Gå til innhold

Problemer med utleie i sameiet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sentralt i Oslo. Halvparten leies ut. Eierne av disse betaler det samme som oss som bor her.

Styret sier at store deler av tiden de bruker gjelder problemer med utleie. Dette betaler jeg for som bor alene i egen eid leilighet, mens leilighetene som er utleid har flere beboere. Det er aldri bråk eller ordensforstyrrelser fra sameierne som bor i blokken.

Styret gjør en ok jobb, men de skal selvfølgelig ha betalt for medgått tid til å ordne opp i problemer med utleie. Styreleder fortalte meg i går at honoraret lett kunne halveres hvis alle eierne selv bodde i blokken. Det vil si at jeg betaler for kr 40.000 ekstra for problemer med utleie.

Dette oppleves som veldig urettferdig. Synspunkter?

Anonymkode: a8569...864

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krev at de som leier ut må stå for regningen

Anonymkode: d1242...63f

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Bo i borettslag. Da er det mye strengere regler for utleie. 

Anonymkode: 25f66...f48

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bo i borettslag. Da er det mye strengere regler for utleie. 

Anonymkode: 25f66...f48

Jeg vet. Min neste leilighet blir ikke i sameie.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Krev at de som leier ut må stå for regningen

Anonymkode: d1242...63f

Kreve? Kanskje man kan vedtektsfeste at utleiere betaler 10% mer i felleskostnader. Eller finnes det andre modeller?

TS

Skrevet

40000 kr ekstra i styrehonorar per leilighet? Du trenger i akseptere det, bli styremedlem og gjør jobben selv! Har sameiet førsteprioritet pant i boligene? Hvilke muligheter for utkastelse og tvangssalg har dere? Det er normalen i indre deler av Oslo at halve sameiet er utleie, så en kjent problemstilling. 

Anonymkode: 3f2fa...6b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kreve? Kanskje man kan vedtektsfeste at utleiere betaler 10% mer i felleskostnader. Eller finnes det andre modeller?

TS

Du kan ikke ha andre felleskostnader.  Eier kan fritt leie ut. Men dere kan legge fram problemstillingen for utleiere, og be dem rydde opp. Dere kan også spørre dem om de frivillige vil bidra til å dekke disse kostnadene.

Anonymkode: 3f2fa...6b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sentralt i Oslo. Halvparten leies ut. Eierne av disse betaler det samme som oss som bor her.

Styret sier at store deler av tiden de bruker gjelder problemer med utleie. Dette betaler jeg for som bor alene i egen eid leilighet, mens leilighetene som er utleid har flere beboere. Det er aldri bråk eller ordensforstyrrelser fra sameierne som bor i blokken.

Styret gjør en ok jobb, men de skal selvfølgelig ha betalt for medgått tid til å ordne opp i problemer med utleie. Styreleder fortalte meg i går at honoraret lett kunne halveres hvis alle eierne selv bodde i blokken. Det vil si at jeg betaler for kr 40.000 ekstra for problemer med utleie.

Dette oppleves som veldig urettferdig. Synspunkter?

Hvorfor skal styret ha ekstra betalt for dette? Er det en ekstern styreleder som tar timebetalt?

Er selv styreleder i et sameie og kan bekrefte at det nok er litt mer utfordringer med leietakere. Eller egentlig, med eiere som ikke forstår at de fortsatt har ansvar for at ordensregler og vedtekter følges, fordi om de ikke bor i leiligheten.

Men vi legger ikke vekt på dette når vi fastsetter styrehonorar. Da ser vi på helheten: den daglige driften, innhenting av pristilbud når budsjettet nærmer seg, lage budsjett, følge opp spørsmål og problemstillinger både fra leietakere og eiere, osv.

Når det gjelder felleskostnaden, så betaler selvsagt alle eierne det samme. Andelen til forsikring,felles strøm, vedlikehold og drift av fellesareal osv blir ikke mer eller mindre avhengig av om bolig benyttes av eier eller leietaker.

Hos oss hadde vi i en periode mye problemer med heisene. Skulle de i toppetasjene betalt ekstra fordi de mest sannsynlig har mer bruk for at den jobben gjøres enn de som bor i 1. og 2.?

Anonymkode: c776b...dac

• Liker 1
Skrevet

Sykt at du straffes fordi andre skal tjene seg rike. Høres ikke bra ut.. og dette må ta slutt. 

Anonymkode: ee51b...c4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...