Gå til innhold

Noen håp for høyden til gutten vår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 7 år. Han er rundt 126 cm, altså ganske på snittet. Jeg og far er rundt 165 og 167. Håper sånn at sønnen kan bli høyere enn oss. 

Noen i lignende situasjon som har fått høyere barn enn dere selv. Menn i mors familie er rundt 182-185 cm høy.

Anonymkode: e6a27...17e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs helt på genene til sønnen din, og ingen av oss her kan svare på hvor høy han blir.

Anonymkode: ad57b...f5b

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet

Viss du Googler percentilskjema og velger det for gutter 4-19år så ser du at sønnen din ligger ann til å bli ca 182 viss han følger kurven sin. Noe mer enn det er vanskelig å spå🤷‍♀️

Anonymkode: c715e...f88

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jada han kan ha arvet enn annen høydevekst enn far sine høyde gener, evnt far kan ha hatt sykdom, for dårlig ernæring eller for tidlig pubertet i forhold til høyden han var på som har påvirket hans slutt høyde mens han i realiteten har ok høyde gener å gi vidre. Ingenting i veien med høyden til ungen per nå, og din høyde er ca gjennomsnitt dvs hadde du vært mann hadde du vært rundt 180 ca. Kjenner en som var 139 når han var 11 han er 195 som voksen. Slapp av du får uansett ikke gjort noe. Vil tippe han blir rundt 178-184 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Er far utenlandsk? Evnt da kan du se på normal høydevekst i hjemlandet og på høydevekst til de som kommer fra det landet men som er født i Norge. Har ofte noe med ernæring å gjøre å

• Liker 2
Skrevet

Høyde er helt håpløst å spekulere i. Om han ligger an til å bli lav, hva skal du ev gjøre med det? 

Anonymkode: 717dd...247

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Samme f*** hvor høye eller lave folk er vel?

Så lenge de oppfører seg….

Anonymkode: 50867...91e

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Det eneste du kan gjøre er å gi han godt med næringsrik mat 🙂 Og så er det nok sannsynlig at han blir 170 pluss..

Anonymkode: b36d4...6be

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

husker min mor og hennes veninner stadig diskuterte høyde på meg og mine omgangsvenner da jeg vokste opp. Alltid snakk om en i slekta som ble kjempehøy og håpet om at det skulle smitte på meg.

Anonymkode: 110f9...344

Skrevet

Flere måter å regne ut her på:

https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=bsKqfLf8

Det er bare estimat, da. Sannsynligvis vil sønnen din bli høyere enn faren, siden dine gener sannsynligvis vil dra høyden hans oppover. Men du er heller ikke veldig høy, litt under gjennomsnitt. Så høyde på 180+ skal vel mye til, men godt håp om høyere enn 167!

Anonymkode: b1994...dbe

Skrevet

Hvis han er på snittet for din alder skjønner jeg ikke at du er bekymret. Vår gutt er på 3-persentilen. Veldig lav og liten. Men jeg er også veldig lav

Anonymkode: d972d...c02

Skrevet

Bra mat og sol, så er mye gjort for å nå maks høyde ;)

Fikk ingen av delene, så jeg er 150 cm 😛

Anonymkode: 486bc...470

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er 1,68, far 1,73, stort sett bare lave folk i familien. Noen høye onkler. Sønnen vår er 14 og hittil 1,83, ligger an til 1,86 iflg helsesøster. 

Anonymkode: bd5e0...324

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er 1.70 og mannen er 1.72. Eldste sønn er 20 år og 1.85 

Anonymkode: e5d17...df9

• Hjerte 1
Skrevet

Nå har jeg prøvd begge de 2 ulike lengdekalkulatorene i denne tråden og resultatene skiller veldig mye 😂

Anonymkode: c49c2...476

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

husker min mor og hennes veninner stadig diskuterte høyde på meg og mine omgangsvenner da jeg vokste opp. Alltid snakk om en i slekta som ble kjempehøy og håpet om at det skulle smitte på meg.

Anonymkode: 110f9...344

Hvor høy ble du da?

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er 1.70 og mannen er 1.72. Eldste sønn er 20 år og 1.85 

Anonymkode: e5d17...df9

Kanskje fordi du er høyere enn normalen for kvinner?

Anonymkode: b11fa...e93

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er du mann?

Anonymkode: b11fa...e93

Skrevet
Kaneel skrev (2 timer siden):

Er far utenlandsk? Evnt da kan du se på normal høydevekst i hjemlandet og på høydevekst til de som kommer fra det landet men som er født i Norge. Har ofte noe med ernæring å gjøre å

Far er norsk ja:) Så har hatt godt kosthold 

Anonymkode: e6a27...17e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...