Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden saken er såpass betent så ønsker jeg verken å si hvilket yrke det gjelder eller nøyaktig hva det dreier seg om. Tørr ikke tenke på konsekvensene dersom saken ble gjenkjent på nett. Men kort fortalt. Det skjer noe på arbeidsplassen min som neppe følger lovverket og jobben min er egentlig å si i fra. Samtidig har jeg fått ‘munnkurv’ av sjefen og har fått kraftig advarsel om at klager må gå tjenestevei. Altså via henne. Problemer er at sjefen er en del av problemet. Det som skjer skjer bla pga kontakter. Altså at sjefen bla kjenner dem som gjør lovbruddet og lar det derfor skje. Det er også en økonomisk gevinst inni bildet blant dem som gjør lovbruddet. Dette er i mine øyne så ille at jeg faktisk har vært inne på tanken om korrupsjon. Vi er flere som har reagert, men alle er konfliktskye og trekker seg tilbake.. Men jeg har støtte av flere kolleger om jeg varsler. Er likevel redd de ikke hadde ønsket å ta på seg del av støyten. Så må nok stå alene. Samtidig vil jeg da forståelig nok få et dårlig forhold til sjefen og flere andre jeg vanligvis hadde et greit forhold til. De har nok ikke lov å vi meg sparken, men jeg kan nok risikere omplassering eller kjipere arbeidsoppgaver. Selv om jeg vet dette heller ikke er lov.

Kjenner dette plager meg veldig og går ut over nattesøvnen. Lurer på om jeg bare skal la det gå og gå å irritere meg eller gjøre det jeg ser på som min plikt, å varsle over hodet på sjefen.

Kom gjerne med råd og tips ut i fra de sparsommelige opplysningene jeg har.

Og del gjerne deres egne erfaringer med varsling på arbeidsplassen din samme hvilken bransje det er snakk om. Trenger litt støtte og oppbakking her. Men også gjerne advarsler om worst case scenarioer.

Anonymkode: 84766...b66

Skrevet

Det går så godt som aldri bra med varslere. I hvert fall ikke når du varsler om ledelse. 

Så jeg ville nok heller byttet jobb. 

Anonymkode: 32138...030

• Liker 6
Skrevet

Har helt greie erfaringer med å varsle selv. Det handler om å være ryddig.

Jeg håper at du er fagorganisert, og kan ta dette via en tillitsvalgt.
Uansett så skal dere ha et verneombud, som er kjent med systemet for avviksmeldinger. Vanligvis starter man der, men når lederen er del av problemet, må avviksmeldingene gå til nivået over.
Blir ikke avvik tettes så skal det varsles. Er det alvorlig nok, så skal det varsles uansett.
Du gjør deg selv skyldig i lovbrudd ved å ikke varsle.
Det lederen din har rett i er at avviksmeldinger og varsler skal gå tjenestevei, der skal varsles på en forsvarlig måte, Altså slik at arbeidsgiver har mulighet til å rette opp i de kritikkverdige forholdene. Du har ikke taushetsplikt overfor din leders leder, og kan ikke få noen munnkurv i så måte.

• Liker 3
Skrevet

Har to dårlige erfaringer med å varsle. De over min leder tror bare på leders versjon, så stoppet det der. Til og med de over leder er for feige til å ta det videre.

Anonymkode: c51cd...dfd

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ville definitivt ha varslet, men kanskje ikke alene. Har du mulighet til å få med deg noen av dine kollegaer?

Anonymkode: 73eab...8aa

• Hjerte 2
Skrevet

Varsle i høyere hold. Korrupsjon og lovbrudd er alvorlig.

• Liker 1
Skrevet

Du skriver vekselsvis klage og varsle, som er to helt forskjellige ting. Varsling skal i litt større bedrifter gjøres til en bestemt mottaker, altså ikke tjenestene. Varsling går helst på lovbrudd (som du nevner). Man skal helst ha tatt opp forholdene tjenesteveg først. Hvis man ikke når fram, går man et hakk opp.

Følg rutinene, gjør alt ryddig. 

Jeg har ingen negative erfaringer med å ta opp ting. Bryr meg kanskje ikke om leder eller kolleger liker meg, så fremt de opptrer ordentlig.

Anonymkode: cebb9...d41

• Liker 2
Skrevet

Kan du melde fra anonymt til Arbeidstilsynet og Politiet, ev. Skatteetaten?

Jeg ville koblet inn fagforbundet, om du er organisert. Om du ikke er organisert er nok i dag dagen for å melde deg inn i et fagforbund, for det kan være du vil trenge det om denne saken eskalerer. Det vil også være en trygghet for deg i denne situasjonen.

Er det snakk om ulovlige handlinger, så kan det være du er pliktig til å melde fra, og at du kan bli stilt til ansvar om du ikke gjør det (avhengig av hvilke type ulovlige handlinger det er snakk om).

Du kan ev. også rådføre deg med en advokat, om du har muligheten til det. Kan være det vil være vel verdt pengene for din del, da du sikrer at du gjør det som du er pliktig å gjøre, og at det blir gjort på en mest mulig hensiktsmessig måte, som sikrer deg og de andre ansatte best.

Lykke til i saken! Ikke utsett å ta tak i det, for det kan være det kan skape større problemer både for bedriften og for deg, og det kan være leder vil gjøre ting for å legge skyld på andre enn seg selv og den som begår ulovlighetene og korrupsjonen.

Anonymkode: dc0ce...967

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Andro skrev (46 minutter siden):

Uansett så skal dere ha et verneombud, som er kjent med systemet for avviksmeldinger. Vanligvis starter man der, men når lederen er del av problemet, må avviksmeldingene gå til nivået over.
Blir ikke avvik tettes så skal det varsles. Er det alvorlig nok, så skal det varsles uansett.
Det lederen din har rett i er at avviksmeldinger og varsler skal gå tjenestevei, der skal varsles på en forsvarlig måte, Altså slik at arbeidsgiver har mulighet til å rette opp i de kritikkverdige forholdene. Du har ikke taushetsplikt overfor din leders leder, og kan ikke få noen munnkurv i så måte.

Takk for mange gode råd👍 Det blir nok skrevet avvik ja. Problemet er at jeg heller mot å sende varslingen anonymt (selv om ‘alle’ skjønner det er meg) og vi ikke har en ordning for å sende elektroniske anonyme avvik.

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke svare direkte på spørsmålet ditt. Men ville si at om du ikke ønsker/kan bytte jobb. Pass på å varslene dine er skriftlige slik at du kan dokumentere alt du har varslet om og at du også kan dokumentere hva slags tilbakemeldinger du har fått.

Blir du f.eks presset ut av jobben så kan du vedde på at de kommer til å nekte for å ha mottatt de muntlige varslene dine og at de kommer til å huske et helt annet innhold i samtalene du har hatt med dem enn det du husker. 

Anonymkode: bd853...41d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan ikke svare direkte på spørsmålet ditt. Men ville si at om du ikke ønsker/kan bytte jobb. Pass på å varslene dine er skriftlige slik at du kan dokumentere alt du har varslet om og at du også kan dokumentere hva slags tilbakemeldinger du har fått.

Blir du f.eks presset ut av jobben så kan du vedde på at de kommer til å nekte for å ha mottatt de muntlige varslene dine og at de kommer til å huske et helt annet innhold i samtalene du har hatt med dem enn det du husker. 

Anonymkode: bd853...41d

Er på saken for å få det skriftlig ja👍

Skrevet
Andro skrev (56 minutter siden):

Dette! Jeg har også varslet, men vi var heldigvis noen fler som varslet sammen.  Var snakk om lederen vår. Det var vanskelig å stå i det i en stund, men det gikk bra til slutt. 

Jeg skjønner at det er tøft å stå helt alene oppi det, ts. Men selv om kollegaene dine ikke vil varsle sammen med deg, så vet du jo likevel at du har støtte i dem?

Anonymkode: dad71...04f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden saken er såpass betent så ønsker jeg verken å si hvilket yrke det gjelder eller nøyaktig hva det dreier seg om. Tørr ikke tenke på konsekvensene dersom saken ble gjenkjent på nett. Men kort fortalt. Det skjer noe på arbeidsplassen min som neppe følger lovverket og jobben min er egentlig å si i fra. Samtidig har jeg fått ‘munnkurv’ av sjefen og har fått kraftig advarsel om at klager må gå tjenestevei. Altså via henne. Problemer er at sjefen er en del av problemet. Det som skjer skjer bla pga kontakter. Altså at sjefen bla kjenner dem som gjør lovbruddet og lar det derfor skje. Det er også en økonomisk gevinst inni bildet blant dem som gjør lovbruddet. Dette er i mine øyne så ille at jeg faktisk har vært inne på tanken om korrupsjon. Vi er flere som har reagert, men alle er konfliktskye og trekker seg tilbake.. Men jeg har støtte av flere kolleger om jeg varsler. Er likevel redd de ikke hadde ønsket å ta på seg del av støyten. Så må nok stå alene. Samtidig vil jeg da forståelig nok få et dårlig forhold til sjefen og flere andre jeg vanligvis hadde et greit forhold til. De har nok ikke lov å vi meg sparken, men jeg kan nok risikere omplassering eller kjipere arbeidsoppgaver. Selv om jeg vet dette heller ikke er lov.

Kjenner dette plager meg veldig og går ut over nattesøvnen. Lurer på om jeg bare skal la det gå og gå å irritere meg eller gjøre det jeg ser på som min plikt, å varsle over hodet på sjefen.

Kom gjerne med råd og tips ut i fra de sparsommelige opplysningene jeg har.

Og del gjerne deres egne erfaringer med varsling på arbeidsplassen din samme hvilken bransje det er snakk om. Trenger litt støtte og oppbakking her. Men også gjerne advarsler om worst case scenarioer.

Hvis det er lovbrudd, først finn deg en annen jobb og deretter varsle relevante myndigheter.

Sjeldent det går bra med varslere.

• Hjerte 1
Skrevet

Dersom andre sårbare og uskyldige er involvert så håper jeg at du tar dette videre. Det burde ha vært skikkelig sikkerhetsnett rundt slike saker. Som nevnt er det nok lurt å rådføre seg med advokat og/eller fagforening.

Anonymkode: 028af...648

• Nyttig 1
Skrevet

Ja. Endte som sivilombudssak og arbeidsgiver fikk på pukkelen.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Hadde aldri turt å varsle på min arbeidsplass, nettopp pga det du beskriver. Heldigvis har vi ikke noe å varsle for heller, men jeg hadde nok vært såpass feig at jeg har dyttet andre foran meg til å varsle.. nei, jeg vet ikke 

Anonymkode: d408e...b8a

Skrevet

På min arbeidsplass er det ikke engang noe som heter varsling. Der er bare god gammeldags baksnakking,mobbing og ekskludering til den enkelte tar hintet og slutter av fri vilje. Ja,det er veldig mannsdominert. 

Skrevet

Takk for denne tråden, ts

Anonymkode: d797b...b8b

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er lærer og har varslet flere ganger i form av avviksmeldinger. Ja, jeg har definitivt blitt upopulær. Jeg får ingenting ved lokale lønnsforhandlinger, flere i ledelsen hilser ikke, jeg vet også at de har baksnakket meg og bruker personlige forhold mot meg i jobbrelaterte aktiviteter. 

Sørgelig uprofesjonelt, men sånn er det. 

Anonymkode: 62352...aa4

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er lærer og har varslet flere ganger i form av avviksmeldinger. Ja, jeg har definitivt blitt upopulær. Jeg får ingenting ved lokale lønnsforhandlinger, flere i ledelsen hilser ikke, jeg vet også at de har baksnakket meg og bruker personlige forhold mot meg i jobbrelaterte aktiviteter. 

Sørgelig uprofesjonelt, men sånn er det. 

Anonymkode: 62352...aa4

Opplevd det samme. Har også opplevd å blitt forbigått til stillinger jeg har søkt på som intern søker, der jeg har hatt soleklar fortrinnsrett, høyere kompetanse og lengre ansiennitet. Arbeidstilsynet og sivilombudsmannen har begge konkludert med lovbrudd fra arbeidsgivers (kommune) side, men det får ingen reelle konsekvenser med mindre jeg tar saken til retten.

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...