Gå til innhold

Hvor lenge skal man vente på svar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er et barn i klassen fra et annet land som aldri er med på bursdager eller sosiale sammenkomster. Foreldrene er heller aldri med, mulig grunnet språkbarrierer. 

Jeg syns det er litt synd og derfor har jeg invitert barnet og foreldre på besøk etter skolen for å bli kjent. Mor svarte med at hun syns det var koselig å bli invitert og sa at hun tar kontakt med meg ila et morgendagen. Nå har det gått to dager siden jeg skulle få svar og har sendt en vennlig påminnelse som er blitt lest, men ingen svar. 

Vi er en travel familie og nå har vi fått invitasjon fra en annen familie på samme datoen jeg inviterte innvandrerfamilien. 

Kan jeg bare takke ja til invitasjonen og anta at familien jeg inviterte ikke vil komme? 

Anonymkode: 215be...325

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan forvente at de kommer sullende engang i løpet av dagen....Kanskje...noen timer for sent muligens . Gjerne tynnkledt, men de kan gjerne ha med seg frukt mat eller penger. 

Det har ihvertfall jeg opplevd:) 

Anonymkode: ffb92...164

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er et barn i klassen fra et annet land som aldri er med på bursdager eller sosiale sammenkomster. Foreldrene er heller aldri med, mulig grunnet språkbarrierer. 

Jeg syns det er litt synd og derfor har jeg invitert barnet og foreldre på besøk etter skolen for å bli kjent. Mor svarte med at hun syns det var koselig å bli invitert og sa at hun tar kontakt med meg ila et morgendagen. Nå har det gått to dager siden jeg skulle få svar og har sendt en vennlig påminnelse som er blitt lest, men ingen svar. 

Vi er en travel familie og nå har vi fått invitasjon fra en annen familie på samme datoen jeg inviterte innvandrerfamilien. 

Kan jeg bare takke ja til invitasjonen og anta at familien jeg inviterte ikke vil komme? 

Ville skrevet til innvandrerfamilien og sagt at jeg må vite svar nå om dere kommer, da jeg ellers blir med på  en annen avtale som er dukket opp :) Takk for svar

Så ville jeg ventet noen timer på svar. Dersom jeg ikke fikk svar innen noen timer, ville jeg skrevet at jeg antar at dere ikke kommer siden jeg ikke har hørt noe. Ville bare si at vi da ikke er hjemme den dagen.

Så ville jeg takket ja til den andre invitasjonen.

Men hvis de svarer på din purring  på svar at de kommer, ville jeg sagt til de andre : Tusen takk for hyggelig invitasjon. Det ville vi gjerne, men har dessverre en annen avtale den dagen. 

• Liker 3
Skrevet
exictence skrev (4 minutter siden):

Ville skrevet til innvandrerfamilien og sagt at jeg må vite svar nå om dere kommer, da jeg ellers blir med på  en annen avtale som er dukket opp :) Takk for svar

Så ville jeg ventet noen timer på svar. Dersom jeg ikke fikk svar innen noen timer, ville jeg skrevet at jeg antar at dere ikke kommer siden jeg ikke har hørt noe. Ville bare si at vi da ikke er hjemme den dagen.

Så ville jeg takket ja til den andre invitasjonen.

Men hvis de svarer på din purring  på svar at de kommer, ville jeg sagt til de andre : Tusen takk for hyggelig invitasjon. Det ville vi gjerne, men har dessverre en annen avtale den dagen. 

Jeg har allerede purret og ser at moren har lest meldingen men likevel ikke svart meg enda. 

Jeg vil så gjerne bygge en relasjon med de slik at de ikke blir alene. Kanskje det ikke blir så skummelt å delta på sosiale arrangementer når moren føler at hun kjenner noen☺️

Hadde hun bare svart så hadde så hadde situasjonen gjort det enklere for meg og den andre familien. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du kan forvente at de kommer sullende engang i løpet av dagen....Kanskje...noen timer for sent muligens . Gjerne tynnkledt, men de kan gjerne ha med seg frukt mat eller penger. 

Det har ihvertfall jeg opplevd:) 

Anonymkode: ffb92...164

Oida! 

Men jeg tror ikke det er slik med denne familien og aktiviteten jeg har invitert de med er innendørs og er pynting av pepperkaker☺️

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg syns det er litt synd og derfor har jeg invitert barnet og foreldre på besøk etter skolen for å bli kjent.

Så strengt tatt gjør du dette fordi du synes de burde delta mer i det norske sosiale livet?

Kanskje de har et stort nettverk som du ikke aner noe om,men som de trives veldig godt med. Kanskje de rett og slett gjør sine egne valg, uten at du trenger å bekymre deg.

Du ønsker å bli bedre kjent med de. Men det betyr ikke at de ønsker å bli bedre kjent med deg. Og barna trenger ikke å lide noen nød, bare fordi de lever et annet liv enn dine barn.

Og kanskje de ikke har noen som helst interesse av å pynte pepperkaker. Er de muslimer, feirer de ikke jul. Kanskje du, ved å invitere til noe som typisk er relatert til kristne verdier, faktisk setter de i litt av en klemme?

Skrevet

Min erfaring er at det ikke nytter å forbedre sånne, enten de er norske eller ikke norske. Vet ikke hvor mange ganger jeg har vært i samme situasjon. Selv om det veldig ofte ender med at jeg ikke kan møte på det det først var snakk om fordi folk ikke svarer og bekrefter, og jeg ikke kan sitte og vente på svar og avslå alt annet, er det akkurat det samme neste gang. 

Og man kan ikke bare gå ut fra at det blir noe uansett, at vi har en avtale de bare har glemt å bekrefte, for når jeg har gjort det, viser det seg gjerne at de ikke kan den gangen det var snakk om.

Anonymkode: 01158...a09

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har allerede purret og ser at moren har lest meldingen men likevel ikke svart meg enda. 

Jeg vil så gjerne bygge en relasjon med de slik at de ikke blir alene. Kanskje det ikke blir så skummelt å delta på sosiale arrangementer når moren føler at hun kjenner noen☺️

Hadde hun bare svart så hadde så hadde situasjonen gjort det enklere for meg og den andre familien. 

TS

Nettopp.

Derfor hadde jeg purret nok en gang og sagt at jeg må få vite svar innen i dag, ellers ser jeg bort fra at denne avtalen gjelder. Fordi jeg skylder en annen et svar som gjelder den samme dagen. Dersom dere kommer er det selvfølgelig veldig hyggelig, men jeg må få vite om dere kommer.

• Hjerte 1
Skrevet
MorTil2 skrev (1 time siden):

Så strengt tatt gjør du dette fordi du synes de burde delta mer i det norske sosiale livet?

Kanskje de har et stort nettverk som du ikke aner noe om,men som de trives veldig godt med. Kanskje de rett og slett gjør sine egne valg, uten at du trenger å bekymre deg.

Du ønsker å bli bedre kjent med de. Men det betyr ikke at de ønsker å bli bedre kjent med deg. Og barna trenger ikke å lide noen nød, bare fordi de lever et annet liv enn dine barn.

Og kanskje de ikke har noen som helst interesse av å pynte pepperkaker. Er de muslimer, feirer de ikke jul. Kanskje du, ved å invitere til noe som typisk er relatert til kristne verdier, faktisk setter de i litt av en klemme?

Naive meg som vil bare denne familien vel. 

Hadde det ikke vært koselig om foreldrene i det minste er på hils når vi møtes i gangene. Barnet deres omgår ikke andre barn i klassen, mens skolen har oppfordret oss foreldre å ha kontakt med hverandre på fritiden, da det forebygger mobbing. 

Ville ikke det være greit å ha noen å snakke med om deres barn havner i konflikt med andre barn? 

Jeg må ikke bli kjent med denne familien, men tenkte å gi det en sjanse for at de har noen de kan snakke med. 

Jeg kjenner ikke til religion, men jeg er villig til å lære eller tilpasse for at de skal føle seg velkomne. Nettverket deres kjenner jeg ikke til, siden de nettopp har flyttet hit. 

Om de ikke ønsker å bli kjent med meg, er det også greit☺️

TS

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er muslimer, de du har invitert, bør du kanskje fortelle henne om det er menn tilstede eller ikke hjemme hos deg under pepperkakebakingen. Er det menn der, får hun kanskje ikke tillatelse av mannen sin til å dra... Bare nevner det, hvis du ikke har tenkt på det. De har regler å forholde seg til når det kommer til å omgås det motsatte kjønn.

Anonymkode: 3f772...6df

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det er muslimer, de du har invitert, bør du kanskje fortelle henne om det er menn tilstede eller ikke hjemme hos deg under pepperkakebakingen. Er det menn der, får hun kanskje ikke tillatelse av mannen sin til å dra... Bare nevner det, hvis du ikke har tenkt på det. De har regler å forholde seg til når det kommer til å omgås det motsatte kjønn.

Anonymkode: 3f772...6df

Takk for det. Jeg er litt usikker på religionen, men hun er ikke tildekket på religiøs vis.

Uansett er jeg villig til å tilpasse ved behov☺️

TS

Skrevet

Hvorfor skal du på død og liv bli kjent med denne familien? 

Anonymkode: 790e9...b51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...