Gå til innhold

Hvem skal erstatte nøklene når barnet roter bort nøklene til helgepappaen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pippi Lotta skrev (På 2.12.2023 den 17.04):

TS er barnets tante og har egentlig ikke noe med dette å gjøre tror jeg, så hun skal nok ikke betale. 

Har man barnet 90% av tiden så skal jo bidrag dekke utgiftene 90% av tiden. Det skal ikke dekke utgifter til fars bolig. 

I så fall egentlig bare rett og rimelig at mor dekker 90% av utgiften til ny nøkkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Traktor skrev (1 time siden):

I så fall egentlig bare rett og rimelig at mor dekker 90% av utgiften til ny nøkkel. 

Selfølgelig skal ikke mir dekke utgifter til far sin bolig. Det gir ingen mening. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som eier boligen må stå for ny nøkkel. Hadde mitt barn til stadighet mistet sin nøkkel, hadde jeg ansvarliggjort barnet. Det hadde hadde ikke fått noen ny nøkkel, eller vært nødt til å gjøre arbeidsoppgaver tilsvarende en ny nøkkel. 

Anonymkode: aacf5...7aa

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2023 den 15.47):

Det kommer ikke moren til å like før hun sier at 9 klassingen er et barn, og kan ikke ta det ansvaret

Ts

Anonymkode: 9d2b1...e1b

Når han snart er 15 år er han over den kriminelle lavalder. Han kan da fengsles og straffes for lovbrudd i Norge. Så på den alderen er det da på høy tid at han begynner å bli vant til å ta konsekvenser for egne handlinger. 

Her glemte 15åringen ofte bort reguleringstannlegen - og man må da betale for timen allikevel. Etter et par ganger glemming til tross for påminnelser om timen, så måtte han betale selv. Da ble det raskt endring og ikke glemt flere ganger.

Anonymkode: c17ab...fcc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet mitt gjør hærverk på en parkert bil kan du banne på at bileieren kommer til å gå etter meg for erstatning, ikke barnet mitt.

Merkelig det der. Men det er et prinsipp de fleste er enige om er rett.

Det samme prinsippet bør gjelde for nøklene. Nøkkeleier bør gå etter foreldrene for erstatning. Ikke barnet.

Har barnet to foreldre, er begge solidarisk ansvarlig for erstatningen. Altså halvparten hver. Hvis den ene ikke har midler til å betale, så skal andre betale alt.

Anonymkode: 3f521...356

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mor mener tydeligvis at hun ikke skal betale. Da er det ikke noe alternativ å si at det skal hun, for det finnes ingen måte å tvinge henne på, far må finne en løsning, om det er å betale nøkkel, nekte nøkkel eller installere nøkkelboks får være hans valg.

Jeg mener forøvrig at fars nøkkel ikke er mors ansvar. Men det er ikke så interessant, siden problemet i praksis uansett eies av far.

Anonymkode: 49e33...b99

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2023 den 16.15):

Tenåringen er under utredning for adhd/aspberger.

Vet ikke om det er grunnen eller bare tenåringshormoner?

Ts

Det kan absolutt være årsak. Og da er det mestringsteknikker som kan fungere. Og ikke noe han kan noe for er sånn. Alternativt er at han har kortet på en utrekksnor (skikort snor) som sitter fast i sekken.

Alternativt drar han hjem til deg, og far henter der

Anonymkode: 1d982...64a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som foreslår nøkkelboks eller kodelås - dere har fått med dere at det er snakk om blokk/bygård? Da er ingen av delene et reelt alternativ. 

Anonymkode: dde68...ddf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lest side 1 og 5

Er det en grunn til at han ikke klarer å ta ansvar for nøkler? Barn med ADHD får f.eks grunnstønad pga at de ikke klarer å passe på tingene sine.

Reagerer på at barnet selv sier han ikke har ansvar for nøkkelen, og at mor er enig. Det er ikke rart at gutten ikke gidder å passe på tingene sine hvis moren sier at han ikke trenger å ta ansvar! 🤬

Egentlig tenker jeg at far skal betale, og at sønnen må gjøre opp for seg ved å jobbe for far. Men med den innstillingen til mor som hun overfører til barnet, så er det nesten fortjent at hun tar regningen

Anonymkode: d5ba4...726

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsettelse.

Ser nå at barnet utredes for adhd. Det og hormoner kan helt klart være en grunn. Men må uansett øve på å passe på ting. Kan nøkkel festes til skolesekken med snor?

Anonymkode: d5ba4...726

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg tenker at det er fars leilighet, og han som har ansvaret for nøklene dit. Men siden det er snakk om en 14-åring, bør han jo virkelig klare å ta vare på nøklene selv. Da bør han betale selv, spesielt siden han allerede har mistet dem flere ganger.

Synes ikke mor bør betale, hun har da ikke ansvaret for eksmannens leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarer gutten å ta vare på mors nøkler? Eller har han ikke nøkler der?

Anonymkode: 5d1a4...45c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/2/2023 at 3:51 PM, AnonymBruker said:

Faren  har prøvd å lage regler for hvor nøklene skal ligge både i hjemmet og i skolesekken, men tenåringen har ikke klart å følge opp disse reglene.

Ts

Mener far at mor skal betale når far ikke klarer å ta ansvar og lære sine barn noe? Her må far ta ansvar for sine nøkler og sitt barn. Kanskje løsningen er at tenåringen ille kan ha med nøkkel når han reiser til mor.

Far har valgt selv å gi nøklene til ungen og la ha få beholde de når han er hos mor, da må far ta regningen også og ikke legge ansvar for sine handlinger over på andre.

Endret av Malvinka
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips er: tenåringen må selv erstatte nøkkel, eller far må henge opp en sånn kodeboks til å oppbevare nøkkel i på utsiden av ytterdøra. Mor skal ikke betale for dette, for mor har ikke gitt "barnet" ansvaret for den nøkkelen.. et fett hvor mye bidrag som betales fra den ene til den andre, de pengene skal gå til andre ting. 

Husk også at det går an at han er ansvarlig for sine handlinger hos dere, og får tilhørende konsekvenser, og at han er et barn hos mor som får lov til å drite i alt av ansvar. Deres hjem, deres regler ;)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 2.12.2023 den 15.47):

Det kommer ikke moren til å like før hun sier at 9 klassingen er et barn, og kan ikke ta det ansvaret

Ts

Kan han ikke ta det ansvaret, bør han ikke ha egne nøkler.

Faren får ta det fra penger han ville gitt ham/brukt på ham. "I dag spiser vi middag av billigste sort, jeg har lagt til side mellomlegget mellom dette og det du ønsket spise i 'Nøklefondet.' Vi kan spise dyrere mat igjen når det er nok i fondet."

Endret av Cugu
TS er ikke faren, og det glemte jeg et øyeblikk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at "barnet" ikke viser at det er ansvarlig nok til å ha nøkler, og dermed heller må fratas nøklene inntil det innser at det må ta ansvaret alvorlig. 
Om det betyr at det ikke kommer seg inn selv, må far vurdere å hyre inn "barnevakt". Er det en pensjonist i bygården som kunne passet "barnet" fra det kommer til far kommer hjem? 
Så kunne det gjøre lekser der, og blitt låst inn hos far for å hente utstyr til fritidsaktiviteter. 

Evt. kanskje det er et litt eldre, men mer ansvarlig barn, som bor i oppgangen, som kunne tatt rollen som "barnevakt". 

Min 13-åring hadde skjerpet seg ganske fort, og tatt ansvaret sitt seriøst, om trusselen var å behandles som et lite barn. 

Anonymkode: ebdf4...e51

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hactar skrev (På 2.12.2023 den 15.58):

Det er far som må finne løsninger som barnet mestrer. Mor har ingen kontroll på hvordan far administrerer tenåringens tilgang til fars hjem, og bør derfor ikke bli ansvarlig for å betale når far gjentakende ganger velger en løsning som ender opp med å gi utgifter.

Om mitt barn ødelegger eller roter bort en verdigjenstand han har fått av meg, får han ikke uten videre en ny. Da må jeg finne ut om barnet enten skal få noe billigere som dekker behovet og som jeg er forberedt på å erstatte, eller være uten til modenheten er på plass til å ta vare på tingene sine. Jeg kan ikke eksempelvis be skolen erstatte tingene hans selv om det skulle være der han roter dem bort.  

Hør hør!

Faren må ta ansvar for

• sine regler rundt ting han kjøper til det lille barnet

• sine forventninger til sin sønn (at en 15-åring ikke egentlig er et lite barn, men hvis han han en diagnose må forventninger og løsningsforslag justeres)

• hvordan barnet kan involveres i å betale for det han har mistet ved å få mindre penger fra faren mens han er der/billigere mat og sånt/selge eiendeler han har hos faren (og evt. få billigere versjoner av nødvendige ting (kjøpt brukt for mindre enn han fikk for sine)/mindre lommepenger

• å gjøre sitt for å oppdra barnet til å bli et selvstendig, pålitelig og ansvarlig menneske (selv om moren behandler ham som et lite barn, kan veiledning de få dagene hos faren likevel føre fram)

Det er kanskje morens mangel på forventninger til sitt lille barn som har muliggjort at han fortsetter å være så uansvarlig. Dermed er det egentlig mye morens feil at han ikke kan passe på nøklene. Men faren kan ikke kreve penger fra henne. Det er han som stadig gir den uansvarlige ungen nye nøkler. Og han må ta ansvar for å lære ungdommen å ta ansvar, eller ta bort privilegiet til han lærer det, og gi ham verktøy til å mestre (som kjetting mellom sekk og nøkler)

Endret av Cugu
At gutten kanskje har diagnose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...