Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor streng bør man være med barn som nærmet seg 1,5 år. Sønnen vår er mye voldsommere enn de fleste barna på samme alder som vi henger med og vi synes det er vanskelig å balansere hvor ofte vi skal sette foten ned for oppførselen og hvor ofte vi skal bryte inn. Vi prøver å veilede ham, vise hva han kan gjøre i stedet for å kaste/ødelegge ting, vi distrahere ved behov og setter foten ned når det er noe han absolutt ikke får gjøre. Han har blitt mer voldsom den siste tiden så nå synes vi det er vanskelig å vite hvor strenge vi skal være. Hjemme har vi fjernet alle bøker han kan ødelegge nå da det ikke hjalp å prøve å få ham til å lese i dem eller å være streng og si nei. Når han kaster på ting henter vi heller en ball han kan kaste eller bygger et tårn han kan rive. 

I dag var vi på besøk hos en i barselgruppa sammen med flere andre. Sønnen vår kastet rundt på lekene, prøver å rive ut sider i bøker og kastet bøkene på gulvet.  Jeg prøvde å roe situasjon, satte meg ned med ham for å prøve å lese eller bygge noe i stedet for å kaste, men da begynte han bare å hyle. De andre barna der er jenter, vet ikke om de er roligere av natur. Da jeg spurte de andre hvordan de håndterer lignende situasjoner var det ingen av dem som hadde vært borti det. Det er med andre ord ikke sånn at de har vært veldig streng og at barna deres deres derfor ikke har denne oppførselen, de har bare aldri vært i sånn "destruktivt" humør. Var ganske utslitt da vi dro derfra og kjente på skammen med å ha den "slitsomme" ungen mens de andre var rolige barn. 

Jeg vet jo at det ikke er unormalt at barn bare kaster rundt på ting og heller vil "ødelegge" enn å leke, men vet ikke om dette er noe de vokser av seg eller noe vi må være veldig strenge på.

Tips og råd tas i mot med takk ❤️

Anonymkode: be4df...5df

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At et barn på halvannet år river ut sider i bøker om de får mulighet, eller kaster leker rundt er mer normalen enn unormalt. Bare å fjerne bøker med slik mulighet, og ha leker fremme som tåler litt - om ikke vil dere jo ikke gjøre annet enn å gå rundt og være streng.

Anonymkode: 56634...e36

• Liker 3
Skrevet

Noen barn er mer voldsomme, ikke så mye å gjøre med det enn å håpe at det roer seg. Og fjerne knuselige ting selvsagt. 

Møt dem heller ute

Anonymkode: 4d3a6...1bc

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor tør ikke dagens foreldre sette grenser for barna sine?

Anonymkode: cd072...e18

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At et barn på halvannet år river ut sider i bøker om de får mulighet, eller kaster leker rundt er mer normalen enn unormalt. Bare å fjerne bøker med slik mulighet, og ha leker fremme som tåler litt - om ikke vil dere jo ikke gjøre annet enn å gå rundt og være streng.

Anonymkode: 56634...e36

Jeg har også inntrykket av at det er normalt, så kanskje det var de fem jentene som var unormalt rolige 😅 Lurer på hvordan man bør håndtere det. Hjemme har vi som nevnt fjernet bøker og vi har selvsagt barnesikring det som trengs, men det hjelper jo ikke når vi er på besøk hos andre. 

Er det sånn at han kommer til å vokse av seg dette så lenge vi har fjernet bøkene eller bør vi jobbe aktivt med at han ikke skal rive i bøkene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor tør ikke dagens foreldre sette grenser for barna sine?

Anonymkode: cd072...e18

Vi setter grenser, men hvis vi skal sette ned foten for alt blir det bare negativitet dagen lang. Hvis det er visse ting som bare er en fase ser jeg ikke noe vits i å si nei til barnet 100 ganger hver dag istedet for å fjerne utfordringen og heller prøve igjen senere. Han har tydeligvis en mer voldsom fremtoning enn de andre barna, men ønsker ikke å bare gå rundt og kjefte på ham når vi er på besøk heller. 

Kom gjerne med råd til hvordan du konkret ville håndtert disse situasjonene.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Noen barn er mer voldsomme, ikke så mye å gjøre med det enn å håpe at det roer seg. Og fjerne knuselige ting selvsagt. 

Møt dem heller ute

Anonymkode: 4d3a6...1bc

Hjemme har vi fjernet det som trengs.  Tror ikke vi orker å dra på besøk dit med det første, men nå er det for kaldt til å være mye utendørs så det er ikke den enkelte tiden å gå inn i med en hissig 1,5-åring 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor streng bør man være med barn som nærmet seg 1,5 år. Sønnen vår er mye voldsommere enn de fleste barna på samme alder som vi henger med og vi synes det er vanskelig å balansere hvor ofte vi skal sette foten ned for oppførselen og hvor ofte vi skal bryte inn. Vi prøver å veilede ham, vise hva han kan gjøre i stedet for å kaste/ødelegge ting, vi distrahere ved behov og setter foten ned når det er noe han absolutt ikke får gjøre. Han har blitt mer voldsom den siste tiden så nå synes vi det er vanskelig å vite hvor strenge vi skal være. Hjemme har vi fjernet alle bøker han kan ødelegge nå da det ikke hjalp å prøve å få ham til å lese i dem eller å være streng og si nei. Når han kaster på ting henter vi heller en ball han kan kaste eller bygger et tårn han kan rive. 

I dag var vi på besøk hos en i barselgruppa sammen med flere andre. Sønnen vår kastet rundt på lekene, prøver å rive ut sider i bøker og kastet bøkene på gulvet.  Jeg prøvde å roe situasjon, satte meg ned med ham for å prøve å lese eller bygge noe i stedet for å kaste, men da begynte han bare å hyle. De andre barna der er jenter, vet ikke om de er roligere av natur. Da jeg spurte de andre hvordan de håndterer lignende situasjoner var det ingen av dem som hadde vært borti det. Det er med andre ord ikke sånn at de har vært veldig streng og at barna deres deres derfor ikke har denne oppførselen, de har bare aldri vært i sånn "destruktivt" humør. Var ganske utslitt da vi dro derfra og kjente på skammen med å ha den "slitsomme" ungen mens de andre var rolige barn. 

Jeg vet jo at det ikke er unormalt at barn bare kaster rundt på ting og heller vil "ødelegge" enn å leke, men vet ikke om dette er noe de vokser av seg eller noe vi må være veldig strenge på.

Tips og råd tas i mot med takk ❤️

jeg har ei på 3 år, som har gullmedalje i å hive leker og ting rundt. hun får en beskjed om at hun skal leke fint, og neste gang så tar jeg den nevnte leken. uaktuelt å hive ting rundt. man kan skade noen. 

Skrevet

Syns det høres ut som ar du gjør det helt riktig. Gutten din er helt normal! Og dette går snart over❤️

Skrevet

Har en jente men kjenner meg litt igjen. Vi har vært litt strenge på noen ting, feks det med å kaste. Men det funker ikke så bra å si nei og ikke kast, for da blir det bare en morsom lek å forsøke å gjøre det igjen.. Så må si nei og at det er forbudt å kaste, men med en gang komme med et alternativ feks du kan kaste denne myke ballen, vi kan leke med dette istedet osv. Altså avlede også. Gir gjerne en sjanse så tar jeg vekk tingen som ble kastet. Høres egentlig ut som at du gjør det samme.

Vi går ut hver helg/dag vi er hjemme iallfall, vår trenger å få ut energi og leke ute og bruke kroppen :) Inne kan vi også klatre i sofaen feks eller dra barnet etter oss på teppe eller forsøke å finne andre aktiviter med litt bevegelse.

Bruker og mye sang og gjerne sanger med bevegelse (hode skulder kne og tå, ro ro ro din båt, hompetitten, hjulene på bussen, god morgen, petter edderkopp). Ikke så bra tips når man er på besøk kanskje 😄 

Akkurat bøker har vi vært veldig på fra starten at det ikke er lov å rive i så det gjør hun faktisk ikke mere, men hun er veldig glad i å lese bøker. Men da hun var litt mer destruktiv så hadde vi noen pappbøker som var hennes som hun fikk lese i selv og om de ble ødelagt gjorde det ikke noe, men de fleste bøkene tok vi bare frem og leste for henne. Gjorde det lenge, men leste hver dag da så hun fikk se i alle bøkene daglig men vi passet på :) 

Anonymkode: dd9af...f5f

• Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler deg å lese litt om grensesetting. 

Man trenger ikke være streng eller hard eller kjefte for å sette en grense. 

Vi har ikke latt våre barn kaste og ødelegge ting. Om de gjør det, har vi rolig korrigert dem. Fjernet gjenstanden, eller fjernet ungen fra situasjonen, om gjenstanden ikke lett kan fjernes. Sagt rolig "leken er til å leke med. Det er ikke lov å kaste". Og så gjerne prøvd å finne ut hvorfor kaster ungen. Har ungen behov for å få ut energi, ved å være fysisk? Da kan man tilby alternativer. "Boken kan bli ødelagt om du kaster den, og om du treffer noen kan de få vondt. Du kan kaste denne myke ballen/kosedyret om du trenger å kaste", eller "Du kan kaste denne ballen ute i gangen" (der ingenting kan bli ødelagt/noen få vondt). Om barnet kaster fordi det er sint, kan man for eksempel anerkjenne at barnet er sint "jeg ser du fryktelig sint nå! Vi kan ikke kaste ting. Du kan prøve å trampe med foten din i gulvet i stedet om du er sint" e.l. 

Uønsket oppførsel må stoppes. Men vi har fokus på å anerkjenne følelser, og lære hva vi vil de skal gjøre i stedet. Oppdragelse er ikke kjeft, det er å lære barnet hva det skal gjøre. Og da må man fortelle/vise det, og ikke bare si hva vi IKKE vil de skal gjøre. 

Anonymkode: 799a7...021

• Liker 4
Skrevet

Dette er helt normal atferd hos et 1,5 år gammelt barn. Jeg jobber i barnehage med de minste, og det er i 95% av tilfellene en markant forskjell på jenter og gutter i den alderen. Jentene er mye mer rolige og forsiktige mens gutta har litt mer krutt og er litt over alt i forhold 

Anonymkode: e8b66...86d

• Liker 1
Skrevet

Han er 1,5 år. Helt normalt! Sannsynligvis så er han en racer ute, hvor han kan utfolde seg fritt. Inne blir han nok litt mer kreativ, altså kjeder seg litt.

Hvorfor ikke gjøre noe helt annet? Dra i svømmehallen et par ganger i uka? Inviter han med på yoga i stua?

Inviter til skikkelig fysisk lek først, så kan du ta initiativ til rolig lek etterpå. Ros ham da for det dere får til. Si at det er kjempefint å kunne sitte å lese sammen, eller ligge på gulvet å tegne sammen. Fortell en historie om det dere tegner mens tegningen blir til.

Eksplosjoner skjer når våre forventinger ikke møter barnets forutsetninger. For å få rolige stunder må du få ventilert ut hans fysiske energi.

Anonymkode: 167fc...9c5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2023 den 18.15):

Vi setter grenser, men hvis vi skal sette ned foten for alt blir det bare negativitet dagen lang. Hvis det er visse ting som bare er en fase ser jeg ikke noe vits i å si nei til barnet 100 ganger hver dag istedet for å fjerne utfordringen og heller prøve igjen senere. Han har tydeligvis en mer voldsom fremtoning enn de andre barna, men ønsker ikke å bare gå rundt og kjefte på ham når vi er på besøk heller. 

Kom gjerne med råd til hvordan du konkret ville håndtert disse situasjonene.

Sitte sammen med ham på gulvet og fysisk fjerne enten ham eller tingen hver gang han prøver å ta tak i noe. Ikke la ham holde på med harde leker, om han kaster en bamse eller en myk liten ball gjør det ikke like mye. Kaster han noe fjernes tingen og han får den ikke tilbake.

Det er innenfor normalen (og har ikke noe med kjønn å gjøre, ene niesen min var akkurat sånn), men må selvsagt jobbes med, det er jo på sikt fullstendig sosialt uakseptabel adferd. Og du kommer til å være mer sliten etter besøk enn de med mindre destruktive barn, fordi du faktisk ikke kan bare sette deg med en kaffekopp og skravle, du må være i forkant og PÅ hele tiden. Men det går over, så lenge du gjør jobben med det ❤️ Niesen min begynte å oppføre seg som et menneske i stedet for et destruktivt rabiat villdyr i 4-års alderen, nå er hun 8 og verdens skjønneste jente, men oh my god det har vært noen kamper der.

Anonymkode: 32705...826

Skrevet

Altså en 1,5 åring skjønner stort sett ikke at det er forskjell på det som er hardt og det som er mykt, så det vil jo være dumt at han får lov til å kaste myke leker. Han vil jo bare bli forvirret. Leker skal ikke kastes. Punktum. Er du på besøk hos andre så må du være på gulvet sammen med han og være i forkant. Hele tiden. I verste fall ta han med hjem, og heller møt barselgruppa på en lekeplass neste gang. Glem skravling og kaffe. Du må være PÅ. Jeg hadde et sånn barn selv. Leker har aldri interessert han, men i utelek og etter hvert rollelek var han helt rå. 

Anonymkode: 13da8...242

Skrevet

Tror det er like normalt å gjøre som sønnen din som å ikke gjøre det. Hos oss har de to eldste (gutter) ikke ødelagt mye. Minste er jente og ødelegger litt. Vi har da flyttet en del ting som jeg absolutt ikke vil at skal bli ødelagt. 

Jeg tenker at vi som voksne også har ansvar for å kanalisere energien inn i riktig bruk, nettopp ved å sette oss ned med barna og gjøre noe (slik du gjør). Jeg foretrekker "positive aktiviteter" som ikke innebærer å ødelegge, f.eks. modelleire, "månesand", bygge hytte med puter og pledd under noen stoler eller salongbordet, men har også bygd veldig mye klossetårn og duplotårn. Etterpå samler barnet og jeg sammen klossene igjen (viktig å lære dem å rydde, og da kan man også språkbade dem og snakke om å samle den blå klossen, plukke opp den røde klossen, plukke opp den gule klossen osv), og så bygger vi på nytt.

I barnehagen snakket de så fint om at små barn elsker å "bygge ned" tårn. Jeg synes det var en veldig fin måte å si det på i stedet for at de ødelegger. ❤️

Anonymkode: 94aef...9a3

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså en 1,5 åring skjønner stort sett ikke at det er forskjell på det som er hardt og det som er mykt, så det vil jo være dumt at han får lov til å kaste myke leker. Han vil jo bare bli forvirret. Leker skal ikke kastes. Punktum. Er du på besøk hos andre så må du være på gulvet sammen med han og være i forkant. Hele tiden. I verste fall ta han med hjem, og heller møt barselgruppa på en lekeplass neste gang. Glem skravling og kaffe. Du må være PÅ. Jeg hadde et sånn barn selv. Leker har aldri interessert han, men i utelek og etter hvert rollelek var han helt rå. 

Enig i dette, men min har skjønt forskjell på ball og andre leker fra rundt 1års alder er jeg ganske sikker på. Og vi har noen myke baller som er lov å leke med inne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette er feil. Så små barn kan helt fint skjønne at denne leken her, er lov å kaste. Man kan ikke si "Ikke kaste harde ting, kast myke ting", men man kan si "Denne ballen/kosedyret er lov å kaste". Nå undervurderer du ungen litt. 

Anonymkode: 799a7...021

Skrevet
kjærring skrev (På 3.12.2023 den 1.59):

jeg har ei på 3 år, som har gullmedalje i å hive leker og ting rundt. hun får en beskjed om at hun skal leke fint, og neste gang så tar jeg den nevnte leken. uaktuelt å hive ting rundt. man kan skade noen. 

Hvor lenge har hun holdt på med det? Lurer på hvor mye han skjønner av nei og ikke når han bare er 1,5 år. Håper virkelig det roer seg etterhvert. Noen ting har vi sagt nei til hele veien, men han fortsetter å gjøre det så det virker ikke som om det har noen innvirkning..

bolla92 skrev (På 4.12.2023 den 0.50):

Syns det høres ut som ar du gjør det helt riktig. Gutten din er helt normal! Og dette går snart over❤️

Tusen takk. Ja, håper det går over, men går det over av seg selv når han blir eldre eller må vi ta tydeligere grep? Feks dette med å rive bøker. Da kan vi enten fjerne bøkene for en periode eller ta dem fra ham når han gjør det og stå i hyl og gråt et titalls ganger om dagen (kun for dene ene tingen). Det frister mest å gjøre det første, men hvis han bare vil fortsette å rive i dem når vi henter dem tilbake igjen om ett halvt år feks er det bedre å fortsette å si nei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 13.37):

Har en jente men kjenner meg litt igjen. Vi har vært litt strenge på noen ting, feks det med å kaste. Men det funker ikke så bra å si nei og ikke kast, for da blir det bare en morsom lek å forsøke å gjøre det igjen.. Så må si nei og at det er forbudt å kaste, men med en gang komme med et alternativ feks du kan kaste denne myke ballen, vi kan leke med dette istedet osv. Altså avlede også. Gir gjerne en sjanse så tar jeg vekk tingen som ble kastet. Høres egentlig ut som at du gjør det samme.

Vi går ut hver helg/dag vi er hjemme iallfall, vår trenger å få ut energi og leke ute og bruke kroppen :) Inne kan vi også klatre i sofaen feks eller dra barnet etter oss på teppe eller forsøke å finne andre aktiviter med litt bevegelse.

Bruker og mye sang og gjerne sanger med bevegelse (hode skulder kne og tå, ro ro ro din båt, hompetitten, hjulene på bussen, god morgen, petter edderkopp). Ikke så bra tips når man er på besøk kanskje 😄 

Akkurat bøker har vi vært veldig på fra starten at det ikke er lov å rive i så det gjør hun faktisk ikke mere, men hun er veldig glad i å lese bøker. Men da hun var litt mer destruktiv så hadde vi noen pappbøker som var hennes som hun fikk lese i selv og om de ble ødelagt gjorde det ikke noe, men de fleste bøkene tok vi bare frem og leste for henne. Gjorde det lenge, men leste hver dag da så hun fikk se i alle bøkene daglig men vi passet på :) 

Takk for råd og tips. Nå det kommer til bøker har han faktisk klart å ødelegge flere av pappabøkene også 😅 Før satt vi og leste masse og han elsket å bla i dem, men nå er mest opptatt av å rive. Håper vi kommer tilbake til den gode lesestunden. Kanskje vi skal gjøre som deg og ta bort alle og kun ta frem noen og lese i blant.

Vi jobber mye med å avlede eller vise hva han kan gjøre i stedet. Her blir det også fort lek når vi sier nei og tar ham vekk. To konkrete situasjoner som vi sliter med er følgende: 

Han liker å klarte på TV-benken og ta tak i TV-en på veggen. Det tillater vi ikke fordi det kan være farlig og vi ønsker selvsagt ikke at han skal skade seg eller ødelegge TV-en. Vi får ikke flyttet TV-en. Når han klatrer opp der ser han lurt på oss fordi han vet at vi kommer til å reagere. Vi forsøkte en periode å overse ham, men da reise han seg bare opp og slo i TV-en. Har prøvd å si at hvis han vil klatre så kan han gjøre det i sofaen eller sengen, men det er jo egentlig ikke klarting han vil.

Den andre er at han liker å gå slamre dusjveggene inn i veggen/skapet. Vi får ikke festet dem fast og det kan være direkte farlig å gjøre det. Vi lar ham ikke være på badet alene, men om vi er på do eller lignende er han jo som oftest med oss inn og da kan han finne på å springe bort og slamre med dem. 

Begge disse situasjoenen har vi vært veldig bestemt på hele veien, men han viser ikke tegn til å slutte med det. Tips til hvordan vi kan håndtere disse to konkrete situasjonene? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...