn, så vil ha tre i samme etasje)

- Alt for mange små etasjer (mye løping i trapper)

- Ikke toalett i soveromsetasje 

- Alle bodene er i loftsetasje (har ting jeg skal lagre som er tungvindt å dra opp og ned trapper). 

- Stue og kjøkken i ulike etasjer. Kan funke om det er plass til stor spiseløsning på kjøkkenet, ellers blir det mye bæring når man skal ha selskap. 

- Kjøkken uten sitte/spiseplass, evt. med bare smal sitteplass med bare barkrakker (kan funke om det er halvåpen løsning til stua, men ikke hvis kjøkkenet er et lukket rom som er vanskelg å åpne). 

Også vil jeg gjerne ha ekstra utganger, både i stua (til terrasse eller hager for å utvide stua i sommerhalvåret), og gjerne en ekstra utgang i kjeller eller til vaskerom, altså en som tåler litt skitne sko osv)

Anonymkode: 95c4a...4d3

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på hva dere tenker selv. Planløsning er rent byggteknisk ofte en bagatell, og svært enkelt å gjøre om hvis man er helt ok handy og villig til å investere tid/penger. Personlig ville faktorer som størrelse, beliggenhet, uteareal, valuta for pengene, generell tilstand osv vært viktigere for min del. Samtidig så er vi forskjellige, og mange foretrekker sikkert å flytte rett inn i nøkkelferdig hus

Anonymkode: caaf9...962

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blåttvann skrev (2 minutter siden):

Enig med denne. Ville 100% gått for åpen løsning med stue og kjøkken sammen (men gjerne med ulike soner så de er tydelig adskilt). Altså at man ikke føler kjøkkenet er «i» stua som typisk Oslo-leiligheter 

Anonymkode: 9a202...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor ikke? Det var nok av sitteplasser og lekeplass nede på kjøkkenet også, hadde en liten sofakrok der, men ikke TV.

Har ikke noe med antall sitteplasser å gjøre, men hvordan de brukes. Vanskelig å forklare hvis du ikke har barn selv, men vi bruker både kjøkken, spisestue og stue samtidig store deler av kvelden og helgen og kommuniserer mellom rommene (som ikke er egne rom, bare kjøkkenet kan lukkes med et par dører).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre spesifikke ting:

Kjøkken og stue i ulike etasjer. Jeg har alltid likt å spise i stua, og det blir mye opp og ned.

Kun ett toalett i ulik etasje fra stua. Det var utrolig upraktisk når jeg gikk på krykker.

Viktigste nå er alt det essensielle på en flate. Jeg er nå kronisk syk, og kan ikke gå i trapper daglig. Å ha kjøkken, stue, minst ett soverom og hovedbad /fullt bad med dusj i samme etasje er essensielt for meg, og fort viktig om du skader deg midlertidig også (problem 2).

Litt mer generelle er soverom vegg i vegg med stue. Kan bli upraktisk om en vil sove, og en skal ha vennegjengen over til veldig sent.

At kjøkkenet ikke er i første etasje, og man må bære maten opp trapper.

Ellers syns jeg innsyn er viktig. Jeg vil ikke ha innsyn i stua, men kjøkkenet er ok for meg. Tenk litt på det også.

Jo, og størrelse på rom. Hva er møbleringsmulighetene? Kan du ommøblere på sikt eller er du låst?

Anonymkode: efeda...4d7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke åpen kjøkken/stue løsning 

Ikke bad og vaskerom i samme rom

Minimum 2 bad/wc

Ikke soverom i 2 etj og bad i kjeller f ex

Ikke se rett inn i en stor vegg til  naboen

Ikke måtte kjøre over en eiendom for å komme til sin egen hvisket er 2 mannsbolig

Anonymkode: b3ea5...644

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige planløsninger som har gjort at jeg har latt være å kjøpe hus:

-Man må gå gjennom et soverom for å komme til et annet. 

-Eget baderom til hovedsoverommet, slik at man må gjennom soverommet for å komme til det. Det er utrolig tungvint om man har barn eller gjester, slik at de må gjennom soverommet for å komme til badet. 

-Om de ikke har toalett i samme etasje som soverommet. 

- Felles inngang med andres boenheter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra poenger her. Jeg vil gjerne legge til uteområdene. 

Noen hus har mye trapper for å komme frem til inngangsdøren. Vi så på et griselekker hus med stue og kjøkken i 2. etasje (pga utsikt). Men da vi kom, måtte vi gå opp to trapper bare for å komme til inngangsdøren. Det blir jo som å bo i 4 etasje uten heis, når man kommer med handleposene.

Ellers synes jeg det er håpløst med mange mellomgangen, som det ofte er på eldre hus. Bortkastede kvadratmeter. Å ikke ha bad, eller i det minste toalett, i hver etasje er også feil for meg. Flere enn to etasjer er slitsomt. Skråtak er håpløst, så sant vi ikke snakker normal vegghøyde med åpen himling over.

Og så bare en ting til slutt. Vi hadde åpen himling med vinduer helt opp til taket i vår gamle bolig. Det var lekkert og ga deilig lysinnslipp. Problemet er at det ikke finnes gode løsninger for solskjerming i skrå vinduer. Utvendig solskjerming kunne vi bare glemme, så da ble det innvendige lameller. Det ble grusomt varmt på sommeren. Jeg kommer aldri til å bo i et hus med skrå vinduer igjen!

Anonymkode: 5eeef...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjelder for tre pers. i husholdningen eller mer: Hus og leiligheter med kun ett bad/wc. Helt krise hvis noen dusjer/bader lenge og noen må på do. 
Ellers så er entre/gang ofte altfor liten- det trengs en del plass for barnefamilier. 

Endret av missLynch
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappi skrev (1 time siden):

Dette er jo veldig praktisk. I hvert fall et toalettrom. Hvis huset kun har ett bad er det kanskje bedre å ha det i nærheten av soverom.

Jeg mener dusj 

Anonymkode: c81cb...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke med dere, men jeg synes det er litt upraktisk å gå gjennom soverommet for å komme til balkongen

Anonymkode: 241e0...577

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaalt for stor stue. Da er det bedre med et ekstra rom i stedet.

Anonymkode: 04201...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan iallefall si at det må være MINST ett toalett i hver etasje. Og minst ett toalett ved inngangsdøren. 

minus er liten entre, hater når noen må stå ute mens den første kler av seg. 

som andre nevner, å måtte gå igjennom soverom for å komme til badet.

små bad/kjøkken

Anonymkode: a5112...d45

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten entre

Ikke noe toalett i hovedplan

ikke noe toalett/bad i samme etasje som soverom

mye gangareal

balkong/hage utgang fra soverom

eneste atkomst til soverom via soverom eller bad

Anonymkode: a5c35...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...