AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #1 Skrevet 2. desember 2023 Jeg er opptatt av miljø og prøver å ha minst mulig engangsprodukter i vårt hjem. Nå venter vi barn, og lurer på hvordan vi løser dette da. Jeg har tenkt at tøybleier er et naturlig valg, men alle jeg nevner dette for sier at det er ALT for mye jobb. Faren er heller ikke veldig gira, og jeg er redd for at han legger alt ekstraarbeidet på meg hvis jeg får viljen min. Jeg har sett på hybridbleier, for de har mindre avtrykk, men det blir jo fortsatt veldig mye avfall. Jeg har allerede bestemt meg for at vi ikke skal bruke engangsservietter til tørk, men heller vaskekluter under babystell. Dette er far enig i. Og så føler jeg at engangsbleier er unødvendig når vi har mer miljøvennlige alternativer, og at vi skylder kloden å gjøre ting på bedre måter. Jeg har også lest litt om babypotting, og lurer på om det kan være et kompromiss hvis vi bruker engangsbleier. Er det andre som har samme innstilling som meg, og vil fortelle hva dere landet på da dere fikk barn? Anonymkode: f7a42...a81 1
mangolassie Skrevet 2. desember 2023 #2 Skrevet 2. desember 2023 Tenkte også en del på dette og vurderte tøybleier, men jeg ble så overveldet av alle de ulike alternativene at vi endte opp med engangs. Men - babypotting drev vi med nesten helt fra start, og det var kjempesuksess! Skiftet vel nesten ikke en bæsjebleie etter baby var 5-6 mnd (og veldig lite før det også), fikk alt i do/potte, og mye tiss også. Så forbruket av engangsbleier var lavt, og vi kutta bleiene på dagtid hjemme ved ca 1 1/2 år, og helt ved ca 2 års alder. Anbefales! 2 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #3 Skrevet 2. desember 2023 Jeg vil også tro at engangsbleier + babypotting/tidlig bleieslutt er det enkleste alternativet her. Miljøavtrykket til å produsere tøybleier, og strøm/vann til vasking, er heller ikke ubetydelig. (Bedre om du kjøper brukt, men mange tøybleiefrelste virker ha som hobby å kjøpe alt for mange bleier med nusselige mønstre, og da går miljøvinninga litt opp i spinninga.) Vi kjørte tøybleier en stund med første (den enkleste/billigste varianten, brettebleier som basically er sånne store gaskluter, og sperrelag rundt). Det fungerte helt greit med første før hun spiste fast føde, så lenge det bare er morsmelkbæsj kan de gå rett i maskina. Når det ble mat-bæsj kasta vi inn håndkledet etterhvert, det ble for mye jobb / for grisete å drive og skylle (og det funka ikke med sånne rispapir-innlegg heller). Med andre fant vi fort ut at vi ikke hadde kapasitet til å vaske/brette bleier, så vi holdt oss til engangs. Anonymkode: ba00d...d16
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #4 Skrevet 2. desember 2023 Vi brukte tøy lenge på førstemann, og trivdes godt med det. Vi bestemte oss for å drøye tøybleiene litt da, og brukte engangs fram til han passet inn i One size-størrelsen. Brukte primært lommebleier. Kom inn i en god vaske- og stapperutine, så det ble raskt en del av hverdagen. Litt ekstra når fast føde-bæsjen kom, men vi syns ikke det var så ille. Mannen var også skeptisk, men ble raskt vant til tøybleiene, og etterhvert foretrakk han det foran engangs. Det finnes lånepakker hvor man kan prøve forskjellige systemer før man kjøper. Gruppa Tøybleiesnakk bl.a har både nyfødt- og OS-størrelse til utlån. Med andremann bruke jeg tøybleier da hun var helt nyfødt, men innså raskt at jeg verken har tid eller overskudd til vasking. Men jeg savner det litt. 😅 Anonymkode: 189a4...177 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #5 Skrevet 2. desember 2023 Vi har brukt tøybleier til alle våre, samt pottetrening. Jeg har egentlig tenkt på det som mye arbeid. Fordelen var at alle var ferdig med bleier på dagtid da de begynte i barnehagen. Anonymkode: 0dc6b...0f2 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #6 Skrevet 2. desember 2023 Brukte tøy på første og andre. De var bleiebarn samtidig lenge også. Men nå når de er større + baby så går vaskemaskinen omtrent konstant. Har ingen tro på at forbruket rundt klesvask er mindre enn de bleiene som blir brukt av oss nå. men kunne godt tenkt meg å bruke tøy en gang til, men miljø, økonomi og tidsbruk så går det ikke inn i vår hverdag igjen nå Anonymkode: 98b95...62c 1
Fru Uperfekt Skrevet 2. desember 2023 #7 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er opptatt av miljø og prøver å ha minst mulig engangsprodukter i vårt hjem. Nå venter vi barn, og lurer på hvordan vi løser dette da. Jeg har tenkt at tøybleier er et naturlig valg, men alle jeg nevner dette for sier at det er ALT for mye jobb. Faren er heller ikke veldig gira, og jeg er redd for at han legger alt ekstraarbeidet på meg hvis jeg får viljen min. Jeg har sett på hybridbleier, for de har mindre avtrykk, men det blir jo fortsatt veldig mye avfall. Jeg har allerede bestemt meg for at vi ikke skal bruke engangsservietter til tørk, men heller vaskekluter under babystell. Dette er far enig i. Og så føler jeg at engangsbleier er unødvendig når vi har mer miljøvennlige alternativer, og at vi skylder kloden å gjøre ting på bedre måter. Jeg har også lest litt om babypotting, og lurer på om det kan være et kompromiss hvis vi bruker engangsbleier. Er det andre som har samme innstilling som meg, og vil fortelle hva dere landet på da dere fikk barn? Anonymkode: f7a42...a81 Jeg brukte tøybleier hjemme men hadde med meg papirbleier når jeg skulle i besøk i tillegg til tøy for å kunne velge
Lorieen Skrevet 2. desember 2023 #8 Skrevet 2. desember 2023 Har brukt tøybleier på fire av mine fem barn og skal definitivt bruke det på sistemann også når han kommer. Det er absolutt ikke mye jobb, man går aldri tom for bleier, det er bedre for huden, bedre for miljøet, det lukter ikke og det er bare rett og slett så uendelig mye bedre. 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #9 Skrevet 3. desember 2023 Har ikke barn selv, men vet vi brukte tøybleier som små, hele søskenflokken. Og jeg vil gjerne gjøre det samme hvis jeg selv skal ha barn. Kan ikke ha vært så ille når min mor gadd å fortsette med det i mange år, og det var helt uten det miljøfokuset vi styrer med idag. Tenker også at det finnes mye bedre utstyr idag enn på 90-tallet, så såpass burde jeg klare 😊 Anonymkode: 1e877...34c 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #10 Skrevet 3. desember 2023 Tøybleier fungerer veldig fint! Et alternativ kan være å begynne med tøybleier når barnet er 6-8 uker gammelt. Da kan dere gå rett inn i de fleste one size-bleier. I starten har mange nyfødte tynne lår, noe som kan føre til lekkasjer. Brettebleier fungerer, men kan være en barriere i starten. Selv likte jeg best formsydde med ull (og prefolds) i starten, og lommebleier etterhvert. Prøv deg frem! Hilsen mamma til tre (eks-)tøybleiebarn Anonymkode: 6787c...070 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #11 Skrevet 3. desember 2023 Jeg har brukt tøybleier med to barn, født i 2014 og 2017. Da jeg gikk gravid, sa også mange at det ville blitt for mye jobb men det var ikke så ille. Vil nesten påstå at det ble totalt mye mindre jobb da begge barna sluttet med bleier tidlig, som 2 åringer, og uten noe problemer. Tørketrommel anbefales dog, fordi ellers blir det mye henging av tøy. Vi kjørte også EC-light versjon. 2 hours ago, AnonymBruker said: Brettebleier fungerer, men kan være en barriere i starten. Selv likte jeg best formsydde med ull (og prefolds) i starten, og lommebleier etterhvert. Anonymkode: 6787c...070 Tilfeldigvis samme løsninger vi gikk for. Brettebleier til første, født 2,5 kilo stor og altfor liten til alle andre bleier (også engangs av minste størrelse i butikk). Så formsydde med ull fra ca 3,5 kilo, og lommebleier etterhvert og frem til slutt. Lommebleier med borrelås for barnehagen, de er enklere for ansatte. Min motivasjon for tøybleier var ikke så mye miljø som det at jeg selv ikke liker å bruke plastikk-bind, og foretrekker tøybind og mensekopp. Så mye som jeg selv misliker Always og Libress, kunne jeg ikke forestille meg å pakke babyene i plastikk-truser døgnet rundt i flere år. 🥹 Anonymkode: 0bb97...039 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #12 Skrevet 9. desember 2023 Takk for at dere har delt gode erfaringer med tøybleier. Det er jo det som føles mest riktig, men er usikker på om jeg klarer å få med mannen på det. Han har ikke satt seg inn i hva det går ut på, han bare tror at det blir ekkelt når han ikke kan kaste bæsjen i søpla.. Jeg har lest litt på tøybleiegrupper på Facebook, og oppfatter det som at det er mange fordeler med det, utover miljøperspektivet. Anonymkode: f7a42...a81
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #13 Skrevet 10. desember 2023 Jeg forberedte mannen på at jeg ville teste tøybleier mens jeg var gravid, og snakket samtidog om at det ikke var et enten-eller opplegg. Når barnet kom, var det plutselig mannen som var mest engasjert i tøybleiene. Vi gikk for en kombinasjon av lommebleier og ai1, og så engangsbleier om natten, da barnet tidlig begynte å sove lenge. I tillegg bruker vi engangs når vi skal ut av huset mer enn 3-4 timer. Kjøpte nyfødtbleier brukt på finn/tise/tøybleietorget, og brukte de i 3 måneder. Her hadde vi avtale på forhånd om at tøybleier "bare skulle testes", og at det ikke var et nederlag om vi gikk over til engangs. Jeg tok også på meg ansvaret med å vaske, sortere, handle inn, og stappe bleier. Når barnet da kom, så ble det til at mannen selv ønsket bleieansvar siden jeg tok maten/ammingen. Jeg hadde kjøpt bleiene på forhånd, og med ai1/lommebleier var det lett for ham å lære seg uten å måtte lese seg opp. Vi fikk et ille bleieutslett første uken hjemme, som helsesykepleier mente kom av tøybleiebruk. Hadde derfor en periode på en uke eller to med engangs i starten, men gikk tilbake til tøy etterpå, og har ikke opplevd bleieutslett etter det. Regner med du er med i tøybleiegruppa (den til lillegull) på facebook? Den er virkelig gull! Og tøybleietorget! Anonymkode: f29f4...a77 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå