AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #1 Skrevet 2. desember 2023 Har leid hos en mann, en liten hybel, og er på mitt femte år her nå. Fast betaler, aldri fest og røyk og tull. Nå skal jeg flytte ut for å kjøpe meg noe eget men her kommer problemet. I denne hybelen er det ikke baderommet godkjent våtrom. Det er tregulv og trevegg inne på badet. Se for deg at du velger ut det minste rommet du har i huset og plasserer en do, en vask og et dusjkabinett der. Og kaller det et bad. Så naturlig når det er lagt opp slik på et sted der det er mye vann og fukt, så byr det på problemer. Nå viser det seg at det er kommet fuktskade på veggen rundt vasken. Utleier mener jeg må betale for dette. Men det er jo han som velger å leie ut et rom som ikke er godkjent til å være bad?? Da må han også forvente fuktskade spør du meg ... ingen andre skader på resten av hybelen, kun dette her ... Anonymkode: 674d3...1ac 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #2 Skrevet 2. desember 2023 Helt enig i at dette er huseiers ansvar. Det er jo ikke spørsmål OM det vil komme vannskader på et sånt rom, men NÅR. Anonymkode: 10951...22c 9 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #3 Skrevet 2. desember 2023 Hadde nekta å betale. Han må sette opp en sprutvegg over servanten som på et kjøkken. Anonymkode: 2744c...350 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #5 Skrevet 2. desember 2023 Helt klart huseiers ansvar. Han har ingen sak! Anonymkode: 8baf2...07b
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #6 Skrevet 2. desember 2023 Lei inn en fagmann til å sjekke badet. Da vil du få svart på hvitt at badet ikke er etter gjeldende forskrifter. Anonymkode: b3b11...8bb 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #8 Skrevet 2. desember 2023 Bare å si til utleier at dette er utleiers ansvar. Baderommet er ikke et godkjent våtrom, men brukes som bad. Det er klart det blir fuktskader av det. Utleier får ta det med konliktrådet. Du kan jo også ta det med kommunen, at rommet ikke er bruksendret slik det skal etter loven. Anonymkode: 42d11...ab6 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #9 Skrevet 2. desember 2023 Jeg ville foreslått at dere snakker med forsikringsselskapet 😉 da får nok pipen en annen låt.. Anonymkode: 031a7...fc5 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #10 Skrevet 2. desember 2023 Hei, jeg har tregulv og trevegg. Badet er likevel godkjent våtrom. Det er utrolig mange her som påstår ting de ikke har peiling på. Anonymkode: 2fe25...f23 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #11 Skrevet 2. desember 2023 Jeg tror ikke huseier har en sak, men samtidig plikter leietaker å si i fra hvis det er mistanke om vannskade så fort som mulig. Anonymkode: 64f36...1f6
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #12 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei, jeg har tregulv og trevegg. Badet er likevel godkjent våtrom. Det er utrolig mange her som påstår ting de ikke har peiling på. Anonymkode: 2fe25...f23 Ts sier at det ikke er godkjent som våtrom, så det er naturlig å gå utifra det. Antar det kanskje er dårlig avtrekk siden det er blitt fuktskader der etter 5 år. Anonymkode: 38a5e...3c3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #13 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ts sier at det ikke er godkjent som våtrom, så det er naturlig å gå utifra det. Antar det kanskje er dårlig avtrekk siden det er blitt fuktskader der etter 5 år. Anonymkode: 38a5e...3c3 Hvordan vet ts om rommet er godkjent eller ikke? Jeg tolker det som at ts antar at rommet ikke er godkjent som våtrom fordi det ikke ser ut til å være godkjent etter dagens våtromsnorm. Det siste betyr ikke at rommet er ulovlig eller ulovlig å bruke. Anonymkode: 8602a...adf
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #14 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nå viser det seg at det er kommet fuktskade på veggen rundt vasken. Viste du om fuktskadene før utleier oppdaget det? Utleier plikter å stille med en mangelfri bolig til disposisjon i hele leieperioden, og å utbedre eventuelle mangler. Men da må utleier få beskjed, det er ditt ansvar som leietaker. Tilstrekkelig ventilasjon er utleier sitt ansvar. Anonymkode: 6ec32...81d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå