Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man søker sosialstønad hos nav, må man i fysisk møte eller telefonsamtale med dem? Eller kan man sende inn søknaden og få et vedtak over mail? 

Anonymkode: 85706...69c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting skjer over mail. Samtalen kan gå over telefon, det kommer an på veileder og situasjonen til personen som søker. Vedtak kommer digitalt hvis du har digipost el, i posten om du ønsker det selv. Men da må du si ifra. 

Man skal ha en samtale, men om veileder ikke får mulighet til det så skrives vedtaket uten. Men i de fleste tilfeller så må man ha en samtale for å faktisk vurdere hva slags hjelp personen skal ha. Vi må skrive avvik om vi ikke har samtaler før vedtaket godkjennes. Og det er Statsforvalteren enig i, da de fører ofte tilsyn og dette er ett av kravene de har.

Anonymkode: 82b61...e4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingenting skjer over mail. Samtalen kan gå over telefon, det kommer an på veileder og situasjonen til personen som søker. Vedtak kommer digitalt hvis du har digipost el, i posten om du ønsker det selv. Men da må du si ifra. 

Man skal ha en samtale, men om veileder ikke får mulighet til det så skrives vedtaket uten. Men i de fleste tilfeller så må man ha en samtale for å faktisk vurdere hva slags hjelp personen skal ha. Vi må skrive avvik om vi ikke har samtaler før vedtaket godkjennes. Og det er Statsforvalteren enig i, da de fører ofte tilsyn og dette er ett av kravene de har.

Hva er det de spør om i samtalen? Jeg trenger desperat penger til regninger og mat, men kvier meg for å ta den samtalen 😔 Har ikke så god oversikt over egen økonomi. 

Skrevet

Man kan få stønad uten samtale, send søknad over nett med papirer de krever vedlagt.

Få oversikt over egen økonomi først.

🌸

Anonymkode: 423ed...432

Skrevet

Hva er det dere snakker om, samtale med nav?? jeg har aldri måtte ha noen samtale med dem de gangene jeg har søkt sosial stønad. Søk på nettet også får du mest trolig avslag pga de trenger mer informasjon fra deg, send inn mer informasjon, om igjen og omigjen til du får godkjent.

Anonymkode: e33be...138

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du er på bærtur.

Jeg har aldri hatt en samtale med NAV når jeg har søkt om sosial stønad. Du sender inn en digital søknad. 

Anonymkode: c0b95...f3a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er det de spør om i samtalen? Jeg trenger desperat penger til regninger og mat, men kvier meg for å ta den samtalen 😔 Har ikke så god oversikt over egen økonomi. 

Du må blant annet levere inn kontoutskrifter, bankutskrifter. Ser de du har grei økonomi, men sløst penger, får man ikke stønad.

Anonymkode: fda31...3ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du er på bærtur.

Jeg har aldri hatt en samtale med NAV når jeg har søkt om sosial stønad. Du sender inn en digital søknad. 

Anonymkode: c0b95...f3a

Jeg jobber med sosialstønad, så er ikke på bærtur. Men det er nok mange kontorer som ikke er like strenge på det. Men det skal altså være en samtale om økonomi, hva personene trenger - kanskje trenger hen mer enn det hen selv har søkt om, og særlig barns situasjon om personen har barn. Uansett hvordan søknaden kommer inn. De aller fleste søker digitalt.

Vi må som sagt skrive avvik om vi ikke har hatt samtale før vedtaket godkjennes. Og det er et av tingene Statsforvalteren her sjekker når de har årlige kontroller på lokalkontorene. Vi må ha en samtale for å kunne sjekke at summen de får er høy nok til å dekke det de søker om, det holder ikke med søknaden. Det er for å sjekke at vi har riktige opplysninger og gitt folk nok penger, det er altså til personens beste. Men at alle ikke gjør det er ikke overraskende og de ulike Statsforvalterne er sikkert også forskjellige med hva de henger seg opp i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...