Gå til innhold

Dere som er veldig restriktive med skjermbruk til barn - vil dere dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har valgt å være veldig restriktive med barnas skjermbruk? Tillatt veldig lite eller ingen skjermtid til små barn (bhg), eller ikke gitt barna mobiler før de er store (da tenker jeg nærmere ungdomsskolen)?

Kan dere dele litt av deres erfaringer med å gjøre det på denne måten? Opplever dere at barna synes dette er ok? Aksepterer barna at slik er det hos oss, eller maser de om skjerm fordi vennene får? Er barna flinke til å leke med andre ting, og hvordan fungerer de faglig på skolen/bhg?

Anonymkode: cc240...1c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min jente har sett litt på barne-TV, men aldri hatt telefon eller iPad. 6 år i dag. Så ingenting barne-TV heller første 2 år. Veltilpasset i dag ( sikkert av mange grunner). Bruker iPad nå i skolen, og absolutt ingen problemer med det. Maser aldri om iPad og leker masse selv på egenhånd, men dette gjorde hun ikke før hun ble storesøster som 3 åring😅

Anonymkode: 65a7d...090

• Liker 3
Skrevet

Tenker du da på TV også? 

Anonymkode: ed6ae...f84

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det noen her som har valgt å være veldig restriktive med barnas skjermbruk? Tillatt veldig lite eller ingen skjermtid til små barn (bhg), eller ikke gitt barna mobiler før de er store (da tenker jeg nærmere ungdomsskolen)?

Kan dere dele litt av deres erfaringer med å gjøre det på denne måten? Opplever dere at barna synes dette er ok? Aksepterer barna at slik er det hos oss, eller maser de om skjerm fordi vennene får? Er barna flinke til å leke med andre ting, og hvordan fungerer de faglig på skolen/bhg?

Vi har barn på snart 4 og snart 7. Vi har kutta helt ut skjerm på hverdager, og det fungerer mye bedre enn litt skjerm hver dag. DA var det hele tida mas og krangling hver gang TVen skulle slås av. De er blitt mye bedre på å leke med andre ting og mer selvgående. Lørdag og søndag får de som oftest se litt på TV - kanskje 2-3t totalt hver helg.

Kan anbefales.

Anonymkode: 868c9...631

• Liker 8
Skrevet

Har ikke tv hjemme, og ingen får mobiler før de er 13 år. Skjermtid er alt fra 30min om dagen til uker i mellom. De er ikke interessert i det😊

Anonymkode: 77d8c...014

• Hjerte 2
Skrevet

Ingen skjerm før to år her og kun 25 min barne-TV til kveldsmaten. Lørdager ca 1 t og 20 min barne-TV. Fungerer fint her, 3 og 5 år. Ikke noe skjerm utenom dette. Mine går i steinerbhg da, og der er det mange som er restriktive i forhold til skjermbruk.

Anonymkode: a6662...4ea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når barna er veldig små så er det jo relativt lett å kontrollere skjermbruk. Men når barna blir gamle nok til å besøke venner uten å ha med foreldrene så vil jo barna kunne få enormt mye skjermtid hos vennene. 

Anonymkode: 43673...be1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har ikke tv hjemme, og ingen får mobiler før de er 13 år. Skjermtid er alt fra 30min om dagen til uker i mellom. De er ikke interessert i det😊

Må vennene ringe deg for å snakke med og avtale ting med barna?

Anonymkode: 49518...ca8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvor gamle er barna dine?😊

Anonymkode: c592e...137

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke introdusert ipad før de fikk på skolen, og den tas ikke med hjem. Skolebarn har telefon slik at de kan ringe oss, men ikke smarttelefon før ungdomsskole.

Vi har tv, og barna fikk se på barne tv etter middag hvis de spurte, så aldri hvert noe forbud.

Vi voksne har heller ikke telefoner framme. Vi ser på tv, særlig jeg har behov for ulike nyhetssendinger. 

Yngste er nå 10 år, og ser av og til et tv program sammen med oss. De andre setter av og til på en film på TVen.  Men det er langt fra hver dag.

PCen er arbeidsredskap for de fleste i familien. De eldste gamer litt, men hverdagen er full av andre aktiviteter. 

Anonymkode: 8bcfc...80c

• Hjerte 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Takk for alle svar. Tar gjerne imot flere erfaringer. 

Ts

Skrevet

16-åringrn min, som har vokst opp med mye skjermrestriksjoner, har blitt en innmari kreativ type. Og så er hen et dedikert friluftsmenneske og innmari fysisk sprek. Hen har alt nå, men bruker det bare når hen må. Best av alt: Kidden leser bøker.

Anonymkode: 01aab...901

• Hjerte 1
Skrevet

Langt under gjennomsnittlig skjermbruk her. 7 og 8 år. I påskeferien F eks er barna ute og leker kl 11=18 mens nabohytta krangler om skjerm, mobiler og iPader. 

Anonymkode: 49e21...b9e

• Hjerte 1
Skrevet

Minste på 18mnd har ingen skjermtid, men hender han følger litt med på tv når det står på fotballkamp (som er kanskje en dag i uka i hans våkentid). Storebror på 4 ser kanskje 20min på morgenen mens vi dusjer og ordner oss. Hender det er mas, men de kan reglene :) 

Anonymkode: 5db62...833

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2023 den 19.57):

Stakker. Du vet de kommer til å bli holdt utenfor når de andre i klassen sender meldinger, chatter, gjør a taler via tlf? 

Anonymkode: f00ae...ceb

Skrevet

Gutter 8 og 10 år. Ingen skjerm ukedagene, men de får lov til p se på tv/ spille helgene. Vi er mye ute helgene, så da begrenser det seg selv 

minsten p0å 1 år har sett på tv 5-6 ganger når vi andre har sett på tv, men hun er ikke int, mer int i å krabbe på oss

Anonymkode: 62383...b3e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stakker. Du vet de kommer til å bli holdt utenfor når de andre i klassen sender meldinger, chatter, gjør a taler via tlf? 

Anonymkode: f00ae...ceb

Jeg er lærer, og jeg ser at det er mye mer synd på de som har foreldre med slike holdninger som deg. Det skjer så mye mer med barn som har fri bruk av skjerm. Det er «stakkar», det. 

Anonymkode: d19ca...49e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnet på snart 5 år har ingen (fast) skjermtid. En gang imellom ser vi en film sammen, kanskje 1-2 ganger i måneden. Hvis han er syk får han kanskje se litt film, men ikke noe i hverdagen. Vi leser mye bøker, han lærte seg å lese og skrive da han var 3. Hører en del på lydbok og hørespill som avkobling, og det fungerer supert hvis en av oss er alene med ham og vi f eks må rydde kjøkkenet eller ta en dusj og han ikke har oppmerksomheten helt der til å bare leke selv. Han er kjempekreativ, leker mye alene, finner på historier, vi lager bøker og fortellinger sammen, spiller musikk, tegner osv. Fram til vi bestemte oss for å kutte skjerm helt på fast basis var det mye mer sutring og masing, alltid et ønske om mer. Etter vi kuttet det ut har masingen opphørt helt, og han leker mye bedre. Anbefales!

Anonymkode: cdf80...483

• Hjerte 1
Skrevet

3år og 6 år (og en baby da). Ser på barne-TV, og litt film, men ingen iPad, mobil eller slikt. Funker bra, lite mas, og de blir ganske fort lei lineær tv og leker i stedet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

16-åringrn min, som har vokst opp med mye skjermrestriksjoner, har blitt en innmari kreativ type. Og så er hen et dedikert friluftsmenneske og innmari fysisk sprek. Hen har alt nå, men bruker det bare når hen må. Best av alt: Kidden leser bøker.

Anonymkode: 01aab...901

Mine har også vokst opp mer mye skjermrestriksjoner som små, sitter mye foran PC'en nå som tenåringer likevel :P Det samme gjør jeg.

Anonymkode: 648fc...f2f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...