AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #1 Skrevet 2. desember 2023 Barnet mitt på 2 år og 10 måneder skal operere mandler til uka, og skal da i narkose. Jeg gruer meg sånn, har mareritt om nettene om alt som kan gå galt (har latt være å Google, men har jo fortsatt lest om skrekkhistoriene hvor barn har dødd pga blødninger i ettertid). Jeg forteller meg selv at det kommer til å gå bra, de gjør jo dette hver dag og hun er i trygge og gode hender. Vi skal være der 1-2 døgn etter operasjonen, og det trygger meg litt, for da slipper jeg iallfall å engste og uroe meg hjemme. Har skjønt det slik at jeg er med inn i operasjonssalen når narkosen settes, og jeg gruer meg veldig til dette også. Kommer ikke til å sove noen ting siste natta før… Anonymkode: 52a40...e96 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #2 Skrevet 2. desember 2023 Jeg gruet meg også veldig til dette, og ja, det er rart og vondt å se barnet "forsvinne" for deg når narkosen virker. Jeg var med inn, holdt han i hånden og vi snakket sammen (eldre barn) til han sovnet. Legene var rolige og vennlige, jeg kjente at han var trygg. Kirurgen fulgte meg ut og forsikret meg om at de skulle ta godt vare på han og spurte om det gikk bra med meg. Det gikk mye bedre enn jeg fryktet på forhånd❤️ Anonymkode: 01d87...037
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #3 Skrevet 2. desember 2023 Det går helt fint. Slapp av 🙄 Anonymkode: c071a...646
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #4 Skrevet 2. desember 2023 Her kan du putte all tillit til det norske gode helsevesenet. Ha fokus på takknemmelighet og fokuser på de fine konsekvensene av dette rutineinngrepet som disse legene gjør på daglig basis 💗 Anonymkode: bf6e5...83c 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #5 Skrevet 2. desember 2023 Elsker narkose.. det beste søvnen jeg kan få. Anonymkode: 6ffa5...b8e 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #6 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg gruet meg også veldig til dette, og ja, det er rart og vondt å se barnet "forsvinne" for deg når narkosen virker. Jeg var med inn, holdt han i hånden og vi snakket sammen (eldre barn) til han sovnet. Legene var rolige og vennlige, jeg kjente at han var trygg. Kirurgen fulgte meg ut og forsikret meg om at de skulle ta godt vare på han og spurte om det gikk bra med meg. Det gikk mye bedre enn jeg fryktet på forhånd❤️ Anonymkode: 01d87...037 Takk jeg forteller meg det hver dag, og jeg vet egentlig at det kommer til å gå bra. Barnet er risikopasient, og det kan hende det er litt derfor jeg er litt ekstra engstelig. Anonymkode: 52a40...e96
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #7 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her kan du putte all tillit til det norske gode helsevesenet. Ha fokus på takknemmelighet og fokuser på de fine konsekvensene av dette rutineinngrepet som disse legene gjør på daglig basis 💗 Anonymkode: bf6e5...83c Det prøver jeg på. Har tillit til de, har selv vært i narkose og blitt operert to ganger det siste året, så jeg vet de er flinke og dyktige. Står ikke på tilliten, sitter bare i hodet mitt jeg er rolig utad, for barnet mitt skal ikke merke at jeg er engstelig, men jeg våkner hver natt av mareritt. Kom veldig overraskende på, for jeg har aldri hatt helseangst, f.eks, og trodde egentlig jeg var «tøffere» enn som så. Anonymkode: 52a40...e96 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #8 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk jeg forteller meg det hver dag, og jeg vet egentlig at det kommer til å gå bra. Barnet er risikopasient, og det kan hende det er litt derfor jeg er litt ekstra engstelig. Anonymkode: 52a40...e96 Hvilken risiko da? Anonymkode: 62901...8fb
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #9 Skrevet 2. desember 2023 Jeg vet ikke om det hjelper, men jeg har vært på andre siden av dette, altså barnet som ble lagt i narkose. Jeg var 6 år og ble riktignok operert for noe annet (ikke noe alvorlig). Jeg var 5-6 år og husker veldig godt hva som skjedde, men det var på ingen måte en vond opplevelse for meg. Jeg husker at legen og sykepleierne var veldig flinke med barn, og at jeg følte meg trygg. Jeg fikk ha med favoritt-kosedyret mitt da jeg skulle få narkosen. Mamma var med inn, og ansiktet hennes var det siste jeg så. Det neste jeg visste, er at jeg var på oppvåkningen i et helt nytt rom. Før jeg rakk å registrere eller tenke noe kom det en mild dame bort og smilte til meg og sa "der var du våken ja. jeg skal hente mammaen din". Så kom Mamma og alt var bra. Sprøyten virket ikke på meg, så jeg måtte få gass. Ble ganske dårlig etterpå på grunn av det, men fikk kvalmestillende som hjalp. Jeg gjentar: Jeg var ALDRI redd. Dette var mye verre for Mamma enn for meg.❤ Anonymkode: 53f53...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #10 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvilken risiko da? Anonymkode: 62901...8fb Hun får pustestans når hun sover og har hatt flere episoder hvor hun har vært blå på lepper og hender. Utelukket noe alvorlig, de tror det er ene og alene pga store mandler og sannsynligvis falske mandler. Derfor hun også legges inn 1-2 døgn etter operasjon, vanligvis reiser man hjem samme dag. Anonymkode: 52a40...e96
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #11 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke om det hjelper, men jeg har vært på andre siden av dette, altså barnet som ble lagt i narkose. Jeg var 6 år og ble riktignok operert for noe annet (ikke noe alvorlig). Jeg var 5-6 år og husker veldig godt hva som skjedde, men det var på ingen måte en vond opplevelse for meg. Jeg husker at legen og sykepleierne var veldig flinke med barn, og at jeg følte meg trygg. Jeg fikk ha med favoritt-kosedyret mitt da jeg skulle få narkosen. Mamma var med inn, og ansiktet hennes var det siste jeg så. Det neste jeg visste, er at jeg var på oppvåkningen i et helt nytt rom. Før jeg rakk å registrere eller tenke noe kom det en mild dame bort og smilte til meg og sa "der var du våken ja. jeg skal hente mammaen din". Så kom Mamma og alt var bra. Sprøyten virket ikke på meg, så jeg måtte få gass. Ble ganske dårlig etterpå på grunn av det, men fikk kvalmestillende som hjalp. Jeg gjentar: Jeg var ALDRI redd. Dette var mye verre for Mamma enn for meg.❤ Anonymkode: 53f53...e2b Har operert mandler selv som barn, pluss fått satt inn dren i begge ører, så jeg har også vært på den andre siden og du har helt rett; det er MYE verre for meg enn det blir for henne. Anonymkode: 52a40...e96 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #12 Skrevet 2. desember 2023 Vår opererte mandler nå i høst, rett over 3 år. Han fikk noe han ble sløv og sovnet av før narkose, og det hele gikk kjempefint. Han hadde mye vondt rundt dag 5, men det var SÅ verdt det! Fra 100 sykedager til nesten ingen nå. Dette vil helst gå bra❤️ Lykke til❤️ Anonymkode: b1c2c...fa8 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #13 Skrevet 2. desember 2023 Jeg har et sykt barn som har utallige operasjoner bak seg. Narkose har alltid vært problemfritt. Lykke til❤️ Anonymkode: d5835...5b2
Tomas77 Skrevet 2. desember 2023 #14 Skrevet 2. desember 2023 (endret) Hadde du ikke vært det minste nervøs så hadde jeg vært mer bekymret. Vår eldstemann hadde også søvnapneer før mandelinngrep. Helt sinnsykt hvordan hans liv ble umiddelbart bedre etter operasjonen. Allerede første natten var en annen verden. Det må egentlig oppleves. Lykke til, det går kjempefint. Endret 2. desember 2023 av Tomas77
Forumkonto Skrevet 2. desember 2023 #15 Skrevet 2. desember 2023 Ene ungen min opererte inn stent i ørene da han var 2,5 år. Pappaen dro på sykehuset og holdt han da han «forsvant». Sa det var forferdelig ekkelt å se. Alt gikk ellers bra med operasjon. Men skjønner godt at du gruer deg. Må bare ha tillit til helsevesenet. Hvis mandlene skal ut har legene vurdert at fordelen ved å gjennomføre operasjonen overgår den lille risikoen for komplikasjoner. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #16 Skrevet 2. desember 2023 Dette kommer til å gå helt supert! Begge barna mine har vært i narkose. Den yngste 10 ganger. Prøv å vis at du er trygg. Jeg vet at det er veldig vanskelig, men det har så mye å si for barnet! Du kan gråte etterpå. Det går bra ❤️ Anonymkode: d3b46...6c3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #17 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun får pustestans når hun sover og har hatt flere episoder hvor hun har vært blå på lepper og hender. Utelukket noe alvorlig, de tror det er ene og alene pga store mandler og sannsynligvis falske mandler. Derfor hun også legges inn 1-2 døgn etter operasjon, vanligvis reiser man hjem samme dag. Anonymkode: 52a40...e96 Det er helt normalt for barn med store mandler og ingen risiko ifht narkose da hun ikke puster selv under operasjonen. Anonymkode: 62901...8fb
Grüner Skrevet 2. desember 2023 #18 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Elsker narkose.. det beste søvnen jeg kan få. Anonymkode: 6ffa5...b8e Merkelig ting å si. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #19 Skrevet 3. desember 2023 Det som er vanlig er at du får bli med inn til hun sovner. Dette kan virke skremmende da de setter en kanyle i hånden. Når de sprøyter inn medisinen legger de ofte en oksygenmaske på og hun blir borte på 2 sek. Første gang jeg gjorde dette med mitt barn begynte jeg å gråte, jeg synes det var så fælt. Når mitt andre barn skulle i narkose så var jeg mer forberedet. De har full kontroll, og prøv å tenk at hun får det bedre uten store mandler. dette kommer til å gå kjempebra! Anonymkode: 1a25d...af4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #20 Skrevet 3. desember 2023 Dette går fint! Du er med inn og snakker med barnet ditt helt til narkosen settes og når den kicker inn, går du ut. Det kommer ikke til å gå galt den tiden er inne. Det du kan forbedre deg på er at barnet ditt kan si mye rart under oppvåkningen etterpå, det er jo i en type rus, og så kan det ha vondt. Mitt barn var svært sur og grinete på dette tidspunktet, mye mer enn til vanlig, fordi det hadde vondt. Noen blir jo også kvalme av narkosen. Anonymkode: 13a17...d8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå