AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #1 Skrevet 2. desember 2023 Har en 7 åring som ikke sover. Nekter å sove alene, og jeg eller far må sove sammen med henne. Altså må vi legge oss 20.30. Føler vi har forsøkt alt nå, men legging er et H* hver eneste kveld. Når hun sovner prøver vi å gå, tar max 2 minutter så er hun etter oss, hyl og skrik, nekter å sove alene. Nekter å sove på eget rom, skal sove hos oss. Sover også fryktelig lett, så bare det er en lyd i huset eller utfor er hun våken. Har holdt på slik i ett år nå. Nå er tålmodigheten min oppbrukt, og i kveld ble jeg sint. Jeg fikser ikke dette lenger, hva gjør vi galt, og hva gjør vi med det? Anonymkode: d6b1f...fab 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #2 Skrevet 2. desember 2023 Et ord, melatonin. Det endret livet vårt fra et rent helvete til paradis. Vi har et barn som aldri har sovet. Ikke som baby, ikke som småbarn. Vi snakker oppvåkning hver time og timesvis med legging. Til slutt prøvde vi melatonin og vi gir en halv dose i dråpeform. 30 minutter senere sover barnet (6 år) som en stein og vi fikk tilvendt eget rom og seng. Barnet klarer å roe seg mye bedre ned ved legging fordi hun vet søvnen kommer. Selv om halveringstiden er kort, så virker det også på nattevåk for vår sin del. Anonymkode: 00335...3b4 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #3 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Et ord, melatonin. Det endret livet vårt fra et rent helvete til paradis. Vi har et barn som aldri har sovet. Ikke som baby, ikke som småbarn. Vi snakker oppvåkning hver time og timesvis med legging. Til slutt prøvde vi melatonin og vi gir en halv dose i dråpeform. 30 minutter senere sover barnet (6 år) som en stein og vi fikk tilvendt eget rom og seng. Barnet klarer å roe seg mye bedre ned ved legging fordi hun vet søvnen kommer. Selv om halveringstiden er kort, så virker det også på nattevåk for vår sin del. Anonymkode: 00335...3b4 Har hatt så lyst å prøve melatonin, spiser det selv😊 gikk dere til legen og snakket om det, eller bare prøvde dere? Kjente dette gav et snev av optimisme🫣 Anonymkode: d6b1f...fab
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #4 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har hatt så lyst å prøve melatonin, spiser det selv😊 gikk dere til legen og snakket om det, eller bare prøvde dere? Kjente dette gav et snev av optimisme🫣 Anonymkode: d6b1f...fab Har æ vært et rent helvette her også helt fra hun var baby. Er helt på felgen nå. Fastlegen er det heller ingen hjelp i, selv om vi har prøvd å ta dette opp mange ganger. Så å gå til han å be om melatonin er bare å glemme tror jeg.. Anonymkode: d6b1f...fab
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #5 Skrevet 2. desember 2023 Vi får dråper på resept med fastlegen, men selv de på resept er bare naturpreparater. Dette er den vi får på resept. Hvis vi er tom eller apoteket er tom kjøper vi like gjerne i dråpeform på helsekostbutikk. Men, sånn for å være helt politisk korrekt her så anbefaler jeg å snakke med lege først 😊 Anonymkode: 00335...3b4
jadasåneida Skrevet 2. desember 2023 #6 Skrevet 2. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi får dråper på resept med fastlegen, men selv de på resept er bare naturpreparater. Dette er den vi får på resept. Hvis vi er tom eller apoteket er tom kjøper vi like gjerne i dråpeform på helsekostbutikk. Men, sånn for å være helt politisk korrekt her så anbefaler jeg å snakke med lege først 😊 Anonymkode: 00335... Endret 2. desember 2023 av jadasåneida ..
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #7 Skrevet 2. desember 2023 jadasåneida skrev (Akkurat nå): Gir dere da 0,5 mg? Ja, har bestillt time hos legen, igjen, så får vi se om det fører til noe. Alternativet er psykisk sammenbrudd snart for min del. Ja, vi gir 0,5mg både av den på resept og på vanlige dråper vi kjøper på helsekost. Anonymkode: 00335...3b4
jadasåneida Skrevet 2. desember 2023 #8 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, vi gir 0,5mg både av den på resept og på vanlige dråper vi kjøper på helsekost. Anonymkode: 00335...3b4 Takk for svar😊
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #9 Skrevet 2. desember 2023 jadasåneida skrev (Akkurat nå): Takk for svar😊 Bare hyggelig! Jeg skulle bare ønske vi prøvde det før fordi alle oppvåkningene begynnte å virkelig tære på psyken etter mange år. Anonymkode: 00335...3b4
jadasåneida Skrevet 2. desember 2023 #10 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bare hyggelig! Jeg skulle bare ønske vi prøvde det før fordi alle oppvåkningene begynnte å virkelig tære på psyken etter mange år. Anonymkode: 00335...3b4 Ja, det gjør virkelig det. Kjenner jeg er ganske tom nå😪
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. desember 2023 #11 Skrevet 2. desember 2023 Hvor lenge har dere måttet legge dere sammen med barnet? Her lar dere jo barnet diktere dere. Dere må bryte den vanen. Si at nå er du så stor at du må legge deg alene. Gjennomfør kveldsstell, les eller syng litt, og gå. Hyl og skrik har dere jo tydeligvis allerede. Nå et så stort barn holder på slik, er det jo fordi dere lar henne få lov til det. Dere må bare gå ut og la barnet være alene. Det er IKKE farlig når det er snakk om en 7-åring (!).
jadasåneida Skrevet 2. desember 2023 #12 Skrevet 2. desember 2023 Anonymus Notarius skrev (1 time siden): Hvor lenge har dere måttet legge dere sammen med barnet? Her lar dere jo barnet diktere dere. Dere må bryte den vanen. Si at nå er du så stor at du må legge deg alene. Gjennomfør kveldsstell, les eller syng litt, og gå. Hyl og skrik har dere jo tydeligvis allerede. Nå et så stort barn holder på slik, er det jo fordi dere lar henne få lov til det. Dere må bare gå ut og la barnet være alene. Det er IKKE farlig når det er snakk om en 7-åring (!). I ett år nå😬 Vi burde vært strengere før nå antagelig. Har prøvd det der, å bare gå, hun får beskjed om å sove, ender i hysteri og hyperventilering omtrent🙄 Nytter heller ikke be henne bli der hun er, hun kommer ut til oss uansett. Som sakt, fullt hysteri.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #13 Skrevet 3. desember 2023 Om dette alltid hadde vært et problem ville jeg også anbefalt dere å høre med legen om melatonin. Men melatonin skal jo hjelpe på innsovning og det virker som din datter sovner fint så lenge dere er der. Da tenker jeg kanskje heller at dere må prøve andre ting først. Snakk med henne på dagen, når det er lenge til leggetid at hun skal sovne selv. En av dere kan sitte utenfor rommet, slik at hun kan se dere. Hold på ditt. Du er jo der, bare ikke oppi senga. Når hun har sovnet, hold på dette, slik at om hun våkner kan du sette deg utenfor rommet på nytt, til hun sover igjen. Etter en ukes tid med dette kan du la henne sovne selv, men at du er nær nok til at hun kan høre deg om hun spør etter dere. La det gå også en uke med dette. Neste uke er dere raskt der om hun roper, men ellers skal hun sovne selv. Dette rådet gir jeg uten å vite hva dere allerede har prøvd. Kan hende jeg er helt på jordet, du kjenner henne best selv. Jeg bare tenker at siden dette er et problem som oppsto for et år siden er det kanskje ikke selve sovningen som er problemet. Har det skjedd noe stort i livet hennes? Nytt søsken, dødsfall, startet på skolen eller problemer sosialt? Anonymkode: f490f...648 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #14 Skrevet 3. desember 2023 Har hun sovet borte hos andre før? Hvordan er det hos andre? Anonymkode: f69c9...0d2
jadasåneida Skrevet 3. desember 2023 #15 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om dette alltid hadde vært et problem ville jeg også anbefalt dere å høre med legen om melatonin. Men melatonin skal jo hjelpe på innsovning og det virker som din datter sovner fint så lenge dere er der. Da tenker jeg kanskje heller at dere må prøve andre ting først. Snakk med henne på dagen, når det er lenge til leggetid at hun skal sovne selv. En av dere kan sitte utenfor rommet, slik at hun kan se dere. Hold på ditt. Du er jo der, bare ikke oppi senga. Når hun har sovnet, hold på dette, slik at om hun våkner kan du sette deg utenfor rommet på nytt, til hun sover igjen. Etter en ukes tid med dette kan du la henne sovne selv, men at du er nær nok til at hun kan høre deg om hun spør etter dere. La det gå også en uke med dette. Neste uke er dere raskt der om hun roper, men ellers skal hun sovne selv. Dette rådet gir jeg uten å vite hva dere allerede har prøvd. Kan hende jeg er helt på jordet, du kjenner henne best selv. Jeg bare tenker at siden dette er et problem som oppsto for et år siden er det kanskje ikke selve sovningen som er problemet. Har det skjedd noe stort i livet hennes? Nytt søsken, dødsfall, startet på skolen eller problemer sosialt? Anonymkode: f490f...648 Takk for gode råd❤️ Neida, søvnproblemer har det alltid vært, tror jeg kan telle på en hånd hvor mange netter hun har sovet rundt siden hun ble født. Men før har vi kunnet legge, gått ut etter ti minutt, og når hun våknet senere på kvelden har vi kunnet gjort det samme. Ofte har hun perioder hun kan være våken i timesvis midt på natten også . Huff, har prøvd alle tenkelige måter å få henne til å sove uten å ligge i senga sammen med henne, men blir sbare gråt og sinne av det. Men jeg må vel bare prøve å stå i det snart, uansett hvor mye bråk hun lager..
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #16 Skrevet 3. desember 2023 17 minutter siden, jadasåneida said: Takk for gode råd❤️ Neida, søvnproblemer har det alltid vært, tror jeg kan telle på en hånd hvor mange netter hun har sovet rundt siden hun ble født. Men før har vi kunnet legge, gått ut etter ti minutt, og når hun våknet senere på kvelden har vi kunnet gjort det samme. Ofte har hun perioder hun kan være våken i timesvis midt på natten også . Huff, har prøvd alle tenkelige måter å få henne til å sove uten å ligge i senga sammen med henne, men blir sbare gråt og sinne av det. Men jeg må vel bare prøve å stå i det snart, uansett hvor mye bråk hun lager.. Meg igjen:) Det du beskriver høres ut som mitt barn. Alltid søvnproblemer og sjelden en hel og rolig natt. Strevsomt for henne og for oss. Det høres ut som det har eskalert nå heller enn at det er nyoppstartet. Det endrer hele rådet mitt. Så lenge dere er konsekvente, rolige og tydelige er det lite mer man kan gjøre. Er jo ikke mulig å tvinge noen til å sovne.. Jeg vil anbefale dere å ta det opp med legen. Kan godt hende melatonin vil hjelpe dere slik det hjalp oss. Vår datter har adhd i tillegg, sånn uoppmerksom type. Legen på bup sa at mangel på søvn kan være negativt for barn, derfor anbefalte hun oss melatonin. Det gjelder nok alle barn tenker jeg. Med eller uten «det lille ekstra»😅 Som vi kaller det. Anonymkode: f490f...648
jadasåneida Skrevet 3. desember 2023 #17 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Meg igjen:) Det du beskriver høres ut som mitt barn. Alltid søvnproblemer og sjelden en hel og rolig natt. Strevsomt for henne og for oss. Det høres ut som det har eskalert nå heller enn at det er nyoppstartet. Det endrer hele rådet mitt. Så lenge dere er konsekvente, rolige og tydelige er det lite mer man kan gjøre. Er jo ikke mulig å tvinge noen til å sovne.. Jeg vil anbefale dere å ta det opp med legen. Kan godt hende melatonin vil hjelpe dere slik det hjalp oss. Vår datter har adhd i tillegg, sånn uoppmerksom type. Legen på bup sa at mangel på søvn kan være negativt for barn, derfor anbefalte hun oss melatonin. Det gjelder nok alle barn tenker jeg. Med eller uten «det lille ekstra»😅 Som vi kaller det. Anonymkode: f490f...648 Takk for gode råd❤️ kan godt hende at det er "det lille ekstra" inni bildet her også, men er ikke konkludert med noe enda. 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. desember 2023 #18 Skrevet 3. desember 2023 jadasåneida skrev (17 timer siden): I ett år nå😬 Vi burde vært strengere før nå antagelig. Har prøvd det der, å bare gå, hun får beskjed om å sove, ender i hysteri og hyperventilering omtrent🙄 Nytter heller ikke be henne bli der hun er, hun kommer ut til oss uansett. Som sakt, fullt hysteri. Hva var det som skjedde for ett år siden? Hvordan var hun å legge før det?
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #19 Skrevet 3. desember 2023 Er det mulig at barnet er neurodivers. Ikke uvanlig at man da kan ha utfordringer med søvn. Og,barnet vil ha større total belastning med skole, fritidsaktiviteter etc. Nevner siden ting har blitt verre i 6-7 års,alderen Anonymkode: 6d3a9...aca
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #20 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Et ord, melatonin. Det endret livet vårt fra et rent helvete til paradis. Vi har et barn som aldri har sovet. Ikke som baby, ikke som småbarn. Vi snakker oppvåkning hver time og timesvis med legging. Til slutt prøvde vi melatonin og vi gir en halv dose i dråpeform. 30 minutter senere sover barnet (6 år) som en stein og vi fikk tilvendt eget rom og seng. Barnet klarer å roe seg mye bedre ned ved legging fordi hun vet søvnen kommer. Selv om halveringstiden er kort, så virker det også på nattevåk for vår sin del. Anonymkode: 00335...3b4 Unnskyld meg, men hvorfor i alle dager skal du anbefale et legemiddel ("NATURLIG""" hormon) FØR foreldrene har prøvd å bedre tilknytningen eller finne årsaken til natteskrekk? Hvordan reagerer dere når jenta deres kommer ut, TS? Veileder dere kjærlighetsfullt tilbake i sengen og står i det? Blir dere irriterte? Sinte? Dere bryter i så fall tilknytningen til henne, noe som gjør det enda mer vanskelig for henne å sove Anonymkode: 21b5d...f1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå