Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk skal være liksom-snille, hjelpe andre for å se snille ut selv mens de stresser rundt for å kjøpe mest mulig ting ingen trenger eller vil ha. 

Allerede i begynnelsen av november var jeg vitne til at en mann etter å ha hjulpet en eldre herre sier høyt og tydelig «god jul». Altså, hva ?!

Jula er fake, alt for mye glitter, alt for mange lys, alt for mye fyll, alt for mye sløseri og jeg blir bare kvalm av alt sammen. 

Før likte jeg jul, men nå har jeg gjennomskuet alt sammen. 

Anonymkode: a4b24...d49

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? 

Anonymkode: ec31c...fce

• Hjerte 1
Skrevet

Vi bruker penger vi ikke har for å kjøpe ting vi ikke trenger til folk vi ikke liker...

Anonymkode: 3b661...239

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jula er hva du velger å gjøre det til selv. Du trenger strengt tatt ikke ha lys og glitter, og du trenger ikke drikke eller bruke unødvendig med penger. At du blir kvalm av din egen jul basert på andre er ikke jula sin skyld, men deg. Da gjør du noe feil hvis du feirer jul på andres premisser. 

Feire din egen jul du, og kos deg med det, og så lar du andre seile sin egen sjø. :) 

God jul! 🎅

• Liker 5
Skrevet

Ingen mellomting her? Alt er liksom bære falsk og fake? Var da voldsomt til Grinchen du har blitt 😅. Jula er det man gjør det til m, selvfølgelig er det noen som tar det helt ut. Men jula for dem fleste av oss er innebære fake, og falskt. Jeg koser neg med jul, vi over shopper ikke men en tid som vi koser oss her hjemme, i en tid som er litt mørk og kald. Er det noe som har skjedd som gjør at du plutselig har blitt så pessimistisk. Ellers får du jo nesten gjøre det du selv synes gjør jula fin, ikke bry deg så veldig nye om hva alle andre gjør. Er jo ikke som du har rett i at alle er sø fake når det kommer til jul. For gjøre noe selv da, så julen ikke blir så falsk som du påstår, hva gjør du som er så mye bedre en alle andre?

Anonymkode: b9ad4...423

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi bruker penger vi ikke har for å kjøpe ting vi ikke trenger til folk vi ikke liker...

Anonymkode: 3b661...239

Dem fleste av oss gjør faktisk ikke det nei. 

Anonymkode: b9ad4...423

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg liker lysene og rødfargen i mørketida. Det gjør godt.

Jeg synes det blir for mye fokus på gaver, spesielt om det må være stort og dyrt og mange av dem. Men det positive ved å gi gaver er at vi tvinges til å flytte fokus litt mere over på andre. Og gaver kan være så mangt.

Kan hende folk ikke blir "liksom-snille" i jula, men bare husker mere på det.

Jula trenger ikke å være fyll. Mange velger bort alkohol, spesielt de som har opplevd fyll i egen barndom. Med andre ord så er en fri til å velge sin egen jul, og lage sine egne juletradisjoner. 

Håper du får en god jul!

Skrevet

Si at en ikke liker påsken, 17. mai eller sankthansaften og det er helt ok, ingen som ser på deg som om du er spedalsk av den grunn. Men men en gang en ikke liker julen er en grinch, bitter og sur. Ts har et poeng med det enorme pengehysteriet som er i samfunnet.

Anonymkode: 0d622...f2b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker ikke på at jeg skal være så snill. Jeg prøver jo faktisk å være snill og grei hele året, ta ansvar og gjøre livet bra for de rundt meg.

Kom deg ut av offerrollen TS. 

Anonymkode: cde05...35e

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Si at en ikke liker påsken, 17. mai eller sankthansaften og det er helt ok, ingen som ser på deg som om du er spedalsk av den grunn. Men men en gang en ikke liker julen er en grinch, bitter og sur. Ts har et poeng med det enorme pengehysteriet som er i samfunnet.

Men hvorfor skal andres pengebruk ødelegge julen din?

Vil du ikke bruke penger på jula så la være. Du kan få en fin juletid på tross for det. 

Folk spøner bort penger på allskens skit og unødvendige ting på sommeren óg, men du har jo en fin sommer for det. 

Julen din er hva du gjør det til selv. Ikke hva andre gjør. 

Men klart, går du rundt og irriterer deg over hva andre gjør i julen, så blir julen din mindre bra. Du velger selv.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Skrevet

Det som er teit er når folk hjelper ensomme i julen og må legge det ut på sosiale medier. Nesten som å vise hvor snill og flink de er. Skulle ønske folk kunne være raus uten å møtte skryte av d

Anonymkode: 57481...cb8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk skal være liksom-snille, hjelpe andre for å se snille ut selv mens de stresser rundt for å kjøpe mest mulig ting ingen trenger eller vil ha. 

Allerede i begynnelsen av november var jeg vitne til at en mann etter å ha hjulpet en eldre herre sier høyt og tydelig «god jul». Altså, hva ?!

Jula er fake, alt for mye glitter, alt for mange lys, alt for mye fyll, alt for mye sløseri og jeg blir bare kvalm av alt sammen. 

Anonymkode: a4b24...d49

Eller, du kan gjøre som meg. Jeg kjøper gaver til personer jeg liker, og jeg tenker på julegave hele året, og slik har jeg de siste årene funne spesielle gaver til de jeg gir til, gaver som er ting de har ønsket seg, men til en pris jeg har råd til. Når desember kommer har jeg som regel bare noe småtterier igjen å kjøpe.

I år skal jeg gjøre litt ekstra for noen jeg bryr meg veldig om, som har mistet en av sine kjære, og jeg skal gjøre noe for den dødes utvidede familie som jeg vet de ikke forventer, men vil sette stor pris på.

Min "julefyll" gjorde jeg unna forrige helg, hvor jeg drakk to glass vin på en kveld.

Jeg velger å holde meg mest mulig unna handlesenter fra nå og til jul, for å unngå kjøpspresset og alt glitter og styr og stress.

Jeg har kjøpt noen fine utelys som jeg skal ha på to dekorasjoner som jeg skal lage selv, som vil se fine ut for andre, men som vil bety noe ekstra spesielt for meg, noe som minner meg på den som har gått bort.

Ellers bruker jeg som regel juletiden på å møte de som virkelig betyr noe for meg, eller snakke med dem i telefon om de bor langt borte. Jeg spiser veldig god mat julaften, og nyttårsaften, spiser godt, men overraskende sunt resten av julen, fordi det føles best, i tillegg til fysisk aktivitet. Tar meg tid til å reflektere over meg selv, livet, hva jeg vil gjøre i året som kommer, slik at jeg får en god start på det nye året og ser frem til ting utover hele året (ikke store ting, men ting som gir meg glede, som ikke koster noe, eller veldig lite).

Jeg hadde i flere år et veldig anstrengt forhold til julen, gruet meg, ble deprimert, alt var mørkt. Det var vondt. Men det var ikke julen det var noe galt med, det var hvordan mitt liv var de årene. Jeg kom til at jeg ikke ønsket å gå gjennom et langt liv med å føle det slik rundt en høytid som kommer hvert år - så jeg startet med å fokusere på hva jeg kunne gjøre for å endre min holdning til julen, og hvordan jeg kunne skape små tradisjoner som jeg fant glede i tross at livet var som det var. Og det fungerte - prøv det. Dropp å sammenligne deg med andre, det er første bud, gjør det du kan med det du har.

Anonymkode: f228a...01a

• Hjerte 3
Skrevet
Bombasi skrev (22 minutter siden):

Men hvorfor skal andres pengebruk ødelegge julen din?

Vil du ikke bruke penger på jula så la være. Du kan få en fin juletid på tross for det. 

Folk spøner bort penger på allskens skit og unødvendige ting på sommeren óg, men du har jo en fin sommer for det. 

Julen din er hva du gjør det til selv. Ikke hva andre gjør. 

Men klart, går du rundt og irriterer deg over hva andre gjør i julen, så blir julen din mindre bra. Du velger selv.

Samfunnet er ikke bare meg. Vi er alle en del av samfunnet og det går faktisk an å løfte problematikken litt lengre enn sin egen nesetipp og ha en mening om det på et litt dypere nivå enn akkurat hva jeg gjør og ikke gjør. Folk spinner villt med penger på bare tull og det til tross for en dyrtid. Det går ut over alle at folk bare sløser vekk millioner på millioner bare på julen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Bombasi skrev (1 time siden):

Jula er hva du velger å gjøre det til selv. Du trenger strengt tatt ikke ha lys og glitter, og du trenger ikke drikke eller bruke unødvendig med penger. At du blir kvalm av din egen jul basert på andre er ikke jula sin skyld, men deg. Da gjør du noe feil hvis du feirer jul på andres premisser. 

Feire din egen jul du, og kos deg med det, og så lar du andre seile sin egen sjø. :) 

God jul! 🎅

Du liker ikke sommeren, det har du vært åpen om her på forumet, sammen med mange andre, noen andre liker ikke julen, noen liker ikke påsken, andre synes 17. mai er kjip. Ja sommeren blir også akkurat hva du velger å gjør ut av den men fremdeles er ikke du så glad i sommer. Vi har alle tider på året vi er mer glad i enn andre og vi klager når den tiden er som vi kanskje ikke er så begeistret for. Ingen går rundt på en rosa sky hele året og det bør være innenfor og også diskutere de negative sidene ved jul, kapitalismen og den overdrevne glade julen som minner mer om det glade vanvidd selv for dere som er utpreget glad i ulen. 

Anonymkode: 6ab6d...207

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta en titt på Facebook, for å ikke snakke om media. ALT er fake min venn. ABSOLUTT alt!😘

Anonymkode: ce36b...38b

• Nyttig 1
Skrevet

Så flott om jula fører til mer medmenneskelighet, tenker jeg da. Man trenger jo ikke å se det negative i absolutt alt sammen, man kan velge å se det positive😊

Anonymkode: fdf88...4bb

• Liker 1
Skrevet

Du må slutte å tro at du kan lese andres tanker TS. Det kan du ikke. Det er du og dine tolkninger av andre som gjør deg selv kvalm.

Anonymkode: 61bcc...9c0

• Liker 1
Skrevet

Adferd avler adferd, og man ser gjerne verden gjennom sin egen "Linse". Er du negativ og har mye hat inni deg, blir omverdenen slik også.

Verden er ikke fake, og jule er ikke fake, og folk som gjøre snille ting er ikke fake - for et utrolig trist syn å ha på verden. Og uansett intensjon bak en snill handling, er det fortsatt en snill handling (som sikkert gjør hyggeligere ting for andre enn det du gjør vil jeg tippe).

Prøv å bli et bedre menneske, smil til folk, gjør noe hyggelig for noen - så skal du se at livet blir litt lysere.

Anonymkode: 342dc...2f5

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...