AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #1 Skrevet 2. desember 2023 Vannbåren varme skal være inkludert i leie, men ofte er det bare 15-16 grader i huset når det er kaldt. Eier sier de har anlegget på fullt, men at det ikke varmer helt i kulda og at jeg må supplere med strøm. I leiekontrakt står det at strøm og oppvarming ikke er inkludert, men at utleier betaler vannbåren varme. Kan jeg forlange 19-20 grader fra vannbåren varme? Strømmen betaler jo jeg, så jeg har ikke lyst å bruke den. Anonymkode: 22713...b1c
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #2 Skrevet 2. desember 2023 Har dere ikke egne termostater i alle rom slik at dere selv kan regulere varmen. Det hadde vi da vi leide med vannbåren varme i alle rom, bortsett fra på badet Anonymkode: 6ef20...82f 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #3 Skrevet 2. desember 2023 Nei, det kan du ikke forlange. Kontrakten er tydelig ; Strøm og Oppvarming er IKKE inkludert. Anonymkode: aef52...fac 21 5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #4 Skrevet 2. desember 2023 Vannbåren varme tar tid å få opp når det er kaldt, det stemmer men det stemmer ikke at den ikke varmer helt i kulde da. Vi har vannbåren varme i hele huset her og varmekabler i tillegg for ta kuldetoppene vinterstid da det ble anbefalt når vi bygde i 2010.. Men når det er sagt du kan spørre om det er mulig å skru opp men du kan nok ikke forlange 20 grader.. OG om du betaler strømmen uansett ville jeg kjøpt ovner.. Anonymkode: 4f0a8...a65 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #5 Skrevet 2. desember 2023 Jeg syns du virker litt urimelig. Anonymkode: 4a2ec...222 12 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #6 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har dere ikke egne termostater i alle rom slik at dere selv kan regulere varmen. Det hadde vi da vi leide med vannbåren varme i alle rom, bortsett fra på badet Anonymkode: 6ef20...82f Ja, men utleier styrer sentralen. Og er tanken under 40 grader får jeg det ikke helt varmt. Visst nok maks Anonymkode: 22713...b1c
Hedda-78 Skrevet 2. desember 2023 #7 Skrevet 2. desember 2023 Nei, det kan du ikke. Iflg kontrakt skal du stå for oppvarming selv. Den vannbårne varmen er en ren bonus. Vær glad for den varmen du får, du. 25 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #8 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vannbåren varme tar tid å få opp når det er kaldt, det stemmer men det stemmer ikke at den ikke varmer helt i kulde da. Vi har vannbåren varme i hele huset her og varmekabler i tillegg for ta kuldetoppene vinterstid da det ble anbefalt når vi bygde i 2010.. Men når det er sagt du kan spørre om det er mulig å skru opp men du kan nok ikke forlange 20 grader.. OG om du betaler strømmen uansett ville jeg kjøpt ovner.. Anonymkode: 4f0a8...a65 Utleierne har kjøpt nye panelovner. De har hatt en rørlegger som sier 40 grader er maks, og vil ikke skru høyere Anonymkode: 22713...b1c
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #9 Skrevet 2. desember 2023 Nei det kan du ikke kreve. Du skal være glad for at du slipper å stå for all varmen selv! Anonymkode: bf6d3...ec9 7 5
Melus Skrevet 2. desember 2023 #10 Skrevet 2. desember 2023 Du må selvsagt bruke andre ovner og betale for det selv. 8
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #12 Skrevet 2. desember 2023 Helt urimelig leietaker - strøm skulle vært tittelen her. Anonymkode: a6e1c...d29 13 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #13 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei det kan du ikke kreve. Du skal være glad for at du slipper å stå for all varmen selv! Anonymkode: bf6d3...ec9 Hedda-78 skrev (2 timer siden): Nei, det kan du ikke. Iflg kontrakt skal du stå for oppvarming selv. Den vannbårne varmen er en ren bonus. Vær glad for den varmen du får, du. Hæ, er dere seriøse? Det er ikke sånn at ting som er inkludert i leien er "gratis". Leien er jo justert opp tilsvarende… spørsmålet er bare om det betales direkte eller bakes inn i husleien… Anonymkode: 15964...94a 2
Schmuhu Skrevet 2. desember 2023 #14 Skrevet 2. desember 2023 (endret) Det er egentlig fordelaktig på mange måter at leietaker sitter med sin egen strømregning. Det utelukker at huseier tar husleiens strømdel rett i egen lomme når prisen eller forbruk er lav. Det er også fordelaktig at huseier stiller med vannbåren varme til over 10 grader. Å varme opp til ønsket temperatur koster derfor betraktelig mindre strøm enn uten vannbåren varme. Nyere panelovn har termostat og slår seg av og på automatisk. Du sier at huseier til og med har betalt for de også. Høres ut som om du betaler ganske lite for oppvarming allerede. Og at du har en meget fin huseier som har gjennomtenkt dette grei. Det går sikkert an å presse det med en varmepumpe og balansert ventilasjon med varmegjenvinning og varmegjenvinning fra gråvann. Men, er jo bare å finne seg et annet sted ! Schmuhu Endret 2. desember 2023 av Schmuhu 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #15 Skrevet 2. desember 2023 Du er en sånn person som ødelegger muligheten til 99% å kunne kjøpe seg en mat buffet. Du lesser på 3 stappfulle tallerkner som du ikke spiser opp, og soper med deg i bokser ned i sekken din. Anonymkode: 84715...cbd 7 5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #16 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hæ, er dere seriøse? Det er ikke sånn at ting som er inkludert i leien er "gratis". Leien er jo justert opp tilsvarende… spørsmålet er bare om det betales direkte eller bakes inn i husleien… Anonymkode: 15964...94a Jeg har hatt vannbåren oppvarming i rundt halvparten av leilighetene jeg har leid, og de som har vært uten har ikke vært noe billigere når det kommer til husleie. Strøm regningen derimot, har vært på under halvparten i de leilighetene det har vært vannbåren oppvarming. Anonymkode: bf6d3...ec9 4 2
Snublefot62 Skrevet 2. desember 2023 #17 Skrevet 2. desember 2023 Vi har vannbåren varme her vi bor og klarer fint å holde en romtemperatur på 21-23 grader når det er -10 grader ute, med og uten snø. Så det høres for min del ut som om dere har en feil på anlegget deres eller at det er gjort valg som gir det resultatet der. Ut over det så høres det jo ut som om kontrakten er tydelig på at oppvarming av det varme vannet er inkludert i leien, men strøm ut over det eller oppvarming ut over det er ikke inkludert. Spørsmålet da er om det er grunn til å forvente at det som er inkludert gir den temperaturen dere forventet. 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #18 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vannbåren varme skal være inkludert i leie, men ofte er det bare 15-16 grader i huset når det er kaldt. Eier sier de har anlegget på fullt, men at det ikke varmer helt i kulda og at jeg må supplere med strøm. I leiekontrakt står det at strøm og oppvarming ikke er inkludert, men at utleier betaler vannbåren varme. Kan jeg forlange 19-20 grader fra vannbåren varme? Strømmen betaler jo jeg, så jeg har ikke lyst å bruke den. Anonymkode: 22713...b1c Huseier står for grunnvarme gjennom vannbåren varme, komforttemperatur må dere sørge for selv. Det står jo helt klart og tydelig i kontrakten at strøm og oppvarming IKKE er inkludert i leien. Anonymkode: f9ffb...ad8 7 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #19 Skrevet 3. desember 2023 Forresten, huseiers tråd fra 23.november her, og her forklares det hvorfor temperaturen ikke er høyere i utleieenheten: Og som det også står, huseier må selv supplere med strøm for oppvarming fordi den vannbårne varmen ikke er tilstrekkelig. Anonymkode: f9ffb...ad8 8 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #20 Skrevet 3. desember 2023 Jeg har vannbåren varme som tar grunnkulda i leiligheten, men det holder det ikke varmt nok til komforttemperatur, da må jeg skru på ovnene. Her er det bare å sette på ovner og betale for det selv ts, men du kommer jo unna med en mye rimeligere regning enn om du måtte ta all oppvarming elektrisk. Anonymkode: 966eb...04b 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå