Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Setter åris på litt innspill...

Jeg <har havnet i det> med en venninne. Vi har hatt våre ting gjennom tiden,men kjent hverandre i to år ca.

Har ofte følt på at hun har nedprioritert vennskapet. Og hver gang det hsr skjedd,har jeg valgt å være ærlig med henne om det.

Har sagt at det koster meg,grått i samtalene og sagt hvor mye hun betyr for meg og hvor mye jeg setter pris på vennskapet vårt.

Jeg hører ofte at hun har det vanskelig og tøft, og har prøvd å stille opp for henne. Synes dette har vært vanslelig,fordi hun forsvinner fra meg. Jeg opplever at jeg er den eneste som strekker ut en hånd,og rydder opp,slik jeg igjen gjør nå. 

Hvor hun på sin side,er helt stille og velger å ignorere meg.

Når hun I tillegg legger ut om sitt glansbilde liv i SOME, så er det jo enda vanskeligere å skille det <fiktive> fra virkeligheten.

Det er her alt begynner å bli <krøll> for oss. Hum legger ut som sitt fantastiske liv,mens jeg hører hun sier hun har det tøft. 

Da blir det vanskelig for meg å skille hva som er hva.Og hun har tidligere har dratt på gøy og morro uten meg. Og dette legges ut på snap. 

Da vi ikke snakker sammen,utenfor disse tilfeldige snappene,og disse eventene som jeg nå trekker frem,sier det seg selv,at det er en tikkende bombe.

Nå har det seg sånn, at det toppet seg vel for oss begge for en stund siden.

Hun la ut at hum var ute på byen, samme kveld jeg,for hennes skyld,spurte om vi ikke skulle ferie henne. Dette avslo hun, fordi hun ikke hadde penger.

Der viser seg at hun dro ut på byen,som en overraskelse sammen fra familien.Man kan helt klart ikke kan se dette over snap,når det er <snutter> fra< fyll og fanteri>type stemning.

Hva jeg ble fortalt(5 dager senere,da hum åpnet snappen min) varat dette var niesene(som er i samme alder som henne). Der og da på snappen, så det ut som at det ble tidenens fest og feststemning.

Hvordan dette så ut for meg,driter hun i,noe jeg reagerer på-Både at hun burde se dette selv. Også fordi hun kan kaste bort 2 års vennskap over meldinger på snap,for noe som faktisk er en misforståelse.

Føler det er helt tydelig at jeg ikke betyr like mye for henne,som hun for meg.

Der og da reagerte jeg. egentlig ganske så forståelig,iogmed at det ikke henger på greip med hva hun forteller om, og hva man faktisk ser på SOME. Reaksjonen min,var ganske rolig,synes jeg,hvor jeg spurte om <hun dro ut likevel?>.

Da ble hun sur, ( etter 5 dager,da hun <enderlig> åpnet snappen)og istedenfor å forklare og å se at det er ganske klart at det ser ut som at hun gjorde noe annet enn hva hun sa til meg,

Og le det hele vekk, så <truer> hun med å avslutte hele vennskapet.

Egentlig mer en 

Bestemmelse der og da,hvor hun skriver at hun ikke<orker å høre mer klaging fra deg>.

At vi itillegg ikke kan snakkes over mobil,og rydde opp>,synes jeg er enda verre,og understreker hennes holdning til hele vennskapet vårt,og min betydning.

Synes dette er fjortis fakter, og jeg føler meg veldig urettferdig behandlet og faktisk altfor strengt kritisert.

Det hele handler om en missforståelse,noe jeg ikke har konfrontert/sagt til henne. 

Fordi jeg vet at hun komme til å ta det som en konfrontasjon,ikke for å faktisk få ordnet opp.

Igjen ,er det jeg som må legge meg flat,rydde opp.

Nå føler jeg at jeg går på kompromiss med meg selv.

Jeg vet at dette er ufortjent,og at jeg ikke fortjener en såpass streng kritikk.

Øsnket var jo å gjøre dagen hennes,og at jeg skal igjen og igjen <bære> at hvis vi skal være venner,så blir det bare som å <henge på med meg>,hvis ikke driter jeg i deg. 

Med andre ord, nå synes jeg hun faktisk kan gi litt rom, være litt raus og se at jeg faktisk ikke hadde fortutsetntninger om å vite noenting om dette. Og at det derfor er naturlig å reagere slik jeg gjorde.

Jeg vet ikke om det kansje er enklere for henne å få det ut på meg. Noe jeg misstenker.

Vi har tidligere snakket om at hun faktisk har funnet på å både dra på ferie,når hun sa hun ikke skulle ha ferie til meg.

Hun har faktisk også tidligere dratt på venninner tur,med forslag jeg har spurt henne om-

Altså at hun på en måte tok< min> ide,og brukte den med andre-men mest at da jeg spurte henne,så var hennes begrunnelse at de avtalte den turen i juni/juli. De dro i august.

Jeg, på min side, husker den fasen av someren veldig godt.Jeg var 100% i jobb, og til tross for dette spurte henne og mine andre venninner,om å dra på en slik tur,akkurat i den perioden.

Da sa hun at hun ikke hadde noe særlig å bidra med,i den felles snap gruppen jeg lagde for oss.

Hele veien har hun sagt at hun jobbet,og ikke hadde mulighet.

At hun ikke har noe å bidra med-er jo tull, siden hun kan legge ut at hun spiser is,men. Ikke bidra til fellesskapet der jeg prøver å inkludere henne

Jeg har IKKE tatt dette opp med henne,fordi jeg har lite nettverk,og jeg prøver å holde på de få jeg har. Likevel,nå føler jeg at jeg må sette ned foten.

Likevel,synes jeg dette er trist, at vi ikke får snakket sammen. jeg merker jeg ikke synes hun har noe særlig hold i hva hun sier, og gjør,og hvordan hun oppfører seg lenger.

For min del,synes jeg hun burde ta til seg at dette somsagt var en misforståelse.

Gjennom alt, at hun ikke engang nå,tenkt på hvordan dette ser ut for meg.

Slik jeg ser det,betyr dette, at hun har meg som en reserve,noe hun har nektet for,til tross for at jeg har tatt dette opp med henne.

Igjen,jeg er lei av å gå i ring,slik som dette. At jeg ikke kan slappe av i dette vennskapet,av helt åpenbare grunner som dette-synes jeg.

Jeg synes jo at å avslutte 2 års vennskap for dette,på denne måten, ble latterlig. Men jeg føler jeg må stå opp for meg selv.

Jeg synes dette er at hun lager drama,at hun er så ok med at vi< dør ut>over en melding over snap. Noe som jeg synes understreker hvor rett jeg har,i at dette er enveis og altfor dårlig input og innsats, av henne.

Er bare skuffet over at hun ikke kan ta mobilen og snakke gjennom dette,som den missforståelsen det er. 

I tillegg til at jeg har lagt meg mer flat for henne,enn hva jeg er komfortabel med,akkurat nå. Hun fikk ikke høre at jeg synes hun burde se hva dette ser ut som. Og det synes jeg egentlig hun trenger å høre.

Istedenfor la jeg meg flat,alt hun fikk høre,var at jeg fikk jo ikke sett mer enn hva hun la ut,så hvordan skulle jeg vite?

Føler jeg svikter meg selv,og må bli flinkere til å stå opp for meg meg og sette grenser. Derfor vil jeg gjerne høre hva andre som har opplevd liknende har å mene,hva ble gjort? Hva funket,og ikke??

Lurer også på; burde jeg ringe henne på nytt?

Prøve å snakke om saken?? Er usikker,for føler igjen jeg tar på meg mer enn hva jeg <rettmessig> burde..

Tar gjerne imot innspill fra andres erfaringer rundt dette.

Anonymkode: d5220...0e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Og hun har tidligere har dratt på gøy og morro uten meg. Og dette legges ut på snap. 

Eeeh du mener at hun skal få lov til å ha ett liv utenom deg?

Anonymkode: f5cc5...6cb

• Liker 1
Skrevet

Du høres slitsom ut og kveler venninnen din.

Anonymkode: d62dd...ddf

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

*Ikke skal få ha ett liv utenom deg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja helt riktig.

Er derfor jeg gidder å opprette en tråd å spørre om innspill,erfaringer. Tips og råd😑🙄👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du høres slitsom ut og kveler venninnen din.

Anonymkode: d62dd...ddf

Du høres bitter og lite samarbeidavillig ut😹👍

• Liker 1
Skrevet

Wow, dette var MYE 😵‍💫 Du høres veldig krevende ut og en anelse «Karen». I tillegg, hva mener du egentlig når du bruker < og > overalt? Det er ikke tegnsetting som hører hjemme i norsk språk og gjør en allerede lang og tung tekst enda vanskeligere å lese…

Anonymkode: 9b227...156

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja helt riktig.

Er derfor jeg gidder å opprette en tråd å spørre om innspill,erfaringer. Tips og råd😑🙄👍

Men du tar jo ikke til det hverken innspill eller råd, det har du jo aldri gjort. Problemet i ditt liv er deg selv, og før du innser det så kommer du aldri til å klare å holde på en venn eller mann.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Reaksjonen din var ikke naturlig eller normal. Det er du som har fjortis oppførsel. Hun orker ikke være venninnen din lengre for du bare klager. Ingen gidder å være evig søppelbøtte og psykolog. 

Anonymkode: 9f8c6...562

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Reaksjonen din var ikke naturlig eller normal. Det er du som har fjortis oppførsel. Hun orker ikke være venninnen din lengre for du bare klager. Ingen gidder å være evig søppelbøtte og psykolog. 

Nei ærlig talt...du kjenner da Birkeland ikke meg,henne eller vår relasjon til å uttale deg noe særlig!

Skrevet

Nå prver jrg for aidte gang,og svarer ikke lenger sutre komenntarer og liksom frekk holdninger,som ikke er konstruktive.

Det at hun ikke forstår <glippet> mellom hva hun sier,og hvordan hun oppfører seg/legger ut-at dette ikke stemmer,og at det derfor blir en reaksjon, er altfor dårlig og lite refleksivt,synes jeg.

Derfor blir det altfor strengt å reagere på den måten-og hvis ingen har erfaringer med noe liknende,så er det like greit å legge ballen død her inne også 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei ærlig talt...du kjenner da Birkeland ikke meg,henne eller vår relasjon til å uttale deg noe særlig!

Jeg baserer mine kommentarer på hva du skriver (og tidligere har skrevet). Hvis du mener alle misforstår deg bør du kanskje lese gjennom innleggene dine før du poster slik at de er lesbare. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Her er det nok du som er problemet TS, og ikke din venninne. Du bør begynne å gå inn i deg selv og reflektere over tilbakemeldingene du får. 

Om du mener at de andre tar feil, så forstår jeg heller ikke vitsen med at du publiserer innlegg her på KG. 

Anonymkode: 6fbb3...200

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har ofte følt på at hun har nedprioritert vennskapet. Og hver gang det hsr skjedd,har jeg valgt å være ærlig med henne om det.

Hun nedprioriterer vennskapet. Du har valgt å være ærlig om det. Vil det si at da har du sagt til henne at du er lei deg pga det?

Det kan være litt slitsomt for henne å høre at du blir lei deg pga at hun gjør en feil (feil å nedprioritere deg). Så tror ikke du vinner mer vennskap fra henne ved å vise at hun gjør deg lei.

Eller kanskje har jeg misforstått?

Har sagt at det koster meg,grått i samtalene og sagt hvor mye hun betyr for meg og hvor mye jeg setter pris på vennskapet vårt.

Det var utfra dette jeg tolket at du utrykker at hun gjør deg lei. For meg virker det som hun selv er veldig lei seg, og har heller behov for forståelse på hvorfor hun er som hun er.

Jeg hører ofte at hun har det vanskelig og tøft, og har prøvd å stille opp for henne. Synes dette har vært vanslelig,fordi hun forsvinner fra meg. Jeg opplever at jeg er den eneste som strekker ut en hånd,og rydder opp,slik jeg igjen gjør nå. 

Du mener helt sikkert å være til god hjelp for henne. Men ofte er en god hjelp å bare være der og lytte til henne og ikke komme med råd. 

At hun trekker seg tilbake er hennes behov. Da må man respektere det selv om man helst vil være der.

Når hun I tillegg legger ut om sitt glansbilde liv i SOME, så er det jo enda vanskeligere å skille det <fiktive> fra virkeligheten.

Å legge ut et glansbilde som viser hvor fint hun har det, er ofte en trøst for en selv. Man gjør det gjerne fordi man ønsker å fremstå som en som har det fint og har livet på stell. Det er ganske naturlig for oss at vi vil vise et godt inntrykk til andre.

Et smil og et høyt bilde, kan trykke vellykkethet, men i virkeligheten var det bare et sekund glede  kanskje.

Det er her alt begynner å bli <krøll> for oss. Hum legger ut som sitt fantastiske liv,mens jeg hører hun sier hun har det tøft.

Det ville jeg tatt som at hun viser tillit og fortrolighet til deg. Hun er trygg med deg, og tør å være seg selv.

Noe annet er det å si på sosiale medier at man har det tøft. Man vil ikke fremstå slik. Vi liker at andre tror at vi har det fint.

Og hun har tidligere har dratt på gøy og morro uten meg. 

Noen ganger kan jo det såre. Men vet du, mange ganger er det nokså tilfeldig og grunner til hvorfor opplevelser skjer. 

Vi må prøve å forstå det.

Da vi ikke snakker sammen,utenfor disse tilfeldige snappene,og disse eventene som jeg nå trekker frem,sier det seg selv,at det er en tikkende bombe.

? nei, det sier ikke meg det ?

Hun la ut at hum var ute på byen, samme kveld jeg,for hennes skyld,spurte om vi ikke skulle ferie henne. Dette avslo hun, fordi hun ikke hadde penger.

Der viser seg at hun dro ut på byen,som en overraskelse sammen fra familien.Man kan helt klart ikke kan se dette over snap,når det er <snutter> fra< fyll og fanteri>type stemning.

At hun drar med familien som sikkert har overtalt henne og kanskje spandert, er vel en ganske naturlig ting for henne å bli med på.

Hvordan dette så ut for meg,driter hun i,noe jeg reagerer på-Både at hun burde se dette selv. Også fordi hun kan kaste bort 2 års vennskap over meldinger på snap,for noe som faktisk er en misforståelse.

Hun kunne jo godt vist forståelse for at du oppfattet det på din måte. Hun synes sikkert du burde ha unnet henne den geden det var for henne å gå ut med sine nieser.

Når det er tydelig, synes jeg du skal respektere det. Det kan være leit og sårende. 

Hvis hun betyr mye for deg, kan du vise henne at du forstår henne. Si at du vil være der for henne når hun har behov.

Altså at hun på en måte tok< min> ide,og brukte den med andre-men mest at da jeg spurte henne,så var hennes begrunnelse at de avtalte den turen i juni/juli. De dro i august.

Høres jo ikke ut som en god venninne? Kan forstå du ble lei deg. 

Føler jeg svikter meg selv,og må bli flinkere til å stå opp for meg meg og sette grenser. Derfor vil jeg gjerne høre hva andre som har opplevd liknende har å mene,hva ble gjort? Hva funket,og ikke??

Prøve å snakke om saken?? Er usikker,for føler igjen jeg tar på meg mer enn hva jeg <rettmessig> burde..

Jeg ville ikke ringt henne på nytt. Kanskje hun gjør det?

Du har prøvd å ringe henne. Hun ser du har ringt. Da har du i hvert fall prøvd. Da kan du la det ligge nå. Ellers kan det faktisk virke litt masete fra din side, selv om du ikke mener å være det.

Hun har behov for å være litt fra deg nå, virker det som. Kanskje du har og best av det. La hun komme til deg. Vær den sterke og gode snille, som vil vise godhet. Det er nemlig det som er å vise trygghet i seg selv, stå opp for seg selv, være god nok i seg selv.

Endret av exictence
Skrevet

Hvis en jeg hadde kjent i 2 år hadde hatt dramatiske, gråtende samtaler med meg om at jeg ikke prioriterer vennskapet høyt nok, så hadde jeg valgt å prioritere vedkommende bort. 

Jeg forstår at det kan være vanskelig med en lite nettverk. Men jeg synes du legger ansvaret for ditt liv på hennes skuldre. Det går faktisk ikke - ansvaret for ditt liv ligger hos deg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Et tips fra meg er å trekke deg litt tilbake. Ikke følge med på hva hun gjør hele tiden, og hvem hun henger med. Hvis du ønsker å beholde vennskapet må Du gi henne litt pusterom. Hun har nok lyst å tilbringe tid med de andre vennene sine også, og hvis hun opplever deg som litt sjalu, vil ha henne for deg selv, eller vil hun skal bli med på alt du foreslår så trekker hun seg unna.

Det er sikkert en grunn til at hun ikke prioriterer vennskapet deres like høyt. 

Prøv å bare holde litt avstand, vær hyggelig og ikke ta opp slike ting hele tiden. Dere er venner, ikke partnere.

Anonymkode: 3fd0a...7cb

• Liker 3
Skrevet

Noen vennskap gjennom livet er fine så lenge de er det, før man innser at man er for forskjellige og vennskapene sklir ut. Av og til er det verdt å kjempe for vennskapet, likevel, hvis det har vært gjensidig godt og man tross alt har god kommunikasjon. Andre ganger er det bedre å bare la det fade ut på en naturlig måte, og heller jobbe for å utvide eget nettverk slik at man møter andre personer, skaffer seg andre interesser, beveger seg i andre miljøer - for å finne nye personer man har mer tilfelles med og som man kan utvikle vennskap med på sikt.

Anonymkode: 33113...c5d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2023 den 14.09):

Hei!

Setter åris på litt innspill...

Jeg <har havnet i det> med en venninne. Vi har hatt våre ting gjennom tiden,men kjent hverandre i to år ca.

Hvor hun på sin side,er helt stille og velger å ignorere meg.

Da blir det vanskelig for meg å skille hva som er hva.Og hun har tidligere har dratt på gøy og morro uten meg. Og dette legges ut på snap. 

Nå har det seg sånn, at det toppet seg vel for oss begge for en stund siden.

Hva jeg ble fortalt(5 dager senere,da hum åpnet snappen min) varat dette var niesene(som er i samme alder som henne). Der og da på snappen, så det ut som at det ble tidenens fest og feststemning.

Der og da reagerte jeg. egentlig ganske så forståelig,iogmed at det ikke henger på greip med hva hun forteller om, og hva man faktisk ser på SOME. Reaksjonen min,var ganske rolig,synes jeg,hvor jeg spurte om <hun dro ut likevel?>.

Da ble hun sur, ( etter 5 dager,da hun <enderlig> åpnet snappen)og istedenfor å forklare og å se at det er ganske klart at det ser ut som at hun gjorde noe annet enn hva hun sa til meg,

Og le det hele vekk, så <truer> hun med å avslutte hele vennskapet.

Egentlig mer en 

Bestemmelse der og da,hvor hun skriver at hun ikke<orker å høre mer klaging fra deg>.

At vi itillegg ikke kan snakkes over mobil,og rydde opp>,synes jeg er enda verre,og understreker hennes holdning til hele vennskapet vårt,og min betydning.

Synes dette er fjortis fakter, og jeg føler meg veldig urettferdig behandlet og faktisk altfor strengt kritisert.

Det hele handler om en missforståelse,noe jeg ikke har konfrontert/sagt til henne. 

Fordi jeg vet at hun komme til å ta det som en konfrontasjon,ikke for å faktisk få ordnet opp.

Igjen ,er det jeg som må legge meg flat,rydde opp.

Nå føler jeg at jeg går på kompromiss med meg selv.

Jeg vet at dette er ufortjent,og at jeg ikke fortjener en såpass streng kritikk.

Øsnket var jo å gjøre dagen hennes,og at jeg skal igjen og igjen <bære> at hvis vi skal være venner,så blir det bare som å <henge på med meg>,hvis ikke driter jeg i deg. 

Med andre ord, nå synes jeg hun faktisk kan gi litt rom, være litt raus og se at jeg faktisk ikke hadde fortutsetntninger om å vite noenting om dette. Og at det derfor er naturlig å reagere slik jeg gjorde.

Jeg vet ikke om det kansje er enklere for henne å få det ut på meg. Noe jeg misstenker.

Vi har tidligere snakket om at hun faktisk har funnet på å både dra på ferie,når hun sa hun ikke skulle ha ferie til meg.

Hun har faktisk også tidligere dratt på venninner tur,med forslag jeg har spurt henne om-

Jeg, på min side, husker den fasen av someren veldig godt.Jeg var 100% i jobb, og til tross for dette spurte henne og mine andre venninner,om å dra på en slik tur,akkurat i den perioden.

Da sa hun at hun ikke hadde noe særlig å bidra med,i den felles snap gruppen jeg lagde for oss.

Hele veien har hun sagt at hun jobbet,og ikke hadde mulighet.

At hun ikke har noe å bidra med-er jo tull, siden hun kan legge ut at hun spiser is,men. Ikke bidra til fellesskapet der jeg prøver å inkludere henne

Jeg har IKKE tatt dette opp med henne,fordi jeg har lite nettverk,og jeg prøver å holde på de få jeg har. Likevel,nå føler jeg at jeg må sette ned foten.

Likevel,synes jeg dette er trist, at vi ikke får snakket sammen. jeg merker jeg ikke synes hun har noe særlig hold i hva hun sier, og gjør,og hvordan hun oppfører seg lenger.

For min del,synes jeg hun burde ta til seg at dette somsagt var en misforståelse.

Gjennom alt, at hun ikke engang nå,tenkt på hvordan dette ser ut for meg.

Slik jeg ser det,betyr dette, at hun har meg som en reserve,noe hun har nektet for,til tross for at jeg har tatt dette opp med henne.

Igjen,jeg er lei av å gå i ring,slik som dette. At jeg ikke kan slappe av i dette vennskapet,av helt åpenbare grunner som dette-synes jeg.

Jeg synes jo at å avslutte 2 års vennskap for dette,på denne måten, ble latterlig. Men jeg føler jeg må stå opp for meg selv.

Jeg synes dette er at hun lager drama,at hun er så ok med at vi< dør ut>over en melding over snap. Noe som jeg synes understreker hvor rett jeg har,i at dette er enveis og altfor dårlig input og innsats, av henne.

Er bare skuffet over at hun ikke kan ta mobilen og snakke gjennom dette,som den missforståelsen det er. 

I tillegg til at jeg har lagt meg mer flat for henne,enn hva jeg er komfortabel med,akkurat nå. Hun fikk ikke høre at jeg synes hun burde se hva dette ser ut som. Og det synes jeg egentlig hun trenger å høre.

Istedenfor la jeg meg flat,alt hun fikk høre,var at jeg fikk jo ikke sett mer enn hva hun la ut,så hvordan skulle jeg vite?

Du har kjent henne i to år, noe som er relativt kort tid for det du krever av relasjonen.

Det er jo helt tydelig at dette ikke fungerer for deg så i stedet for å jage et annet menneske vil det være mye sunnere å stå støtt i deg selv og ikke følge med på hva hun gjør. Alle relasjoner er ikke for alltid, kanskje du skal se etter nye vennskap og bekjentskap. Kanskje har dette utspilt sin rolle og ikke er det du søker lenger.

Anonymkode: 5b130...042

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...