Gå til innhold

Stenge vann og skru av VVB ved lengre reise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal reise bort 1-2 mnd i vinter og tenkte å stenge hovedstoppekran + skru av varmtvannsbereder som står i bod uten sluk. Er leilighet med naboer både under og på siden.

Tenkte også å fjerne vanntrykket ved å åpne en kran etter at stoppekranen er stengt.

Tidligere har jeg bare stengt vannet til vaske- og oppvaskmaskin, og det har gått greit. Men nå er nok de fleste kraner osv snart 20 år gamle, så kanskje greit å stenge hovedstoppekranen?

Er det noen ulemper med å stenge av vannet og trekke ut kontakten til varmtvannsberederen?

Anonymkode: bbc5c...e1d

Skrevet

Varmtvannsberederen kan jeg ikke svare på, men tenker på listeria og sånt? 

Hovedkrana stenger jeg bare for tre dager borte, men nå er sikkert jeg litt overdrevent der. 

Skrevet

"Alle" snakker om at å stenge hovedkrana er viktig, men tipper at mange ikke gjør det 

Anonymkode: 48eea...adf

Skrevet

Hvordan er det med fryste rør da? Vi bor i et gammelt hus, og her frøs et rør for et par år siden, og det måtte komme folk å ordne det. Så på vinteren har vi en kran på nede i kjelleren som står litt åpen og drypper, for å unngå at det skjer igjen. Men jeg vet ikke hvordan det er med å stenge alt. 

Anonymkode: 89f40...675

Skrevet

Hva med blokkleiligheter? Må man stenge hovedkrana? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva med blokkleiligheter? Må man stenge hovedkrana? 

Om det skulle skje et uhell så vil jo vannet stå og fosse utover og du kommer til å bli oppringt og bli superstressa.

Ja, man bør det om man skal bort en stund.

Skrevet
visp skrev (3 minutter siden):

Om det skulle skje et uhell så vil jo vannet stå og fosse utover og du kommer til å bli oppringt og bli superstressa.

Ja, man bør det om man skal bort en stund.

Hva slags "uhell" kan skje når vaskemaskinen og oppvaskmaskinen er av? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags "uhell" kan skje når vaskemaskinen og oppvaskmaskinen er av? 

Jeg regner med at noe kan skje med rør og sånt, men kan ikke for mye om det. Men det går uansett utover egen leilighet og den under. 

Skrevet
visp skrev (8 minutter siden):

Jeg regner med at noe kan skje med rør og sånt, men kan ikke for mye om det. Men det går uansett utover egen leilighet og den under. 

Å ja, at rør kan sprekke, kanskje. Men det kan jo skje når man er hjemme også. Rørene "vet" jo ikke om man er hjemme eller ei 😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å ja, at rør kan sprekke, kanskje. Men det kan jo skje når man er hjemme også. Rørene "vet" jo ikke om man er hjemme eller ei 😀

Jo, men når man er hjemme så vil man oppdage det relativt fort da. Er du borte i tre måneder og noe står og renner utover så vil mye hos deg og de under være skadet innen man oppdager det. 

• Liker 4
Skrevet
visp skrev (1 time siden):

Varmtvannsberederen kan jeg ikke svare på, men tenker på listeria og sånt? 

Hovedkrana stenger jeg bare for tre dager borte, men nå er sikkert jeg litt overdrevent der. 

Jeg fikk lekkasje i varmtvannsbeholderen i fjor da en pakning røk. Spurte da rørleggeren om listeria i forhold til å slå den av ved reiser.

Han sa, og det stemmer med det jeg har fått vite via andre kilder, at så lenge jeg varmer vannet oppigjen til 75 - så er det ikke varmtvannstanken jeg skal passe på. Det er mye viktigere å rengjøre dusjhodet regelmessig.

Jeg sparte mye strøm til jul i fjor ved å slå den av da jeg var bortreist i noen uker. Ventet med å dusje da jeg kom hjem til dagen etterpå da vannet var blitt varmt igjen.

Anonymkode: 7747a...111

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk lekkasje i varmtvannsbeholderen i fjor da en pakning røk. Spurte da rørleggeren om listeria i forhold til å slå den av ved reiser.

Han sa, og det stemmer med det jeg har fått vite via andre kilder, at så lenge jeg varmer vannet oppigjen til 75 - så er det ikke varmtvannstanken jeg skal passe på. Det er mye viktigere å rengjøre dusjhodet regelmessig.

Jeg sparte mye strøm til jul i fjor ved å slå den av da jeg var bortreist i noen uker. Ventet med å dusje da jeg kom hjem til dagen etterpå da vannet var blitt varmt igjen.

Ok, det var nyttig å vite. Tusen takk:)

Skrevet
visp skrev (14 minutter siden):

Jo, men når man er hjemme så vil man oppdage det relativt fort da. Er du borte i tre måneder og noe står og renner utover så vil mye hos deg og de under være skadet innen man oppdager det. 

Tre måneder ja, jeg tenkte mer på 1 uke eller 2, vanlig reise 

Skrevet

Dere som stenger stoppekrana, drar dere ut kontakter til oppvaskmaskinen og kjøleskapet også? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere som stenger stoppekrana, drar dere ut kontakter til oppvaskmaskinen og kjøleskapet også? 

Kjøleskapet er ikke tomt, så det står på (samme med fyseskapet).

Trekker ut støpsel på oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel.

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjøleskapet er ikke tomt, så det står på (samme med fyseskapet).

Trekker ut støpsel på oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel.

Kan man trekke ut støpselet på oppvaskmaskinen og vaskemaskinen i stedet for å stenge hovedkrana? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke kjøleskapet, men stort sett alt annet. På kaffetrakter og sånne ting så tar jeg uansett i støpselet kun når det er i bruk (har lært det hjemmefra, men det er kanskje ikke nødvendig- gammel vane).

• Liker 1
Skrevet
visp skrev (4 minutter siden):

Ikke kjøleskapet, men stort sett alt annet. På kaffetrakter og sånne ting så tar jeg uansett i støpselet kun når det er i bruk (har lært det hjemmefra, men det er kanskje ikke nødvendig- gammel vane).

Men hvordan gjøre det på oppvaskmaskinen? Den er jo integrert, så støpselet er bak maskinen et sted 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan man trekke ut støpselet på oppvaskmaskinen og vaskemaskinen i stedet for å stenge hovedkrana? 

Det tryggeste er nok å stenge hovedkrana i forhold til vannlekkasjer.

Støpsel på elektriske apparater er lurt i forhold til brannsikkerhet.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal reise bort 1-2 mnd i vinter og tenkte å stenge hovedstoppekran + skru av varmtvannsbereder som står i bod uten sluk. Er leilighet med naboer både under og på siden.

Tenkte også å fjerne vanntrykket ved å åpne en kran etter at stoppekranen er stengt.

Tidligere har jeg bare stengt vannet til vaske- og oppvaskmaskin, og det har gått greit. Men nå er nok de fleste kraner osv snart 20 år gamle, så kanskje greit å stenge hovedstoppekranen?

Er det noen ulemper med å stenge av vannet og trekke ut kontakten til varmtvannsberederen?

Anonymkode: bbc5c...e1d

Det må du ta med styret i borettslaget. Men skjønne ikke vitsen. Det vil ikke være noe å spare på det mht strømpris og det vil ta lang tid å varme opp igjen vannet. Og så har du den legionellafaren, da.

Endret av Grüner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...