Gå til innhold

48t karantene på arbeidsplassen? (Noro)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Lurer litt på hvordan folk forholder seg til oppkast/diaré-karantene på jobb? Tar dere 48t timer hjemme? Det står man kan vende tilbake så fort man er frisk. Var hjemme med sykt barn av samme grunn fra mandag-torsdag. I dag (lørdag) fikk jeg det. Redd sjefen blir muggen om jeg må være hjemme mandag. Siste oppkast var ved 16-17 tiden. Fortsatt diaré da. Jeg jobber forresten på en tilrettelagt avdeling for elever som trenger spesialundervisning. Ingen som har særlig nedsatt immunforsvar. Men har aldri fått klare føringer på hva som gjelder. Bare fått "god bedring 😊" når jeg har sagt ifra. men redd hun likevel blir muggen om jeg skal være borte neste uke også! 😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske ufint å smitte elever og kollegaer med det f*enskapet der med vilje for å unngå «muggen sjef» 🙄

Anonymkode: d576d...77e

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet

Bli hjemme! 

Anonymkode: 9d0a3...4ee

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ganske ufint å smitte elever og kollegaer med det f*enskapet der med vilje for å unngå «muggen sjef» 🙄

Anonymkode: d576d...77e

Men i alle dager da 😂 jeg spør hva som gjelder for andre, og hva andre hadde gjort. Tidligere har jeg såklart vært borte i 48 timer. 

Skrevet

Hos alle mine arbeidsplasser har 48 timer vært gjeldene. Du blir ikke populær i lunsjen dersom det kommer frem at du fortsatt er smittsom (det er 48timer etter siste symptom, og ettersom du fortsatt har diaré er det 48 timer etter at diareen er ferdig… ) 

Anonymkode: 8f4b2...bcc

• Liker 6
Skrevet
Sunstone skrev (17 minutter siden):

Hei. Lurer litt på hvordan folk forholder seg til oppkast/diaré-karantene på jobb? Tar dere 48t timer hjemme? Det står man kan vende tilbake så fort man er frisk. Var hjemme med sykt barn av samme grunn fra mandag-torsdag. I dag (lørdag) fikk jeg det. Redd sjefen blir muggen om jeg må være hjemme mandag. Siste oppkast var ved 16-17 tiden. Fortsatt diaré da. Jeg jobber forresten på en tilrettelagt avdeling for elever som trenger spesialundervisning. Ingen som har særlig nedsatt immunforsvar. Men har aldri fått klare føringer på hva som gjelder. Bare fått "god bedring 😊" når jeg har sagt ifra. men redd hun likevel blir muggen om jeg skal være borte neste uke også! 😅

Vi har med velsignelse fra sjefen 48-timers regel ved omgangssyke. Det er jo bare å si du har omgangssyke, du trenger jo ikke gå i detalj om når siste oppkast var.

Anonymkode: feb72...809

• Liker 6
Skrevet
Sunstone skrev (19 minutter siden):

Sjefen blir nok mer muggen om du drar med deg noro-virus på jobb og smitter både barn og kolleger…

• Liker 7
Skrevet

Takk for svar 🙌 burde vært nasjonale føringer for dette med skolebarn og ansatte og 😅

• Liker 3
Skrevet
Grüner skrev (51 minutter siden):

Sjefen blir nok mer muggen om du drar med deg noro-virus på jobb og smitter både barn og kolleger…

Ja jeg hadde hvertfall blitt mindre fornøyd om en kollega hadde kommet smittsom på jobb. Skal ringe henne i morgen 😊

• Liker 3
Skrevet
Sunstone skrev (1 time siden):

Jobber i barnehage, og vi må tilbake med en gang formen er ok. Ingen 48 timers regel. Vi er jo flinkere med håndvask og slikt, så det smitter ikke like rett som med barn.

Anonymkode: d9a5f...105

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobber i barnehage, og vi må tilbake med en gang formen er ok. Ingen 48 timers regel. Vi er jo flinkere med håndvask og slikt, så det smitter ikke like rett som med barn.

Anonymkode: d9a5f...105

Ja er jo det som også står når man googler. Samme gjelder visst skolebarn. Jeg holdt min hjemme i 48t jeg altså. Men hvis det er så ulik praksis rundt omkring med karanteneregelen, så skjønner jeg jo om kanskje sjefen blir litt muggen. Men kjipern å smitte alle og. Ikke rart folk blir smitta 

Skrevet

Går på jobb så fort formen er god nok. Trodde 48 timers regelen bare gjaldt barnehage. Vi er voksne, klarer fint å vaske hender, og nusser lite på kolleger. Jeg har heller aldri hørt om tilfeller hvor noen er smittet på jobb.

Anonymkode: 2be16...ad8

• Liker 1
Skrevet

Tro meg, INGEN blir muggen av at noen med Norovirus holder seg langt borte. Ta de 48 timene med den beste samvittighet 

• Liker 4
Skrevet

Vi har nettopp fått skriv fra barneskole og VGs. Hold barna/ dere hjemme minst 48 timer fra siste oppkast eller diaré. 

Den regelen burde ALLE holdt. Spiller ikke noen rolle om man er voksen og ikke klemmer på kollegaer. Det smitter fort. 

Anonymkode: e14ad...354

• Liker 5
Skrevet
Grüner skrev (12 timer siden):

For noen år siden opplevde jeg at en kollega med samboer tok annenhver dag hjemme med barn som hadde noro virus. Endte opp med at hele arbeidslaget (18stk) ble smitta. Vi falt regelrett som fluer.. det var ikke populært! 

Anonymkode: fc48a...2a8

• Liker 5
Skrevet

De fleste praktiserer 24 timers regel for voksne, fordi voksne har en bedre forståelse for hygiene enn barn. Ganske sikker på at jeg har lest en slik anbefaling fra det offentlige om 24 timer "karantene" for voksne, så finner sikkert en anbefaling om du googler. 

Om du fortsatt har diaré så er du ikke frisk altså..

Anonymkode: eb5b0...f01

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, Sunstone said:

Takk for svar 🙌 burde vært nasjonale føringer for dette med skolebarn og ansatte og 😅

Vi har jo strengt tatt det.

https://www.helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/omgangssjuke-norovirus/#nar-kan-ein-vende-tilbake-til-jobb-skule-eller-barnehage

Vanlegvis kan ein vende tilbake til jobb og skule når ein kjenner seg frisk. Fordi ein kan skilje ut smittestoff også etter at symptoma gir seg, er det ekstra viktig med god handhygiene i dei første dagane etter at ein har blitt frisk.

Personar som handterer og serverer mat, for eksempel i storkjøkken eller kantine, bør ikkje vende tilbake til arbeidet før 48 timar etter at oppkast og diaré gir seg.

Barn i barnehage bør på same måte halde seg heime ved symptom og ikkje sendast til barnehagen igjen før det har gått 48 timar etter at oppkast og diaré gir seg.

Så lenge du vasker hendene godt og ikke jobber med mat og drikke (eller personer med nedsatt immunforsvar) kan du dra på jobb når du føler deg frisk nok. Om du fortsatt har diare på mandag drar du selvfølgelig ikke på jobb.

Anonymkode: c23f2...3c5

• Liker 1
Skrevet
Sunstone skrev (13 timer siden):

Du holder deg selvsagt hjemme!! møkkalei sykdom... Det er så smittsomt....

Anonymkode: 7fd26...625

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For noen år siden opplevde jeg at en kollega med samboer tok annenhver dag hjemme med barn som hadde noro virus. Endte opp med at hele arbeidslaget (18stk) ble smitta. Vi falt regelrett som fluer.. det var ikke populært! 

Anonymkode: fc48a...2a8

Huff, ikke bra. Det viser hvor smittsomt dette viruset er og hvor viktig det er å overholde karantenen!

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk beskjed av sjefen om å se an dagen og natten til i morgen 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...