AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #1 Skrevet 2. desember 2023 Jeg har et barn på snart 8år og når han er hos faren sin så er jeg så bekymret for vann/påkjørsel/slå hodet osv. Selvom jeg vet faren er kjempe god og flink. Imorgen er det julegrantenning og de skal bort å se. Jeg vet det er sjø like ved, (bryggekant) som såklart er isvann nå. Så tenker jeg hva om han faller uti, eller kommer bort ifra faren. Jeg har tenkt på dette i hele dag og jeg vet det er meg det er noe galt ned. Får en vond magefølelse, men det går nok helt sikkert greit. Jeg blot helt galt av meg selv. Hvordan skal la være å tenke på dette? Anonymkode: f374b...6fc 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #2 Skrevet 2. desember 2023 Hver gang du får en sånn tanke må du AKSEPTERE tanken din. Ikke svare på den, ikke reagere på den - men akseptere at den er der. "Tanken om at dette skjer, vil ikke ha noen påvirkning på om det KOMMER TIL å skje". Det er en tanke. Tanker er ikke farlige. Tanken er der, men den er ikke mer enn en tanke. Aksepter den, og gå videre. Ikke la tanken få noe makt, det er da den blir trøblete. Anonymkode: 8c1a8...1ac 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #3 Skrevet 2. desember 2023 Har pms nå, antar det kan bli verre da? 😌 Anonymkode: f374b...6fc 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #5 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hver gang du får en sånn tanke må du AKSEPTERE tanken din. Ikke svare på den, ikke reagere på den - men akseptere at den er der. "Tanken om at dette skjer, vil ikke ha noen påvirkning på om det KOMMER TIL å skje". Det er en tanke. Tanker er ikke farlige. Tanken er der, men den er ikke mer enn en tanke. Aksepter den, og gå videre. Ikke la tanken få noe makt, det er da den blir trøblete. Anonymkode: 8c1a8...1ac Det vet man ikke. Anonymkode: 9e19e...642
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #6 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hver gang du får en sånn tanke må du AKSEPTERE tanken din. Ikke svare på den, ikke reagere på den - men akseptere at den er der. "Tanken om at dette skjer, vil ikke ha noen påvirkning på om det KOMMER TIL å skje". Det er en tanke. Tanker er ikke farlige. Tanken er der, men den er ikke mer enn en tanke. Aksepter den, og gå videre. Ikke la tanken få noe makt, det er da den blir trøblete. Anonymkode: 8c1a8...1ac Nå sitter jeg på gråter fordi jeg må være helt gal. Dette er ikke normalt, er voksen kvinne på 36 med til sammen tre barn😭 Selvom jeg vet pms plagene mine er sterke så klarer jeg ikke å stoppe være negativ i hode. Jeg skriver litt her for å gå råd som du kommer med, så tusen takk❤️🙏❤️ Anonymkode: f374b...6fc 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #7 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vet man ikke. Anonymkode: 9e19e...642 Jo, det vet man. Tanken har ingen verdens ting med virkeligheten å gjøre. Å tenke tanken øker ikke sannsynligheten for at det skjer. Å IKKE tenke tanken øker ikke sannsynligheten for at det skjer. En tanke er bare en tanke. Han kan falle i vannet uten at man er redd for det, han kan falle i vannet selv om man er redd for det. Han kan ikke falle i vannet uten at noen er redde for det. Han kan ikke falle i vannet og man er ikke redd for det. Tanken har ingenting med virkeligheten å gjøre, de eksiterer bare samtidig. Det er ingen kobling mellom de to. Det bare FØLES sånn - pg det er derfor man ikke skal gi sånne tanker mer makt. For den makten finnes ikke. Anonymkode: 8c1a8...1ac 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #8 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå sitter jeg på gråter fordi jeg må være helt gal. Dette er ikke normalt, er voksen kvinne på 36 med til sammen tre barn😭 Selvom jeg vet pms plagene mine er sterke så klarer jeg ikke å stoppe være negativ i hode. Jeg skriver litt her for å gå råd som du kommer med, så tusen takk❤️🙏❤️ Anonymkode: f374b...6fc PMS kan definitivt være med å speede opp tvangstanker og katastrofetanker. Det føles som å kjempe mot egen kropp og hjerne - men hold fast i det jeg skriver: en tanke er bare en tanke. Ikke en virkelighetsrefleksjon. Noe du tenker, trenger ikke bli sant. Noe som blir sant, trenger du ikke ha tenkt. Du har kommet et langt stykke på vei når du selv innser at dette er katastrofetanker og tvangstanker. Har du noen å snakke om disse tankene med? Sånn ellers, utenom alutt-situasjoner som nå? Anonymkode: 8c1a8...1ac 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #9 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, det vet man. Tanken har ingen verdens ting med virkeligheten å gjøre. Å tenke tanken øker ikke sannsynligheten for at det skjer. Å IKKE tenke tanken øker ikke sannsynligheten for at det skjer. En tanke er bare en tanke. Han kan falle i vannet uten at man er redd for det, han kan falle i vannet selv om man er redd for det. Han kan ikke falle i vannet uten at noen er redde for det. Han kan ikke falle i vannet og man er ikke redd for det. Tanken har ingenting med virkeligheten å gjøre, de eksiterer bare samtidig. Det er ingen kobling mellom de to. Det bare FØLES sånn - pg det er derfor man ikke skal gi sånne tanker mer makt. For den makten finnes ikke. Anonymkode: 8c1a8...1ac Jeg håper da inderlig det og at ikke det er en tanke jeg får av andre grunner(advarsel) osv? Hvorfor skal jeg tenke så inderlig på akkurat dette? Jeg har lyst å si til faren at han må passe ekstra godt på han, men han vil bare bli sur, garantert. Om han faller uti vannet så må jeg være farlig synsk, mao ikke levbart. Anonymkode: f374b...6fc
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #10 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): PMS kan definitivt være med å speede opp tvangstanker og katastrofetanker. Det føles som å kjempe mot egen kropp og hjerne - men hold fast i det jeg skriver: en tanke er bare en tanke. Ikke en virkelighetsrefleksjon. Noe du tenker, trenger ikke bli sant. Noe som blir sant, trenger du ikke ha tenkt. Du har kommet et langt stykke på vei når du selv innser at dette er katastrofetanker og tvangstanker. Har du noen å snakke om disse tankene med? Sånn ellers, utenom alutt-situasjoner som nå? Anonymkode: 8c1a8...1ac Nei har igrunnen ikke det. Etter skilsmissen for to år siden har jeg blitt litt mer angst preget, mistet meg selv litt. Fungerer fint i det daglige og ingen kan merke noe på meg. Jeg smiler og er glad. Men nå tar dette bare helt av... Vet du hvor jeg kan få veiledning og hjelp? Anonymkode: f374b...6fc
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #11 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg håper da inderlig det og at ikke det er en tanke jeg får av andre grunner(advarsel) osv? Hvorfor skal jeg tenke så inderlig på akkurat dette? Jeg har lyst å si til faren at han må passe ekstra godt på han, men han vil bare bli sur, garantert. Om han faller uti vannet så må jeg være farlig synsk, mao ikke levbart. Anonymkode: f374b...6fc Det du gjør her er å gi tanken din makt. Makt den ikke har. At du tenker tvangstanker har ingenting med utfallet av virkeligheten å gjøre. Du tenker mye på det fordi du er redd for barnet ditt, og du tror at å overtenke vil gi deg kontroll i situasjoner du ikke har kontroll i. Det hjelper deg ikke. Jeg vil anbefale deg bøkene til Ingvard Wilhelmsen og lese på nettsidene til MKT Oslo. https://www.metakognitivterapi-oslo.no/blog/hva-er-triggertanker-og-hvorfor-er-de-viktige Anonymkode: 8c1a8...1ac 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #12 Skrevet 2. desember 2023 Burde jeg være så gal at jeg faktisk tar han med meg selv? Eller så må jeg stole på at det går fint. Hvorfor skulle han ramle uti og ikke andre? Er bare redd faren blir opptatt med prat, mye kjente folk. Lett å skli uti vannet der. Går det greit så vet jeg at det kun er de fordømte tankene. Når det er sagt så føler jo jeg at ulykker skjer når man minst aner det. Ts Anonymkode: f374b...6fc
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #13 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jo, det vet man. Tanken har ingen verdens ting med virkeligheten å gjøre. Å tenke tanken øker ikke sannsynligheten for at det skjer. Å IKKE tenke tanken øker ikke sannsynligheten for at det skjer. En tanke er bare en tanke. Han kan falle i vannet uten at man er redd for det, han kan falle i vannet selv om man er redd for det. Han kan ikke falle i vannet uten at noen er redde for det. Han kan ikke falle i vannet og man er ikke redd for det. Tanken har ingenting med virkeligheten å gjøre, de eksiterer bare samtidig. Det er ingen kobling mellom de to. Det bare FØLES sånn - pg det er derfor man ikke skal gi sånne tanker mer makt. For den makten finnes ikke. Anonymkode: 8c1a8...1ac Om det var sånn, ville ikke hele greia om positiv tenkning og at "dårlige tanker tiltrekker dårlige ting" eksistert Anonymkode: 9e19e...642
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #14 Skrevet 2. desember 2023 Hei, jeg skjønner veldig godt problemet ditt. Og som den ene brukeren over her sier, tankene dine har ingen påvirkning på virkeligheten, - men jeg har samme problem selv og det er helt forferdelig. Det som hjalp meg var å fortelle pappaen alt dette. At han må passe ekstra godt på ungene. Anonymkode: 260cf...f87 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #15 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om det var sånn, ville ikke hele greia om positiv tenkning og at "dårlige tanker tiltrekker dårlige ting" eksistert Anonymkode: 9e19e...642 Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener? Kan du utdype? Anonymkode: 8c1a8...1ac
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #16 Skrevet 2. desember 2023 Kan du inngå en avtale med deg selv? Du sier ingenting til verken far eller barnet. Dersom barnet ikke faller i vannet under julegrantenningen har du beviset for at du ikke er synsk. Neste gang en slik tanke dukker opp minner du deg selv på den gangen du slettes ikke var synsk og barnet slettes ikke falt i vannet. Anonymkode: b9484...c5c 2
Fru Hansen Skrevet 2. desember 2023 #17 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nei har igrunnen ikke det. Etter skilsmissen for to år siden har jeg blitt litt mer angst preget, mistet meg selv litt. Fungerer fint i det daglige og ingen kan merke noe på meg. Jeg smiler og er glad. Men nå tar dette bare helt av... Vet du hvor jeg kan få veiledning og hjelp? Anonymkode: f374b...6fc Du kan ta det opp med fastlegen
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #18 Skrevet 2. desember 2023 Det skumle for deg er å IKKE svare på tankene, det er derfor du tviholder på tankene. Det skumle er å gi slipp på kontrollen. Men du har aldri hatt kontroll, det er kun en illusjon av kontroll. La det gå. Anonymkode: 8c1a8...1ac 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #19 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du inngå en avtale med deg selv? Du sier ingenting til verken far eller barnet. Dersom barnet ikke faller i vannet under julegrantenningen har du beviset for at du ikke er synsk. Neste gang en slik tanke dukker opp minner du deg selv på den gangen du slettes ikke var synsk og barnet slettes ikke falt i vannet. Anonymkode: b9484...c5c Jo god tanke men da ødelegger jeg hele kvelden og natten inatt med å tenke hva om jeg har riktig? Så kan jeg ikke slå meg til ro før kl 17 imorgen. Anonymkode: f374b...6fc
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #20 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo god tanke men da ødelegger jeg hele kvelden og natten inatt med å tenke hva om jeg har riktig? Så kan jeg ikke slå meg til ro før kl 17 imorgen. Anonymkode: f374b...6fc Da har du ikke inngått avtalen med deg selv. Inngår du avtalen, trenger du ikke tviholde på tanken. Anonymkode: 8c1a8...1ac 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå