AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #21 Skrevet 2. desember 2023 Kom på en ting ang varmtvannsberederen, svigers slår alltid av den på hytten når de drar, og slår den på når de kommer dit, og venter til lyset på den viser at den er klar, altså at vannet er varmt. Er det feil? Anonymkode: 89f40...675
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #22 Skrevet 2. desember 2023 Dere som ikke stenger stoppekrana, har dere faktisk opplevd lekkasje mens dere var på ferie? Folk stenger jo ikke krana når de er borte på jobb i maaaange timer HVER DAG Anonymkode: 48eea...adf
visp Skrevet 2. desember 2023 #23 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Men hvordan gjøre det på oppvaskmaskinen? Den er jo integrert, så støpselet er bak maskinen et sted Anonymkode: 48eea...adf Min er i skapet under kjøkkenvasken. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dere som ikke stenger stoppekrana, har dere faktisk opplevd lekkasje mens dere var på ferie? Folk stenger jo ikke krana når de er borte på jobb i maaaange timer HVER DAG Anonymkode: 48eea...adf Ja, men det gjelder å balansere sunn fornuft og galskap:) På jobb kan man komme seg relativt fort hjem, Men jeg stenger tilførsler til vaskemaskin og oppvaskmaskin alltid når ikke i bruk. Det er jo en grei sikkerhet.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #24 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Dere som ikke stenger stoppekrana, har dere faktisk opplevd lekkasje mens dere var på ferie? Folk stenger jo ikke krana når de er borte på jobb i maaaange timer HVER DAG Anonymkode: 48eea...adf Jeg har ikke lyst å tenke på hvilken regning jeg hadde fått for vann/kloakk om jeg hadde vært bortreist i dage/ukevis da jeg fikk lekkasje. Det rant ganske friskt, selv om avløpet på vaskerommet tok unna. Kjenner også noen som fikk lekkasje i en leilighet for en del år siden. Det ble store skader i flere etasjer, og det var ikke moro for noen. Anonymkode: 7747a...111 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #25 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har ikke lyst å tenke på hvilken regning jeg hadde fått for vann/kloakk om jeg hadde vært bortreist i dage/ukevis da jeg fikk lekkasje. Det rant ganske friskt, selv om avløpet på vaskerommet tok unna. Kjenner også noen som fikk lekkasje i en leilighet for en del år siden. Det ble store skader i flere etasjer, og det var ikke moro for noen. Anonymkode: 7747a...111 Sjansen er likevel veldig liten Anonymkode: 48eea...adf
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #26 Skrevet 3. desember 2023 Grüner skrev (13 timer siden): Det må du ta med styret i borettslaget. Men skjønne ikke vitsen. Det vil ikke være noe å spare på det mht strømpris og det vil ta lang tid å varme opp igjen vannet. Og så har du den legionellafaren, da. Tanken min er at jeg bør skru av VVB hvis jeg stenger hovedstoppekranen. Hvis en kran begynner å lekke eller en annen lekkasje, vil vel VVB tømmes til lik høyde som utett kran/lekkasje? Spørsmålet er om VVB har godt av å være påskrudd i noen måneder med halvfull tank i tilfelle lekkasje. Anonymkode: bbc5c...e1d
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #27 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Kan man trekke ut støpselet på oppvaskmaskinen og vaskemaskinen i stedet for å stenge hovedkrana? Anonymkode: 48eea...adf Ikke for å forhindre vannlekkasje og vannskader nei... AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dere som ikke stenger stoppekrana, har dere faktisk opplevd lekkasje mens dere var på ferie? Folk stenger jo ikke krana når de er borte på jobb i maaaange timer HVER DAG Anonymkode: 48eea...adf Jeg har ikke opplevd det mens jeg selv har vært på ferie, men har to venner som har hatt vannlekkasje mens de var bortreist, pluss en i samme borettslag som meg. En vannlekkasje som stoppes i løpet av noen timer gir sjelden større skade på bygning. Jo lengre vann får trekke inn, jo større skader. Jo mer vann, jo større skader... Anonymkode: e45c4...f1a 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #28 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke for å forhindre vannlekkasje og vannskader nei... Jeg har ikke opplevd det mens jeg selv har vært på ferie, men har to venner som har hatt vannlekkasje mens de var bortreist, pluss en i samme borettslag som meg. En vannlekkasje som stoppes i løpet av noen timer gir sjelden større skade på bygning. Jo lengre vann får trekke inn, jo større skader. Jo mer vann, jo større skader... Anonymkode: e45c4...f1a Mens de to hadde vannlekkasje, tenk hvor mange det er som IKKE hadde vannlekkasje da. Sjansen er alltid der, men den er veldig liten. Man kan stenge vannet, men så begynner kjøleskapet å brenne... Anonymkode: 48eea...adf 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #29 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Mens de to hadde vannlekkasje, tenk hvor mange det er som IKKE hadde vannlekkasje da. Sjansen er alltid der, men den er veldig liten. Man kan stenge vannet, men så begynner kjøleskapet å brenne... Anonymkode: 48eea...adf Men i en diskusjon om vannlekkasjer, så er eventuelt brann irrelevant. Men siden du vil diskutere brannfare, så har man røykvarslere, som naboer vil høre. En brann vil også være synlig for forbipasserende, og både naboer og forbipasserende vil kunne ringe brannvesenet. En vannlekkasje som ikke stoppes vil svært sjelden oppdages av forbipasserende. Og det er en grunn til at vannstopper er påkrevd i TEK17 i rom uten sluk med vanninstallasjoner. Joda, sjansen er kanskje ikke så stor, men den er der. De fleste er heller ikke involvert i bilulykke, men bruker fortsatt bilbelte. Anonymkode: e45c4...f1a 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #30 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men i en diskusjon om vannlekkasjer, så er eventuelt brann irrelevant. Men siden du vil diskutere brannfare, så har man røykvarslere, som naboer vil høre. En brann vil også være synlig for forbipasserende, og både naboer og forbipasserende vil kunne ringe brannvesenet. En vannlekkasje som ikke stoppes vil svært sjelden oppdages av forbipasserende. Og det er en grunn til at vannstopper er påkrevd i TEK17 i rom uten sluk med vanninstallasjoner. Joda, sjansen er kanskje ikke så stor, men den er der. De fleste er heller ikke involvert i bilulykke, men bruker fortsatt bilbelte. Anonymkode: e45c4...f1a Jeg mener at man ikke kan beskytte seg mot alt og det er kanskje lurt å ikke prøve å kontrollere alt hele tiden Anonymkode: 48eea...adf
Bøtteballetten Skrevet 3. desember 2023 #31 Skrevet 3. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (19 timer siden): Men hvordan gjøre det på oppvaskmaskinen? Den er jo integrert, så støpselet er bak maskinen et sted Anonymkode: 48eea...adf Kan evt slå ut den kursen i sikringsskapet som går på oppvaskmaskin, komfyr osv. Endret 3. desember 2023 av Bøtteballetten
Nevian Skrevet 3. desember 2023 #32 Skrevet 3. desember 2023 Synes TS har gode betraktninger. Lurt å stenge hovedkran og slå av berederen når man er såpass lenge borte. Jeg for min del stenger ventilen for både vaskemaskin og oppvaskmaskin etter hver bruk, men det tror jeg ikke folk flest driver med.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #33 Skrevet 3. desember 2023 Bøtteballetten skrev (5 minutter siden): Kan evt slå ut den kursen i sikringsskapet som går på oppvaskmaskin, komfyr osv. Og det har ingen negative konsekvenser? Anonymkode: 48eea...adf
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #34 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg fikk lekkasje i varmtvannsbeholderen i fjor da en pakning røk. Spurte da rørleggeren om listeria i forhold til å slå den av ved reiser. Han sa, og det stemmer med det jeg har fått vite via andre kilder, at så lenge jeg varmer vannet oppigjen til 75 - så er det ikke varmtvannstanken jeg skal passe på. Det er mye viktigere å rengjøre dusjhodet regelmessig. Jeg sparte mye strøm til jul i fjor ved å slå den av da jeg var bortreist i noen uker. Ventet med å dusje da jeg kom hjem til dagen etterpå da vannet var blitt varmt igjen. Anonymkode: 7747a...111 Dette listeriamaset er bare tull. Temperaturen i varmtvannsberederen bør holde minst 70 °C. Ved temperaturer over 70 °C vil legionellabakteriene dø raskt. Gjennomspyling av dusjen med 70 °C vann i 5 minutter 4 ganger i året, og regelmessig gjennomspyling med varmt vann på 60 °C, for eksempel etter dusjing, gir god sikkerhet mot legionellabakterier. Jeg gjennomspyler dusjhodet hver gang, tar 30 sek etter en dusj. Anonymkode: ee60f...0f4
Bøtteballetten Skrevet 3. desember 2023 #35 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og det har ingen negative konsekvenser? Anonymkode: 48eea...adf Nei det har ikke det med mindre kontaken til kjøleskapet er koblet til samme kurs. Er den det, så blir det trøbbel. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #36 Skrevet 4. desember 2023 Er ikke det avhengig av hvor lenge man skal være borte? Anonymkode: 48eea...adf
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #37 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 14.42): Jeg mener at man ikke kan beskytte seg mot alt og det er kanskje lurt å ikke prøve å kontrollere alt hele tiden Anonymkode: 48eea...adf Men selv om man ikke kan beskyttes seg mot alt, så er det fornuftig beskytte seg der man kan, spesielt når det er med svært enkle grep. Det er smart bruke sykkelhjelm, bilbelte og refleks, selv om det ikke gir noen garanti. Det er smart ha vannstopper og røykvarsler i bolig, og selv om man har røykvarsler så bør man blåse ut levende lys når man forlater rommet. Hvis man ikke har vannstopper er det smart stenge av vannet ved lengre fravær. Det handler ikke om å prøve kontrollere alt, men å ta noen forhåndsregler... Anonymkode: e45c4...f1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå