Gå til innhold

Hva anser du som dårlig planløsning i bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Funfact: Du lever 4 sekunder lenger for hvert trappetrinn du tar. 

https://www.health.com/4000-steps-live-longer-study-7574339#:~:text=The more steps you take,of death from cardiovascular disease.

Bare å gå i trapper det, om du vil leve lengre.

Anonymkode: 0ff32...6ea

Alle kan ikke gå i trapper vet du. Skulle gjerne, men kan ikke. Da er det viktig å finne hus uten. Kan også love du ikke vil like trapper om du må gå på krykker en lang periode og ikke har lov til å legge vekt på det ene beinet.

Kom på en ting til, relatert til dette - ingen plass foran toalettet. Jeg fikk akkurat plass på mitt bittelitte gamle toalettrom når jeg måtte ha utstrakt bein, men kunne ikke gå på normalt toalett på studiestedet (veggen til båsen var i veien, måtte bøye beina som man vanligvis gjør, men som ikke alltid går ved skade). En liten, men viktig detalj ;) i alle fall om man planlegger å bo der lenge.

Anonymkode: efeda...4d7

• Liker 6
Skrevet

Åpen trapp i stua ville jeg aldri hatt. Adskilt kjøkken er et must, og ingen halvetasjer.  Det bygges så mye elendig i dag dessverre, knøttsmå leiligheter som det knapt går an å bo en person i. 

Jeg så en her i byen, stuekjøkkenet var så lite at det knapt var plass til en toseter ved siden av kjøkkenbenken. Skal man aldri ha besøk? 

Anonymkode: e23f5...f84

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Funfact: Du lever 4 sekunder lenger for hvert trappetrinn du tar. 

https://www.health.com/4000-steps-live-longer-study-7574339#:~:text=The more steps you take,of death from cardiovascular disease.

Bare å gå i trapper det, om du vil leve lengre.

Anonymkode: 0ff32...6ea

Jeg er enig, skjønner ikke den klagingen på trapper. Det holder folk i form, spesielt eldre. Bare pass på å ha bra med gelendre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal du ha adkomst til terrasse fra kjøkkenet? 

Anonymkode: d1a72...113

For å enkelt kunne rydde frem og bort ved måltider ute.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor skal du ha adkomst til terrasse fra kjøkkenet? 

Anonymkode: d1a72...113

Måltider som nevnt, vann inn og ut (både for drikking, leking og vanning av planter), gjør hagearbeid enklere, og høsting av det som måtte vokse på terrassen av blomster eller spiselig.

Anonymkode: 3c538...f10

• Liker 1
Skrevet

For meg er det viktigste å ha en planløsning som man kan leve over tid med.

Vaskerom i samme etasje som soverom er gull verdt, men ikke så vanlig.

Rom som er store nok eller ikke har vinduer plassert på en sånn måte at man kun kan møblere på en måte. Enkelte av de nye byggene som bygges i dag tillater kun møblering på en måte. Altså er det kun plass til en sofa ved en av veggene i stuen feks.

Eller at på soverommet kan senga kun stå på et sted, ellers er det ikke plass å gå ut eller inn av rommet. Slike begrensninger er ikke synonymt med trivsel over tid, for meg er det viktig å kunne omøblere dersom mine behov eller preferanser forandrer seg. Eller om jeg ønsker å bruke rommet på en annen måte enn tidligere pga endring i livssituasjon.

Såkalte "Laila-soverom" er noe av det verste jeg ser da. Det er soverom som er bygget slik at man kun kan gå inn og ut av rommet gjennom en skyvedør på hver side av senga. Du kan ikke krysse rommet uten å hoppe opp i senga.

Hvem var Laila, og hvorfor har hun fått et soverom oppkalt etter seg? (aftenposten.no)

• Liker 2
Skrevet

Søsteren min og mannen bygget hus, og det er det verste huset jeg noensinne har vært i. Det er hundre trapper. Jeg er frisk og sprek, men blir likevel helt sprø av alle trappene. 

Når du kommer inn inngangsdøren er det rett på trapp, og ikke plass til å henge fra seg. Så du må gå ned en halv etasje for å henge av deg, og så opp en hel etasje for å komme til penstuen. Derfra går det to trapper: en halv etasje ned til kjøkkenet, eller en halv etasje opp til spisestuen. Fra spisestuen går det en hel trapp ned til TV-stuen/hverdagsstue eller en halv etasje opp til foreldresoverommet og så enda en halv etasje opp til barnas soverom. Det er en labyrint av trapper! 

Anonymkode: 914bd...c48

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos oss er det ene badet i gangen. Dvs at når vi går på do, så drar vi med oss masse skitt fra gangen inn i stua etterpå. 

Foreldrene mine har veldig åpent hus. Det er fint, men veldig lytt! Vi har det også litt åpent. Kunne tenkt oss at andre etasje der soverommene er hadde vært mer skjermet.

Anonymkode: 9b098...419

Skrevet

I tillegg til mangt og meget som allerede er nevnt, vil jeg slå et slag for følgende: Spiskammers! Det finnes jo knapt nok lengre, og bygges heller ikke i nybygg. Et uvurderlig rom som virkelig bør få sin renessanse, spesielt i små leiligheter/hus hvor lagringsplass er kjempeviktig. 

Anonymkode: 26c6e...a6b

• Liker 16
  • Hjerte 1
Skrevet

jeg husker jeg har sett engang et britisk  oppussingsprogram på tv, der før oppussing, målte de hvor familien tilbringer tid. Også fant de f.eks. ut at familien tilbrakt over 90% av sin tid sammen på kjøkkenet, og kjøkkenet var et lite mørkt bortgjemt rom. Og det gjør jo ikke mening fra ressursbruk, hvorfor tilbringer du 90% av tiden på 10% av arealet, og uten utsikt/sol i tillegg. Det gir ikke livskvalitet men folk tenker ikke over det i det daglige, for sånn har det alltid vært. Og mange er vant til den tankegangen, de synes ikke det er noe rart, at vi har en "pen stue", den står pen, ren og tom 98% av tiden, men vi bruker den når vi har gjester, to ganger i året.  Og dette er ofte det flotteste rommet i huset.  

jeg tenker mye på det tv-programmet når jeg ser diverse planløsninger. Og jeg har blitt tilhenger av større, luftige oppholdsrom, på bekostning av små soverom. Man tilbringer tross alt veldig lite tid på soverommene. Jeg er veldig bevist på at kjøkken og spisestue skal være koblet sammen og det er de rommene som skal ha beste lys og beste utsikt, for min smak. Det er der familien kommer til å tilbringe mest tid sammen. 

Men nå bor vi i et rekkehus over 3 etasjer, og helt ærlig, plager trappene meg mye mindre enn jeg trodde. Jeg har også på forhånd tenkt at jeg ikke vil ha trapper, men helt siden Covid-restriksjoner, er disse trappene blitt omtrent eneste "trening" jeg får. Påtvungen aktivisering er ikke så ille. 

Anonymkode: afee9...eee

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

I tillegg til mangt og meget som allerede er nevnt, vil jeg slå et slag for følgende: Spiskammers! Det finnes jo knapt nok lengre, og bygges heller ikke i nybygg. Et uvurderlig rom som virkelig bør få sin renessanse, spesielt i små leiligheter/hus hvor lagringsplass er kjempeviktig. 

Anonymkode: 26c6e...a6b

Heihei, ikke si at det ikke bygges i nybygg, for vi bygger det i vårt nybygg nå :) 

Vi har for øvrig også valgt å ha husets hjerte - kjøkkenet i andre etasje, med store vinduer, fantastisk utsikt og masse plass.

Anonymkode: 8a3f7...6ec

Skrevet

Hater å ha soverom nede, og stue/kjøkken oppe. Det knirker når noen går over gulvet, så det er umulig å få sove når andre i huset står opp på natta en tur eller tidlig om morgenen i helgene.. Dessuten er det langben/eddekopper og diverse kryp som kommer seg inn fra hagen.. 

Anonymkode: 246d6...47a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hater å ha soverom nede, og stue/kjøkken oppe. Det knirker når noen går over gulvet, så det er umulig å få sove når andre i huset står opp på natta en tur eller tidlig om morgenen i helgene.. Dessuten er det langben/eddekopper og diverse kryp som kommer seg inn fra hagen.. 

Anonymkode: 246d6...47a

Vi bor i nytt hus og hører knapt at noen går over gulvet. Er heller ikke plaget med insekter.

Når det er sagt, skulle jeg gjerne hatt kjøkken og stue nede så jeg hadde direkte tilgang til hagen. Men utsikten er i andre etasje og der har vi også åpen himling og 4 meter høye vinduer som slipper inn maksimalt med lys. Det ville jo vært bortkastet å ha det på soverommene...

Vi har ordnet det så vi har utvendig trapp ned i hagen, fra takterrasse, slik at vi får noe av kontakten vi ønsker. Men mitt neste hus blir nok på ett plan.

Vi har foresten spiskammers...

Anonymkode: 5eeef...94b

Skrevet

Gøy at så mange sier «for liten gang». Her sitter vi i et nybygg med ALT fir stor gang. Den ble bygget for å kunne snu en rullestol i. Drit i at huset er over 3 etasjer og rullestolbrukere neppe ville valgt dette huset. Vi bor på 120 kvm., og gode 9 kvm. Av dem er gang. Det var greit da barna var så små at de satt i vogn, nå ville vi mye heller hatt større oppholdsrom. 

Anonymkode: f4c5a...6c3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har MS så jeg bor på ett plan. Fordi jeg må. 

MS kan alle få så det er greit å tenke litt på trapper før en etablerer seg. 

Anonymkode: 04963...78d

Annonse
Skrevet

Etter å ha bodd i mange ulike hus og leiligheter, synes jeg nå at alle hus som ikke har alle funksjoner på en flate er superirriterende. Det må gjerne være noen ekstra soverom og gjesterom, tv-stue osv. i en annen etasje, men foretrekker de viktigste funksjonene på samme flate.

Synes også det er veldig stusselig med hus der man kommer inn i en kjellergang og må opp for å komme til stue, kjøkken osv. Da ville jeg lagt inngangen til den etasjen.

Trange vaskerom og bad er veldig irriterende. Hadde et bad på 6 kvadrat, og skal aldri ha så lite bad igjen. Det samme med trange soverom der dobbeltsengen må stå inntil en vegg så man må krype over den andre eller sno seg inn på siden.

Trange barnerom er heller ikke noe særlig 😅 Det må være plass til lekeoppbevaring så ikke alt havner i stua 😅

Ellers er det fint med stor nok gang til at man ikke må rygge inn for å komme forbi hverandre, men faktisk ha plass til å kle av og på barn og seg selv og få med seg handleposer inn i tillegg uten å snuble over dem.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gøy at så mange sier «for liten gang». Her sitter vi i et nybygg med ALT fir stor gang. Den ble bygget for å kunne snu en rullestol i. Drit i at huset er over 3 etasjer og rullestolbrukere neppe ville valgt dette huset. Vi bor på 120 kvm., og gode 9 kvm. Av dem er gang. Det var greit da barna var så små at de satt i vogn, nå ville vi mye heller hatt større oppholdsrom. 

Anonymkode: f4c5a...6c3

Er 9 kvadrat en stor gang? Tror vår er 15 og den er akkurat passe, men vi har barn da.

Anonymkode: eb6a1...32a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 11.17):

At badet er ved inngangen

Anonymkode: c81cb...288

Det synes jeg faktisk er helt ok. Greit med lengst avstand fra kjøkken og stue. Er jeg på besøk liker jeg at doen er ute i gangen der ingen oppholder seg.

Anonymkode: 928d3...0f7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 11.42):

Alle kan ikke gå i trapper vet du. Skulle gjerne, men kan ikke. Da er det viktig å finne hus uten. Kan også love du ikke vil like trapper om du må gå på krykker en lang periode og ikke har lov til å legge vekt på det ene beinet.

Kom på en ting til, relatert til dette - ingen plass foran toalettet. Jeg fikk akkurat plass på mitt bittelitte gamle toalettrom når jeg måtte ha utstrakt bein, men kunne ikke gå på normalt toalett på studiestedet (veggen til båsen var i veien, måtte bøye beina som man vanligvis gjør, men som ikke alltid går ved skade). En liten, men viktig detalj ;) i alle fall om man planlegger å bo der lenge.

Anonymkode: efeda...4d7

Sønnen til kollegaen min fikk et komplisert brudd i beinet. 17 år og måtte ha dostol på stua. Det var ikke særlig stas. 

Anonymkode: eb6a1...32a

• Liker 2
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (På 4.12.2023 den 12.50):

Jeg er enig, skjønner ikke den klagingen på trapper. Det holder folk i form, spesielt eldre. Bare pass på å ha bra med gelendre. 

For meg som rullestolbruker er det helt håpløst, men skjønner jo godt at det ikke er spesielt interessant problemstilling for gående og folk flest. Men med det sagt, så er det fort gjort at man kan havne i en situasjon når man f.eks må gå på krykker i en periode. Spesielt hvis boligen er lagt opp med snublefeller som trapper og små avsatser. :D

Anonymkode: 928d3...0f7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...