AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #1 Skrevet 2. desember 2023 Vi har ei tispe på 6mnd. I de aller fleste situasjoner er hun blid og fornøyd og nysgjerrig og trygg osv. Et par-fire ganger har hun blitt litt skremt på tur, og da knurrer hun til. Og dette vet jeg ikke hvordan jeg skal reagere på. Et eksempel, i går begynte brått noen å skyte fyrverkeri da vi gikk tur. Hun ble litt småskeptisk, og kikket og snuste mot smellene og lysa. Brått dukket det opp en stor rottweiler ut fra mørket, og da skvatt hun skikkelig, og knurret og bjeffa noe helt enormt. En annen gang gikk hun fornøyd og snuste, og brått kom det en annen hund - og hun reagerte med å knurre. Alle situasjonene har skjedd når hun er opptatt med noe, det er mørkt ute, og hun ikke får med seg hunden før den brått er relativt (5-10 meter) nærme. Hun reagerer ikke slik ellers. Jeg skjønner at hun skvetter (hun hopper liksom litt til), og jeg skjønner at hun reagerer som hun gjør. Det jeg lurer på er hvordan jeg bør reagere i disse situasjonene. Skal jeg ignorere hennes reaksjon, skal jeg prøve å få bort fokus ved feks kommando og godbit, skal jeg gå med henne mot den ukjente for å vise at det ikke er farlig, skal jeg ta henne med meg og gå vekk, eller noe helt annet? Anonymkode: 1f78f...195
Troyamin Skrevet 2. desember 2023 #2 Skrevet 2. desember 2023 I de situasjonene gjør du ingenting. Gå videre og så fort hunden ser på deg, tar du fram en fille eller ball på snor og herjer litt. Da får hunden ut "gruff" og fokuset går over på noe den vet at den mestrer og liker. 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #3 Skrevet 5. desember 2023 Beste er å ikke reagere, sånn at hunden lærer at det ikke er noe å bry seg om. Distrahere med leke eller godbit, gå videre som om ingenting har skjedd, la hunden observere før dere går videre (altså ikke stikke av fortest mulig). Fint om du snakker positivt og rolig til hunden og holder deg så rolig som mulig sånn at stress ikke smitter over. Bare til info: Knurring skal du iallefall ikke irettesette hunden for, da det er veldig fint at hunden knurrer i situasjoner den er usikker i/sier ifra når den har fått nok. Jeg har hørt om hunder som har lært seg å ikke knurre som da ikke får sagt ifra før det blir napping/biting av f.eks. innpåslitne barn. Knurring er en ufarlig og tydelig beskjed om å stoppe eller trekke seg unna Anonymkode: 765c1...134 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå