Gå til innhold

7000 palestinere i israelske fengsler, de fleste uten dom

Akryl

Anbefalte innlegg

esk skrev (2 timer siden):

Tjaa, hvem kastet egentlig den første steinen? Denne konflikten er eldre enn de aller her og komplisert nok til at ingen noensinne blir enige. Det er nok av blod på begge siders hender, og de eneste ofrene er de sivile.

Det riktige i mine øyne er å stå på alle de rammede siviles side, både israelere og palestinere, og fordømme BÅDE terrorguppen Hamas og terrorstaten Israel. Vi kommer ingen vei ved å bygge oppunder alt hatet vi ser, som er gjennomgående i denne debatten.

Konflikten er gammel ja, men på et eller annet tidspunkt må man komme seg videre. Å utføre en ekstrem brutal massakre løser i alle fall ingenting. 
Dessuten syns jeg du og andre er litt for snare til å messe om «terrorstaten Israel» uten å ha dekning for å bruke begrepet. 

Er det for å minimere det Hama$ har gjort at det er viktig å bruke denne beskrivelsen av Israel?

Enig i at konflikten ikke er sort/hvit, men å demonisere Israel som er den eneste jødiske staten i verden synes jeg er skummelt. 

Endret av Bacteria
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bacteria skrev (1 time siden):

Konflikten er gammel ja, men på et eller annet tidspunkt må man komme seg videre. Å utføre en ekstrem brutal massakre løser i alle fall ingenting. 
Dessuten syns jeg du og andre er litt for snare til å messe om «terrorstaten Israel» uten å ha dekning for å bruke begrepet. 

Er det for å minimere det Hama$ har gjort at det er viktig å bruke denne beskrivelsen av Israel?

Enig i at konflikten ikke er sort/hvit, men å demonisere Israel som er den eneste jødiske staten i verden synes jeg er skummelt. 

Mener du at Israel er fritatt fra helt berettiget kritikk og fordømmelse fordi de er den eneste jødiske staten i verden? Hvorfor i all verden?

Overser du helt at jeg også kaller Hamas en terrororganisasjon? Hamas' terrorangrep mot uskyldige menn, kvinner og barn var grusomt, forferdelig og selvsagt helt uberettiget. Terror er ALDRI berettiget. Det gjelder også Israel som massakerer tusener av sivile mennesker as we speak, helt uforholdsmessig med det opprinnelige terrorangrepet 7. oktober. Å MYRDE TUSENVIS AV SIVILE, HVOR HALVPARTEN ER BARN, ER IKKE SELVFORSVAR. Det er mord og terror. At folk får seg til å støtte noen av disse jævlige aktørene er helt uforståelig.

Som sagt, jeg holder kun med de sivile som er rammet, på begge sider. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos steinkasting fra sinte palestinere. De bruker ofte steinslynge. Med en slik slynge får steinen en såpass utgangshastighet at treffer den noen så kan den lett drepe. Steinkasting oppfattes ofte som i kategorien rampestrek. Men bruker du steinslynge er det med en klar intensjon om å gjøre mest mulig skade. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (25 minutter siden):

Mener du at Israel er fritatt fra helt berettiget kritikk og fordømmelse fordi de er den eneste jødiske staten i verden? Hvorfor i all verden?

Overser du helt at jeg også kaller Hamas en terrororganisasjon? Hamas' terrorangrep mot uskyldige menn, kvinner og barn var grusomt, forferdelig og selvsagt helt uberettiget. Terror er ALDRI berettiget. Det gjelder også Israel som massakerer tusener av sivile mennesker as we speak, helt uforholdsmessig med det opprinnelige terrorangrepet 7. oktober. Å MYRDE TUSENVIS AV SIVILE, HVOR HALVPARTEN ER BARN, ER IKKE SELVFORSVAR. Det er mord og terror. At folk får seg til å støtte noen av disse jævlige aktørene er helt uforståelig.

Nå må vi ta det litt med ro. Sier ikke at Israel er fritatt for kritikk, men det de gjør på Gaza er alt for tidlig å brande som folkemord og krigsforbrytelser. De fleste militære eksperter vil være enige med meg her. 

For det første er tapstallene på palestinsk side levert av Hamas, som har ALT å vinne på å overdrive. Jeg og skjønner at det har dødd alt for mange i Gaza. Men mener fortsatt at dette er Hamas sin egen feil. Du kan ikke gjøre som de har gjort uten å få en sterk reaksjon tilbake. Dette visste de godt, men det var kanskje en del av planen.?

Det de foretok seg i Israel 7.10, det var så definitivt både folkemord, krigsforbrytelser, terrorisme og pogrom. 

Endret av Bacteria
  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/3/2023 at 1:53 PM, Jadasikkert29 said:

De er små barn som kaster småstein på TANKS, ikke på folk.  

De er ikke små barn, det er ikke små stein. Det er ungdommer som lemper brostein og større på andre mennesker. 

Det er helt uakseptabelt. Om man går til dødelig angrep på noen, men de ikke dør, er det forsøk på drap. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadasikkert29 skrev (På 3.12.2023 den 13.53):

De er små barn som kaster småstein på TANKS, ikke på folk.  

Tror du virkelig det sitter tusenvis av småbarn fengslet for å kaste stein på tanks? Google hva noen av de løslatte fangene har sittet fengslet for…

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jadasikkert29 skrev (På 3.12.2023 den 14.02):

Å bruke en artikkel fra businessinsider tar jeg ikke seriøst.

Og om det så var reelt så rettferdiggjør det ikke å fengsle kvinner og barn uten dom der de blir utsatt for både vold, isolering og voldtekt. 

De fengsler ikke barn og kvinner uten grunn. Og "barna" er ikke barn. Det er ungdommer. Som har skadet hardt eller forsøkt å drepe Israelere. Ingen av disse er uskyldige og i krig fungerer ikke domstoler som i fredstid. Og om Israelerne virkelig gav faen, hadde de ikke fengslet dem men skutt dem. Hva tror du Hamas hadde gjort om de hadde fått steiner og spikerbomber mot seg fra Israelske ungdommer?

Det florerer av videoer der ute hvor man ser voksne palestinere dytter barna sine foran seg med stein og slynger, mot Israelske soldater som er grensevakter. Hatet mot jødene er så intenst at du ikke klarer å forestille deg hvor intenst hat kan bli! Når disse "barna" blir fostret til å drepe, er det ikke enkelt for Israelerne å håndtere.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Thanos said:

Hva tror du Hamas hadde gjort om de hadde fått steiner og spikerbomber mot seg fra Israelske ungdommer?

😅🤙 De hadde holdt seg rolig men sagt ifra....

Endret av NatNat
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (På 2.12.2023 den 17.29):

De fleste er uten dom og er steinkastere.  De som bare roper ut at alle er terrorister, så forklarer artikkelen situasjonen.

Jeg har selv sett på asiatiske tv-kanaler. Mange var helt vanlige sinte ungdom, studenter, som levde vanlige liv. De var verken opptatt av religion eller vold.

https://www.dawn.com/news/1794459/inequality-in-incarceration-how-thousands-of-palestinians-are-locked-up-inside-israeli-jails

Hvis de ikke vil bli fengslet så får de slutte med terrorangrep og annet.

Helt vanlige sinte ungdom? Ja, som driver terrorangrep, angriper med skytevåpen, kniver, steiner, osv.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (11 timer siden):

Nå må du få opp gluggene dine og se!

Israel massakrerer ikke sivile! De bomber militære mål og sivile dør fordi de ikke har flyttet på seg eller velger å dø som martyrer for Hamas' sak! Har du i det hele tatt satt deg inn i hvordan Hamas opererer?? Vet du noe som helst hva som foregår der borte? Eller ser du på NRK hvor de ukritisk refererer til dødstall oppgitt av Hamas selv??

Hamas ER sivilbefolkning, Sivilbefolkningen ER Hamas. Med det mener jeg at Israels motstander og terrorgruppe, ikke bærer uniform. De stiller ikke opp i en tradisjonell militær formasjon hvor det blir soldat mot soldat. Hamas er i sivilbefolkningen!! Og når den terrorbanden offentlig uten skam utbasunerer at målet er å tilintetgjøre Israel, så MÅ noen egg bli knust DESVERRE for å få bukt med terroren. Og hadde palestinerne ønsket det beste for seg selv, hadde flereav dem motarbeidet Hamas.

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 4.12.2023 den 12.04):

Nå må vi ta det litt med ro. Sier ikke at Israel er fritatt for kritikk, men det de gjør på Gaza er alt for tidlig å brande som folkemord og krigsforbrytelser. De fleste militære eksperter vil være enige med meg her. 

For det første er tapstallene på palestinsk side levert av Hamas, som har ALT å vinne på å overdrive. Jeg og skjønner at det har dødd alt for mange i Gaza. Men mener fortsatt at dette er Hamas sin egen feil. Du kan ikke gjøre som de har gjort uten å få en sterk reaksjon tilbake. Dette visste de godt, men det var kanskje en del av planen.?

Det de foretok seg i Israel 7.10, det var så definitivt både folkemord, krigsforbrytelser, terrorisme og pogrom. 

Nå må vi på ingen måte ta der med ro. Det har vi ikke tid til. Israel dreper hundrevis av sivile hver dag. Over 15 000 på 2 måneder. Over halvparten barn. De aller fleste sivile. Dødstallene i Gaza blir bekrefter av uavhengige kilder, men siden Israel også bomber ihjel hjelpeorganisasjonene så blir det stadig ferre som kan være med å bekrefte tallene. Å drepe 15 000 innestengte mennesker som ikke har noe sted å dra er folkemord. Angrepet Hamas gjorde var selvsagt grusomt, men det var ikke mot ett innestengt folk, over flere uker, det skjedde i ett begrenset tidsrom. Så nei, ikke ett folkemord, men ja - ett terrorangrep. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (21 timer siden):

Israel massakrerer ikke sivile! De bomber militære mål og sivile dør fordi de ikke har flyttet på seg eller velger å dø som martyrer for Hamas' sak! Har du i det hele tatt satt deg inn i hvordan Hamas opererer?? Vet du noe som helst hva som foregår der borte? Eller ser du på NRK hvor de ukritisk refererer til dødstall oppgitt av Hamas selv??

Hamas ER sivilbefolkning, Sivilbefolkningen ER Hamas. Med det mener jeg at Israels motstander og terrorgruppe, ikke bærer uniform. De stiller ikke opp i en tradisjonell militær formasjon hvor det blir soldat mot soldat. Hamas er i sivilbefolkningen!! Og når den terrorbanden offentlig uten skam utbasunerer at målet er å tilintetgjøre Israel, så MÅ noen egg bli knust DESVERRE for å få bukt med terroren. Og hadde palestinerne ønsket det beste for seg selv, hadde flereav dem motarbeidet Hamas.

Omrent 5% av innbyggerene i Gaza er Hamas. 
Forøvrig hadde jeg vært mye mer redd for Israels president enn Hamas, er det noen som er skruppelløs og blodtørstig så er det den høyrevridde Israelske regjeringen og militæret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (21 timer siden):

Faktisk det dummeste jeg har lest i dag. Slå på tv’n, les en avis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Skyblue7 said:

Omrent 5% av innbyggerene i Gaza er Hamas. 
Forøvrig hadde jeg vært mye mer redd for Israels president enn Hamas, er det noen som er skruppelløs og blodtørstig så er det den høyrevridde Israelske regjeringen og militæret. 

ja vel.. og hvor mange er pro Hamas, tror du ? og du hadde vært mer redd for Israel president enn Hamas ? ha ha ha, gå ditt og vi skal snakke om det igjen etterpå

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (2 minutter siden):

ja vel.. og hvor mange er pro Hamas, tror du ? og du hadde vært mer redd for Israel president enn Hamas ? ha ha ha, gå ditt og vi skal snakke om det igjen etterpå

Ja, han er skruppelløs og blodtørstig. Hadde ikke blitt bombet ihjel 15 000 + mennesker uten høyreekstreme Netanyahu. Hamas har nok en del støtte i befolkningen, men det er heller ikke så rart at de «søker mot noen som kan redde de». Israel har jo også støttet Hamas økonomisk i mange år. Splitt og hersk vettu. Gaza har vært verdens største fengsel i mange år, situasjonen i landet har vært uholdbar i en mannsalder. Før eller senere måtte noe skje, og det skjedde 7 oktober. Selvfølgelig støtter jeg ikke angrepet, men jeg støtter det palistinske folket. Kun 5% av Gaza sine innbyggere har tilhørighet til Hamas, stort sett kun sivile de klarer å drepe. USA har også blod på hendene, som forer Israel med bomber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyblue7 skrev (5 minutter siden):

Ja, han er skruppelløs og blodtørstig. Hadde ikke blitt bombet ihjel 15 000 + mennesker uten høyreekstreme Netanyahu. Hamas har nok en del støtte i befolkningen, men det er heller ikke så rart at de «søker mot noen som kan redde de». Israel har jo også støttet Hamas økonomisk i mange år. Splitt og hersk vettu. Gaza har vært verdens største fengsel i mange år, situasjonen i landet har vært uholdbar i en mannsalder. Før eller senere måtte noe skje, og det skjedde 7 oktober. Selvfølgelig støtter jeg ikke angrepet, men jeg støtter det palistinske folket. Kun 5% av Gaza sine innbyggere har tilhørighet til Hamas, stort sett kun sivile de klarer å drepe. USA har også blod på hendene, som forer Israel med bomber.

Verdens største fengsel som folk reiser inn og ut av, på ferie fra Norge osv?

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skyblue7 skrev (26 minutter siden):

Nå må vi på ingen måte ta der med ro. Det har vi ikke tid til. Israel dreper hundrevis av sivile hver dag. Over 15 000 på 2 måneder. Over halvparten barn. De aller fleste sivile. Dødstallene i Gaza blir bekrefter av uavhengige kilder, men siden Israel også bomber ihjel hjelpeorganisasjonene så blir det stadig ferre som kan være med å bekrefte tallene. Å drepe 15 000 innestengte mennesker som ikke har noe sted å dra er folkemord. Angrepet Hamas gjorde var selvsagt grusomt, men det var ikke mot ett innestengt folk, over flere uker, det skjedde i ett begrenset tidsrom. Så nei, ikke ett folkemord, men ja - ett terrorangrep. 

Har ikke noe å si at det ikke var et «innestengt» folk. Genocide var det likefullt. Det handler om intensjon, og ikke at sivile kommer i veien for rettmessige mål. 
At flere dør i israelske bombeangrep enn 7. oktober har ikke noe å si for hva som er folkemord eller ikke. At du og dine meningsfeller sier det teller ikke. 
Begrepet har en definisjon det går an å søke opp. 
Det er meget alvorlig å beskylde noen for folkemord uten at det er hold i det. I Israels tilfelle fører det til antisemittisme at du og andre slenger ut beskyldningen. Bruk hodet. 

Og så kan du lese hva militære eksperter sier om saken, fex her:

https://www.forsvaretsforum.no/ekstremisme-forsker-gaza/kunne-israels-forsvar-gjort-noe-annerledes-pa-gazastripen/353632

IDF gjør alt for å unngå sivile tap, nå har de tom utstyrt sivile palestinere med digitale kart for å finne tryggere plasser. De har kastet ut flygeblader osv osv. At Hamas holder sivile som gisler og menneskelige skjold er ikke Israels feil. 

Nå må de få mulighet til å gjøre jobben på Gaza. De gjør også en jobb for oss i vesten. Dette svineriet vil vi ikke ha her. Og med svineriet mener jeg islamisme. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyblue7 skrev (46 minutter siden):

Det som skjedde i Israel var faktisk folkemord, det var et forsøk på å utslette hele eller deler av en folkegruppe, med intensjonen som kreves faktisk, tidsrommet har ingenting å si

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bacteria said:

Det handler om intensjon, og ikke at sivile kommer i veien for rettmessige mål. 

bingo ! 🤙

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (9 minutter siden):

Har ikke noe å si at det ikke var et «innestengt» folk. Genocide var det likefullt. Det handler om intensjon, og ikke at sivile kommer i veien for rettmessige mål. 
At flere dør i israelske bombeangrep enn 7. oktober har ikke noe å si for hva som er folkemord eller ikke. At du og dine meningsfeller sier det teller ikke. 
Begrepet har en definisjon det går an å søke opp. 
Det er meget alvorlig å beskylde noen for folkemord uten at det er hold i det. I Israels tilfelle fører det til antisemittisme at du og andre slenger ut beskyldningen. Bruk hodet. 

Og så kan du lese hva militære eksperter sier om saken, fex her:

https://www.forsvaretsforum.no/ekstremisme-forsker-gaza/kunne-israels-forsvar-gjort-noe-annerledes-pa-gazastripen/353632

IDF gjør alt for å unngå sivile tap, nå har de tom utstyrt sivile palestinere med digitale kart for å finne tryggere plasser. De har kastet ut flygeblader osv osv. At Hamas holder sivile som gisler og menneskelige skjold er ikke Israels feil. 

Nå må de få mulighet til å gjøre jobben på Gaza. De gjør også en jobb for oss i vesten. Dette svineriet vil vi ikke ha her. Og med svineriet mener jeg islamisme. 

Akkurat, da skjønner jeg hvor jeg har deg hen. Du er rasist ( islamisme er svineri). Null interesse på å kaste bort ett sekund til av livet mitt på ett menneske som deg!

Alle menneskeliv er like mye verdt, uavhengig av etnisitet eller religion. Er vel Israel som i hovedsak er beskyld for antisemetisme mot Palestinere her. Er mange jøder som ikke støtter Israels massemord, eller Netanyahu sitt høyrevridde styre av Israel. Får se hvor mye krigføring og bombing han får tid i mellom innimellom rettsaken sin, er vel siktet for både bedrageri, bestikkelser og tillitsbrudd, fin fyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...