Gå til innhold

Til dere "fra bunnen av" folk, hva sier dere til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte denne, og la merke til at på boksen står det at den er akkurat som hjemmelaget, laget fra bunnen av. Det samme fant jeg på hjemmesiden til produsenten. De lager maten akkurat som hjemmelaget, bare i større gryter. Godt er det også. Da er jeg spent, hva har dere utsette på denne? Dere som konsekvent kaller industrimat for søppel. 

IMG_20231202_220050.thumb.jpg.c2a93251b0625c57a6704941b382ce4f.jpg

Anonymkode: eaa84...9b7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mye salt 🙂

Anonymkode: 149eb...851

• Liker 3
Skrevet

Nå er ikke jeg noen fra bunnen-fanatiker, men hva står på innholdsdeklarasjonen?

Anonymkode: 4c16e...c67

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er det med alle disse trådene i det siste som kritiserer folk som foretrekker å lage mat fra bunnen av? 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

INGREDIENSER

Potet, løk, kvernet kjøtt 18% (herav: 50% rein, 30% elg, 20% storfe-fett), gulrot, fløte, rømme, sellerirot, smør, maisstivelse, eddik, salt, naturlig armoa, pepper, sukkerkulør (E150c)

NÆRINGSINNHOLD PER 100 GRAM

Energi 446kJ (107 kcal)
Fett 9,4 g
herav mettet fett: 5 g
Karbohydrater 6,9 g
herav sukkerarter: 1,7 g
Protein 4,7 g
Salt 0,7 g

Anonymkode: b6dca...392

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

INGREDIENSER

Potet, løk, kvernet kjøtt 18% (herav: 50% rein, 30% elg, 20% storfe-fett), gulrot, fløte, rømme, sellerirot, smør, maisstivelse, eddik, salt, naturlig armoa, pepper, sukkerkulør (E150c)

NÆRINGSINNHOLD PER 100 GRAM

Energi 446kJ (107 kcal)
Fett 9,4 g
herav mettet fett: 5 g
Karbohydrater 6,9 g
herav sukkerarter: 1,7 g
Protein 4,7 g
Salt 0,7 g

Jeg synes faktisk innholdsfortegnelsen ser meget bra ut. Så nær som "hjemmelaget" som du kan få det fra fabrikk. Men det er vel ikke heeelt slik man lager den hjemme? Maisstivelse, eddik og "naturlig aroma" (hva enn dèt betyr, er vel gjerne E-stoffer) er kanskje ikke noe man har i hjemme da, men... Vil likevel gi tommel opp til denne!

• Liker 23
Skrevet

"Fra bunnen av"-folk er jo så mangt. Noen få er ekstreme, men de fleste har nok en slags balanse. Dette er jo sikkert helt grei mat? Jeg foretrekker å lage mat selv, både pga næring/sunnhet, men også mye fordi jeg synes de fleste halvfabrikat og ferdigprodukter smaker høgg. Kunne godt tenke meg å prøve mat fra denne produsenten, ser ikke noe galt i ingredienselisten akkurat? 

Hva er din agenda mot folk som foretrekker å lage maten sin fra bunnen av? Virker som et merkelig fokus, spør du meg.

Anonymkode: 9a6d2...4ee

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ser helt ok ut den. Ikke så mange tilsetningsstoffer så det er et pluss.

Men for meg personlig ville jeg nok ha valgt å lage en middag med litt mer proteininnhold (særlig de dagene jeg spiser animalsk), da jeg gjerne spiser kun to måltider pr. dag. Er derfor avhengig av å optimalisere næringsinnholdet.

Også synes jeg prisen var litt drøy for kun et måltid (79,90+). Kunne fint laget flere middager til den prisen når jeg lager fra bunnen av. 

• Liker 3
Skrevet
Bombasi skrev (1 minutt siden):

Jeg synes faktisk innholdsfortegnelsen ser meget bra ut. Så nær som "hjemmelaget" som du kan få det fra fabrikk. Men det er vel ikke heeelt slik man lager den hjemme? Maisstivelse, eddik og "naturlig aroma" (hva enn dèt betyr, er vel gjerne E-stoffer) er kanskje ikke noe man har i hjemme da, men... Vil likevel gi tommel opp til denne!

Jeg tenkte maisenna til jevning kanskje? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenkte maisenna til jevning kanskje? 

Ja sikkert, men er det vanlig å ha i en slik gryte hjemme? Vet ikke, men tror ikke min mor ville ha hatt dèt i, uten at min mor representerer "hjemme" på generelt grunnlag da..

Skrevet
Bombasi skrev (Akkurat nå):

Ja sikkert, men er det vanlig å ha i en slik gryte hjemme? Vet ikke, men tror ikke min mor ville ha hatt dèt i, uten at min mor representerer "hjemme" på generelt grunnlag da..

Jeg bruker det når noe trenger å jevnes i hvert fall :) Ikke at det er så ofte, men har inntrykk av at det er ganske vanlig.

• Liker 7
Skrevet
Bombasi skrev (11 minutter siden):

Jeg bruker gjerne litt eddik i kjøttgryter🙈 Kan gjøre kjøttet mørere. Men ellers enig med deg i alt du skriver her😊

Anonymkode: e6f1f...bf8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg bruker det når noe trenger å jevnes i hvert fall :) Ikke at det er så ofte, men har inntrykk av at det er ganske vanlig.

Jepp, og ved å bruke maisenna (istedenfor hvetemel som mange bruker), kan også glutenallergikere spise gryta👏

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker gjerne litt eddik i kjøttgryter🙈 Kan gjøre kjøttet mørere. Men ellers enig med deg i alt du skriver her😊

Bombasi skrev (13 minutter siden):

Det eneste E-stoffet er sukkerkuløren. Det hender også jeg bruker, mannen liker at mannen ikke er så lys.

Hvorfor påstå at naturlig aroma er E-stoff? Hvorfor hevde at produsenten ikke følger regler for matmerking?

Anonymkode: ee3fa...66d

• Liker 7
Skrevet

Det jeg sier til dette er at du har tatt det overraskende tungt at det finnes folk der ute som mener industrimat er dårligere enn hjemmelaget.

Det er faktisk en ganske vanlig ting å mene.

Sånn ellers: Alle som er litt bevisste på ultraprosessert mat vs mat av rene råvarer vet at den enkle måten å bedømme ferdigmat på er å sjekke om ingredienslisten er kort eller lang: https://bramat.no/kosthold/3502-hva-er-egentlig-ultraprosessert-mat

Sitat

For å finne ut om maten er ultra-prosessert, må du lese ingredienslisten. Ser du ingredienser du ikke finner i en vanlig butikk? Er det mange tilsetningsstoffer og erstatninger for råvare, slik som vann og fortykningsmidler? Jo lenger liste, jo større er sannsynligheten for at dette matproduktet er ultra-prosessert og vil bidra negativt til din helse.

Hvis du er usikker på om ferdigmaten din er et godt eller dårlig valg er det altså dette du bør gjøre. :) 

Anonymkode: 99c69...cec

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det eneste E-stoffet er sukkerkuløren. Det hender også jeg bruker, mannen liker at mannen ikke er så lys.

Hvorfor påstå at naturlig aroma er E-stoff? Hvorfor hevde at produsenten ikke følger regler for matmerking?

Anonymkode: ee3fa...66d

"Naturlig aroma". Så lenge det ikke er presisert hva det er, så kan det også være en undergruppe tilsetningsstoffer.

Det er mange produkter der det kun står "aroma", og så er det E-stoffer. 

Hadde produsenten hatt rent mel i posen og brukt skikkelig, vanlig krydder, så hadde nok produsenten spesifisert krydderene, istedenfor å skrive "aroma".

Glutamat (E621-625) er et godt eksempel på "naturlig aroma", men som egentlig er et E-stoff som burde vært oppgitt.

For øvrig anser jeg det som sannsynlig at glutamat faktisk er i denne under "naturlig aroma", og at betegnelsen kan skjule flere "krydder". Det gjør ofte det, når "aromaene" ikke er spesifisert.

"Naturlig" trenger ikke bety ekte. Det kan også være kjemisk framstilt, bare at opprinnelsen er naturlig...

Begrepet "naturlig aroma" er som å sladde det faktiske innholdet, mest sannsynlig fordi sannheten svekker troverdigheten på og attraktiviteten til produktet.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er kanskje et av disse "fra bunnen" folkene, men jeg er ikke fanatisk.

For min del handler det om at mye ferdigmat ofte inneholder mye billige ingredienser uten noe særlig næringsinnhold, som igjen blir tilsatt mye forskjellig for å øke appetitten og lure deg til å like noe som egentlig ikke er noe særlig godt. Samt at gode ingredienser, i størst mulig grad blir skiftet ut med billigere etterligninger. 

Eksempler er at ting hvor man ville forventet å finne rømme (og ofte andre melkeprodukter generelt), en relativt kostbar ingrediens med greit næringsinnhold, så klarer de å bruke olje, eddik, vann og noe jevning istedet. Det er billigere og har lengre holdbarhet i butikkhyllene, og er dermed mer lønnsomt for dem selv og butikkene som skal selge. 

Det smaker gjerne "helt ok", for det er kanskje ikke vesentlig at det må være rømme når det likevel blandes med mye annet sålenge det har en syrlig smak og litt fylde med fett. Men det har jo et mindre sunt næringsinnhold. Det er mye vassent av sauser og dressinger der ute. Mye utspedd mat.

Det er også begrenset hvilke typer ingredienser som lar seg bruke. Enkelte middagsretter man lager hjemme er gjerne slik at de må spises ganske ferske, og ikke lar seg fryse eller kjøle ned. Verst er det her med frukt og grønt. 

Men ikke all ferdigmat trenger å være slik. Den ser ikke så verst ut den gryten du har der. Det er en litt stor andel potet (det er jo en billig råvare) men igjen, man trenger ikke være fanatisk.

Anonymkode: aa43e...18e

• Liker 2
Skrevet

Men det stinker!!! Denne lages i Folldal - og hele sentrum stinker løk  - det gjør i hvert fall ikke at jeg har lyst til å smake på den. 

Anonymkode: 77487...6a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjøpte denne, og la merke til at på boksen står det at den er akkurat som hjemmelaget, laget fra bunnen av. Det samme fant jeg på hjemmesiden til produsenten. De lager maten akkurat som hjemmelaget, bare i større gryter. Godt er det også. Da er jeg spent, hva har dere utsette på denne? Dere som konsekvent kaller industrimat for søppel. 

IMG_20231202_220050.thumb.jpg.c2a93251b0625c57a6704941b382ce4f.jpg

Anonymkode: eaa84...9b7

Tro meg - de står ikke og rører i grytene. De bruker gamle store «gryter» fra et meieri. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det stinker!!! Denne lages i Folldal - og hele sentrum stinker løk  - det gjør i hvert fall ikke at jeg har lyst til å smake på den. 

Duften av nystekt løk er jo fantastisk 🙂
Jeg blir alltid misunnelig når jeg går forbi et sted hvor det lukter løk.

Anonymkode: aa43e...18e

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...