Gå til innhold

Hvor lenge ok at forelder er borte? 15mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen spurte om å dra på tur med noen venner denne/neste måneden. De tenkte 4-5 dager. 

Sønnen vår er 15mnd. 

Hva tenker dere? Selv syns jeg det er litt lenge da jeg får alt ansvar hjemme i tillegg til egen jobb. 

Jeg vil ikke være vanskelig. Men lurer på hva som er vanlig? 

Til nå har begge et par ganger sovet en natt borte. 

Anonymkode: e34a1...a22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er problemet? Tror du ikke barnet greier seg uten sin far i 4-5 døgn?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Skogstrolle skrev (1 minutt siden):

Hva er problemet? Tror du ikke barnet greier seg uten sin far i 4-5 døgn?

Tror ikke det blir noe problem. Har ikke tenkt å nekte han å dra. Jeg lurer bare på hva som er vanlig. Og barnets behov. 

Skrevet

Du er smålig om du nekter mannen din dette. Et 15 mnd gammel barn tar ingen skade av dette, og så lenge du ikke har en skokk andre unger er det rimelig at du klarer å være alenemor denne korte perioden. Jeg (mor) var selv vekke fra barnet mitt en uke i forbindelse med jobb da barnet mitt var så gammelt.

Anonymkode: 15a3d...bfb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du er smålig om du nekter mannen din dette. Et 15 mnd gammel barn tar ingen skade av dette, og så lenge du ikke har en skokk andre unger er det rimelig at du klarer å være alenemor denne korte perioden. Jeg (mor) var selv vekke fra barnet mitt en uke i forbindelse med jobb da barnet mitt var så gammelt.

Anonymkode: 15a3d...bfb

Jeg har aldri sagt at jeg nekter

• Liker 2
Skrevet

Hadde det vært 2 uker så skjønner jeg det. Be han hjelpe til med å rydde før han drar, så burde du vel klare å være alene i 4-5 dager med en unge?

Skrevet

Er dette en spøk 🙂? Mange par der en har jobb med reising. Mange er 100% alenemødre. Noen må på kurs eller etterutdanning i perioder. Du klarer deg helt fint i 4 - 5 dager. Har vært masse alene med barn i alle år. Mann i Forsvaret. Syns nesten det er litt fint med noen dager alenetid med barn 🙂. Også er det koselig når han kommer hjem 🙂.

Anonymkode: d2512...223

• Nyttig 2
Skrevet

Helt ærlig, det ville vært for lenge for oss i akkurat den perioden, bare fordi det var en veldig krevende periode mtp. barnet, med mye ekstreme vilje-anfall og fysisk motarbeidselse for den minste ting, samt mange og lange oppvåkninger på natt (som igjen ville gått utover jobb om det kun var jeg som skulle tatt nettene). Det var blant annet bare far som fikk lagt barnet om kvelden (jada, vi jobbet hele tiden med at jeg også skulle klare å legge igjen, men det tok flere timer og var en kamp hver gang. Med far gikk det mye lettere).

Det skulle så klart gått i nøden, men bare for gøy ville vært for lenge for oss akkurat da. Det var jo far like klar over selv, så det ville aldri blitt foreslått engang😅

Noen måneder tidligere ville det derimot vært uproblematisk, og en del måneder senere ville det gått fint. Men akkurat 12-18 måneder, særlig akkurat rundt 15 måneder, var brutalt her i gården. 

Men om det ikke er noe stort problem for deg, så er det heller ikke noe problem for barnet. Om det derimot gjør at du og barnet får en langt mer krevende hverdag som rett og slett ikke fungerer, så tenker jeg det er helt innafor å spørre om utsette eller korte ned på turen. Jeg mener man skal kunne yte ekstra for partner og unne hverandre en slik tur en gang i blant, men det skal likevel ikke få for store konsekvenser for ens eget liv. Noen ganger kan det rett og slett være feil tidspunkt, og det er helt innafor. 

Anonymkode: e9774...6fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Mannen spurte om å dra på tur med noen venner denne/neste måneden. De tenkte 4-5 dager. 

Sønnen vår er 15mnd. 

Hva tenker dere? Selv syns jeg det er litt lenge da jeg får alt ansvar hjemme i tillegg til egen jobb. 

Barnet klarer seg helt fint uten far 4-5 når de er 15 mnd.. Du skal jo være hjemme. 

Her jobber far i nordsjøen og er borte 2 uker i slengen, vært det siden baby var 6 uker.. 

Hvordan tenker du at babyer hvor foreldrene ikke bor sammen klarer seg da liksom? 

Du vil ikke være vanskelig, men du er det hvis du anser det at far er borte 4-5 dager som et problem. 

Anonymkode: 26d9c...e1b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hos oss jobber far i offshore-turnus og dro på jobb for første gang da baby var 5 uker gammel. Så lenge den andre forelderen er der går det fint

Anonymkode: 516ea...4c9

• Nyttig 1
Skrevet

Barnet klarer seg jo fint. Ser ikke problemet. 

Anonymkode: 916ef...be4

• Nyttig 1
Skrevet

Det var en slitsom tid hos oss, og mannen ville ikke foreslått å være så lenge borte. Her hadde det vært ok med en helg.

Anonymkode: 14909...387

• Nyttig 2
Skrevet

Far i Nordsjøen her også, borte 2-3 uker (spørs om han jobber overtid eller ikke). Ser virkelig ikke problemet 🤷‍♀️ Ja, det blir litt tyngre her hjemme i de ukene han er borte, men det går helt fint. 

Skal sies at noen perioder er verre enn andre. Sist han var ute så brukte jeg i snitt 1,5 timer på legging hver kveld, det er litt i drøyeste laget. Men det går vel over snart! 1,5 års gammel unge her. 

Anonymkode: eb350...977

Skrevet

Eg (mor) måtte reise i forbindelse med jobb når barnet var samme alder, var borte 5 dager. Det går heilt fint så lenge barnet er med nokon dei er trygg på (deg). Vi videoringte kvar dag, så barnet fekk sett at eg finnes og kjem tilbake. 

Om du synes det er ok reint praktisk er opp til deg. Men om han reiser, så kan vel du reise ei anna helg? Det gjer godt for alle parter å øve på det, far og barn har veldig godt av litt aleinetid, så far får prøve å vere hovedforelder (no antar eg at barnet foretrekker mor, som er mest vanlig). 

Anonymkode: f133d...102

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke orket 4-5 dager alene med vår 1,5-åring. Han våkner om nettene og er MEGET aktiv på dagtid. 2-3 netter hadde jeg takla. Jeg har i tillegg en del plager med kroppen. 

Dette er veldig situasjonsbetinga tenker jeg. Kommer særlig an på hvordan ungen er tenker jeg.

Anonymkode: 078e4...fd4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sønnen vår er 15mnd. 

For meg som partner hadde dette vært uaktuelt. Men for barnet går det nok fint sålenge du er der.

Anonymkode: c54bf...fdf

• Liker 1
Skrevet

Tenker det går mer på deg enn på barnet. For barnet vil jeg tro det er 0 problem. Men det høres litt verre ut for deg. 
men du kan enkelt legge alt annet til side den uka. Hent i barnehagen, lag middag og vær med barnet på ettermiddagen. Sett deg å se på tv og nyt alenetida til du legger deg selv. Vaske kan dere gjøre uka etter

Anonymkode: c8742...bf6

Skrevet

Det går helt fint.

Anonymkode: 5f44b...3d9

Skrevet

Altså her trodde jeg det var snakk om at far skulle være borte i 15 mnd, men så er det snakk om en snau uke? 

Altså... det går HELT FINT! 

Anonymkode: 1f3e6...9f2

• Liker 1
Skrevet

Han kan godt prioritere familien i den perioden dere er i nå. 

Anonymkode: aaf44...e9d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...