Gå til innhold

Sleipe "venner"

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Samboeren min jobber hos Elkjøp. Ganske ofte får han spørsmål fra "venner", eller det vi vil kalle bekjente, om han kan skaffe dit og datt billig. Folk både ringer ham hjemme og tropper opp på jobben hans og forventer at han skal selge dem ting billigere enn det de koster. Jeg synes det er så utrolig frekt! Hvorfor i himmelens navn skulle han kunne gi rabatter og hvorfor i all verden skulle det i så fall være til folk vi ikke har omgang med i det hele tatt? De eneste rabattene han har er personalrabatten og den er selvsagt personlig. En vanlig butikkansatt har da ikke myndighet til å gi rabatter i hytt og pine heller.

En kompis av oss kjører taxi og sliter med samme problem. Folk, gjerne bekjente, tror han kan kjøre dem mye billigere en takst fordi de er "kompiser". Tenker ikke folk over at lønna til taxisjåføren er en direkte provisjon av det han kjører inn? Ikke tjener de så fett i utgangspunktet heller. Kompisen vår tjener på en bra 16-timers vakt lørdag kveld og natt ca 2000 kr brutto inkl tips.

Poenget med dette innlegget er at jeg synes folk er frekke!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja..hva med frisøren jeg vet om som blir bedt om å ta med seg saksa når hun blir bedt på middag til en hel familie?

Hadde du giddet å klippe 5 hoder gratis for venner? Skulle tro at man kan få komme på besøk uten å gjøre en "gjenytelse" eller hva?

Tror ikke folk er så forbannet kyniske i utgangspunktet, man er bare litt korttenkt og FORVENTER kanskje fordeler fra "kjente"

Opplever man dette skal man bare høflig forklare at slik og slik er det og det kan man ikke gjøre noe ved osv.

Folk skjønner dette tror jeg

Skrevet

For ikke å snakke om alle som forventer at jeg skal kunne/ville fikse pc'en deres fordi jeg studerer informatikk! Som om det ikke er forskjell på å reparenre en PC og programmere, og som om det morsomste man kan gjøre på friditda er å holde på med det man driver med resten av dagen!

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke til å sammenligne dette da, men jeg er sykepleier og folk ringer meg for de mest utrolige ting. Noen har fått beskjed av legen om å ta injeksjoner av forskjellige slag. Disse får man vanligvis satt ved å reise på legekontoret man tilhører. Men det er da mye lettere å spørre meg???? Komme hjem til meg annenhver dag i 3 uker for å få satt disse. Det kan utmerket gjøres på et legekontor. Eller noen har operert. Ringer når som helst om vondt, væsking fra sår, sårskifte osv. Og man forventer faktisk at jeg stiller opp. Greit nok noen ganger, men alt med måte.

Det værste eksempelet mitt er i fra i vinter. En venninne av meg måtte gå på jerninjeksjoner i forbindelse med et svangerskap. Disse kunne jo jeg sette så slapp hun å ta bryet med å gå til legen, men så............ Jeg var også gravid, ventet tvillinger og ble lagt inn på sykehuset med vannavgang i uke 20. Da kom hun dit for å få satt dem. Jeg fødte tvillingene i uke 27 og da hun etter noen uker fødte sin datter til termin kom hun ned på nyfødt intensiv for å få satt den siste injeksjonen. Da lå hun på sykehus selv og kunne spurt hvem som helst. Det får da være måte på å plage meg med ting og tang når jeg faktisk hadde mer alvorlige ting å tenke på.

Jeg hjelper gjerne til, men av og til må folk kunne tenke litt selv. Helt unødvendig å plage meg med det da.

Men for at det er sagt, jeg er ikke vanskelig altså. Stiller opp når jeg kan, men ikke forvent det helt automatisk. :-?

Skrevet

Glemt å logge inn igjen jeg, men jeg skrev innlegget fra Gjest over.

Ammetåke????? :lol:

Skrevet

Syntes det er veldig frekt ja!! (Sikter til personen som la inn innlegget!)

Det er greit å kanskje hjelpe noen av de beste vennene eller familie medlemmer innimellom om man har anledning, men der går grensen!!!

Men jeg tror det er en "ting" akkurat det der medå kreve billigere ting og gratis hjelp av venner og bekjente... Desverre... Jeg, for min del HATER å spørre... HUn jeg bor sammen jobber i klesbutikk, og det gjør jeg og, så det hender vi gir hverandre litt rabatter... Emn da er det jo på en helt annen måte!! Det er ikke noe jeg forventer!! Blir bare ekstra glad jeg da!!!

Gjest dr. ian
Skrevet

Tja?

Jeg blir "misbrukt" hele tiden når det gjelder pc-fixing og andre datagreier, men har egentlig ikke så mye i mot det :ler: Venner er venner, og som regel får man igjen for tjenestene i form av gjentjenester eller en middag eller noe.

Men det er klart, hvis det blir for mye må man jo si stopp.

dorian

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var meg som startet denne tråden.

Det finnes tydeligvis mange frekke folk rundt omkring! Min erfaring er at nær familie og nære venner ikke maser i det hele tatt, mens det er fjernere venner og bekjente som prøver seg. Klart det går an å si nei og det gjør jo min samboer også, rett og slett fordi han ikke har myndighet til å gi rabatter. Men jeg synes det er frekt at folk i det hele tatt får seg til å spørre.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å spørre folk som tilbyr vennetjenester (som sine egne personalrabatter f.eks).

Jeg har heller ingen problemer med selv å yte faglige tjenester og gi avslag på honorar til mennesker som står meg nære.

De som ikke tilbyr seg selv, spør jeg aldri.

De som ikke står meg nære nok har jeg ingen kvaler med å gi en grei forklaring på hvorfor jeg ikke kan hjelpe dem, eller gi dem avslag i pris.

Og andre ganger er "nei" en god nok forklaring i seg selv.

Skrevet

Vel som dr.ian ssier - venner er venner. Men, var det ikke her i utgangspunktet bekjente det var snakk om??

Og venner og bekjente er det stor forskjell på når det kommer til slikt. Venner er jeg villig til å gjøre mye for, bekjente tøyer jeg ikke mine egne grenser for i samme grad.

Og så gratis....kan for eksempel fortelle om min kjære pappa som har fisket veldig mye for x-antall hytte eiere i området han bor. Fordi han kan og fordi han bor der jo når de ikke er på hytta.

Og han får betalt....i brunt brennevin fra polet....tror dere han er frustrert eller??

Kjenner det irriterer meg og. ... Godt jeg ikke er i et slikt yrke enda. Men, hvem vet når jeg ender som farmasøyt en gang om noen år. Pilletriller og alt det der....

Skrevet
kan for eksempel fortelle om min kjære pappa som har fisket veldig mye for x-antall hytte eiere i området han bor. Fordi han kan og fordi han bor der jo når de ikke er på hytta.

Regner med at du mente fikset? For hvis det var snakk om fisk var vel brennevin et greit bytte? :blunke:

Er enig i at det er stor forskjell på nær familie og venner kontra bekjente. For familie og venner er det en selvfølge å stille opp, synes jeg, men det blir noe helt annet med bekjente som ber om tjenester på den måten.

Skrevet

Jepp - han fikser!

Takk. Det hender ting ikke blir slik på trykk som i hodet mitt.....

Skrevet

Tror man kan holde på endelöst å regne opp yrkesgrupper som blir "utnyttet" av bekjente..

Dette er litt på siden men,

har en venninne som bor i London og hun har *alltid* folk fra norge boende hos seg i helgene, om det ikke er hennes venner, så er det ungene til vennene hennes eller vennene deres igjen - noen ganger kjenner hun ikke de som kommer en gang, hun syns bare ikke at hun kan si nei til folk som ringer og spör om de kan få overnatte hos henne.. Og de som kommer til henne er gjerne bare 2-3 netter og tenker ikke over at det er mange som gjör akkurat det samme.. :o

Skrevet

Dette er toppen av kransekaka for meg:

Jeg er veldig flink til å strikke. En gang spurte bestemor meg om ikke jeg kunne strikke en genser til hver av søskenbarna mine (tilsammen 7 stykker), som HUN kunne gi dem i gave. Hun tilbød seg riktignok å betale for garnet -men hun forventet faktisk at jeg skulle sitte der og strikke 7 gensere for at HUN skulle få "æren" av å gi de bort.

Lærte en del om grensesetting den kvelden... Det hele er jo helt absurd!!

Nelle :briller:

Skrevet

Kjente senebetennelsen komme i armene mine nå, jeg. Er liksom kjempefornøyd når jeg er ferdig med en....men 7??

Tok kaka synest jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...