Gå til innhold

Spontanaborter og vitamin E

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det trygt å teste ut vitamin E (30 mg) mens man prøver eller er tidlig i graviditet? Har mistet to ganger og begge ganger tidlig. Vi er friskt par midten av tyveårene og synes det er spesielt å miste to ganger etter hverandre. Man får ikke hjelp før man har mistet tre ganger på rad. 

Er det innenfor å prøve ut vitamin E tilskudd? Det skal ha noe blodfortynnende effekt har jeg hørt, men ikke like mye som andre reseptbelagte medikamenter. 

Noen erfaringer? 

Jeg er litt skeptisk, men hvis det er det som skal til for å forbli gravid så..

Anonymkode: 8de01...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forhold til spontanaborter vet jeg ikke om vitamin E har noe effekt, men jeg vet at store doser vitamin E kan ha negativ effekt på blodtrykk og gi høyt blodtrykk - og er f.eks ikke anbefalt for gravide pga dette - særlig ikke uten å ha rådført seg med leke. 

Det kan være så mange grunner til at man opplever spontanaborter, dessverre veldig vanlig - de aller fleste grunnet genetiske feil/mangler ved fosterannlegget og redusert levedyktige grunnet dette. 

Men noe forskning er det på at vitamin E kan ha god effekt på sperm kvalitet, og at det kan virke blodfortynnende i store doser ( minst 200 milligram og oppover for å oppnå blodfortynnende effekt). Men jo høyere dose, jo større påvirkning på blodtrykk. 

Jeg ville nok prøvd andre ting først, med mindre man har vitamin mangel. 

Selv med IVF hvor det meste som kan styres, forbedres og overvåkes - oppleves spontanaborter. Det finnes medikamenter man får som kan ha positiv virkning, men ingen av dem kan garantere at man unngår nye spontanaborter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke noe om Vitamin E, men kan anbefale deg å sjekke D vitamin status og skjoldbruskkjertelen (TSH, +++) hos fastlegen. Dette er de vanligvis veldig grei å få med på. Vitamin D mangel er en stor faktor for både infertilitet og SA, fikk nylig D vitamin tilskudd på resept, fordi verdiene er ikke optimale (snakker ikke om mangel en gang). Samme gjelder TSH, hvis du har en verdi over 2, så burde du prøve å komme til videre utredning (selv om det er innenfor normalen, så fikk jeg beskjed at optimalt er under 2 og høyere verdier kan øke sjansen for SA. Lykke til! (Og ikke nøl med å gå til en privat sjekk, selv om det koster litt - bare støttemedisiner til 1 syklus koster nesten like mye som 1time hos privat gynekolog)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte høydose E vit med min første, etter å ha mistet flere ganger først. Vet ikke om det var derfor det hjalp men hadde lest meg fram til at det kunne forhindre sa siden det tynnet blodet endel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (12 minutter siden):

Jeg brukte høydose E vit med min første, etter å ha mistet flere ganger først. Vet ikke om det var derfor det hjalp men hadde lest meg fram til at det kunne forhindre sa siden det tynnet blodet endel. 

Hvor høy dose?

Anonymkode: f911f...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedetfor å eksperimentere med vitaminer hjemme, bestill en privat gyn time. Jeg fikk progesteron og albyl e hos privat gyn etter å ha mista to ganger på rad og er nå 34 uker på vei☺️

Anonymkode: 8b86d...f6e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 7.02):

Istedetfor å eksperimentere med vitaminer hjemme, bestill en privat gyn time. Jeg fikk progesteron og albyl e hos privat gyn etter å ha mista to ganger på rad og er nå 34 uker på vei☺️

Anonymkode: 8b86d...f6e

Ja jeg har besluttet å ikke røre vitamin E. Jeg tar omega-3, folsyre, jod og d-vitamin tilskudd til vanlig da! 

Tenker å ta det som det kommer, mister jeg andre graviditeten blir det rett til privat gyn. 

ts

Anonymkode: 8de01...343

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...