AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #1 Skrevet 3. desember 2023 Gutt 16 år har noen personlighetstrekk som går ut på å plage andre og synes det er utrolig underholdende. Generelt ellers en snill gutt med masse empati for medmennesker og dyr. Hjelpsom, høflig og krever lite. Er enebarn, tar skolen seriøst og kan gjerne jobbe med det i helger om det er vurderinger i vente. Plagingen går ut på å kaste ball eller annet i veggen der vi sitter om og om igjen selv om vi ber han stoppe. Mye av det han gjør er gjentagende inntil vi blir sprø. Fikle med ting, kaste papir på oss, gjemme seg bak meg og le. Blåse i øret mitt helt til det blir skikkelig plagsomt og jeg ber han stadig høyere om å stoppe. Da begynner han å like det, og fortsetter mens han ler av meg som blir stadig mer irritert. Han finner stadig på nytt, alt som kan plage - han kan irritere en stein. Reaksjonene han får er jo ikke bra, så jeg skjønner ikke hvorfor han fortsetter. Når det gjelder fine ting og gode følelser, så takler han det dårlig. Hvis jeg forteller noe fint, en god historie eller annet kjekt, avbryter han med "NEI!" eller "NUUB" "Du er helt skitten i munnen" "det er bare tull" "Æsj". Bare tullekommentarer som ødelegger all normal kommunikasjon. Det er vondt å ha det slik. Jeg blir skikkelig lei meg og forstår ikke hvorfor det har utviklet seg slik. Hadde en sterk magefølelse at han ble plaget på ungdomsskolen, det var store endringer i væremåte, venner forsvant og mange andre ting. Han selv har nektet og sier alt er fint. Men jeg som mor har følt noe annet, en vondt gnagende følelse. Jeg vet ikke hva som skjer med den fine gutten min, det er hjerteskjærende. Håper på gode innspill, kanskje noen gjenkjenner dette? Anonymkode: 90aa8...694
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #2 Skrevet 3. desember 2023 Kan jo være så mangt. Men at han har noe vondt han bærer på, kan det jo høres ut som. At han roper etter oppmerksomhet, og ikke helt vet hvordan han kan få noe annet enn negativ oppmerksomhet? Du sier han kan ha hatt det tøft på ungdomsskolen, men hvordan har han det sosialt nå? Hvordan er familielivet? Har det skjedd noe der som kan skape vonde følelser, en skilsmisse, dødsfall, manglende foresatt? Slikt ville jeg tenkt forsøkt å se i sammenheng. Kombinert med youtube-sjargongen, hvor alvorlige ting gjøres mot andre og kalles pranks, for da er det liksom ok. Jeg ville sett om det var mulig å møte han på en annen måte enn med sinne når han irriterer dere. Vær rolig, stødig, trygg, men sett grenser. Gi han heller positiv oppmerksomhet, rett i forkant av situasjoner hvor han pleier å ty til irritering. Anonymkode: b0155...c9f
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #3 Skrevet 3. desember 2023 Jeg tror du reagerer for lite. Hadde et stort barn kastet ball mot en vegg og ikke sluttet ved første tilsnakk ville den ballen blitt kastet ut. Blåse i øret?? Ikke ok noen sekunder engang. Jeg hadde eksplodert faktisk. Med mindre han har autisme er dette virkelig ikke innafor Anonymkode: 7e8b8...e28 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #4 Skrevet 3. desember 2023 Høres jo ut som om han mangler noen sosiale antenner? Eller mangel på oppmerksomhet, slik at han gjør hva som helst for å oppnå dette? Vi snakker her om en som går på videregående skole. Det er jo ikke normalt oppføre seg slik da. Hva ble konsekvensene for kasting av den ballen f.eks? Her hadde den ballen gått i søpla. Anonymkode: 1a318...3cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå