Gå til innhold

Kjæresten min er en klein idiot når han drikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker samboeren min. Vi har et helt magisk forhold hvor vi kommuniserer, samarbeider, ler, leker og bygger et liv sammen. Jeg har vært hodestups forelska i alle år og er det fremdeles.

Bortsett fra når han er full. Han blir sånn slurvete full. Jeg merker det med en gang, når han kjøper ny øl mens den han har foran seg er halvfull. Når han begynner å slurve på ordene. Og hvis jeg da sier at jeg tror han har fått nok, og han svarer «neinei, jeg er ikke full. Jeg har stålkontroll»  - da er han skikkelig full og det er ingen vei tilbake. 

Han oppfører seg ikke ufint. Havner ikke i krangler eller gjør noe alvorlig. Han blir bare klein, og vil ha kleine, teite samtaler jeg vet vi aldri hadde hatt edru. Og hvis jeg ikke gidder, orker eller vil være med i den samtalen himler han med øynene og blir irritert. Som ender opp med en krangel. Hvor han krangler om temaet vi snakket om (som jeg driter i. Han er full og jeg vet at ingenting vi snakker om er gjeldende), og jeg krangler over oppførselen hans. 

Dagen etter snakker vi det ut og han er utrolig, utrolig lei seg. 

Dette skjedde et par-tre ganger det første året vi datet, hvor han også fylleringte og fylleteksta meg. Utrolig barnlig oppførsel jeg ikke fant meg i. Så sluttet han å drikke over en lang periode, eller tok bare et par øl. 

Nå skjer det kanskje 1-2 ganger i året, men jeg kjenner at jeg går helt i lås.

Og her kommer problemet:

Jeg går helt i lås. Så fort jeg ser at han er «fulle kjæresten» (dere vet, vi ser det i øynene deres på sekundet) går jeg i en slags angstfull forsvarsposisjon hvor jeg VET at det blir en konflikt. Jeg begynner gjerne å gråte og bare fjerner meg selv fra situasjonen. Er vi ute drar jeg hjem, er vi hjemme går jeg på gjesterommet. Jeg reagerer som en som har fått fysisk juling av en full kjæreste. Et slags traume-mønster. Selv om det aldri har vært sånn. Det har vært emosjonelt helt krise de første gangene, men aldri fysisk eller farlig.

Og dette gjør jo at det igjen blir en større sak enn det trenger å være, og jeg må jobbe med meg selv. 

Jeg hadde det likt med eks-samboer, hvor det endte med at jeg bare aldri var sammen med han i en situasjon med alkohol. Fordi jeg synes han ble så jævla teit i fylla. Vi krangla riktig nok aldri, jeg bare likte han så dårlig full. Det var ikke den personen jeg ville være sammen med. 

Noen andre som kjenner seg igjen, eller har noen tips? Tåler jeg bare berusa mennesker så dårlig, spesifikt berusa menn? 

Anonymkode: d7ed4...541

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det e en ærlig sak. Og tro meg, noen blir virkelig 10 ganger kleinere enn andre i fylla. Både damer og menn. Du har lov å si at du ikke ønsker å være sammen med ham når han drikker. Selvfølgelig. Og heldigvis skjer det ikke så ofte. Dra ut med venner eller tilbring tid med familien de få gangene det skjer. Og bli enige om å droppe alkohol feks på familiedager eller ferier sammen.

Hos oss er det forresten jeg som fort blir litt klein når jeg drikker🤭 Så det skjer toppen 1-2 ganger i året og uten mannen😅 Aldri alkohol bare meg og han.

Anonymkode: 7931a...46f

• Liker 4
Skrevet

Kan han slutte å drikke alkohol? Det finnes folk som ikke drikker.

Anonymkode: 6bf9e...b80

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan han slutte å drikke alkohol? Det finnes folk som ikke drikker.

Hun har et problem, og så er det han som må slutte å drikke? 

Anonymkode: 0e8d7...551

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

vi er jo på kg 😁

hvis det var motsatt hadde han fått beskejd om å skjerpe seg. Det hender jo bare en til to ganger i året 😁

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er HAN som har et problem, fordi han endrer seg så totalt i full tilstand at han ikke greier å oppføre seg bra mot henne han liksom skal elske. At han likevel fortsetter å velge å drikke, selv om han vet at han skaper helt unødvendige krangler hver gang, det sier at han har et problematisk forhold til alkohol. Og når man har et slikt forhold til alkohol og fyll at man er i ferd med å ødelegge sine relasjoner, da er det bare en ting å gjøre - man må slutte å drikke om man ikke kan begrense inntaket.

Når han blir som han blir i fylla så skaper det et enormt stress hos ts, fordi hun vet hva som kommer, at det ender med en krangel - hver gang. Da er det normalt å etterhvert begynne å utvikle enormt stress når hun ser at han drikker for mye.

Ts - du bør foreslå parterapi, for dere kan ikke ha det slik, forholdet kommer til å bli ødelagt av det, eller deg - eller begge deler. Og det er helt unødvendig! Søk hjelp sammen! (Og om han ikke greier å begrense inntaket av alkohol, da må han søke hjelp for egen del i tillegg, for da er det noe som gjør at han ikke greier å begrense inntaket... mange som har begynt sin alkoholisme på denne måten...).

Anonymkode: b8a5f...de1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis han skal drikke må han holde det unna deg. Han kan drikke hos kompiser og overnatte der. Eller han kan leie seg et hotellrom. 

Jeg har det seg deg ts, og slik har vi løst det her i huset. 

Jeg har blitt totalavholds av å se hvor klein min mann blir. Jeg blir fysisk dårlig av å være i nærheten av fulle folk nå. 

Anonymkode: 64d5c...920

• Nyttig 2
Skrevet

Herregud hvis det eneste problemet er at han blir klein så er det egentlig ikke et problem 

Anonymkode: 4b001...c27

• Liker 6
Skrevet

Hva er så viktig med å drikke? Til og med når det åpenbart skaper alvorlige problemer mellom folk, så skal det fortsatt drikkes! En alkoholiker kan jo ikke noe for det, men det dreier seg om folk flest! 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Altså, folk som drikker seg full ER kleine. Jeg klarer ikke å ha en normal samtale med fulle folk om jeg selv er edru, for det er bare tull som kommer ut av munnen deres. Og så endrer de personlighet når de drikker. De kan godt være gøyale, men man har på en måte med en fremmed å gjøre. Jeg må selv drikke om jeg skal være på en fest med fulle folk. Ja, jeg er selv klein om jeg drikker meg full. Ingen av oss drikker alkohol hjemme bare for å "kose oss med noe rødt i glasset".

Anonymkode: 6c7ac...a7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis han skal drikke må han holde det unna deg. Han kan drikke hos kompiser og overnatte der. Eller han kan leie seg et hotellrom. 

Jeg har det seg deg ts, og slik har vi løst det her i huset. 

Jeg har blitt totalavholds av å se hvor klein min mann blir. Jeg blir fysisk dårlig av å være i nærheten av fulle folk nå. 

Anonymkode: 64d5c...920

Her har du løsningen, ts. 

Anonymkode: 0e9fe...dc7

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen! Min tåler sprit dårlig og jeg orker ikke å være sammen med ham. Han blir ikke slem eller noe sånt, men han blir sløv i blikket, prater uklart, og blir gjerne litt lite samarbeidsvillig og kverrulerende. Når jeg ser ham i øyenene ser han ikke ut som seg selv og han oppfører seg ikke som seg selv, og det er det som freaker meg ut. Han kunne like så godt vært en ukjent tvillingbror som gir seg ut for å være ham. Jeg vil ikke drikke sammen med ham hvis han skal drikke sprit. Kompisene hans elsker å skjenke ham med sprit. Heldigvis er det sjeldent det blir tid til fest etter vi fikk barn.

Anonymkode: 87436...9a1

Skrevet

Voksne folk som drikker seg så beruset er problematisk. Om ikke annet, så er det i hvert fall utrolig lite sjarmerende.

Hva er det som får voksne folk til å drikke seg overstadig beruset igjen og igjen? Fatter det ikke.

Anonymkode: 68588...1d7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kanskje dere er klare for å bli avholds? Alkohol er jo tross alt gift og ikke bra for verken kropp eller (sunne) sinn.

Dersom du ser litt rasjonelt på det er det egentlig ikke noe rart at du reagerer så emosjonelt på hans fylle-forfall. Når man blir så full at man mister sine normale hjernefunksjoner er det klart at kroppen sliter. Da opplever jo kroppen en kraftig forgiftning og prøver desperat å komme seg tilbake til homeostase.

At din kropp reagerer emosjonelt på det at din kjære da fortsetter å forgifte sin egen kropp er egentlig veldig logisk. Så klart gjør du det! Du bryr deg sikkert masse om han og hans helse. Siden dere er et par vil jo din fremtid bli direkte påvirket av hvordan han tar vare på egen kropp og helse.

Heldigvis er det flere og flere som slutter å drikke virker det som og det blir nok snart en ny trend. Så frem til han er klar for å gi seg med fyll er kanskje det beste rådet og holde seg helt unna han de gangene han skal drikke. Bare si at du orker ikke den emosjonelle reaksjonen du får og at du derfor heller velger og beskytte deg selv og din mentale helse ved å holde deg vekk når han skal drikke.

Forklar at du synes det er så vondt å se hvordan han mister seg selv når han blir beruset og at du rett og slett ikke ønsker å være en del av det lenger. For det er ikke sunt. Det er bare det at folk flest fortsatt er så mentalt avhengige av alkohol og alkoholrusen at de fornekter sannheten. Det mener i alle fall jeg.

Anonymkode: 25f44...b57

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Forstår deg. Har alltid selv hatt det vanskelig selv med å se kjæresten drikke for mye. Men jeg har ikke reagert som deg. Hos meg  har jeg vel mest hatt vondt inni meg og ikke uttrykt for omgivelsene at jeg ikke er komfortabel.

Skrevet

Har du prøvd å ta en alvorlig samtale om dette i edru tilstand? 

Hvis så, hva svarer han? Hvordan responderer han på dine utfordringer rundt hans alkoholbruk?

Når du har såpass store problemer med hans alkoholinntak, så bør det være mulig for han å jekke seg ned. Å lære seg å drikke litt, men ikke bikke over på full. 

Jeg har ingen sympati ovenfor en mann som er "nødt" til å jekke alkoholinntaket for å hensynta sin partner. Såpass må man forvente når man er i et forhold. Et forhold er en lenke med kompromiss for å få hverdagen til å flyte i hverandre. Men dundrer han på med alkohol når han vet at du ikke takler det, da er det hensynsløs egopleie som foregår. 

Mannen må lære seg "litt, men så er det nok". Å drikke seg full - til å bli en klein idiot - er ikke noe han kan forvente at han bør få lov til. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hatt det slik hele livet. Men jeg ER traumeskadet. Tok allikevel over 20 år før gubben tok det inn... så jeg har slitt ja. 

Anonymkode: 1d60e...01c

Skrevet

Min mann er lik og jeg reagerer likt. Han har innsett hvordan han blir (det er ikke bare jeg som reagerer på ham i fylla) og drikker seg nesten aldri full nå. Er vel 3 år siden sist. Når han er på julebord eller andre "obligatoriske" arrangementer koser han seg med et par øl, så drikker han alkoholfritt mellom. Kommer hjem normaltfungerende i rett tid. Aldri dårlig stemning eller krangling. Før var det krangling hver eneste gang. Han var aldri voldelig (hverken fysisk eller psykisk), men han var kverulerende, kjepphøy, respektløs, snøvlete, pågående osv. Hadde han ikke endret drikkevanene sine hadde han hverken hatt meg eller flere av sine kompiser. Han var rett og slett ubehagelig å være sammen med. Det endte også nesten alltid med at jeg (eller noen andre) måtte ta hånd om han da han alltid endte opp overstadig. 

Han tok meg ikke seriøst først. Mente at jeg var problemet og ikke stolte på ham. Det var ikke før jeg pakket sakene mine etter nok et fyllekalas hvor han hadde vært ubehagelig mot både meg og flere av sine venner at han skjønte alvoret. Han er veldig glad for det nå og nå kan både jeg og han kose oss på fest. Jeg kan også slippe meg løs da jeg ikke trenger å ta hånd om han. 

Anonymkode: d5408...78b

• Liker 3
Skrevet

Sikker på at du bare ikke holder han tilbake i å ha det gøy? Jeg hadde det utrolig kjedelig når jeg drakk med eksen, fordi hun var så prippen og ultra-sensitiv på hvordan jeg oppførte meg i fylla. Ble at jeg ikke greide å ha det gøy, og det ble dårlig steming fort. Turte så vidt å si noen ting, og at hun skulle gi meg ekstrem fylleangst bare fordi man snakket om noe rart eller at det skjedde masse ting som jeg ser på som gøy. Funnet nye folk nå, og der er det mye større takhøyde for å ha det gøy og interresant i fylla, og det har aldri vært dårlig stemning oss imellom i fylla. Har det mye bedre nå

Anonymkode: cd6a6...be0

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sikker på at du bare ikke holder han tilbake i å ha det gøy? Jeg hadde det utrolig kjedelig når jeg drakk med eksen, fordi hun var så prippen og ultra-sensitiv på hvordan jeg oppførte meg i fylla. Ble at jeg ikke greide å ha det gøy, og det ble dårlig steming fort. Turte så vidt å si noen ting, og at hun skulle gi meg ekstrem fylleangst bare fordi man snakket om noe rart eller at det skjedde masse ting som jeg ser på som gøy. Funnet nye folk nå, og der er det mye større takhøyde for å ha det gøy og interresant i fylla, og det har aldri vært dårlig stemning oss imellom i fylla. Har det mye bedre nå

Anonymkode: cd6a6...be0

Det finnes alltid to sider av samme sak. Om jeg drikker meg full, så vil noen synes jeg er kjempegøy, og andre vil synes jeg er kjenpeteit. Det er jo bare en mening, så ingen tar egentlig feil. Skal man gå på fakta, så må man se på hva man gjør. F.eks å synge en sang skader ingen. Med mindre jeg synger ute i gata kl 3 om natten og vekker alle naboene. Er man stygg med andre, så er det ikke greit, selv om kompisene synes det er hysterisk morsomt. Kjefte på bartenderen og drite seg ut (bokstavelig talt) er heller ikke greit. Spy ned hele taxien bør man også unngå.

Anonymkode: 6c7ac...a7e

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...