Gå til innhold

Hvordan overse desember og jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går i svart når det nærmer seg jul. Det er lite som gir meg glede og jeg puster lettet ut 27. desember. Egentlig vil jeg skjerme meg helt, men selv mp3 på radioen i bilen spiller noe julemusikk. 

Desember er så tung. Julegaver kjøpes uten glede. Har ikke lyst til å ønske noen god jul. Vil bare hoppe over alt som heter jul.

Hadde jeg hatt økonomi til det så hadde jeg reist bort. 

Så hvordan kan jeg gjøre desember til en levelig måned uten jul?

Anonymkode: be085...cbe

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ingen du kan være sammen med i jula? 
Er du på jobb/ skole? Hvis du tenker lille julaften frem til 27. des. Er det å ikke pynte til jul, ha en helt vanlig hverdag hjemme. Se Netflix og male en vegg, eller vaske badet. Altså for at det skal ligne mest mulig hverdag. Er du på jobb kan du evt jobbe i jula 

Anonymkode: 1150f...57e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er grunnen til at du føler det sånn?♥️

• Liker 1
Skrevet

Vanskelig å svare når du ikke skriver noe om hvorfor du har det sånn. 

Anonymkode: effbe...b05

• Liker 1
Skrevet

Les bøker. De tar deg inn i en annen verden.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 3.37):

Jeg går i svart når det nærmer seg jul. Det er lite som gir meg glede og jeg puster lettet ut 27. desember. Egentlig vil jeg skjerme meg helt, men selv mp3 på radioen i bilen spiller noe julemusikk. 

Desember er så tung. Julegaver kjøpes uten glede. Har ikke lyst til å ønske noen god jul. Vil bare hoppe over alt som heter jul.

Hadde jeg hatt økonomi til det så hadde jeg reist bort. 

Hva skjer 27. desember?

Anonymkode: 70ba7...b77

Skrevet

Hva er årsaken til at du føler det sånn? Ville startet der og se om det er noe du kan jobbe med for å få det bedre med deg selv.

Anonymkode: 90d48...873

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 9.37):

Hva skjer 27. desember?

Julen er over 27 desember. Da er det en vanlig hverdag selv om perioden mellom jul og nyttår benevnes som romjul. 

• Liker 1
Skrevet

Bruk headsettet for allt det er verdt. Jeg hører på de typiske sommer spillelistene på Spotify over alt. Radio bør en holde seg langt vekke fra for det er jo å innvitere djevelskapen (julemusikk) inn.

Anonymkode: e4d19...8f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 3.37):

Se på annet enn lineær-tv, der er det jul hele tiden. Hør på sommermusikk og dans i stua di. Gå med noe i årene når du er utenfor hjemmet.

Anonymkode: c1887...3e5

Skrevet

Jeg liker heller ikke jula og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for at den skal gå fort.

• Hjerte 1
Skrevet
Amatørshopper skrev (11 timer siden):

Julen er over 27 desember. Da er det en vanlig hverdag selv om perioden mellom jul og nyttår benevnes som romjul. 

Nei. Julen begynner julaften kl 17. Hvor lenge den varer er mer individuelt, men for de fleste er det nok relatert til når de kaster ut juletreet, dvs 13. eller 20. dag jul. At noen velger å feire jul før jul endrer ikke på dette.

Skrevet

Spill egen spilleliste, bruk headset om du må ta offentlig transport. 

Julevarer i butikkene kan du jo ikke overse, men du kan tenke på det som vanlige varer. Om du absolutt må kjøpe julegaver, så tenk på det som gaver du gir til en person fordi du bryr deg om vedkommende. Se filmer og les bøker som ikke har med jul å gjøre.

Skjønner at det ikke er enkelt å mislike en sesong/høytid, som er så viktig for så mange og dermed også er overalt❤️

Anonymkode: 8611a...e40

Skrevet

Ikke pynt, ikke forhold deg til julen i det hele tatt. Ikke kjøp gaver, med mindre du absolutt føler for det.

Sett på spotify eller radio rock/klassisk i bilen.

Jeg stikker til syden. Det finnes billige restplasser nå, så kan hende du finner en reise som ikke koster masse.

Anonymkode: ec2c7...cd7

• Nyttig 1
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Jeg bryr meg heller ikke om julen, men jeg har nok ikke det svarte hengende over meg som du, TS, forteller om. Den 22. snur solen så det er mitt høydepunkt i desember. I det helle tatt, vi som ikke bryr oss om all kommersen rundt julen, men heller dyrker solen og vårens livgivende lys burde samle oss rundt en alternativ desember. 

Skrevet

På helt generelt grunnlag:

Min opplevelse er at dess mer jeg prøver å ignorere/ la være å tenke på noe, dess mer tenker jeg på det.

Jeg synes det er mye bedre å registrere det som er rundt meg, men forholde meg nøytral/distansere meg emosjonelt til det, fremfor å prøve overse det.

Anonymkode: b762e...5f8

Skrevet
Amatørshopper skrev (18 timer siden):

Julen varer til 13. dag jul, eller 20. dag jul.

Skrevet
Honey Dew skrev (1 time siden):

Julen varer til 13. dag jul, eller 20. dag jul.

Eller til 2.februar (kyndelsmesse eller kjerringjul, begge deler faller på denne datoen)

Anonymkode: b762e...5f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...