AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #1 Skrevet 2. desember 2023 Jeg har vært sykmeldt lenge nå pga. hyperemesis, i snart 11 uker. Holder på å bli småsprø av å kun gå rundt hjemme, og har omtrent vært sengeliggende hele tiden. Nå føler jeg meg bittelitt bedre, dvs. at jeg ikke er dritkvalm hver våkne time, men heller sånn annenhver time. Føler et sterkt behov for å få bevege litt på kroppen og komme meg ut blant folk på dagtid, om så bare for en ørliten økt på ellipsemaskinen på treningssenteret, for eksempel. Blir det for rart om jeg møter kjentfolk eller kollegaer? Er redd de skal tenke at jeg sluntrer unna jobben, men de ser jo ikke hvor tung hver eneste dag er. Anonymkode: ee292...70a 5
Sofakona Skrevet 2. desember 2023 #2 Skrevet 2. desember 2023 Nei...jeg hadde trent. Hadde du vært kvalm 24 timer da hadde du ikke orker..men du får kvalme innimellom og da er det godt å få brukt kroppen litt. Du finner jo fort ut hvor mye du orker å trene før du eventuelt blir kvalm igjen 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #3 Skrevet 2. desember 2023 Jeg vet ikke hvorfor kolleger er sykmeldt, heller ikke hvorfor de jeg har ansvar for er sykmeldt. Unntatt dialoger om tilrettelegging. Så nei, jeg hadde ikke stusset, men hadde spurt hvordan det går. Anonymkode: 9225f...eac 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #4 Skrevet 2. desember 2023 Sofakona skrev (2 minutter siden): Nei...jeg hadde trent. Hadde du vært kvalm 24 timer da hadde du ikke orker..men du får kvalme innimellom og da er det godt å få brukt kroppen litt. Du finner jo fort ut hvor mye du orker å trene før du eventuelt blir kvalm igjen Ja, det er min tankegang også. Om jeg er i form noen timer av dagen bør jeg gjøre noe for min psykiske og fysiske helse, og det er ikke før nå jeg føler at jeg kanskje kan være i stand til det. Men så er jeg så redd for at folk skal se meg der og tenke at jeg må være i kjempeform som orker det. Anonymkode: ee292...70a
Sofakona Skrevet 2. desember 2023 #5 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er min tankegang også. Om jeg er i form noen timer av dagen bør jeg gjøre noe for min psykiske og fysiske helse, og det er ikke før nå jeg føler at jeg kanskje kan være i stand til det. Men så er jeg så redd for at folk skal se meg der og tenke at jeg må være i kjempeform som orker det. Anonymkode: ee292...70a Jeg er litt sånn drit i andre.. ingen vet hvorfor du er sykemeldt eller grad. Du har blitt sykemeldt av legen..det betyr ikke at man skal ligge i senga . ikke gå i butikken etc..du skal jo forsatt leve 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #6 Skrevet 2. desember 2023 Sofakona skrev (2 minutter siden): Jeg er litt sånn drit i andre.. ingen vet hvorfor du er sykemeldt eller grad. Du har blitt sykemeldt av legen..det betyr ikke at man skal ligge i senga . ikke gå i butikken etc..du skal jo forsatt leve Det er sant 😊 Men i ytterste konsekvens kan jo arbeidsgiver bestride sykmeldingen... svangerskapskvalme er jo ikke akkurat noe man kan påvise med prøver, så alle må jo bare ta ordet mitt for at jeg er så dårlig som jeg sier. Sikkert bare jeg som overtenker, men jeg vet virkelig ikke hva jeg skulle gjort om jeg måtte tilbake i arbeid i denne tilstanden, haha. Anonymkode: ee292...70a 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #7 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg har vært sykmeldt lenge nå pga. hyperemesis, i snart 11 uker. Holder på å bli småsprø av å kun gå rundt hjemme, og har omtrent vært sengeliggende hele tiden. Nå føler jeg meg bittelitt bedre, dvs. at jeg ikke er dritkvalm hver våkne time, men heller sånn annenhver time. Føler et sterkt behov for å få bevege litt på kroppen og komme meg ut blant folk på dagtid, om så bare for en ørliten økt på ellipsemaskinen på treningssenteret, for eksempel. Blir det for rart om jeg møter kjentfolk eller kollegaer? Er redd de skal tenke at jeg sluntrer unna jobben, men de ser jo ikke hvor tung hver eneste dag er. Anonymkode: ee292...70a Det er ingen som har noe med din diagnose og grunn til å være sykemeldt. Om noen spør deg så kan du si at du har fått et løp du må følge for å komme kjapt tilbake på jobb. Da jeg hadde hypermesis var jeg ikke ute av seng/sofa med mindre jeg hadde med meg bøtte. Så kanskje du har kommet over det verste? Anonymkode: 5b0f6...2ca 3
Sofakona Skrevet 2. desember 2023 #8 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er sant 😊 Men i ytterste konsekvens kan jo arbeidsgiver bestride sykmeldingen... svangerskapskvalme er jo ikke akkurat noe man kan påvise med prøver, så alle må jo bare ta ordet mitt for at jeg er så dårlig som jeg sier. Sikkert bare jeg som overtenker, men jeg vet virkelig ikke hva jeg skulle gjort om jeg måtte tilbake i arbeid i denne tilstanden, haha. Anonymkode: ee292...70a Da går du inn til sjefen og spyr i fanget 🤣🤣 nei da du har ikke noe å være redd for...ja hadde vært sykemeldt for brekt bein..og de sp deg på trampoline park..ha da hadde det vært noe annet hahs 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #9 Skrevet 2. desember 2023 Ingen har noe med det, men folk prater uansett.. Anonymkode: b4fc9...713
Tanuki Skrevet 2. desember 2023 #10 Skrevet 2. desember 2023 Hadde stusset litt, men trukket på skulerene og ikke tenkt noe mer over det.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #11 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ingen som har noe med din diagnose og grunn til å være sykemeldt. Om noen spør deg så kan du si at du har fått et løp du må følge for å komme kjapt tilbake på jobb. Da jeg hadde hypermesis var jeg ikke ute av seng/sofa med mindre jeg hadde med meg bøtte. Så kanskje du har kommet over det verste? Anonymkode: 5b0f6...2ca Det har du rett i, men folk prater jo uansett. Jeg er nok over det verste ja, men kjenner det fortsatt er en veeldig lang vei å gå før jeg er bra igjen. Anonymkode: ee292...70a
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #13 Skrevet 2. desember 2023 For din egen "sjelefred", varsle legen din neste gang du skal dit eller fornye sykemelding, at du fremdeles er altfor hyppig kvalm og fremdeles blir voldsomt sliten, men at du har enkelte pauser på dagene, og at du da har begynt å bevege deg litt ute igjen i et forsøk på å trene deg litt opp igjen, siden du er blitt så svak av de ukene som er gått. Forteller du legen dette så vil legen gjerne journalføre det, så hvis arb.giver, mot formodning skulle bestride sykemeldingen, så har du alt på det rene. Men jeg tror ikke arb.giver vil bestride sykemeldingen, for det er jo i arb.givers interesse at du blir frisk nok og sterk nok til å jobbe igjen. Selv om du ev. ikke skulle komme deg ut i jobb igjen før termin, så vil både du og arb.giver dra nytte av at du ikke blir for svak før fødsel og permisjon, for da risikerer du en lengre vei tilbake i jobb, og ev. mer fravær når du begynner igjen. Så enhver fornuftig arb.giver vil støtte deg i at du forsøker å trene litt når du begynner å bli litt bedre, som nå. Og ellers vil det alltid være noen (idioter) som synser og mener vilt om andre. Ikke bry deg om dem. Gjør det enkelt for deg selv, om noen konfronterer deg, eller du hører at det snakkes om deg - fortell at du har vært så dårlig at du må trene for å bli frisk nok til å jobbe igjen, og at om noen andre ønsker å gå så dårlig som du har vært det meste av døgnet, så bytter du når som helst. Om noen konfronterer deg direkte (de fleste gjør ikke det!), så er det bare å si omtrent det samme, men avslutte med "lege og andre har bedt meg om å begynne å bli litt mer aktiv i et forsøk på å trene opp igjen alt jeg har mistet de månedene jeg har vært så syk - du mener ikke at jeg skal gå mot helsepersonells anbefalinger og heller ligge på sofaen hjemme istedenfor å forsøke å trene meg opp igjen, du mener ikke det? Anonymkode: 39c69...c00 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #14 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For din egen "sjelefred", varsle legen din neste gang du skal dit eller fornye sykemelding, at du fremdeles er altfor hyppig kvalm og fremdeles blir voldsomt sliten, men at du har enkelte pauser på dagene, og at du da har begynt å bevege deg litt ute igjen i et forsøk på å trene deg litt opp igjen, siden du er blitt så svak av de ukene som er gått. Forteller du legen dette så vil legen gjerne journalføre det, så hvis arb.giver, mot formodning skulle bestride sykemeldingen, så har du alt på det rene. Men jeg tror ikke arb.giver vil bestride sykemeldingen, for det er jo i arb.givers interesse at du blir frisk nok og sterk nok til å jobbe igjen. Selv om du ev. ikke skulle komme deg ut i jobb igjen før termin, så vil både du og arb.giver dra nytte av at du ikke blir for svak før fødsel og permisjon, for da risikerer du en lengre vei tilbake i jobb, og ev. mer fravær når du begynner igjen. Så enhver fornuftig arb.giver vil støtte deg i at du forsøker å trene litt når du begynner å bli litt bedre, som nå. Og ellers vil det alltid være noen (idioter) som synser og mener vilt om andre. Ikke bry deg om dem. Gjør det enkelt for deg selv, om noen konfronterer deg, eller du hører at det snakkes om deg - fortell at du har vært så dårlig at du må trene for å bli frisk nok til å jobbe igjen, og at om noen andre ønsker å gå så dårlig som du har vært det meste av døgnet, så bytter du når som helst. Om noen konfronterer deg direkte (de fleste gjør ikke det!), så er det bare å si omtrent det samme, men avslutte med "lege og andre har bedt meg om å begynne å bli litt mer aktiv i et forsøk på å trene opp igjen alt jeg har mistet de månedene jeg har vært så syk - du mener ikke at jeg skal gå mot helsepersonells anbefalinger og heller ligge på sofaen hjemme istedenfor å forsøke å trene meg opp igjen, du mener ikke det? Anonymkode: 39c69...c00 Takk for tips! 😊 Anonymkode: ee292...70a
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #15 Skrevet 2. desember 2023 Hvis du får til å trene, tren. Personlig er ikke jeg kapabel til å trene pga kvalme og generelt dprlig form. Men hadde jeg vært i form til å trene, hadde jeg gjort det. Er også sykemeldt Anonymkode: 13172...2ed 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #16 Skrevet 3. desember 2023 Tenker det bare er positivt og helsefrembringende😊 Om du nå endelig har fått kortere perioder på dagen hvor du ikke er kvalm/kaster opp er det bare fornuftig å bruke den tiden på hvile og rolig bevegelse, ikke på jobb! Det får komme når du har litt flere timer i døgner hvor du fungerer, hvis ikke er det lett å få tilbakeslag. Jeg har også vært (delvis) sykemeldt i slutten av mine graviditeter, men har likevel prioritert å trene og gå turer der jeg har vært i stand til. Har følt meg bedre av det, og sikkert vært i stand til å totalt sett kunne jobbe mer/lenger enn om jeg ikke hadde gjort det. Anonymkode: 4e49a...769 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #17 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har vært sykmeldt lenge nå pga. hyperemesis, i snart 11 uker. Holder på å bli småsprø av å kun gå rundt hjemme, og har omtrent vært sengeliggende hele tiden. Nå føler jeg meg bittelitt bedre, dvs. at jeg ikke er dritkvalm hver våkne time, men heller sånn annenhver time. Føler et sterkt behov for å få bevege litt på kroppen og komme meg ut blant folk på dagtid, om så bare for en ørliten økt på ellipsemaskinen på treningssenteret, for eksempel. Blir det for rart om jeg møter kjentfolk eller kollegaer? Er redd de skal tenke at jeg sluntrer unna jobben, men de ser jo ikke hvor tung hver eneste dag er. Anonymkode: ee292...70a Nei det hadde jeg ikke reagert på, for jeg legger meg ikke opp i hvorfor kolleger er borte fra jobb og hva de gjør i den tiden de er sykemeldt etc.. Det angår ikke meg. Jeg hadde gått på trening, levd som normalt så langt det lot seg gjøre. Ingen grunn til å isolere seg inne hvis du føler for å gå på trening og bevege deg. Anonymkode: 02090...eea
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #18 Skrevet 3. desember 2023 Jeg var sykmeldt for kvalme halve svangerskapet, og bortsett fra det verste dro jeg på senteret og trente. Det var veldig viktig å få bevege på seg, selv de gangene jeg måtte spy i løpet av timen. Når man er helt inaktiv synker formen fort, noe som vil gjøre resten av graviditeten enda tyngre. Jeg dro på gruppetrening for gravide, det ga gode øvelser for egentrening andre dager. Jeg diskuterte det litt med legen i forbindelse med forlenging av sykmelding. Hun mente at det viktigste var å spise, drikke og sove. Deretter trening. Så overskudd til å gjøre noe lett på kveldstid. Jobben kom til slutt. Å få barn er krevende både fysisk og mentalt, og da trenger man å holde kroppen og psyken i form gjennom svangerskapet. Graviditet er noe som går over, så man kommer tilbake til jobb etter en viss tid uansett. Anonymkode: c95fc...6f8 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #19 Skrevet 3. desember 2023 Takk for alle svar! Får se om det blir noe av, er så ekstremt uvel i dag 😅 Blir alltid ekstra dårlig når jeg har vært i litt aktivitet, i dag ryddet jeg stellebordet til (snart) toåringen i 30 minutter, og har vært klar for å spy siden. Litt mer sutring fra min side, er så lei!! Anonymkode: ee292...70a
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #20 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 2.12.2023 den 19.54): Jeg har vært sykmeldt lenge nå pga. hyperemesis, i snart 11 uker. Holder på å bli småsprø av å kun gå rundt hjemme, og har omtrent vært sengeliggende hele tiden. Nå føler jeg meg bittelitt bedre, dvs. at jeg ikke er dritkvalm hver våkne time, men heller sånn annenhver time. Føler et sterkt behov for å få bevege litt på kroppen og komme meg ut blant folk på dagtid, om så bare for en ørliten økt på ellipsemaskinen på treningssenteret, for eksempel. Blir det for rart om jeg møter kjentfolk eller kollegaer? Er redd de skal tenke at jeg sluntrer unna jobben, men de ser jo ikke hvor tung hver eneste dag er. Anonymkode: ee292...70a Nei 😊 Anonymkode: 0466f...09e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå